2024-11-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Inte ens Elvira kan trolla med knäna och ytterligare höjningar av styrräntan kommer antagligen ha väldigt liten marginaleffekt. Det är nog få ryssar som kan låna till 28% ränta men tvingas avstå om den höjs till 30%.

Framförallt är det få investerare som vill köpa rubel till 30% ränta när de inte vill köpa för 28%. Om de kunde.
Citera
2024-11-26, 21:45
Medlem
Arcanes avatar
Går trögt för Putin att fylla hålen i statsbudgeten genom att auktionera ut fastränteobligationer. Bara 10% av målet för Q4 har dragits in,
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lbuhszxxec2j
Citera
2024-11-27, 00:58
Medlem
Vad skulle hända om Ryssland satte nån annan som ledare över riksbanken nu och sänker räntan rejält. Hyperinflation.
Men skulle det påverka den ryska eliten egentligen.

Kanske ett sista drag från Putin regimen.
Citera
2024-11-27, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Inte ens Elvira kan trolla med knäna och ytterligare höjningar av styrräntan kommer antagligen ha väldigt liten marginaleffekt. Det är nog få ryssar som kan låna till 28% ränta men tvingas avstå om den höjs till 30%.

Problemet mellan putte och Elvira är att hon säger i klartext.
SLUTA KRIGA om du vill rädda ryzzlands ekonomi.
putte kommer inte att sluta (inget krig ingen putte) utan behöver någon som fixa fram pengar till hans krig.

Spännande tider
Citera
2024-11-27, 07:17
Medlem
Tydligen printades massa goa rubel igår och skjöldes över de ryska bankerna. Blir spännande se hur rubeln sköter sig idag. Om nabiliuna lyckas försvara rubeln några veckor till.
Citera
2024-11-27, 07:23
Medlem
Om det finns någon som är duktig på ekonomin här som skulle kunna svara på denna fundering.
Om nu ekonomin är botten i Ryssland, antar jag att fonder och aktier går uselt. Om det skulle bli fred och västmarknaden börjar handla med ryssen igen.
Skulle man då kunna förvänta sig ett kraftigt uppsving i dessa aktier/fonder då?
Citera
2024-11-27, 07:45
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Om det finns någon som är duktig på ekonomin här som skulle kunna svara på denna fundering.
Om nu ekonomin är botten i Ryssland, antar jag att fonder och aktier går uselt. Om det skulle bli fred och västmarknaden börjar handla med ryssen igen.
Skulle man då kunna förvänta sig ett kraftigt uppsving i dessa aktier/fonder då?
Ingen kommer att börja handla med ryssen på flera decennier, även vid ett fredsavtal.
Ryssland är helt kört för lång tid oavsett vad som händer. Putin har med sin vansinniga invasion förstört Ryssland för generationer.
Citera
2024-11-27, 07:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Innan Putin blev tokig gick ju fonderna ok. Framtidstron för Ryssland var hög. Nu, med krig och sammanfall kommer det ta 10 år innan något blir positivt i Ryssland.

Om jag vore 20 år kunde jag tänka mig att satsa en sudd. Vid 40 har den antagligen fördubblats. Men, det förutsätter Putin är borta.
Citera
2024-11-27, 08:09
Medlem
Citat:

Jag köpte Rysslandsfonder i början av 2000-talet men sålde 2008 efter att Ryssland anföll Georgien. Då började det gå utför.

Det kommer att dröja mycket länge innan någon investerar i Ryssland, du kan lika gärna investera i Nordkorea.
Citera
2024-11-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Jag köpte Rysslandsfonder i början av 2000-talet men sålde 2008 efter att Ryssland anföll Georgien. Då började det gå utför.

Det kommer att dröja mycket länge innan någon investerar i Ryssland, du kan lika gärna investera i Nordkorea.
Tack för era tankar.
Tänkte bara om det skulle kunna vara något sådat där guldtillfälle att ha koll på och vara med på tidigt om/när det vänder (hoppas på fred i alla fall).
Citera
2024-11-27, 09:41
Medlem
Citat:
Tack för era tankar.
Tänkte bara om det skulle kunna vara något sådat där guldtillfälle att ha koll på och vara med på tidigt om/när det vänder (hoppas på fred i alla fall).

Problemet är nog bara att Ryssland inte är ett intressant land att investera i. Politiskt instabilt, korruption, dålig infrastruktur, utbildade flyr landet osv. Det liknar många afrikanska länder på det viset. Gott om naturresurser men väldigt svårt att få avkastning på investeringarna.
Citera
2024-11-27, 10:19
Medlem
109 rubel för en USD nu… fritt fall kallas det för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in