2024-11-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ok, vad sägs om att de hade köpt dogecoin istället? Eller haft pengarna i en annan bank?

Det är sant att det kan vara en lösning. Om vi håller oss till Sverige, och man har säg 50 miljoner kronor, så får man skaffa konton i minst femtio olika banker. Finns det ens så många i Sverige? Man får dammsuga nätet så går det kanske.

Eller så köper man helt sonika bitcoin för allt kapital man inte behöver ha omedelbart tillgängligt i fiatform. Valet är fritt.
Citera
2024-11-25, 12:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är sant att det kan vara en lösning. Om vi håller oss till Sverige, och man har säg 50 miljoner kronor, så får man skaffa konton i minst femtio olika banker. Finns det ens så många i Sverige? Man får dammsuga nätet så går det kanske.

Eller så köper man helt sonika bitcoin för allt kapital man inte behöver ha omedelbart tillgängligt i fiatform. Valet är fritt.
Har du 50 miljoner bara liggandes så är du sannolikt kriminell. I annat fall är pengarna (eller borde) vara redan investerade i diverse bolag eller fast egendom. Detta är liksom ett löst problem.

Bitcoin har ingenting med saken att göra.
Citera
2024-11-25, 12:41
Medlem
Citat:
Har du 50 miljoner bara liggandes så är du sannolikt kriminell. I annat fall är pengarna (eller borde) vara redan investerade i diverse bolag eller fast egendom. Detta är liksom ett löst problem.

Bitcoin har ingenting med saken att göra.

Om man är ointresserad av att äga diverse bolag eller av att äga fast egendom och vill ha en likvid tillgång som man även kan ta med sig utomlands, är bitcoin ett bättre alternativ. Helt frivilligt dock.
Citera
2024-11-25, 12:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om man är ointresserad av att äga diverse bolag eller av att äga fast egendom och vill ha en likvid tillgång som man även kan ta med sig utomlands, är bitcoin ett bättre alternativ. Helt frivilligt dock.
Ok, så du argumenterar alltså för att bitcoin helt enkelt är en bra investering. Det har ingenting med denna bank i artikeln att göra. Bra att få det klargjort (dvs att bitcoin inte ersätter banker på något sätt överhuvudtaget).
Citera
2024-11-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ok, så du argumenterar alltså för att bitcoin helt enkelt är en bra investering. Det har ingenting med denna bank i artikeln att göra. Bra att få det klargjort (dvs att bitcoin inte ersätter banker på något sätt överhuvudtaget).

I det här fallet hade det räckt att ha allt utöver insättningsgarantin i bitcoin, för att slippa bli bestulen på en stor del av besparingarna. Sedan anser jag att det är bättre att ha betydligt mer än så i bitcoin, eftersom fiatpengarna ständigt sjunker i köpkraft och ökar i antal medan bitcoinmängden är strängt begränsad. Personligen har jag i nuläget knappt 99 procent av mitt kapital i bitcoin.
Citera
2024-11-26, 09:05
Avslutad
Rumble adopts a Bitcoin Treasury Strategy and will purchase up to $20 million in bitcoin

https://x.com/BitcoinMagazine/status/1861179955977052606

Bitcoiniseringen fortskrider ..
Citera
2024-11-26, 11:41
Medlem
Det måste vara riktigt jobbigt att vara anti-bitcoin förespråkare idag.

Citat:
The UK government is urged to create a bitcoin reserve as Trump’s pro-crypto policies drive global competition in the race for digital economic dominance.

https://news.bitcoin.com/uk-urged-to-consider-bitcoin-reserve-as-trump-leads-crypto-revolution/

Detta kommer bara nån vecka efter att liknande tagits upp i Polska parlamentet. Bara en tidsfråga innan frågan kommer tas upp i Sveriges riksdag.

Det går fort nu.
Senast redigerad av DaddyCool64 2024-11-26 kl. 11:45.
Citera
2024-11-27, 04:47
Medlem
Brazil’s Congress to weigh Bitcoin Reserve as hedge against global risks..
https://cointelegraph.com/news/brazil-congress-consider-bitcoin-reserve-hedge-against-global-risks
Citera
2024-11-27, 07:54
Medlem
Leastons avatar
Det här är stort.
Citat:
Tornado Cash Sanctions Overturned

The decision answers the controversial debate over whether the crypto-mixing service, which anonymizes transactions, can be banned for its use by criminals.

https://www.coindesk.com/policy/2024/11/26/tornado-cash-sanctions-overturned-by-u-s-appeals-court

Om det var något som jag trodde att etablissemanget skulle ha svårt att acceptera så var det just denna aspekt hos krypto.

Men återigen så visar USA att rättsprocessen står över subjektiva värderingar och åsikter. Det känns betryggande på många sätt.

Argumentet ”DOM kommer aaaaldrig godkänna Bitcoin” är ett ganska dött argument.
Citera
2024-11-27, 08:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det här är stort.

Om det var något som jag trodde att etablissemanget skulle ha svårt att acceptera så var det just denna aspekt hos krypto.

Men återigen så visar USA att rättsprocessen står över subjektiva värderingar och åsikter. Det känns betryggande på många sätt.

Argumentet ”DOM kommer aaaaldrig godkänna Bitcoin” är ett ganska dött argument.
Det här skulle ju tvärtom vara mycket dåligt för bitcoin (när rättsprocessen blir klar). Det kommer göra att ingen kommer kunna ta bitcoin eller någon annan kryptovaluta seriöst i och med att det är trivialt enkelt att tvätta godtyckligt stora mängder av det.

Du lyckas aldrig tänka mer än ett steg framåt, om ens det.
Citera
2024-11-27, 08:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det här skulle ju tvärtom vara mycket dåligt för bitcoin (när rättsprocessen blir klar). Det kommer göra att ingen kommer kunna ta bitcoin eller någon annan kryptovaluta seriöst i och med att det är trivialt enkelt att tvätta godtyckligt stora mängder av det.

Du lyckas aldrig tänka mer än ett steg framåt, om ens det.
Spekulativ premiss utan någon större grund.

Om du köper en tjänst av mig, och betalar från en (enligt mig) svartlistad adress, så är det inte värre än att du inte får tjänsten av mig utan transaktionen får gå i retur.

Apropå avsaknad att tänka ett steg längre...
Citera
2024-11-27, 08:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Spekulativ premiss utan någon större grund.
Det är den enda logiska slutsatsen naturligtvis.

Citat:
Om du köper en tjänst av mig, och betalar från en (enligt mig) svartlistad adress, så är det inte värre än att du inte får tjänsten av mig utan transaktionen får gå i retur.
??

Tror du att bitcoins som gått igenom en mixer kommer att utan problem gå att sälja mot riktiga pengar på en börs som tillämpar KYC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in