Citat:
En helt ovetenskaplig analys jag själv gjort inom mitt yrke.
Människor med ångest har mycket svårare fokusera och komma till ett beslut pga av alla tankar som flyger runt i huvudet plus rädslan såklart som ångestpatienter lever med.
Dvs mycket av hjärnkapaciteten används för att ha koll på vad ångesten hittar på.
Kvinnor lever mer med sina känslor vilket skapar tankar om bra/dåligt, för/emot etc. och de direkta konsekvenser av olika val.
Dessa tankar gör att inte allt fokus ligger problemet som skall lösas utan en del av hjärnkapaciteten används för att bearbeta alla de känslomässigt triggade tankarna.
Män är mer lösningsorienterade och kan därför fokusera mer på det som man har framför sig för att hitta en lösning.
Vi är helt enkelt olika funtade och använder det vi har på olika sätt.
Människor med ångest har mycket svårare fokusera och komma till ett beslut pga av alla tankar som flyger runt i huvudet plus rädslan såklart som ångestpatienter lever med.
Dvs mycket av hjärnkapaciteten används för att ha koll på vad ångesten hittar på.
Kvinnor lever mer med sina känslor vilket skapar tankar om bra/dåligt, för/emot etc. och de direkta konsekvenser av olika val.
Dessa tankar gör att inte allt fokus ligger problemet som skall lösas utan en del av hjärnkapaciteten används för att bearbeta alla de känslomässigt triggade tankarna.
Män är mer lösningsorienterade och kan därför fokusera mer på det som man har framför sig för att hitta en lösning.
Vi är helt enkelt olika funtade och använder det vi har på olika sätt.
Ja, precis, personer med hög grad av ångest kan verka "korkade" om de inte får hjälp med sin ångest, vilket för övrigt är en enorm förlust för samhället.
Jag tycker du drar lite väl långa växlar när du sedan kopplar det till kvinnor, men jag tycker ändå det är en relevant tanke. Kvinnor kämpar inte bara med emotioner i större grad än män, utan även kroppsliga förändringar som ger mer svängningar än vad män behöver stå ut med, ex. menstruation och klimakteriet. Den kvinnliga kroppen är mycket "krångligare" än den manliga på många sätt. Läser man anatomi så brukar man ägna ett par föreläsningar åt mannens kropp, medan kvinnans på grund av komplexiteten får ett par, tre veckor av studier.
Din slutsats är hur som helst helt riktig, nämligen att män och kvinnor är olika och fungerar olika, men givetvis kan man inte tala om att det ena könet är generellt bättre eller sämre än det andra eftersom inget av könen hade existerat över huvud taget utan det andra. Det jag vänder mig emot är den högst ovetenskapliga ansatsen att det inte finns någon skillnad - att män och kvinnor är exakt lika när det gäller IQ. Vilket givetvis inte är sant, och egentligen trivialt att förstå bortom all propaganda vi får stå ut med numer.