2024-11-27, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Det är skillnad på att utföra ett kirurgiskt ingrepp jämfört med att skriva ihop en artikel och publicera

Du får gärna utveckla det– inklusive hur många kirurgiska ingrepp du har varit delaktig i.
Citera
2024-11-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Utgivningsbeviset som ger grundlagsskydd hindrar inte att förtal kan förövas genom publicerat innehåll som omfattas av grundlagen, då förtal är ett tryck/yttrandefrihetsbrott. Nu ligger ett åtal mot Sara Nilsson i Göteborgs tingsrätt, vilket gäller yttrandefrihetsbrottet grovt förtal.

Utanför grundlagsskyddet, till exempel när fru/övrig familj och arbetsgivare kontaktas, aktualiseras brottsbalkens förtalsbestämmelse, den du citerar. Dumpen kontaktar inte anhöriga för att få en intervju, utan syftet är att meddela att gäddan har varit ute på jakt efter en underårig, att ”sprida information om gäddan”, som du skriver.

Det skulle i de flesta fall kunna bedömas som förtal när Dumpen bilateralt lämnar de uppgifter de har om gäddan. Sedan finns förmodligen ett undantag, vilket handlar om typ av anställning gäddan har.

Hur man juridiskt bör betrakta Dumpens kontakter med partner/övrig familj och arbetsgivare utvecklar jag här, där nämnda undantag diskuteras:

(FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet

Fantastiskt svar, precis vad jag sökte. Tack för detta! Jag ska läsa vidare i tråden du föreslår.
Citera
2024-11-27, 16:45
Avslutad
Citat:
Klart det hade vart bra om dom hade utbildning men deras engagemang och drivkraft är bra nog anser jag

Det kan du ju trösta dig med – när bilen kraschar halvvägs till destinationen 50 mil bort i Norrland...

Det är väl ungefär vad vi skådar nu, då Dumpens intentioner avslöjas gå alltmer åt det pekuniära hållet...
Citera
2024-11-27, 16:51
Medlem
Citat:
Fungerar det inte att gå till dumpen så får man gå till ETC, Aftonbladet eller annan tidning

Problemet där är att mörkertalet för sexualbrott mot barn är jättestort, enbart 2 av 10 anmäls och om dessa personer har ett sexuellt intresse för barn så anser iaf jag att det är bra att allmänheten varnas för dom

Om du inte har läst det så uppmanar både dumpen och folk på Telegram att inte kontakta anhöriga, dumpen har kontakt med anhöriga och försöker hjälpa dom så gott det går så dom kan gå vidare

Och om du blir så jävla arg så kanske du borde stänga ner sociala medier, lämna flashback, telegram och sluta besök dumpen.se så blir du nog på bättre humör för du verkar inte må så bra av att konsumera något av det

Hur vet du att endast 2 av 10 sexualbrott mot barn anmäls? Vem får kännedom om och för statistik över resterande 80%? De här låter som nån siffra Sara dragit ur röven likt den som Anna Hedemo fick henne att äta upp på publicistklubben.

Skulle du ta avstånd från dumpen om det visade sig att in fact Dumpen uppmuntrade sin svans till trakasserier av anhöriga?
Citera
2024-11-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Skulle du ta avstånd från dumpen om det visade sig att in fact Dumpen uppmuntrade sin svans till trakasserier av anhöriga?

Då hade jag givetvis blivit väldigt kritisk till dumpen
Men har inte sett några tecken på att det har skett
Citera
2024-11-27, 17:04
Medlem
Citat:
Då hade jag givetvis blivit väldigt kritisk till dumpen
Men har inte sett några tecken på att det har skett

Har du lust att hänvisa till vart ifrån du fått att endast 2 av 10 sexualbrott mot barn anmäls eller tänker du ducka den frågan?
Citera
2024-11-27, 17:07
Medlem
Citat:
Dumpen kommer givetvis inte finnas för evigt om det är det du tror

Tillskillnad från dig så har jag sagt ifrån i Telegram gruppen vid enstaka tillfällen när folk betett sig dumt åt
Du själv verkar vara helt tyst vilket borde göra dig ännu mer skyldig om man ska utgå från ditt resonemang
Vi kan ju säga såhär, jag har sagt ifrån men inte så de hört.

Att Dumpen inte finns för evigt betyder inte att de inte förstört folks liv för all framtid.
De som lämnat oss, de har lämnat sår efter sig, de har troligen gjort detta pga det blivit en för stor psykisk påfrestan.

Övriga har också troligen också blivit påverkade psykiskt av det hela och allt runt om.

Telegram motiverar sitt med att "Mobbing gör folk starkare" problemet är ju att det inte är fallet.

Folk som blev mobbade i skolan får leva med de all framtid, stora osynliga sår. Det slutar synas på utsidan, men de kommer vara kvar för all framtid och de traumat.

Bara för att föreningen och företaget kommer försvinna betyder inte de att straffet eller den psykiska påfrestning kommer släppa. Det kanske kommer framåt fler som inte orkar med längre att allt blivit för mycket.

Det märks att du inte var någon som blev mobbad i skolan, kanske rent av en som antingen ledde eller följde med i den mobbing som skett.

Allt för att du är nyfiken på vad folk POTENTIELLT skulle kunna vara kapabla till.
Jag har aldrig gjort en bakåtvolt, så jag skulle kunna göra det potentiellt, så nu kan jag med din logik säga till folk att jag kan göra bakåtvolter är vad du vill påvisa. Behöver inte visa det, potentialen finns där, jag har 2 ben och en någorlunda tränad fysik.

Eftersom jag vet de kommer gå över huvudet på dig, i den liknelsen är att man faktiskt gör en bakåtvolt det samma som att bli dömd i rätten för de som blivit uthängda. En åklagare kan inte döma folk för "Det finns potential" men du säger det är rätt och ok att göra det utanför rätten.

Folk kan inte hantera den informationen som Dumpen levererar på ett vettigt sett. Som sagt det märks i Telegram och på facebook. Därför hade det varit en helt annan sak om personerna varit dömda för liknande brott först.

Lagändringen är inte ett bra alternativ, för de kommer bara stöta på dem än mer och ge dem en push, "Det vi gör är rätt och lagligt" bara att nu kan de göra samma sak och få folk dömda med.
Citera
2024-11-27, 17:13
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Fantastiskt svar, precis vad jag sökte. Tack för detta! Jag ska läsa vidare i tråden du föreslår.

Varsågod, det var mig ett sant nöje!

Citat:
Ursprungligen postat av Semperexian
Intressant nog läser jag att enligt amerikansk forskning så begås de flesta sådana här fall inte av "true pedophiles" utan barn används som substitut av folk med trasiga liv, och att folk som hellre dras till barn än vuxna är ovanliga - samt att folk i allmänhet inte brydde sig särskilt mycket förrän på 90-talet när det hypades i media . Ordet pedofili i akademiska sammanhang handlar endast om folk som föredrar barn - inte folk som inte kan få nåt annat och därför nöjer sig med barn i brist på annat

Det där var intressant och synes till större del spegla persongalleriet bland uthängda på dumpen.se. Män som inte är särdeles glada i livet, ur spår i tillvaron. Där blottas de med hög socioekonomisk status också, men i förgrunden träder bilden fram av ett antal tilltufsade individer som famlar efter bekräftelse av egentligen vemsomhelst - och får den med råge av Dumpenfiskarna som med väl billiga knep duperar dem.

I minoritet bland befolkningen är de som sexuellt lockas av barn, så i den bemärkelsen är de statistiskt ”ovanliga”. Om vi sedan tittar på ”true pedophiles” med den medicinska definitionen är de än färre.

Angående hajpen i amerikansk media under 90-talet är det onekligen så, att det har sedan dess skett ett skifte vad gäller allmänna attityder i frågan. Vi ser den utvecklingen även i Sverige, bland annat med successivt skärpt sexlagstiftning under 2000-talet och införandet av barnkonventionslagen. Helt enkelt en tidsanda och ett samhällsklimat som i tilltagande grad riktar blickarna mot barns rättigheter och skydd samt ökat fokus på barnperspektiv i alla möjliga formella och informella sammanhang.

Som ett skyltfönster i vilket mången trasdocka ställs ut till beskådan för alla som passerar ligger Dumpen därmed rätt i tiden; uttolkar folkmoralen, exploaterar kollektiv avsky mot dem som låter sig förföras av fiskarnas gäckande hunger och exponerar dessa män som ett led i ett övergripande opinionsbildnings- och lobbyarbete gentemot menighet och överhet:

Dumpen som en ideologisk förlängning och accentuering av de senaste decenniernas sociala tendens i fråga om generella värderingar och förhållningssätt i ämnet sexualbrott mot barn.
Senast redigerad av Lessler 2024-11-27 kl. 17:23.
Citera
2024-11-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Har du lust att hänvisa till vart ifrån du fått att endast 2 av 10 sexualbrott mot barn anmäls eller tänker du ducka den frågan?

2 av 10 sexualbrott anmäls
1 av 10 när det gäller barn

https://www.wonsa.se/om-sexuella-overgrepp/fakta-om-sexualbrott/
Citera
2024-11-27, 17:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon

Att Dumpen inte finns för evigt betyder inte att de inte förstört folks liv för all framtid.
De som lämnat oss, de har lämnat sår efter sig, de har troligen gjort detta pga det blivit en för stor psykisk påfrestan.

Övriga har också troligen också blivit påverkade psykiskt av det hela och allt runt om.

Telegram motiverar sitt med att "Mobbing gör folk starkare" problemet är ju att det inte är fallet.

Folk som blev mobbade i skolan får leva med de all framtid, stora osynliga sår. Det slutar synas på utsidan, men de kommer vara kvar för all framtid och de traumat.

Bara för att föreningen och företaget kommer försvinna betyder inte de att straffet eller den psykiska påfrestning kommer släppa. Det kanske kommer framåt fler som inte orkar med längre att allt blivit för mycket.

Det märks att du inte var någon som blev mobbad i skolan, kanske rent av en som antingen ledde eller följde med i den mobbing som skett.

Allt för att du är nyfiken på vad folk POTENTIELLT skulle kunna vara kapabla till.
Jag har aldrig gjort en bakåtvolt, så jag skulle kunna göra det potentiellt, så nu kan jag med din logik säga till folk att jag kan göra bakåtvolter är vad du vill påvisa. Behöver inte visa det, potentialen finns där, jag har 2 ben och en någorlunda tränad fysik.

Eftersom jag vet de kommer gå över huvudet på dig, i den liknelsen är att man faktiskt gör en bakåtvolt det samma som att bli dömd i rätten för de som blivit uthängda. En åklagare kan inte döma folk för "Det finns potential" men du säger det är rätt och ok att göra det utanför rätten.

Folk kan inte hantera den informationen som Dumpen levererar på ett vettigt sett. Som sagt det märks i Telegram och på facebook. Därför hade det varit en helt annan sak om personerna varit dömda för liknande brott först.

Lagändringen är inte ett bra alternativ, för de kommer bara stöta på dem än mer och ge dem en push, "Det vi gör är rätt och lagligt" bara att nu kan de göra samma sak och få folk dömda med.
Du har tidigare berättat att du blev mobbad i skolan.
Kan det ha bidragit till att du känner starkt för gäddornas situation?
Du tar även upp mobbning i detta inlägg.
Mobbning i skolan är fruktansvärt men jag tycker att gäddornas "situation" är en annan.
Känner du lika starkt för andra "utsatta" eller är det just för gäddorna?
Vill bara säga att frågorna är vänligt ställda innan alla rusar till attack.
Citera
2024-11-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon

Du gör väldigt många antaganden om mig utan att du känner mig

Jag håller absolut inte med om att mobbing gör folk starkare och anser att det är vedervärdigt

Däremot anser jag att samhället bör varnas för farliga individer som vill förgripa sig på barn

Problemet är att utan lagändring en måste ett barn bli utsatt för att personen ska bli dömd och då är ett offer redan skapat
Citera
2024-11-27, 17:34
Medlem
Semperexians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du har tidigare berättat att du blev mobbad i skolan.
Kan det ha bidragit till att du känner starkt för gäddornas situation?
Du tar även upp mobbning i detta inlägg.
Mobbning i skolan är fruktansvärt men jag tycker att gäddornas "situation" är en annan.
Känner du lika starkt för andra "utsatta" eller är det just för gäddorna?
Vill bara säga att frågorna är vänligt ställda innan alla rusar till attack.

Jag har tidigare nämnt ett exempel på pedofili som troligen orsakades av mobbning om du kollar mina inlägg. Samt att en studie av sexualbrottslingar visar att 100 % fler av dom som begått sexualbrott mot barn än andra sexualbrottslingar uppger att de själva utsattes för sexualbrott som barn. Härligt för de barn som utsattes för pedofilbrott att växa upp skadade och några år senare hatas till döds av dumpare pga den skadan
Senast redigerad av Semperexian 2024-11-27 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in