2024-11-27, 10:04
Medlem
Migerationsverkets avatar
Alltså, om jag får säga mitt är 39 miljoner inte mycket pengar med tanke på rånets karaktär. Borde varit bra mycket mer pengar än så. 3 personer inne i G4S depån. Minst 3 personer som inte var just där men som också hade en betydande roll i det hela. Sen har vi den inavlade helikopterpiloten också som även han skulle ha sin del. Minst 6-7 st pers runtomkring - som dom som slänga ut fotanglar och bombattrapper. Materialkostnader.
Det blir inte så mycket pengar vardera.

Om inte dom fick med sig mer än 39 miljoner men ingen går ut med det?

Sen tror jag iofs att dom inte gjorde det helt och hållet för pengarna utan för the thrill. Eloge men ändå fjuttigt med pengar.
Citera
2024-11-27, 11:23
Medlem
BOMBOCLATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Migerationsverket
Alltså, om jag får säga mitt är 39 miljoner inte mycket pengar med tanke på rånets karaktär. Borde varit bra mycket mer pengar än så. 3 personer inne i G4S depån.

40 mil i lika delar femhundringar och tusingar väger mindre än 60kg. De röda backarna med sedlar bör väg kring 15kg/st om de är fulla, och där var rätt många backar, så nog borde de kunnat få med sig bra mycket mer än så rent fysiskt.

Kanske var mycket av bytet sedlar i lägre valörer?

Kanske hade de för mycket pump för att vara effektiva. 30min är väldigt lång tid att vara inne på plats. Kan tänka mig att adrenalinpåslaget är påtagligt.
Citera
2024-11-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migerationsverket
Alltså, om jag får säga mitt är 39 miljoner inte mycket pengar med tanke på rånets karaktär. Borde varit bra mycket mer pengar än så. 3 personer inne i G4S depån. Minst 3 personer som inte var just där men som också hade en betydande roll i det hela. Sen har vi den inavlade helikopterpiloten också som även han skulle ha sin del. Minst 6-7 st pers runtomkring - som dom som slänga ut fotanglar och bombattrapper. Materialkostnader.
Det blir inte så mycket pengar vardera.

Om inte dom fick med sig mer än 39 miljoner men ingen går ut med det?

Sen tror jag iofs att dom inte gjorde det helt och hållet för pengarna utan för the thrill. Eloge men ändå fjuttigt med pengar.

Planen var 100 milj.
Citera
2024-11-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Planen var 100 milj.

Och det kanske dom fick också. Ingen vet egentligen. Man kanske inte vill nämna detta utåt och har lagt locket på och bestämt 39milj
Citera
2024-11-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Och det kanske dom fick också. Ingen vet egentligen. Man kanske inte vill nämna detta utåt och har lagt locket på och bestämt 39milj

Man vet ju att de lämnade flera säckar i depon i alla fall. Så nog fick dom inte med sig allt som planerat.
Citera
2024-11-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Den starkaste bevisningen handlade om DNA-träffar. Det hittades ju DNA från Alexander på föremål från helikoptern, vilket han förklarat beror på att han kört helikoptern många gånger tidigare. Med den förklaringen hade man kunnat tänka sig att det skulle hittas mängder med DNA-spår från honom inuti helikoptern. Men det enda stället i helikoptern man kunde hitta hans DNA var på en GPS. Vidare hittades hans DNA på ett buntband som låg liggandes på värdedepåns tak. Hans förklaring om att DNA-spåren är naturliga, eftersom han flugit helikoptern tidigare och då använt dessa föremål, bleknar en aning med tanke på att de föremålen man hittade DNA-spåren på var väldigt centrala för just rånet. Till detta skall tilläggas att man inte hittade några DNA-träffar, från andra personer som tidigare flugit helikoptern, på dessa två föremål.

Alexander har även fastnat på en övervakningskamera på McDonalds i Hägersten kl.06:50, efter rånet. Man har genom radarspår kunnat se att flygtiderna och flygsträckan stämmer överens med dessa kamerabilder. Han har haft runt 35 minuter på sig att ta den ca 20 minuter långa promenaden från Skavlöten i Täby, där helikoptern hittades, till McDonalds i Hägersten. Tilläggas skall också att Alexander medger att han under den aktuella morgonen har varit i Täby - där man alltså hittade helikoptern.

Man vet också att det Alexander och Goran Bojovic hade ett möte bara några dagar före rånet. I förhör uppger Alexander och Goran helt olika berättelser om vad mötet handlade om, innan Goran sedan ändrar sig och lämnar samma historia som Alexander.

Känner igen det mesta av det nu när du säger det, var längesedan jag läste om det här nu.

DNA på buntbandet är ju minst sagt försvårande, extremt osannolikt att det är någon annan än honom som körde helikoptern.
Citera
2024-11-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Nu har jag inte läst alla sidor i denna tråd men var det som i serien att det var dom som utförde rånet som också planerade det? Eller kom planen från ”högre ort”?

Dom som utförde rånet måste ju varit dom som planerade det, med några andra i bakgrunden som inte var med i depån.

Om jag inte minns fel så var det väl några i Serbien som sålde detta rånet till utövarna i Sverige? Kan ha varit något annat rån där det var så och att jag blandar ihop det med att dom bara försökte hitta en pilot från Serbien men är rättså säker på att det var det här, dom åkte iallafall aldrig dit.

Något annat som är väldigt oklart är insiders, vilket dom måste ha haft, något som också är en del i serien (danska flickvännen till Michel) men någon sådan åkte aldrig heller dit.
Senast redigerad av starzkis 2024-11-27 kl. 13:10.
Citera
2024-11-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Dom som utförde rånet måste ju varit dom som planerade det, med några andra i bakgrunden som inte var med i depån.

Om jag inte minns fel så var det väl några i Serbien som sålde detta rånet till utövarna i Sverige? Kan ha varit något annat rån där det var så och att jag blandar ihop det med att dom bara försökte hitta en pilot från Serbien men är rättså säker på att det var det här, dom åkte iallafall aldrig dit.

Något annat som är väldigt oklart är insiders, vilket dom måste ha haft, något som också är en del i serien (danska flickvännen till Michel) men någon sådan åkte aldrig heller dit.

Har för mig att utredaren nämner i P3s dokumentär att dom har starka misstankar vem som är insiderns med det gick aldrig att dömma. Men några fick sparken.

Undrar om piloten fick några pengar? Dom måste väl tagit med sig alla pengarna när dom blev avsläppta.
Citera
2024-11-27, 15:04
Medlem
Citat:
Känner igen det mesta av det nu när du säger det, var längesedan jag läste om det här nu.

DNA på buntbandet är ju minst sagt försvårande, extremt osannolikt att det är någon annan än honom som körde helikoptern.

Jo men nu flög han denna helikopter i jobbet så Dna fanns ändå gott om från Alexander i hela helikoptern!
Citera
2024-11-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Jo men nu flög han denna helikopter i jobbet så Dna fanns ändå gott om från Alexander i hela helikoptern!
No shit, finns bra mycket fler omständigheter som pekar mot honom än DNA.
Citera
2024-11-27, 15:13
Medlem
Anniaras avatar
Citat:

Enligt nya uppgifter så var rånet svenskt. Men de hade en kille som bodde i Serbien som hade uppgift att hitta en pilot och det var så serbiskpolis kom de på spåren och varna svenskpolis.
Citera
2024-11-27, 15:38
Medlem
Om jag minns rätt så tränade de och provade spränga ett tak på en annan byggnad. Någon som minns vilken byggnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in