2024-11-26, 01:45
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Han verkar ganska ensam i sin åsikt om man tar bort experterna här.

Men vad är det du inte förstår? Balistiska robotar är ingen ny teknik. Det enda nya är att dom inte använder stridsspetsar med kärnvapen i och att dom faktiskt används i strid. Inget annat är nytt med detta vapen.
Det finns motmedel utvecklade för att skjuts ner sådana här missiler och det har funnits ett hyfsat stort antal olika varianter.

Det s.k experter är rädda för med detta vapen är att det är ett steg närmare kärnvapenkrig. Men fortfarande är det ganska långt ifrån att det faktiskt kommer avlossas några sådana. Dina youtube länkar, speciellt den andre, var förövrigt skit dåliga precis som andra användare också påpekade. Brukar ogilla att vissa håller på att kalla folk med en icke NATO vänlig attityd för rysstroll här på forumet, men i ditt fall är det nästan befogat.
Citera
2024-11-26, 02:08
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Haha vilken jävla grym trådstart !!!

Finns det någon som tror på något från ryssland nu för tiden ?

Låt dom visa vad dom har, hoppas dom smäller av nån skit på riktigt så vi får ett riktigt kärnvapenkrig, hellre det än nuvarande situation med en galen diktator som hotar och bombar sjukhus.
Citera
2024-11-26, 05:35
Medlem
Citat:
Den midrange ballistiska missil benämnd Oreshnik som Ryssland presenterade i torsdags kan liknas vid ett ostoppbart supervapen med fruktansvärd eldkraft hämtat direkt från framtiden. Oreshnik representerar ett betydande steg framåt inom militär teknologi och har potential att utlösa en ny vapenkapplöpning även om den aldrig utrustas med kärnvapen, vilket inte heller är dess primära användningsområdet om man ska tro vad Putin säger.

Här är några av de främsta anledningarna till detta:
 * Hypersonisk hastighet: Missilens extrema hastighet (bärraketen kan uppnå11 gånger ljudhastigheten i rymden och stridsspetsarna har en fart mellan 2.3-3 km/s, 3 gånger snabbare än det mest kraftfulla höghastighetsgeväret) detta gör den mycket svår att upptäcka och följa med dagens luftvärnssystem. Detta ger Ryssland en betydande militär fördel.

- Enligt Putin är Oreshnik också mycket träffsäker och kan på mycket kort tid slå ut ett flertal mål utspridda över ett mycket stort geografiskt område.

- Katalysator för vapenkapplöpning:
Oreshniks framgångsrika användning kan tvinga andra stormakter, som USA och Kina, att accelerera sina egna utvecklingsprogram för hypersoniska vapen. Detta kan leda till en ny vapenkapplöpning där länder investerar massivt i att utveckla och distribuera avancerade missilförsvarssystem vilket självklart kommer att kosta oerhörda summor.

* Strategiska konsekvenser: Missilens räckvidd och precision kan förändra den strategiska maktbalansen avsevärt.
Den kan användas för att attackera kritisk infrastruktur, militära baser och kommandocentraler, vilket kan störa försörjningskedjor och undergräva nationell säkerhet.

Oreshniks introduktion understryker vikten av fortsatt investering i forskning och utveckling av avancerade missilförsvarssystem. Det belyser också behovet av diplomatiska insatser för att minska spänningar och förhindra en fullskalig vapenkapplöpning.

Vad har flashbacks vapenexperter, militärhistoriker och skrivbordsgeneraler att säga om detta?

Men det är ju en helt vanlig ballistisk missil!
Den har liknande prestanda som de ballistiska missiler som både USA, England & Frankrike har.
Enda skillnaden är att Rysslands nya missil har kortare räckvidd, men det är lite märkligt att försöka få det att framstå som en fördel jämfört med befintliga ICBM.
Citera
2024-11-26, 06:20
Medlem
Majasmokers avatar
Vet inte hur mycket ot det blir men om vi för ett ögonblick lämnar huruvida den här roboten är ny/gammal/extra farlig o.s.v....så är det ändå en massa vikt i hög fart som dimper ner här&var om man får in en direktträff med nåt antimissilvapen.

Hur beräknas sånt? Eller blir det så demolerat/splittrat att skadorna är försumbara jämfört med om missilen får leverera sin träff/sprängkraft? Givetvis räknar jag inte med kärnladdningar i min fråga. Och givetvis kan det vara värt en massa övriga skador om missilen har en viktig vapenfabrik som mål.
Citera
2024-11-26, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Vet inte hur mycket ot det blir men om vi för ett ögonblick lämnar huruvida den här roboten är ny/gammal/extra farlig o.s.v....så är det ändå en massa vikt i hög fart som dimper ner här&var om man får in en direktträff med nåt antimissilvapen.

Hur beräknas sånt? Eller blir det så demolerat/splittrat att skadorna är försumbara jämfört med om missilen får leverera sin träff/sprängkraft? Givetvis räknar jag inte med kärnladdningar i min fråga. Och givetvis kan det vara värt en massa övriga skador om missilen har en viktig vapenfabrik som mål.

Har du sett videoklippet? https://youtu.be/KrTNrGFFXvw?si=WLkW7LrKNwYQgwN1
Ser ut som att Gud sticker ner sina fingrar, genom moln som ligger 2 km upp. De luftvärnssystem Ukraina har tillgängliga för närvarande kan omöjligt träffa den. Ingen försöker motstrida detta faktum.
Senast redigerad av Kortisol 2024-11-26 kl. 06:53.
Citera
2024-11-26, 06:50
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Det som var poängen här, ifrån Rysslands sida, är att de ville visa att det inte gick att stoppa vapnet.

Förmodligen så valde de ut platsen för att det var dåligt med luftvärn där. Skulle de vilja visa upp sitt vapen ordentligt, så skulle de valt Kiev. Nu gjorde de inte det, och det innebär väl att de var rädda för att vapnet skulle skjutas ned.

Hade de siktat på Kiev, som förmodligen har bra försvar, så skulle kanske resultatet varit något annat.
Citera
2024-11-26, 07:07
Medlem
Citat:
Den midrange ballistiska missil benämnd Oreshnik som Ryssland presenterade i torsdags kan liknas vid ett ostoppbart supervapen med fruktansvärd eldkraft hämtat direkt från framtiden. Oreshnik representerar ett betydande steg framåt inom militär teknologi och har potential att utlösa en ny vapenkapplöpning även om den aldrig utrustas med kärnvapen, vilket inte heller är dess primära användningsområdet om man ska tro vad Putin säger.

Här är några av de främsta anledningarna till detta:
 * Hypersonisk hastighet: Missilens extrema hastighet (bärraketen kan uppnå11 gånger ljudhastigheten i rymden och stridsspetsarna har en fart mellan 2.3-3 km/s, 3 gånger snabbare än det mest kraftfulla höghastighetsgeväret) detta gör den mycket svår att upptäcka och följa med dagens luftvärnssystem. Detta ger Ryssland en betydande militär fördel.

- Enligt Putin är Oreshnik också mycket träffsäker och kan på mycket kort tid slå ut ett flertal mål utspridda över ett mycket stort geografiskt område.

- Katalysator för vapenkapplöpning:
Oreshniks framgångsrika användning kan tvinga andra stormakter, som USA och Kina, att accelerera sina egna utvecklingsprogram för hypersoniska vapen. Detta kan leda till en ny vapenkapplöpning där länder investerar massivt i att utveckla och distribuera avancerade missilförsvarssystem vilket självklart kommer att kosta oerhörda summor.

* Strategiska konsekvenser: Missilens räckvidd och precision kan förändra den strategiska maktbalansen avsevärt.
Den kan användas för att attackera kritisk infrastruktur, militära baser och kommandocentraler, vilket kan störa försörjningskedjor och undergräva nationell säkerhet.

Oreshniks introduktion understryker vikten av fortsatt investering i forskning och utveckling av avancerade missilförsvarssystem. Det belyser också behovet av diplomatiska insatser för att minska spänningar och förhindra en fullskalig vapenkapplöpning.

Vad har flashbacks vapenexperter, militärhistoriker och skrivbordsgeneraler att säga om detta?
Gäääsp… Allt pekar på gammal missilteknologi.
Citera
2024-11-26, 07:09
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Det var de första jag hittade. Jag är tacksam för tips om bättre experter och sajter.

Varför startar du en tråd, i något som du uppenbarligen inte har någon kunskap eller källor för.
När folk ifrågasätter vad du påstår eller dina källor, då heter det att de var de första som du hittade.
Uppenbart så drar du igång tråden, enbart för att skapa oro och reta upp folk.

Du har fått svar om denna ”nya” teknik.
Folk efterfrågar svar från dig, som du duckar för.

Rent trams m a o.
Citera
2024-11-26, 08:36
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=exnj1dRM7n4

Antingen har den "ostoppbara" missilen skjutits ner eller så har den exploderat innan den nådde målet...
Citera
2024-11-26, 08:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smallaningen78
Ett av dom mest idiotiska saker jag läst här. Du måste vara inavlad sen genarationer

Ja visst, vill du leva i Putins diktatur i framtiden så får du givetvis längta efter det hur mycket du vill. Själv vill jag se att Europa kör sönder den ryzzka diktaturen.

Så i det stora hela så är det bra att Ryzzland skickar dessa vidriga smällar nu innan Trump träder in i makten på riktigt och riskerar hela Europas framtid. Nu pressar det oss att ta tag i situationen på riktigt innan denna olycka tar Vita huset.

Nackdelen är förstås att det dag för dag dör oskyldiga ukrainare.
Citera
2024-11-26, 08:41
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Vem, jag? Vad har det här med mig att göra, jag vill bara höra andras åsikt och expertis om det här eftersom jag just nu är orolig för mänsklighetens fortlevnad. Istället blir jag påklistrad etiketter och anklagad för både det ena och andra.

Var det inte med mening så måste du verkligen jobba på din källkontroll. Trådstarten är textbook rysstroll.
Citera
2024-11-26, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
https://www.youtube.com/watch?v=exnj1dRM7n4

Antingen har den "ostoppbara" missilen skjutits ner eller så har den exploderat innan den nådde målet...
Lite svårt att veta vad du menar. Det finns uppgifter om två robotar, varav den ena ska ha havererat, men jag har inte hört var det i så fall skulle ha skett (bara om det skett vid återinträdet bör delarna ha hamnar över Dnipro).

Varje robot har (bedömt) sex RV och varje RV har sex substridsdelar som var inerta, ballast. Separationen av såväl RV som substridsdelar tordes göra med sprängbult, så visst har saker "exploderat" i luften, fast kontrollerat.

Vi ser ju på bilderna vid nedslaget att saker verkar fungerat som avsett. Åtminstone det som kameran fångar. Det kan ha varit andra RVs utanför bild, men det enda åtminstone jag har sett på video, är nerslag från en robot, dvs 6*6=36 träffar. Separationen mellan RVs verkar ha varit väldigt liten. Normalt ska man kunna separera RVs med många, kanske upp till ett hundratal kilometer.

Som folk redan påpekat är det som sagt inget nytt med denna robot och MIRV har funnits sedan 60-tal och MaRV sedan åtminstone 1985. Det enda vi kan säkert säga från videos är MRV (där "M" är multiple) men även ryssarna borde ha fått fram MIRV-MaRV¹ vid det här laget. Iskander har ju MaRV (men inte MIRV).

Det enda som "imponerar" är hur ansvarslösa ryssarna är. Den grundläggande tekniska förmågan är som sagt mycket gammal, och det gäller även hastighet, räckvidd, manövrering och förment precision (som vi inte vet något om). De tekniska frågorna är närmast av akademisk natur. Därmed inte sagt att de är ointressanta. Jag skulle t.ex. hemsk gärna vilja veta maximal möjlig spridning på RVs, den höjd som de lossnar från MIRV-bussen och vad varje substridsdel väger.

Edit: Förlåt, är mitt inlägg för tekniskt med massa akronym-rappakalja? Det är inte min mening att munbajsa ut termer, jag har bara vanan i denna forumdel. Säg till om jag behöver bättra mig och förklara bättre. RV står iaf för "reentry vehicle" och är kapseln i nosen på roboten/raketen som innehåller the good stuff som ska gå boom. MIRV står för multipla oberoende RVs och MaRV indikerar att varje RV själv har lite styrfenor och meck för att kunna rudimentärt manövrera. I attacken mot Dnipro användes *givetvis* inga kärnvapen, eller sprängämnen ö.h.t, utan man förlitar sig på den höga hastigheten och hade dummys. Kan ha varit stänger av stål, betongrör, kulor, etc. Inte så stor mening med sprängämne i den höga farten, för själva rörelseenergin är tillräcklig. Att det skiner på videon är jonisering av luft/upphettning, precis som en meteor eller rymdkapsel som kommer tillbaka.

1) Vanligtvis impliceras MIRV när man säger MaRV, men rent sakligt kan man ha MaRV utan att ha multipla RVs.
Senast redigerad av DjILY 2024-11-26 kl. 09:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in