2024-11-25, 20:54
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
TP och SL?

Bara spot den här gången. Sätter min tilltro till 1d stängningen i det här fallet. En stängning runt 95,5k vore önskvärt.
Senast redigerad av hazenectar 2024-11-25 kl. 21:02.
Citera
2024-11-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja.

Ja.

Fel. Precis som att bitcoin saknar nyttovärde i sig.

Det du vägrar förstå är att ”store of value” är en konsekvens av nyttiga egenskaper, och inte en egenskap i sig som i ett cirkelresonemang.

.

Kebab, en fråga till dig. Guld anses vara ett store of value. Detta baserat på användningsområden som smycke, elektronik och dentalvård. MEN i huvudsak är det med guld som med bitcoin. Det mesta av allt guld är nedsmält till tackor och förvaras i bankvalv. Utbudet av guld för de praktiska ändamålen jag beskrivit, är försvinnande litet i jämförelse med den finansiella funktionen.

Jag vill mena att guld skulle rasa enormt i pris om ingen ville investera i guld för att investera i guld. Skulle allt det guldet istället bort från den finansiella världen och bara användas till praktiska saker, då skulle guldet rasa rejält i pris. Håller du med om det?

Om du skalar bort guldets finansiella funktion är det något ganska begränsat användbart. Med bitcoin är det så att det bara har ett värde som en finansiell tillgång och inget annat. Det är vad som skiljer bitcoin från guld. Både guld och bitcoin kan dock fylla en funktion i det finansiella systemet. Men det här med att bitcoin saknar ett inneboende värde som guld inte har, nej, men det känner jag att det är ointressant. För jag gissar att guldets nuvarande pris till typ 90% handlar om att det köps guld som en ren investering.
Citera
2024-11-25, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Så är det nog!

Jag kan tänka mig att placera i en fastighet också, men jag ser det mer som en bruksvara med lång förbrukningstid än som en investering. I fiatsamhället kan en fastighet förefalla vara en bra placering, men i de flesta fall är det bara det sjunkande fiatvärdet som skapar en låtsasvärdeökning. Undantag utgörs av om man är tidig att köpa i något område som blir väldigt populärt, eller om man köper produktiv mark, t.ex. skog. Men alternativkostnaden blir förfärlig om man gör sig av med bitcoin för att köpa fastigheten.

Som jag skrivit tidigare så har jag inte tänkt klart så betrakta detta som en skiss:

En fastighet som man hyr ut, säg t ex en lägenhet i Dubai Marina-området kan generera säker inkomst som man kan leva på om/när priset på Bitcoin/MSTR tillfälligtvis dippar. Det är även ett sätt att säkra en del av vinst som skapats med investering i Bitcoin/MSTR istället för att förlora allt i en börskrasch.

Det mest sannolika scenariot är att Bitcoin fortsätter volatilt upp till en miljon dollar, och sedan vidare uppåt, men jag satsar inte all min vinst på denna sannolikhet. Med MSTR kommer jag dessutom att kunna återvinna uttagen vinst på något år eller två. Sedan köper jag nästa fastighet.
Citera
2024-11-25, 21:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Kebab, en fråga till dig. Guld anses vara ett store of value. Detta baserat på användningsområden som smycke, elektronik och dentalvård. MEN i huvudsak är det med guld som med bitcoin. Det mesta av allt guld är nedsmält till tackor och förvaras i bankvalv.

Utbudet av guld för de praktiska ändamålen jag beskrivit, är försvinnande litet i jämförelse med den finansiella funktionen.

Nej, detta stämmer ej. Andelen är inte ”försvinnande liten”. Över hälften av allt guld som grävs fram används till andra ändamål än ”tackor i bankvalv”.

Men oavsett detta så finns det även vid dagens prisnivå en konstant efterfrågan på guld för diverse förbrukningsändamål. Motsvarande för bitcoin är exakt 0.

Bitcoin är därmed raka motsatsen till en ”store of value”.
Citera
2024-11-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Som jag skrivit tidigare så har jag inte tänkt klart så betrakta detta som en skiss:

En fastighet som man hyr ut, säg t ex en lägenhet i Dubai Marina-området kan generera säker inkomst som man kan leva på om/när priset på Bitcoin/MSTR tillfälligtvis dippar. Det är även ett sätt att säkra en del av vinst som skapats med investering i Bitcoin/MSTR istället för att förlora allt i en börskrasch.

Det mest sannolika scenariot är att Bitcoin fortsätter volatilt upp till en miljon dollar, och sedan vidare uppåt, men jag satsar inte all min vinst på denna sannolikhet. Med MSTR kommer jag dessutom att kunna återvinna uttagen vinst på något år eller två. Sedan köper jag nästa fastighet.

Visst, lite diversifiering och gardering behöver inte vara fel. Men du får nog räkna med att det troligen blir en ordentlig förlustaffär om du mäter i bitcoin.
Citera
2024-11-25, 22:26
Avslutad
Citat:
Visst, lite diversifiering och gardering behöver inte vara fel. Men du får nog räkna med att det troligen blir en ordentlig förlustaffär om du mäter i bitcoin.

Det är som sagt det mest sannolika med tanke på att 1 BTC = $13M år 2045 enligt Saylor.

Jag kommer att klara mig bra oavsett sett till mina egna kalkyler, och man kan ju egentligen tänka så om allt som kostar pengar, att det är en förlustaffär mätt i om man istället satsat dem på BTC.
Citera
2024-11-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Det är som sagt det mest sannolika med tanke på att 1 BTC = $13M år 2045 enligt Saylor.

Jag kommer att klara mig bra oavsett sett till mina egna kalkyler, och man kan ju egentligen tänka så om allt som kostar pengar, att det är en förlustaffär mätt i om man istället satsat dem på BTC.

Ja, därav att jag ser en fastighet mer som en bruksvara med lång förbrukningstid. En bruksvara kan man behöva eller vilja ha även om den innebär en kostnad.
Citera
2024-11-25, 22:31
Avslutad
Citat:
Ja, därav att jag ser en fastighet mer som en bruksvara med lång förbrukningstid. En bruksvara kan man behöva eller vilja ha även om den innebär en kostnad.

Jo jag förstår. Den bidrar med vinst men med mycket mindre vinst än om man behåller pengarna i BTC, därför förlust.
Citera
2024-11-25, 22:40
Medlem
Hittade en kanal på telegram som verkar för bra för att vara sann @kelvinsecuritybot
50 btc för 500$ . Är det någon som har testat?
Eller är det bara scams. Man tycker ju att någon besviken köpare borde ha gjort sig hörd samtidigt.
Citera
2024-11-25, 22:44
Medlem
Kung-Kongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZackMyoRolf
Hittade en kanal på telegram som verkar för bra för att vara sann @kelvinsecuritybot
50 btc för 500$ . Är det någon som har testat?
Eller är det bara scams. Man tycker ju att någon besviken köpare borde ha gjort sig hörd samtidigt.
Föddes du ur arslet eller spelar du dum? Det är givetvis en scam, förmodligen din egen som du försöker sprida.
Citera
2024-11-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Kong
Föddes du ur arslet eller spelar du dum? Det är givetvis en scam, förmodligen din egen som du försöker sprida.
Här har vi en riktig internetkrigare.
Inte fan vet jag, han kanske kommer åt dom på något kriminellt sätt och vill tvätta sina pengar. Som många som sålde droger förr på silkroad , tvättade sina pengar innan det var värt miljonen. Men då var du nog inte född din lilla clown.
Citera
2024-11-25, 23:27
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZackMyoRolf
Här har vi en riktig internetkrigare.
Inte fan vet jag, han kanske kommer åt dom på något kriminellt sätt och vill tvätta sina pengar. Som många som sålde droger förr på silkroad , tvättade sina pengar innan det var värt miljonen. Men då var du nog inte född din lilla clown.

50 btc är värt 50 miljoner kronor. Tror du någon vill sälja det för sketna 500 dollar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in