2024-11-26, 10:17
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I minneslunden är ju askan utspridd, så därmed försvinner ju möjligheten att ställa en urna i hustruns grav.
Nonsens. Det framgår klart o tydligt att askan kan placeras i urna, som sedan kan placeras i partnerns kistgrav när det blir dags.

Citat:
Det finns andra tänkbara förklaringar. T ex att Hugo B bett om att få sin aska utspridd i en sjö eller i havet, av skäl som vi inte vet något om.
Jag har i flera inlägg skrivit att det kan finnas andra förklaringar, bl.a. att han kan ha uttryckt önskemål om minneslund,
så du tillför ingenting.

Citat:
att hustrun skulle ha misstänkt det och därför ”hämnats” genom att bestämma att hans aska skulle spridas i minneslunden
"Hämnats" är din egen motbjudande hittepå-citering, jag har inte skrivit så.
Snarare handlar det i så fall om nåt mer ogripbart och tankar om livet efter detta.

Citat:
Dessutom vet vi inte ens om hans aska spreds i minneslunden.
Kan de ha skilt sig? Är vi ens säkra på att de var gifta vid Hugos bortgång.
Jo "vi" vet, med hyfsad säkerhet. I de offentliga registren "Begravda i Sverige" och "Sveriges dödbok" framgår:
att de var gifta när han dog (hon anges änka from hans dödsdatum),
att han är gravsatt i minneslunden (vilket innebär att askan är nedgrävd eller spridd där).

--------
Frågan kvarstår, men lite vassare och ersätter frågan i förra inlägget:

Hur ovanligt är det att den först avlidne i ett äkta par
gravsätts i en anonym minneslund men sedan inte själv gravsätts där?

Frågan gäller äkta par som varit gifta länge, som bott tillsammans till slutet,
som avlider med en tids mellanrum, på SAMMA BOSTADSORT.

Om det är mycket ovanligt så blir det ytterligare en sak som sticker ut med herr Boman.
Citera
2024-11-26, 11:52
Medlem
Mexens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
Nonsens. Det framgår klart o tydligt att askan kan placeras i urna, som sedan kan placeras i partnerns kistgrav när det blir dags.

Jag har i flera inlägg skrivit att det kan finnas andra förklaringar, bl.a. att han kan ha uttryckt önskemål om minneslund,
så du tillför ingenting.

"Hämnats" är din egen motbjudande hittepå-citering, jag har inte skrivit så.
Snarare handlar det i så fall om nåt mer ogripbart och tankar om livet efter detta.

Jo "vi" vet, med hyfsad säkerhet. I de offentliga registren "Begravda i Sverige" och "Sveriges dödbok" framgår:
att de var gifta när han dog (hon anges änka from hans dödsdatum),
att han är gravsatt i minneslunden (vilket innebär att askan är nedgrävd eller spridd där).

--------
Frågan kvarstår, men lite vassare och ersätter frågan i förra inlägget:

Om det är mycket ovanligt så blir det ytterligare en sak som sticker ut med herr Boman.

Kan du utveckla på vilket sätt Hugo Bomans gravplats gör honom till Violas mördare?
Citera
2024-11-26, 13:54
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexen
Kan du utveckla på vilket sätt Hugo Bomans gravplats gör honom till Violas mördare?
Nä kan inte det,
eftersom jag aldrig påstått det du fantiserar om i din fråga.
Dessutom är Violafallet ett försvinnande, inte ett konstaterat mord.

Den vilseledande frågan du ställer visar att det är dags för en sammanfattning, så att läsare som du inte får konstiga griller i huvet. (Ingen har påstått att Boman har mördat någon).
Sammanfattning alltså.
Nya fakta från Dödsgåtan-boken avslöjar att Boman agerade märkligt dagarna efter Viola försvann:
- att Boman fick Violas pappa Carl att vänta en dag med polisanmälan,
- att Boman sedan spred osanna uppgifter om Carl,
- och att han till polisen lämnade ett brev som misstänkliggjorde Carl.

Hans obehagliga agerande mot Carl leder till frågan varför. Det har framlagts flera hypoteser senaste veckorna i tråden.

En följdfråga som uppstår kommer av att Boman är gravsatt i en anonym minneslund medan hustrun några år senare gravsattes i en ensam kistgrav (dvs inga fler i graven), i samma stad.
Frågan är:

Senast redigerad av Sommarlust 2024-11-26 kl. 14:01.
Citera
2024-11-26, 15:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I minneslunden är ju askan utspridd, så därmed försvinner ju möjligheten att ställa en urna i hustruns grav.

Citat:

Ja, om askan är placerad i en urna och urnan är jordsatt på den del av kyrkogården som på en del kyrkogårdar kallas ”Askkyrkogården”.

Det jag skriver är, att om askan är utspridd i minneslunden, så finns det ingen möjlighet att vid ett senare tillfälle ta tillvara den, t ex för att jordsättas tillsammans med den man varit gift med.
I minneslunden är alla ”anonyma”. Det finns ingen skylt som talar om vilka, vars aska är utspridd där. Det är inte helt ovanligt att en människa som inte är troende, vill få sin aska utspridd i minneslunden.
Senast redigerad av RFT 2024-11-26 kl. 15:38.
Citera
2024-11-26, 16:08
Medlem
Mexens avatar
Citat:
Nä kan inte det,
eftersom jag aldrig påstått det du fantiserar om i din fråga.
Dessutom är Violafallet ett försvinnande, inte ett konstaterat mord.

Den vilseledande frågan du ställer visar att det är dags för en sammanfattning, så att läsare som du inte får konstiga griller i huvet. (Ingen har påstått att Boman har mördat någon).
Sammanfattning alltså.
Nya fakta från Dödsgåtan-boken avslöjar att Boman agerade märkligt dagarna efter Viola försvann:
- att Boman fick Violas pappa Carl att vänta en dag med polisanmälan,
- att Boman sedan spred osanna uppgifter om Carl,
- och att han till polisen lämnade ett brev som misstänkliggjorde Carl.

Hans obehagliga agerande mot Carl leder till frågan varför. Det har framlagts flera hypoteser senaste veckorna i tråden.

En följdfråga som uppstår kommer av att Boman är gravsatt i en anonym minneslund medan hustrun några år senare gravsattes i en ensam kistgrav (dvs inga fler i graven), i samma stad.
Frågan är:

Citat: Hur ovanligt är det att den först avlidne i ett äkta par
som avlider med en tids mellanrum, på SAMMA BOSTADSORT. Slut citat.

Fantiserar? Vet du inte vad du själv skriver här? Ska det föreställa ett svar på frågan jag ställde? PÅ VILKET SÄTT HÄNGER VIOLAS FÖRSVINNANDE IHOP MED BOMANS GRAVSÄTTNING? Kan du svara på det?
Senast redigerad av Mexen 2024-11-26 kl. 16:10.
Citera
2024-11-26, 17:39
Medlem
Citat:
Om Bomans civila yrke vid 21 års ålder (14 år innan Viola försvann):
https://imgur.com/a/ulrz7JW
(Det är nog inte samma person som skrivit de två orden "Bil....." och "linjearb", handstilen skiljer en aning, bokstäverna i och r skiljer. Nån har nog kompletterat senare med "linjearb". Olika personer skrev i de registren genom åren).

Förslag 1: "Bilreparatör linjearb" (enl. Banankontrakt)
Förslag 2: "Biloperatör linjearb" (enl. Timeout)

#1: Bilreparatör och linjearbetare är olika yrken, kanske arbetade han som bilrep. vid tiden för mönstringen, och några år senare halkade han in på linjearbete.

#2: Biloperatör bör betyda bilförare, t.ex. som transporterar personal och teleutrustning/material till olika platser. En operatör är bl.a. en person som sköter maskiner (i det här fallet t.ex. bilar).

[...]

Det är fullkomligt klart att det står "Bilreparatör" och inte ett ord som du själv måste hitta på en betydelse för. Återkom när du är läskunnig.
Citera
2024-11-26, 19:33
Medlem
Sommarlusts avatar
KORRIGERING av en frågeformulering i morse
(som sedan duplicerades vid kopiering, men de flesta normalbegåvade begrep nog frågan ändå).
Sorry for the inconvenience, som man brukar säga.
Så här ska det vara:
gravsätts i en anonym minneslund men att den andre sedan inte också gravsätts där?

Anledning till frågan:
utröna om det upplägget är mycket ovanligt.
Att det kan indikera en mörk hemlighet med Violas öde involverat, är en fundering, inte ett konstaterade, det förstår säkert också alla normalbegåvade.

Detta med gravplatserna är för övrigt en parentes.
Det centrala är de nya fakta om Bomans underliga agerande dagarna efter Viola försvann.

---
Diverse svar

Svar till Banankontrakt:
du får vända dig med dina invändningar till skribenten Timeout, det var han som tolkade ordet som Biloperatör.

Svar till RTF:
Urnor kan placeras på andra lämpliga ställen i väntan på gravsättning i kistgrav, det kunde man gjort i hans fall.
Det var vad mitt inlägg handlade om och som du kommenterade märkligt, självklart skrapar man inte upp utspridd aska.

Svar till Mexxen:
Din första fråga var en fantasi från dig, jag har aldrig påstått det du ger sken av i den frågan.
Svaret på din andra fråga, se ovan.
Citera
2024-11-26, 20:18
Medlem
Citat:
[...]

Svar till Banankontrakt:
du får vända dig med dina invändningar till skribenten Timeout, det var han som tolkade ordet som Biloperatör.

[...]

Men det var du som upprepade det och jämställde det med min korrekta information. Vad tror du det beror på att du hela tiden kommer i konflikt med alla andra i tråden?
Citera
2024-11-26, 20:28
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det är fullkomligt klart att det står "Bilreparatör" och inte ett ord som du själv måste hitta på en betydelse för. Återkom när du är läskunnig.
Jösses så surt det är här Den ena svarar otrevligare än den andra

Då det är mig du ska ställa frågan till så svarar jag och jag är läskunnig.
Dessutom van att läsa gammal stil då jag har släktforskat i ca 15 år och har runt 5.000 personer i mitt släktträd ända ner till början av 1500 talet.

Det kan faktiskt stå bilreparatör ELLER biloperatör. Då det skrivs när han ligger i lumpen så tror jag mer på det sista, speciellt som det är tillagt linjearbete senare.
En biloperatör kör bilen som dom använder för att lägga ut sambandslinjerna med.
I dagens läge skulle han troligen benämnas som chaufför.
Det är inte samma stil på dom två orden. Linjearbete är troligen skrivet senare. Den skrivstilen lutar mer och bl.a. i och a är olika.
När han får barn vid 31 års ålder står det klart och tydligt i födelseboken att han är linjearbetare.

Vilket är troligast att Hugo har för befattning i lumpen?
Men det är ju egentligen skit samma vilket det är. Han gjorde lumpen och körde eller lagade bilar.

Det som är viktigt är vad han arbetade med när Viola försvann när man vill ha mer info om Boman som är det centrala här.
Han jobbade som linjearbetare och har troligen tillgång till bil.
Senast redigerad av Timeout 2024-11-26 kl. 20:31.
Citera
2024-11-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jösses så surt det är här Den ena svarar otrevligare än den andra

Då det är mig du ska ställa frågan till så svarar jag och jag är läskunnig.
Dessutom van att läsa gammal stil då jag har släktforskat i ca 15 år och har runt 5.000 personer i mitt släktträd ända ner till början av 1500 talet.

Det kan faktiskt stå bilreparatör ELLER biloperatör. Då det skrivs när han ligger i lumpen så tror jag mer på det sista, speciellt som det är tillagt linjearbete senare.
En biloperatör kör bilen som dom använder för att lägga ut sambandslinjerna med.
I dagens läge skulle han troligen benämnas som chaufför.
Det är inte samma stil på dom två orden. Linjearbete är troligen skrivet senare. Den skrivstilen lutar mer och bl.a. i och a är olika.
När han får barn vid 31 års ålder står det klart och tydligt i födelseboken att han är linjearbetare.

Vilket är troligast att Hugo har för befattning i lumpen?
Men det är ju egentligen skit samma vilket det är. Han gjorde lumpen och körde eller lagade bilar.

Det som är viktigt är vad han arbetade med när Viola försvann när man vill ha mer info om Boman som är det centrala här.

Nej, det kan inte stå "biloperatör" eftersom det står "Bilreparatör". Det syns ett tydligt "r" inskrivet i öglan från g-et på raden ovanför. Uppgiften gäller inte heller vilken befattning han har i det militära utan hans civila yrke. Det framgår om man tittar på hans värnpliktskort här:
https://app.arkivdigital.se/volume/v843860a?image=13990&register_collection=14&regist er_post_aid=r14.p68172380
(Om du släktforskar har du säkert inloggning på Arkiv digital. Annars kan du själv söka upp hans värnpliktskort i den tjänst du använder.)

Nu lämnar jag er så ni får ha amatörafton för er själva.
Citera
2024-11-26, 21:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nej, det kan inte stå "biloperatör" eftersom det står "Bilreparatör". Det syns ett tydligt "r" inskrivet i öglan från g-et på raden ovanför. Uppgiften gäller inte heller vilken befattning han har i det militära utan hans civila yrke. Det framgår om man tittar på hans värnpliktskort här:
https://app.arkivdigital.se/volume/v843860a?image=13990&register_collection=14&regist er_post_aid=r14.p68172380
(Om du släktforskar har du säkert inloggning på Arkiv digital. Annars kan du själv söka upp hans värnpliktskort i den tjänst du använder.)

Nu lämnar jag er så ni får ha amatörafton för er själva.
Nej jag har inte inloggning till AD men däremot Ancestry och MyHeritage.
Du tjafsar och det viktiga har du tydligen missat. Tar det igen.

Citera
2024-11-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej jag har inte inloggning till AD men däremot Ancestry och MyHeritage.
Du tjafsar och det viktiga har du tydligen missat. Tar det igen.

Har du någon källa på att han hade tillgång till bil en söndagskväll när han var ledig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in