2024-11-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag har som vanligt en enligt mig nyanserad bild av TSLA. Det är möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

För det första så stämmer det att Elon är full av skit.

2015:
We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years.

2016:
I really consider autonomous driving a solved problem, I think we are less than two years away from complete autonomy, safer than humans, but regulations should take at least another year

2017
I think that you will be able to fall asleep in a Tesla is about two years

orkar inte copy-paste mer men det finns för varje år fram till nu.

Sist bara för 3 månader sedan så skulle V13 komma i september och vara en 5-10x förbättring.
Självklart är vi snart i december och självklart så kommer det inte bli en 5x förbättring mot 12.3 från april som var rätt så bra faktiskt.

Men jag ser ändå trenden, och på det stora hela så ser jag förbättringar hela tiden och jag tror att de kommer att nå ordens rätta innebörd av Full Self Driving runt 2030 och det ger så klart företaget ett värde.

Då det kommer till Optimus kommer vi nå en konvergeringspunkt där alla tekniska delar finns för att göra det till en produkt som har ett enormt värde. Actuators och balanssensorer har funnits sedan Hondas Asimo men nu finns även LLM som ett möjligt instruktions/input programmerinsspråk och förståelse för kommandon och multimodal AI som grund för förmågan att utföra instruktionerna.
Här ligger det mesta av Teslas värde.

Tesla är extremt bra positionerade för den framtiden.

Det som är lite ironiskt är att detta är tack vare den del av Musk hjärna som är briljant.
Sen har han en del som verkar ruttna bort också.

Den största risken med Tesla är vad som händer om Musk faller ur ur ekvationen. Ett hjärtslag bort är ingenting som jag skulle satsa alla mina besparingar på.

Samtidigt som jag ser tecken på briljanta ögonblick ser jag visa indikationer på mental och fysisk ohälsa. Något av hans organ måste vara förstorade med tanke på den konstiga kroppsformen.
Den mentala ohälsan har ingenting med att han är MAGA att göra. Jag är verkligen inte woke snowflake själv. Det är andra små tecken jag ser.

Slutsats:
Trillar inte Musk av pinn eller hamnar på dårhuset så kan TSLA mycket väl göra 10x från dagens nivåer på några års sikt. Trillar Musk av pinn eller hamnar på dårhuset så är det givet en extrem risk att företaget inte återhämtar sig från det.

Jag tror man kan jämföra ett Tesla utan Musk som ett Apple utan Steve jobs. Visst Apple är fortfarande ett mycket stort och välkänt företag och säljer bra, men själva innovationen tycker jag är borta. De fortsätter i samma spår som tidigare, men utan innovation.

Tesla skulle också överleva utan Musk, men jag tror att innovationen avtar. Och självklart kommer aktien krascha hårt om han skulle avlida. Men jag tror också att om det händer, eller rättare sagt när det händer, så kan man troligen ha världens köpläge eftersom krascher ofta är väldigt överdrivna på själva nyheten, så säg att det skulle droppa 50% och man köper in sig så kommer man lätt dra in en bra slant på det.
Citera
2024-11-26, 12:17
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror man kan jämföra ett Tesla utan Musk som ett Apple utan Steve jobs. Visst Apple är fortfarande ett mycket stort och välkänt företag och säljer bra, men själva innovationen tycker jag är borta. De fortsätter i samma spår som tidigare, men utan innovation.

Tesla skulle också överleva utan Musk, men jag tror att innovationen avtar. Och självklart kommer aktien krascha hårt om han skulle avlida. Men jag tror också att om det händer, eller rättare sagt när det händer, så kan man troligen ha världens köpläge eftersom krascher ofta är väldigt överdrivna på själva nyheten, så säg att det skulle droppa 50% och man köper in sig så kommer man lätt dra in en bra slant på det.

Skulle inte vara så säker på att aktien hade lidit av det på kort sikt. Hade en "Tim Cook" tagit plats på VD-posten i Tesla så hade det som är i pipelinen (FSD och Optimus) fortsatt utvecklas utan några större hinder. Möjligtvis något långsammare, då trots allt finns en skillnad mellan ett team som jobbar under Elons galna tidsoptimism och ett som inte gör det. Men skillnaden är inte monumental.

Däremot hade vi nått en oundviklig platå där dessa produkter är klara och sedan händer inte mycket mer. Lite som hur Apple mest kapitaliserar på sina nuvarande produkter och verkar faila rätt hårt med framtidsvisionerna.
Citera
2024-11-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Skulle inte vara så säker på att aktien hade lidit av det på kort sikt. Hade en "Tim Cook" tagit plats på VD-posten i Tesla så hade det som är i pipelinen (FSD och Optimus) fortsatt utvecklas utan några större hinder. Möjligtvis något långsammare, då trots allt finns en skillnad mellan ett team som jobbar under Elons galna tidsoptimism och ett som inte gör det. Men skillnaden är inte monumental.

Däremot hade vi nått en oundviklig platå där dessa produkter är klara och sedan händer inte mycket mer. Lite som hur Apple mest kapitaliserar på sina nuvarande produkter och verkar faila rätt hårt med framtidsvisionerna.

Precis det jag menar, nuvarande utveckling lär fortsätta, men utveckling av nya produkter kan bli lidande. Hade inte Musk funnits med hos Tesla senaste åren hade det nog inte blivit en Cybertruck som ser ut som den idag. Det var mest han själv som insisterade på det trots att andra tyckte det var för galet. Sen kan man tycka vad man vill om utseendet, men den säljer ju rätt bra ändå.
Citera
2024-11-26, 22:31
Medlem
kaktjuvens avatar
Hur tror ni Trumps kommande tariffer mot kinesiska elbilar och andra utländska bilmärken såsom audi, bmw, mfl kommer att påverka Teslas försäljning i omvärlden?
Ser vi en förhandling mellan Europa och USA där Europa tvingas sänka skatten på amerikanska bilar kanske?
Eller ser vi en annan utgång?
Hur kommer dessa tariffer att påverka aktien inför kommande åren?
Jag tror stenhårt på att Tesla kommer växa oerhört starkt inom många olika områden under dessa 4 år då Trump kommer gynna sin vän.
Citera
2024-11-26, 22:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Jag tror stenhårt på att Tesla kommer växa oerhört starkt inom många olika områden under dessa 4 år då Trump kommer gynna sin vän.
Du har rätt såtillvida att de korrupta "vännerna" fortsätter att hjälpa varandra. Detta kommer leda till fortsatt hausse för aktien ett tag. Tills dess att marknaden ser igenom bluffen. Jag skulle utifrån dagens sentiment gå lång TSLA i 3 månader och därefter går kort. Buy on the rumour, sell on the news.
Citera
2024-11-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du har rätt såtillvida att de korrupta "vännerna" fortsätter att hjälpa varandra. Detta kommer leda till fortsatt hausse för aktien ett tag. Tills dess att marknaden ser igenom bluffen. Jag skulle utifrån dagens sentiment gå lång TSLA i 3 månader och därefter går kort. Buy on the rumour, sell on the news.

Kallar du 3 månader lång? Annars är ju 5-10 år lång.
Citera
2024-11-26, 22:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kallar du 3 månader lång? Annars är ju 5-10 år lång.
Lång = köpa aktier eller derivat som utvecklas positivt om underliggande tillgången gör det.
Citera
2024-11-27, 08:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Trading är tillräckligt svårt när man begriper sig på saker, men helt omöjligt när man inte fattat nånting.
Tycker du skall låta bli det helt enkelt.
Citera
2024-11-27, 13:59
Medlem
wwrs avatar
Vimspellen vid rodret vill inte ha det federala elbilsstöd som gjorde att Tesla öht kunde skapas. Men han vill ha ett lokalt stöd från Kalifornien.

Ge honom sparken och tillsätt någon som gynnar företaget och miljön

(FB) Elon Musk ställer upp politiskt för Trump

Musk som dessutom anser att Kalifornien lägger sig i för mycket. Men bidrag skall han ha av delstaten.
Senast redigerad av wwr 2024-11-27 kl. 14:10.
Citera
2024-11-27, 14:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vimspellen vid rodret vill inte ha det federala elbilsstöd som gjorde att Tesla öht kunde skapas. Men han vill ha ett lokalt stöd från Kalifornien.

Ge honom sparken och tillsätt någon som gynnar företaget och miljön

(FB) Elon Musk ställer upp politiskt för Trump

Musk som dessutom anser att Kalifornien lägger sig i för mycket. Men bidrag skall han ha av delstaten.

Det finns ju idioter där ute som väljer lite godtyckligt mellan nyheterna för att det skall passa ihop med deras befintliga hatretorik, men vi andra som lever i den faktiska verkligheten har förstått att Elon gärna ser att alla subventioner tas bort, och att detta handlar om någon slags hämdaktion för att Gavin Newsom är en maktgalen syltrygg. Att pissa på den enda och största BEV-tillverkaren i Kalifornien endast för att göra en poäng är inte smart, och inte för delstatens bästa. Men Gavin vill visa sig duktig inför sina korrupta kompisar i hopp om att komma upp sig i karriären. Skit samma om Kalifornien går åt helvete liksom.

Men det finns som sagt kompletta idioter där ute som alltid får det till att Elon är den dumma.
Citera
2024-11-27, 15:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det finns ju idioter där ute som väljer lite godtyckligt mellan nyheterna för att det skall passa ihop med deras befintliga hatretorik, men vi andra som lever i den faktiska verkligheten har förstått att Elon gärna ser att alla subventioner tas bort, och att detta handlar om någon slags hämdaktion för att Gavin Newsom är en maktgalen syltrygg. Att pissa på den enda och största BEV-tillverkaren i Kalifornien endast för att göra en poäng är inte smart, och inte för delstatens bästa. Men Gavin vill visa sig duktig inför sina korrupta kompisar i hopp om att komma upp sig i karriären. Skit samma om Kalifornien går åt helvete liksom.

Men det finns som sagt kompletta idioter där ute som alltid får det till att Elon är den dumma.
Men utan elbilsstödet hade Tesla inte funnits. Och han vill ha stödet i Kalifornien trots att han dessutom inte gillar delstatens regleringar. Ingen linje alls.
Citera
2024-11-27, 15:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men utan elbilsstödet hade Tesla inte funnits. Och han vill ha stödet i Kalifornien trots att han dessutom inte gillar delstatens regleringar. Ingen linje alls.

Utan en massa statliga ekonomiska stöd till traditionella OEM's genom tiderna så kanske Tesla hade funnits ändå?

Nej, elon ställer sig bakom Trumps initiativ att ta bort alla stöd. Och då blir det ganska tydligt vilken tillverkare som gynnar USA, och inte bara suger resurser för att överleva när Kineserna tar över marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in