Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-26, 18:29
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna8908
En karl ska ju fylla sin funktion. Gör han inte det är det bättre å va utan : ) Sen är ju inte svenska män direkt kända för att vara manliga förebilder. Pojkar idag ser sina mammor som ledare i hushållet. Att leva med en man i Sverige 2024 är (i de flesta fall) som att leva med en osäker flicka eller i varje fall bög till partner.
Männen har tvingats abdikera, för att överleva. Framtidens män, uppfostrade av neurotiska ensamma mammor, kommer inte ha samma vilja eller förmåga att ta ansvar. Och hur går det då, när ingen längre vill ta ansvar i framtidens Sverige?
Citera
2024-11-26, 18:59
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, ska det vara full jämställdhet borde det kanske vara så... Jag använde det mest för att belysa att det kanske inte är självklart det ska vara "en rätt" för ensamma kvinnor att finansierat via skattemedel bli inseminerade på sjukhus...

Att staten betalar är fullständigt psyksjukt om du frågar mig, och då är jag psyksyrra.

Att kvinnor tillåts göra det över huvud taget är sjukt bara. Jag landar i bara sjukt inte psyksjukt.

Va i helvete vad berövar ett barn från hälften av dess utveckling om det inte finns en pappa hur dumma är folk egentligen? Samhället är väldigt, väldigt sjukt. Cancersjukt

Men det finns botemedel, det kommer bli bättre. Be strong
Citera
2024-11-26, 19:07
Medlem
HBTKuks avatar
Frånvarande fäder är en enorm riskfaktor avseende kriminalitet. Det blir naturligtvis en ökad risk.

Ska bli intressant längre fram när man kunnat studera dessa individer under längre tid.
Citera
2024-11-26, 19:57
Medlem
Citat:

Och tror du att dessa kvinnor överlag är lika lämpade eller lika fria från diverse problem som kvinnor som skaffar barn inom giftermål och parrelationer? De kan ju vara det i vissa fall, men åtminstone ännu vill nog de flesta kvinnor trots allt ha barn med en partner..

Jag har sett exempel på båda delarna, men exempel är inte samma sak som statistik.
Ingen av de tre kvinnor jag känner lite som har skaffat barn med donator är för övrigt uttalad feminist.

I två av fallen hittade de bara ingen lämplig karl som var intresserad, tiden började ta slut och valet var donator eller inga barn alls. Den ena av dem har enligt mig mindre lämplig mental hälsa och hon fick söka sig utomlands för att få resultat.

I det tredje fallet var det uttalat så att kvinnan inte ville anpassa sig efter livet med en annan person, och hon behöver ingen att dela räkningar med för hon är mycket framgångsrik inom sitt område.
Citera
2024-11-26, 20:15
Medlem
Har en vännina som skaffat det, Danmark. Funkar alldeles utmärkt.
Citera
2024-11-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag vet inte om historiska förhållanden är något önskvärt att luta sig tillbaka på i det här fallet. Om fadern dog ung fick det oftast en omvälvande effekt på familjen. I bästa fall kunde mor gifta om sig snabbt, vilket hade sina problem men var bättre än en familj utan försörjare. Om inte det gick var barndomen ofta i princip över för iallafall de äldsta barnen, oavsett hur gamla de var. De var nu tvungna att ta över ansvaret för gården, arbeta eller på något annat sätt se till att familjen överlevde. Många barn hamnade på barnhem eller fattigstugan trots att de hade mödrar vid liv, eftersom hon inte hade råd att ta hand om dem.

Livet var annorlunda på många andra fronter förr, så det är inte direkt jämförbart av den anledningen. Men min poäng är att "ensamstående mamma" är ett relativt nytt påfund, som egentligen bara existerat sedan 70-talet i Sverige, då sociala reformer gjort det möjligt att klara sig utan en försörjare, eftersom samhället bidrar mycket mer till levernet. Innan dess var den kalla verkligheten att en änka med barn fick se till att hitta en ny karl så snabbt som möjligt, och kvinnor som blivit med barn utomäktenskapligt antingen fick gifta sig med fadern på direkten, eller låta barnet bli omhändertaget.

Nu har jag faktiskt två släktingar från allra första början av 1900-talet som förlorat sin pappa eller make unga, och det gick bra för dem ändå. Så det var nog lite av slumpens skördar, och beror givetvis även av den allmänna begåvningen hos den som drabbas.
Citera
2024-11-26, 20:30
Medlem
Citat:
Visst, det kan fungera bra men risken ökar att det inte gör det jämfört med ett barn som växer upp med två föräldrar.

Läs bara här t ex...

https://www.actcic.org.uk/fatherless-home/

Skillnaden jämfört med det du nämner, är att staten hjälper ensamma kvinnor att skaffa barn och att man medvetet och planerat skapar sådana situationer.

De stora riskfaktorerna är oftast fattigdom och att bo i ett dåligt område i kombination med vissa personlighetsdrag och avsaknad av vettiga aktiviteter, inte att man lever med en förälder.

Correlation does not equal causation.

Detta är från Sverige och 2023:

"Undersökningen genomfördes mellan 2016 och 2019 och omfattade 3 838 ungdomar i årskurs 9 i åtta mindre skånska kommuner. Studien bekräftade att det fanns ett samband mellan brottslighet hos unga och splittrade familjer, men två intressanta undantag uppdagades:

Konflikter när bara ena föräldern träffat en ny?
I de fall där barnen bodde växelvis hos sina föräldrar där antingen båda hade träffat en ny partner eller ingen av dem, syntes ingen ökning av de negativa utfallen. Alltså där det förelåg en balans, en symmetri, mellan de nykomponerade relationerna.

Däremot var kopplingen till brottslighet hos unga starkare i en asymmetrisk familjekonstellation, det vill säga där bara den ena föräldern träffat en ny partner."

<>

"En annan studie som Robert Svensson och Björn Johnson genomfört, som har tydlig koppling till den om familjekonstellationer, är i vilken grad det finns ett samband mellan strukturerade/ostrukturerade aktiviteter hos ungdomar och brottslighet samt användning av cannabis.

Strukturerade aktiviteter är organiserade sådana, som idrottsträning där vuxna ledare är närvarande. Ostrukturerade aktiviteter när ungdomar umgås mer planlöst och utan att vuxna medverkar; alltså där den sociala kontrollen är försvagad och vuxenvärldens involvering är satt ur spel.

– Det är välkänt sedan tidigare att ostrukturerade aktiviteter är en riskfaktor för ungdomar när det kommer till kriminalitet och cannabis. Det nya var att vi ville se om det blev någon skillnad för dessa ungdomar när de ägnade sig åt strukturerade aktiviteter några gånger i veckan, säger Björn Johnson."

https://www.forskning.se/2023/02/16/foraldrarnas-nya-relationer-paverkar-barnens-brottslighet/
Citera
2024-11-26, 20:32
Medlem
NegernsDofts avatar
Det är inte bara socialt accepterat, det uppmuntras. Fördelaktigt? Nej hela samhället består av lattemorsor nu t.o.m männen
Citera
2024-11-26, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Se nu till att era pojkar har minst en stabil manlig förebild i sina liv, annars slutar de som Milton vars högsta dröm är att bli sminkinfluencer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milton-drommer-om-att-bli-sminkinfluencer-vill-se-ut-som-barbie
Utav de fyra unga ensamma kvinnor med ett barn som jag känner till är alla S- och V-kvinnor. Den enda som jag har på nära avstånd har regnbågsflaggan på fönstret och den andra skickar ungen på musik och dans. Båda är pojkar, så ja det verkar som att Sverige går snabbt ut mot stupet utan manliga förebilder,
Citera
2024-11-26, 20:44
Medlem
Citat:
Jag har klart och tydligt skrivit att jag inte tycker det ska förbjudas. Ett sådant förbud går ändå inte att efterleva, då ensamma kvinnor kan ordna insemination privat...

Det jag ifrågasätter är om det är lämpligt att det ska ske på sjukhus och finansieras av skattemedel?

Fast om det inte finns allmosor via tvång från (främst) manliga skattebetalare så hade det löst sig ändå. Då hade det inte varit så lukrativt att bli ensamstående eller att gänga med icke produktiva män. Problemet hade löst sig av sig självt.
Citera
2024-11-26, 20:55
Medlem
Många som påpekar att pojkar som växt upp med ensamstående mammor i högre grad blir kriminella, detta är ju baserat på ensamstående kvinnor generellt, där jag antar att 99,9% inte handlar om kvinnor som inseminerat sig.

Kvinnor som inseminerar sig (i alla fall i Sverige) har krav på sig, ett urval från Karolinska Universitetssjukhusets hemsida:

Citat:
*Bo stabilt med eget förstahandskontrakt, bostadsrätt eller hus.
*Ska vara självförsörjande, med förankring i arbetslivet, inte sjukskriven och inte studerande (om inte tjänstledig eller med förankring i arbetslivet på annat sätt).
*Barnlöshetsutredningen får inte ha påvisat att någon psykologisk och/eller social kontraindikation mot föräldraskap bedöms föreligga.

Jag tänker att det är en stor skillnad i att växa upp med en mamma med stabil bostad och inkomst, jämfört med att växa upp med en mamma som lika gärna kan ha gått hela livet på socbidrag och som låg med någon random efter krogen. Det är svårt att uppfostra sitt barn rätt om förutsättningarna var dåliga redan från början och många ensamstående mammor har låg socioekonomisk status. När en kvinna inseminerar sig ensam utreds de för att de ska ha förutsättningarna som krävs för att ta hand om barnet.
Citera
2024-11-27, 03:32
Medlem
Egentligen är det ju också förnedrande mot män. Som att säga att män inte behövs... Bland däggdjur är det inte så vanligt hanen har så mycket med ungarnas uppväxt att göra, men hos människan är det.

Men detta är ju att liksom se det som själv klart att bara en tillfällig man kan tillhandahålla sperma, så klarar kvinnan resten lika bra själv...

Fast även om en massa statistik och annat inte visat det kan ge problem, så "borde" vem som helst fatta att efter tusentals år eller mer av anpassning, så kommer det inte funka att i stor skala bara ändra en så fundamental sak.

Sen postade jag en länk som visade att även tjejer som växer upp utan en far, löper större risk för att få problem... Både flickor och pojkar mår tydligen bäst av att få även manligt inflytande under uppväxten.
Senast redigerad av Snobird 2024-11-27 kl. 03:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in