2024-11-26, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZackMyoRolf
Här har vi en riktig internetkrigare.
Inte fan vet jag, han kanske kommer åt dom på något kriminellt sätt och vill tvätta sina pengar. Som många som sålde droger förr på silkroad , tvättade sina pengar innan det var värt miljonen. Men då var du nog inte född din lilla clown.

Är du en sån som går på Nigeriabrev också? Nån prins i Afrika som sitter på 500 miljorner och är beredd på att casha ut allt till dig bara du betalar en viss summa?
Citera
2024-11-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabikrypto
Nä, sanningen är den att låneekonomi oavsett hur äcklig den är får allt att rulla.

Den är destinerad att krascha med det behövs likviditet i systemet för att det ska rulla.

Utan ”liquid” kommer allt stanna av. Då får du per automatik kommunism, ingen vill ha det. Det är där bitchen gör sin grej! Den garanterar värdet som en uppbackning (guld) mot vilket man trycker valutorna ur. Det är så simpelt så att det är dumt. Men kebabsås och andra förstår inte det. Han fattar en sak, Fiat kommer aldrig försvinna, men den är inte relevant om man inte kan väga den mot andra tillgångar. Om de tillgångarna så råkar vara löskukar av trä spelar ingen roll, det är kulturen (folket,marknaden) som ska ta ställning till det, oavsett vad folk personligen har för åsikt om det. Det behövs acceptans för att få detta att fungera och siffrorna talar sitt eget språk eftersom marknaden redan fällt sin dom. Bitcoin ökar i värde och grottmänniskorna står kvar på grottksnten och petar på den nya kejsaren med pinnar medans han har en bazooka laddad med ny teknik.

Jag är ändå inte med dig på det här. Jag är övertygad om att det går att skapa en sund ekonomi utan dagens konjunkturcykler och att lösningen på det är att föra en sund monetär politik. Likt Milei i Argentina vill jag argumentera för att det är centralbanker som skapar konjunkturcykler och att grunden till det är man idag följer en keynesiansk monetär filosofi.

Grundfelet i systemet är att vi har en centralstyrning och planekonomi rörande finansväsendet. Om det fanns endast sunda pengar i cirkulation så skulle priset på lån, räntan, inte sättas av centralbanker. I grund och botten en grupp människor som baserat på statistisk data bestämmer räntan för all världens kommersiella banker.

Om vi inte hade centralbanker så skulle räntenivåerna inte dirigeras centralt. Priset på att låna pengar, den skulle bli föremål för en marknadspriocess där kapital skulle ackumuleras till en nivå där utbud möter efterfrågan. Om ackumulationen av kapital blir väldigt stor i samhället, då skulle räntorna sjunka. Incitamenten att spara skulle då minska och folk skulle spendera mer på konsumtion. Sjunker kapitalmängden i samhället skulle då räntorna stiga och människor skulle få incitament att spara.

Systemet vi har med centralbanker det fungerar lika dåligt som det fungerar att centralt dirigera en hel ekonomi som man försökte göra i Sovjetunionen. Det går inte, oavsett hur smarta personerna som försöker göra det är, utan marknadsmekanismen är mer effektiv rörande att allokering av resurser.

Konjunkturcyklerna vi ser beror på att man pumpar ut nya pengar, vilket då leder till fallande räntor. Kalkylerna för att genomföra diverse projekt blir mer artificiellt låga räntor i ekonomin att projekt som aldrig borde ha blivit genomförda, blir genomförda. Resurserna i ekonomin felallokeras. De periodiskt återkommande kriserna i ekonomin beror på det här. När räntorna stiger faller en rad projekt ihop som korthus, då skriker folk efter monetär stimulans. Centralbankerna trycker pengar och projekten kan fortsätta för att räntan pressas ned igen artificiellt.

Sattes räntan av marknaden skulle ingen kunna skrika efter monetära stimulanser, projekt som genomförs av företag och andra skulle vila på mer sunda ekonomiska premisser och vi skulle inte drabbas av lågkonjunkturer och krisprogram. Vi skulle ha en sund ekonomi som alltid var i bättre balans och gav hållbar ekonomisk tillväxt. Argentina är ett extremt exempel på hur bananas en ekonomi blir då man under decennier bara trycker upp pengar och försöker hålla igång en ekonomi med monetär stimulans. Dock praktiseras samma penningpolitik som i Argentina, men i mindre skala, även i USA genom FED och EU genom ECB.

Roten till vår galna ekonomi är således i slutändan centralstyrningen, planekonomin, som vi har rörande penningpolitiken.

Läs om den österrikiska konjunkturcykelteorin här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Austrian_business_cycle_theory
Citera
2024-11-26, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Är du en sån som går på Nigeriabrev också? Nån prins i Afrika som sitter på 500 miljorner och är beredd på att casha ut allt till dig bara du betalar en viss summa?
Första gången jag köpte bitcoins så var det nere på några kronor. Med åren ökade det och senast jag köpte bitcoins så kostade en btc 800:- .Så när jag såg hur mycket det var uppe i så var min första tanke att det måste vara räknat i kronor. Då jag mest handlar med fysiska kontanter , har verkliga vänner och ett liv utanför datorn så blev jag minst sagt förvånad att det har gått upp så mycket.
Men att man skulle kunna köpa kryptovaluta för en billigare peng av någon som säljer kopierade kreditkort är inte helt konstigt, men jag förstår att du som bara lånat din mammas kort för att fylla ditt minecraft konto är förvånad . Men ute i stora världen finns det kriminella människor som stjäl kort som inte tillhör dom själva och då vill tvätta sina pengar, då kan jag tänka mig att det kommer upp någon sån deal ibland.
Fan vad jag saknar när flashback var för vuxna men även ni små minecraft- bögar blir äldre märker jag nu..
För övrigt är flashback ett forum , där man ställer frågor när man är osäker. Jävla smartass
Senast redigerad av ZackMyoRolf 2024-11-26 kl. 01:01.
Citera
2024-11-26, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
50 btc är värt 50 miljoner kronor. Tror du någon vill sälja det för sketna 500 dollar?
Jag visste inte att det hade stigit så mycket under så kort tid. Men jag vet att man kan köpa stulna kreditkort på nätet, vilket han gör och då kan jag tänka mig att man inte bryr sig så mycket när man inte jobbat för pengarna själv utan bara är ute efter att tvätta sina smutsiga pengar. När du växer upp och blir torr bakom öronen så kommer du lära dig att vissa människor som aldrig har gjort ett hederligt arbete i hela sitt liv inte förstår värdet av pengar. Jag vet några med förmögna föräldrar tex . Och det är skrattretande hur dom spenderar sina pengar. Även festat med 18 -åriga pokerspelare som spelat med miljonen som insats, det är en helt annan värld men dom finns på riktigt.
Citera
2024-11-26, 04:46
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Provade med spot igen, 4H, Binance : https://ibb.co/x5RBHjj

Jag gjorde exit här. (Korta röda strecket) Priset bröt ner på 1D och indikerar därmed ett trendskifte. Tog en förlust på ca 0,35% på spot. Ibland går det inte vägen och det är bara att erkänna. Jag hade inte rätt vad gäller trendriktningen den här gången. I bästa fall konsoliderar vi sidledes här och börjar att krypa uppåt igen men jag vill inte vara involverad mer för tillfället. Omplacerar mig hellre i ett senare skede.

Graf 4H Binance: https://ibb.co/kDyxZyp

Edit: Har granskat grafen igen och upptäckte att det faktiskt fortfarande finns stöd på 4H i form av en nivå (blå diagonal) som jag har lyckats missa trots min villighet att dra streck. Det förändrar fortfarande inte faktumet att 1D har indikerat ett strukturskifte men ska bli intressant att se vilken av linjerna som får mest relevans under dom kommande dygnen. Signalen på 1D bör rimligen vara överordnad 4H men vem vet?

Graf 4H Binance: https://ibb.co/6ywj9Vt

Graf 1D Binance: https://ibb.co/3CZHznk
Senast redigerad av hazenectar 2024-11-26 kl. 05:00.
Citera
2024-11-26, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Jag är ändå inte med dig på det här. Jag är övertygad om att det går att skapa en sund ekonomi utan dagens konjunkturcykler och att lösningen på det är att föra en sund monetär politik. Likt Milei i Argentina vill jag argumentera för att det är centralbanker som skapar konjunkturcykler och att grunden till det är man idag följer en keynesiansk monetär filosofi.

Grundfelet i systemet är att vi har en centralstyrning och planekonomi rörande finansväsendet. Om det fanns endast sunda pengar i cirkulation så skulle priset på lån, räntan, inte sättas av centralbanker. I grund och botten en grupp människor som baserat på statistisk data bestämmer räntan för all världens kommersiella banker.

Om vi inte hade centralbanker så skulle räntenivåerna inte dirigeras centralt. Priset på att låna pengar, den skulle bli föremål för en marknadspriocess där kapital skulle ackumuleras till en nivå där utbud möter efterfrågan. Om ackumulationen av kapital blir väldigt stor i samhället, då skulle räntorna sjunka. Incitamenten att spara skulle då minska och folk skulle spendera mer på konsumtion. Sjunker kapitalmängden i samhället skulle då räntorna stiga och människor skulle få incitament att spara.

Systemet vi har med centralbanker det fungerar lika dåligt som det fungerar att centralt dirigera en hel ekonomi som man försökte göra i Sovjetunionen. Det går inte, oavsett hur smarta personerna som försöker göra det är, utan marknadsmekanismen är mer effektiv rörande att allokering av resurser.

Konjunkturcyklerna vi ser beror på att man pumpar ut nya pengar, vilket då leder till fallande räntor. Kalkylerna för att genomföra diverse projekt blir mer artificiellt låga räntor i ekonomin att projekt som aldrig borde ha blivit genomförda, blir genomförda. Resurserna i ekonomin felallokeras. De periodiskt återkommande kriserna i ekonomin beror på det här. När räntorna stiger faller en rad projekt ihop som korthus, då skriker folk efter monetär stimulans. Centralbankerna trycker pengar och projekten kan fortsätta för att räntan pressas ned igen artificiellt.

Sattes räntan av marknaden skulle ingen kunna skrika efter monetära stimulanser, projekt som genomförs av företag och andra skulle vila på mer sunda ekonomiska premisser och vi skulle inte drabbas av lågkonjunkturer och krisprogram. Vi skulle ha en sund ekonomi som alltid var i bättre balans och gav hållbar ekonomisk tillväxt. Argentina är ett extremt exempel på hur bananas en ekonomi blir då man under decennier bara trycker upp pengar och försöker hålla igång en ekonomi med monetär stimulans. Dock praktiseras samma penningpolitik som i Argentina, men i mindre skala, även i USA genom FED och EU genom ECB.

Roten till vår galna ekonomi är således i slutändan centralstyrningen, planekonomin, som vi har rörande penningpolitiken.

Läs om den österrikiska konjunkturcykelteorin här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Austrian_business_cycle_theory

Jag behöver ingen förklaring till hur detta fungerar, jag håller med dig om att det hade varit optimalt. Det var bara ett konstaterande av hur det faktiskt ser ut att vara och förmodligen hur det också kommer fortsätta vara. Det ligger för mycket intressen i centralbankstyrandet. Som en parentes kan jag upplysa dig om att centralbanksstyrandet även det är en svensk uppfinning, det var vi som startade det. För i tiden hade vi alla fall en motpart i form av riksgälden som tryckte en konkurrerande skuldväxel, alltså att folk hade valmöjligheten att välja ett annat betalmedel.

Pengar, är en vara precis som allt annat, vilket du om någon också verkar förstå. I nuläget har centralbankerna monopol på sitt fiat (slavpengar), och vi alla vet vad som händer när det uppstår monopol. Det blir kommunism. Detta är också varför européer inte heller verkar förstå varför Trump och co är relevanta. HELA USA grundas på premissen att de själva skulle kontrollera sina pengar och inte vara underställd engelska centralmakten och deras centralbank. Det var ett krig som handlade om rätten att disponera sina egna pengar. De såg det för vad det var, att skatten på 2% var ett hot mot deras frihet.

Trump har hela tiden varit ute efter FED, eller i alla fall har han gett sken av det.

Allting handlar i slutändan om pengarna , sen kan folk hålla på med värdegrundstjafs och annat! Allting rotar sig i pengarna. Så ja jag håller med dig helt och hållet, bitcoin erbjuder något annat men att tro att de kommer släppa efter utan en fight är galenskap. De gör allt för att distrahera oss med krig,epidemier, konstanta klimathot där man kan motivera att stjäla mer av oss.

Ekonomin bedrivs som ett krig med slutmål att plundra alla till förmån för en elit, vilket om vi öppnar ögonen också ser. Bitcoin, om du har förmågan att förstå vad det är förhindrar detta, det vill säga om man är med på det och om det löper ut som det är tänkt. Men som sagt, försök förklara detta för merparten av de som blivit invaggade i keynesianismens ”trygga” famn med oändliga subventioner. De tror att staten är där för att hjälpa dem när sanningen är den att den konstant våldtar dem med en påle i röven. Det är destinerat att krascha, som jag skrev, och anledningen är densamma varje gång, för att förflytta makten från flertalet till händerna på några få.
Citera
2024-11-26, 07:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Allt över 93.4 är superbullish och 100k kan komma när som helst. Bryter den ner så har jag hittat min zon där jag kan DCA:a mig in.
Under 74k och går från bull till neutral de kommande halvåret.

https://i.imgur.com/RW9CQO8.png

En test gjord av stödet är gjord. Allt är fortfarande upplagt för ny ATH i veckan.
https://i.imgur.com/PuYnrWk.png
Senast redigerad av Leaston 2024-11-26 kl. 08:02.
Citera
2024-11-26, 08:53
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
En test gjord av stödet är gjord. Allt är fortfarande upplagt för ny ATH i veckan.
https://i.imgur.com/PuYnrWk.png

Jag är inte alls lika optimistisk, men ser gärna att du får rätt. 🙂
Citera
2024-11-26, 09:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag är inte alls lika optimistisk, men ser gärna att du får rätt. 🙂
Så länge linjen håller så
Håller den inte så är allt mellan härifrån och ner till 74k in the play.
Citera
2024-11-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalacoZoo
Skaffa Bisq då, vem fan köper ETF:er? Du kan vara en jävla horunge hahahaha
Om du inte ver villa som köper etf är du ännu ett snäpp dummare, på allvar.
Citera
2024-11-26, 09:59
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Så länge linjen håller så
Håller den inte så är allt mellan härifrån och ner till 74k in the play.

Nja, finns bra stöd i 90k-området på 1d enligt min bedömning. Men visst, det kan ju visa sig att det inte heller håller men jag tror att det är ganska sannolikt i det här fallet
Citera
2024-11-26, 10:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nja, finns bra stöd i 90k-området på 1d enligt min bedömning. Men visst, det kan ju visa sig att det inte heller håller men jag tror att det är ganska sannolikt i det här fallet
Allt är ju relativt.
Tittar du på veckografen så ser man varför 74k är bra stöd.

Men zoomar man in kan man hitta massa olika stöd på vägen ner dit.

Tror dock det fundamentala är för starkt för att vi skall bryta ner. Vi får se.
Senast redigerad av Leaston 2024-11-26 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in