Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Jag förstår inte alls behovet av att ständigt springa runt med kniv i fickan. Och då är jag ändå en gammal gubbe så jag tycker att omständigheterna borde visat sig vid det här laget. Låter mest som en ful ovana.
Det finns väl multiverktyg i alla möjliga utföranden, även utan kniv?
Jag vet inte om vi skall se det som något behov av att springa runt med kniv hela tiden. Samtidigt så är kniv ett väldigt praktiskt verktyg att ha. Möjligen minskar behovet lite beroende på vart man bor och vad man gör. Men bor man ute på landet är det extremt smidigt att ha med sig det mer eller mindre hela tiden.
Därtill då är en liten arme kniv knappast ett idealiskt vapen för strid. Bladet är för litet, det finns ingen spärr. Rent praktiskt är det närmast 50% chans att du håller den fel och att bladet om du skulle sticka något där det tar emot så kommer det lilla knivbladet direkt att vika sig över dina egna fingrar. Vilket inte kommer vara speciellt skönt. I det fallet är det nog bättre att bara slå personen på käften istället.
De där små knivarna är nog som sagt mest till för att pilla lite skit under naglarna, skära något väldigt litet snöre eller ett äpple eller öppna kuvert. De är så att säga inte speciellt praktiska som vapen. Varpå då det hela blir lite löjligt.
Finns det multiverktyg utan knivblad? Det gör det säkert. Men då är det kanske mer av någon multiskruvmejsel eller liknande. De flesta brukar ha minst ett eller två blad om du skaffar någon form av fickkniv. Så frågan är vad man skall göra? Skall man skära bort de små meningslösa knivbladen? Det lär vara minst lika farligt i den mening om man sticker någon med den lilla skruvmejseln eller hugger någon med den lilla saxen.
Det måste så att säga finnas någon form av rimlighet i det hela. Ingen springer runt med en liten Victorinox för att råna eller knivmörda folk. Vill du det är det väl bättre att gå till IKEAs köksavdelning eller besöka valfri byggbutik.
Jag vill nog minnas att ett par av dem jag har fick jag som någon gåva från Deloitte -- varför delar en en revisionsfirma ut små fickknivar? Vet ej. Men det gjorde de en gång i tiden. Så de var nog mer till för att äta lite äpple eller öppna något kuvert skulle jag tro. Den ligger i badrummet, praktiskt för att klippa naglarna. De var inte till för att begå harakiri när revisionen av företaget gick åt helvete.