2024-11-25, 09:50
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
En helt ovetenskaplig analys jag själv gjort inom mitt yrke.
Människor med ångest har mycket svårare fokusera och komma till ett beslut pga av alla tankar som flyger runt i huvudet plus rädslan såklart som ångestpatienter lever med.
Dvs mycket av hjärnkapaciteten används för att ha koll på vad ångesten hittar på.

Kvinnor lever mer med sina känslor vilket skapar tankar om bra/dåligt, för/emot etc. och de direkta konsekvenser av olika val.
Dessa tankar gör att inte allt fokus ligger problemet som skall lösas utan en del av hjärnkapaciteten används för att bearbeta alla de känslomässigt triggade tankarna.

Män är mer lösningsorienterade och kan därför fokusera mer på det som man har framför sig för att hitta en lösning.
Vi är helt enkelt olika funtade och använder det vi har på olika sätt.

Ja, precis, personer med hög grad av ångest kan verka "korkade" om de inte får hjälp med sin ångest, vilket för övrigt är en enorm förlust för samhället.

Jag tycker du drar lite väl långa växlar när du sedan kopplar det till kvinnor, men jag tycker ändå det är en relevant tanke. Kvinnor kämpar inte bara med emotioner i större grad än män, utan även kroppsliga förändringar som ger mer svängningar än vad män behöver stå ut med, ex. menstruation och klimakteriet. Den kvinnliga kroppen är mycket "krångligare" än den manliga på många sätt. Läser man anatomi så brukar man ägna ett par föreläsningar åt mannens kropp, medan kvinnans på grund av komplexiteten får ett par, tre veckor av studier.

Din slutsats är hur som helst helt riktig, nämligen att män och kvinnor är olika och fungerar olika, men givetvis kan man inte tala om att det ena könet är generellt bättre eller sämre än det andra eftersom inget av könen hade existerat över huvud taget utan det andra. Det jag vänder mig emot är den högst ovetenskapliga ansatsen att det inte finns någon skillnad - att män och kvinnor är exakt lika när det gäller IQ. Vilket givetvis inte är sant, och egentligen trivialt att förstå bortom all propaganda vi får stå ut med numer.
Citera
2024-11-25, 11:09
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
En helt ovetenskaplig analys jag själv gjort inom mitt yrke.
Människor med ångest har mycket svårare fokusera och komma till ett beslut pga av alla tankar som flyger runt i huvudet plus rädslan såklart som ångestpatienter lever med.
Dvs mycket av hjärnkapaciteten används för att ha koll på vad ångesten hittar på.

Kvinnor lever mer med sina känslor vilket skapar tankar om bra/dåligt, för/emot etc. och de direkta konsekvenser av olika val.
Dessa tankar gör att inte allt fokus ligger problemet som skall lösas utan en del av hjärnkapaciteten används för att bearbeta alla de känslomässigt triggade tankarna.

Män är mer lösningsorienterade och kan därför fokusera mer på det som man har framför sig för att hitta en lösning.
Vi är helt enkelt olika funtade och använder det vi har på olika sätt.

Det här stämmer verkligen, även om jag skulle vilja byta ut ångest mot ängslighet. Kvinnor är lika intelligenta som män, och ofta noggrannare och plikttrogna. Kvinnors ängslighet gör dock att männen springer om. Känner hon sig trygg och oängslig och inte inte har något at oroa sig för så går det oftast bra, men så fort osäkerheten börjar krypa in så blir det oeffektivt. Det gäller självklart för män också men män har lättare för att lägga nojjandet åt sidan och fokusera på uppgiften.
Citera
2024-11-25, 11:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det här stämmer verkligen, även om jag skulle vilja byta ut ångest mot ängslighet. Kvinnor är lika intelligenta som män, och ofta noggrannare och plikttrogna. Kvinnors ängslighet gör dock att männen springer om. Känner hon sig trygg och oängslig och inte inte har något at oroa sig för så går det oftast bra, men så fort osäkerheten börjar krypa in så blir det oeffektivt. Det gäller självklart för män också men män har lättare för att lägga nojjandet åt sidan och fokusera på uppgiften.

Jag håller med om vad du skriver här; jag vill bara vara petnoga och peka ut något eftersom tråden handlar om just skillnader i IQ - män och kvinnor är lika intelligenta, men könens genomsnittliga IQ är inte identiskt. Det finns några skribenter som hävdar det, och så är det faktiskt inte. Att vårt genomsnittliga IQ inte är identiskt betyder inte att det ena könet är intellektuellt överlägset det andra.
Citera
2024-11-25, 15:32
Avslutad
Nej swedistanskossorna är närmare utvecklingsstörda än intelligenta. Minst 20 i lägre iq än en svensk vit man om man räknar bort alla mena babbar ni importerat.
Jag förstår att det är svårt att greppa den siffran då ni inte är de brightadte på planeten om man säger så.

Det är därför man ser så många med mena babbar numer.

Er iq är rätt likvärdig.
Citera
2024-11-26, 08:40
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, precis, personer med hög grad av ångest kan verka "korkade" om de inte får hjälp med sin ångest, vilket för övrigt är en enorm förlust för samhället.

Jag tycker du drar lite väl långa växlar när du sedan kopplar det till kvinnor, men jag tycker ändå det är en relevant tanke. Kvinnor kämpar inte bara med emotioner i större grad än män, utan även kroppsliga förändringar som ger mer svängningar än vad män behöver stå ut med, ex. menstruation och klimakteriet. Den kvinnliga kroppen är mycket "krångligare" än den manliga på många sätt. Läser man anatomi så brukar man ägna ett par föreläsningar åt mannens kropp, medan kvinnans på grund av komplexiteten får ett par, tre veckor av studier.

Din slutsats är hur som helst helt riktig, nämligen att män och kvinnor är olika och fungerar olika, men givetvis kan man inte tala om att det ena könet är generellt bättre eller sämre än det andra eftersom inget av könen hade existerat över huvud taget utan det andra. Det jag vänder mig emot är den högst ovetenskapliga ansatsen att det inte finns någon skillnad - att män och kvinnor är exakt lika när det gäller IQ. Vilket givetvis inte är sant, och egentligen trivialt att förstå bortom all propaganda vi får stå ut med numer.

Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH

Blev lite tokigt, kvinnor har inte ångest generellt.
Jag använde bara ångest som exempel för jag har sett hur det tar mycket av en människas hjärnkapacitet då dessa personer ständigt går och försöker hålla koll på ångesten vilket gör det svårt att prestera intellektuellt.
Tänkte att det skulle kunna vara samma eftersom kvinnor är mer känslostyrda och det triggar tankar som skall bearbetas så det "stjäl" lite av hjärnans kapacitet.
Som jag skrev innan så är vi nog bara olika, det har inte att göra med vår kapacitet utan hur vi använder den så om nu männen klarar iq test bättre, vilket jag inte vet om dom gör, så kanske det har att göra med att deras hjärnor sysslar med annat?

Tycker själv att intelligenta kvinnor många gånger kan vara lite mer som män. Beräknande, fokuserade mer lösningsorienterade och mindre känslosamma.
Sen glöm inte att känslor inte bara betyder snäll och empatisk, det kan lika väl vara en ragata.

Så om den slutsatsen skulle hålla så betyder det att om du träffar en känslosam och intelligent kvinna( tex läkare) så är hon antagligen betydligt intelligentare än sina manliga kollegor för hon behöver/behövde hantera både läkarstudierna/läkarrollen och sitt inre som ständigt pockar på.
Citera
2024-11-26, 09:14
Avslutad
Håller inte alls med om att kvinnor skulle vara mer känslosamma än män. De flesta kvinnor är mer verbala än män och lär sig tidigt att uttrycka och sätta ord på både tankar och känslor. Män håller inne med mer, men betyder inte att män känner mindre för det. För många män kommer det ut som ilska, depression, irritation eller så kör de in i ett träd eller frontalkrockar med en lastbil till slut.
Citera
2024-11-26, 09:15
Avslutad
Citat:
Jag håller med om vad du skriver här; jag vill bara vara petnoga och peka ut något eftersom tråden handlar om just skillnader i IQ - män och kvinnor är lika intelligenta, men könens genomsnittliga IQ är inte identiskt. Det finns några skribenter som hävdar det, och så är det faktiskt inte. Att vårt genomsnittliga IQ inte är identiskt betyder inte att det ena könet är intellektuellt överlägset det andra.

Exakt majoriteten män och kvinnor är lika intelligenta.
Citera
2024-11-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Nej det är män och kvinnor inte, hjärnorna skiljer sig i storlek också. Det finns alltså biologiska skillnader mellan män och kvinnor.
Citera
2024-11-26, 10:37
Medlem
Citat:

IQ mäter i synnerhet en eller två intelligenser och det finns nästa tio olika intelligenser.
Citera
2024-11-26, 10:43
Medlem
Kvinnor och män är lika IQ.

Det som är problemet är att kvinnor blir förtryckta.

Finns en artikel i Expressen om att 77% av flickor i skolan mår dåligt.

Vad det beror på är otrygghet , inte att de lär sig något.

Prioritet borde vara att göra skolan tryggare. Är skolan tryggare ökar intelligensen hos både flickor och pojkar. De kan koncentrera sig på studier.
Citera
2024-11-26, 10:49
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Du vet inte vad du skriver i vanlig ordning. Du har rätt i det du försöker säga (jag antar vad du försöker säga utifrån våra tidigare diskussioner). men du uttrycker det du fel vilket gör att ditt påstående om man tolkar det som det du skriver blir helt fel.
Citera
2024-11-26, 10:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Kvinnor och män är lika IQ.

Det som är problemet är att kvinnor blir förtryckta.

Finns en artikel i Expressen om att 77% av flickor i skolan mår dåligt.

Vad det beror på är otrygghet , inte att de lär sig något.

Prioritet borde vara att göra skolan tryggare. Är skolan tryggare ökar intelligensen hos både flickor och pojkar. De kan koncentrera sig på studier.

Du har lyckats skriva ett av de svamligaste inläggen i hela tråden, grattis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in