Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Tack för intressanta inlägg. Själv är jag inte så hemma på missilteknik, så jag uppskattar dina inlägg.
En fråga med anledning av att du skrivit att detta är en förminskad och förbilligad version av en gammal missil. Tror du att namnet också kan anspegla på just det? Hasselnötter är ju små och ryssar gillar ju att koppla en saks namn till någon form av egenskaper eller liknande och är missilen en mindre variant av något större så....
Tack för positiv återkoppling, uppskattas!
Vet inte faktiskt. Namnet kan också har varit någon sorts gliring eller hint från Ryssland, för det verkar inte som att det är det officiella namnet. Oreshnik var enligt en källa namnet på själva
projektet men roboten heter egentligen något annat, som jag inte kommer ihåg nu. Ska notera nästa gång jag stöter på det.
Jag har sett halvtramsigavideos på Putin som plockar nötter från en buffé i samband med detta och jag kan faktiskt inte alls bedöma vem det är som trollar vem här. Detta kanske är en fråga för en Putinkännare eller bara någon med bättre kännedom om rysk materialnomenklatur (ryska projekt brukar väl ha ett smeknamn och ett formellt namn som alltid är något tråkigt i stil med "Projekt-6502X").
Jag skriver om saken om jag får klarhet i det!