2024-11-27, 15:04
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns det, men kniv är ett mycket praktiskt verktyg i många situationer. Dessutom finns det fall där folk har fällts för brott mot knivlagen för att de haft en skruvmejsel med sig.
Ja när de har haft det i syfte att använda som vapen ja. Det hör inte hit. Det finns perfekta cykelmultiverktyg. Det är väldigt sällan man behöver kniv när man skruvar på cykeln. Jag tycker också att knivlagen är tramsig men det är inte svårt att följa den om man vill.
Citera
2024-11-27, 15:50
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Ja när de har haft det i syfte att använda som vapen ja. Det hör inte hit. Det finns perfekta cykelmultiverktyg. Det är väldigt sällan man behöver kniv när man skruvar på cykeln. Jag tycker också att knivlagen är tramsig men det är inte svårt att följa den om man vill.
Som jag sa till den andre jeppen så har jag aldrig förnekat att det finns bättre verktyg. Men att det kan vara så enkelt att han inte visste om det, inte tänkte på det, eller tyckte att det var onödigt att köpa nytt när han redan har ett multiverktyg.

Det är för övrigt väldigt många verktyg som man sällan använder, men som är jävligt bra när man behöver dem. Och kniv är ett extremt mångsidigt verktyg.

Men vi är helt överens om att knivlagen är tramsig.
Citera
2024-11-27, 16:01
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Jag förstår inte alls behovet av att ständigt springa runt med kniv i fickan. Och då är jag ändå en gammal gubbe så jag tycker att omständigheterna borde visat sig vid det här laget. Låter mest som en ful ovana.

Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det är lite udda. Så om du har någon Victorinox (Swiss Army Knives av någon typ). Vad skall du göra? Ta vinkelslipen och skära bort det lilla knivbladet så att du kan ha den lilla saxen, skruvmejseln och nagelfilen kvar?.

Det finns väl multiverktyg i alla möjliga utföranden, även utan kniv?
Citera
2024-11-27, 16:06
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
De borde istället göra skillnad i lagen ...

Just likhet inför lagen har jag hört är rätt viktigt i en rättsstat...

Lagen är väl utformad: har du behov av kniv = inga problem. Har du inget behov av kniv = problem.
Citera
2024-11-27, 16:12
Medlem
Brukar glömma min matt kniv i fickan efter jobbet 😬
Citera
2024-11-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag förstår inte alls behovet av att ständigt springa runt med kniv i fickan. Och då är jag ändå en gammal gubbe så jag tycker att omständigheterna borde visat sig vid det här laget. Låter mest som en ful ovana.

Det finns väl multiverktyg i alla möjliga utföranden, även utan kniv?

Jag vet inte om vi skall se det som något behov av att springa runt med kniv hela tiden. Samtidigt så är kniv ett väldigt praktiskt verktyg att ha. Möjligen minskar behovet lite beroende på vart man bor och vad man gör. Men bor man ute på landet är det extremt smidigt att ha med sig det mer eller mindre hela tiden.

Därtill då är en liten arme kniv knappast ett idealiskt vapen för strid. Bladet är för litet, det finns ingen spärr. Rent praktiskt är det närmast 50% chans att du håller den fel och att bladet om du skulle sticka något där det tar emot så kommer det lilla knivbladet direkt att vika sig över dina egna fingrar. Vilket inte kommer vara speciellt skönt. I det fallet är det nog bättre att bara slå personen på käften istället.

De där små knivarna är nog som sagt mest till för att pilla lite skit under naglarna, skära något väldigt litet snöre eller ett äpple eller öppna kuvert. De är så att säga inte speciellt praktiska som vapen. Varpå då det hela blir lite löjligt.

Finns det multiverktyg utan knivblad? Det gör det säkert. Men då är det kanske mer av någon multiskruvmejsel eller liknande. De flesta brukar ha minst ett eller två blad om du skaffar någon form av fickkniv. Så frågan är vad man skall göra? Skall man skära bort de små meningslösa knivbladen? Det lär vara minst lika farligt i den mening om man sticker någon med den lilla skruvmejseln eller hugger någon med den lilla saxen.

Det måste så att säga finnas någon form av rimlighet i det hela. Ingen springer runt med en liten Victorinox för att råna eller knivmörda folk. Vill du det är det väl bättre att gå till IKEAs köksavdelning eller besöka valfri byggbutik.

Jag vill nog minnas att ett par av dem jag har fick jag som någon gåva från Deloitte -- varför delar en en revisionsfirma ut små fickknivar? Vet ej. Men det gjorde de en gång i tiden. Så de var nog mer till för att äta lite äpple eller öppna något kuvert skulle jag tro. Den ligger i badrummet, praktiskt för att klippa naglarna. De var inte till för att begå harakiri när revisionen av företaget gick åt helvete.
Citera
2024-11-27, 16:59
Medlem
Run3s avatar
Citat:

Lagen är väl utformad: har du behov av kniv = inga problem. Har du inget behov av kniv = problem.
Nja, man borde behandla svenskar på ett sätt. Och främlingar på ett annat sätt.

Om en främling kommer hit och bär vapen är det rimligt med straff och utvisning. Om en av oss bär en kniv, så borde det vara ens rättighet.
Citera
2024-11-27, 17:49
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja eftersom han troligen har långt över 100000 kr i månadslön , jag tippar den är betydligt högre än så och då blir ju dagsboten hög.

En vanlig knegare med 30-35 tusen i månadslön får ju dagsboten satt efter detta och det blir väl då typ 10000-15000 t (gissning alltså)

Sedan drabbas ju den lågavlönade ändå betydligt hårdare än topp chefen som troligen sparat undan mycket i fonder mm med den höga lönen , har alltså en reserv ta ur till skillnad från lågavlönade

Haha, har kollat upp det jävla aset Han tjänar 1.720.000kr

100.000kr för honom med tanke på hans samlade tillgångar är som 1000kr för en vanlig knegare.

PS

Domen är inte fastställd, det är vad åklagaren yrkar på, så jag tror att det kommer sänkas rejält till kanske 30.000-40.000kr eftersom han är samhällets stöttepelare...
och hade inga onda avsikter.
Senast redigerad av rex144 2024-11-27 kl. 17:58.
Citera
2024-11-27, 18:04
Vi har så sjukt sned vridna regler i Sverige.
Vi tolkar lagboken så hårt att är du kriminell så kommer du undan, är du oskyldig arbetare så åker du dit.
Citera
2024-11-27, 18:05
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Nja, man borde behandla svenskar på ett sätt. Och främlingar på ett annat sätt.

Om en främling kommer hit och bär vapen är det rimligt med straff och utvisning. Om en av oss bär en kniv, så borde det vara ens rättighet.

Jag ser dagligen många som bär kniv, ibland flera knivar, de har arbetsbyxor... på sig och det ger immunitet
det är allehanda hantverkare, snickare, målare, VVS, elektriker, fönsterputsare och städare.
Jag har sett knivbeväpnade på banken utan att nån reagerade och på stora köpcentra.
Citera
2024-11-27, 18:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Har ju blivit en liten ändrad efter några HD-domar. Nu har man sett i flera fall att det räcker att det kan finnas behov av kniv så räcker det. Dvs om bilen skulle kunna så som sönder så är det befogat syfte. Tidigare fälldes ju personer även om de kunde hävda att kniven att ett syfte som verktyg om skit skulle hända.

Att man glömmer en kniv om än bara en liten sådan här multiverktyg kniv i fickan eller bagen då som vi ser fortsatt ingen ursäkt som hjälper.
Citera
2024-11-27, 19:20
Medlem
Bandida.locas avatar
https://www.dn.se/sverige/ledningen-...ccinationskon/

Han är en tragisk clown sedan många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem