Citat:
Ursprungligen postat av
TheFlyingFarang
https://www.youtube.com/watch?v=exnj1dRM7n4
Antingen har den "ostoppbara" missilen skjutits ner eller så har den exploderat innan den nådde målet...
Lite svårt att veta vad du menar. Det finns uppgifter om två robotar, varav den ena ska ha havererat, men jag har inte hört
var det i så fall skulle ha skett (bara om det skett vid återinträdet bör delarna ha hamnar över Dnipro).
Varje robot har (bedömt) sex RV och varje RV har sex substridsdelar som var inerta, ballast. Separationen av såväl RV som substridsdelar tordes göra med sprängbult, så visst har saker "exploderat" i luften, fast kontrollerat.
Vi ser ju på bilderna vid nedslaget att saker verkar fungerat som avsett. Åtminstone det som kameran fångar. Det kan ha varit andra RVs utanför bild, men det enda åtminstone jag har sett på video, är nerslag från
en robot, dvs 6*6=36 träffar. Separationen mellan RVs verkar ha varit väldigt liten. Normalt ska man kunna separera RVs med många, kanske upp till ett hundratal kilometer.
Som folk redan påpekat är det som sagt inget nytt med denna robot och MIRV har funnits sedan 60-tal och MaRV sedan åtminstone 1985. Det enda vi kan säkert säga från videos är MRV (där "M" är multiple) men även ryssarna borde ha fått fram MIRV-MaRV¹ vid det här laget. Iskander har ju MaRV (men inte MIRV).
Det enda som "imponerar" är hur ansvarslösa ryssarna är. Den grundläggande tekniska förmågan är som sagt mycket gammal, och det gäller även hastighet, räckvidd, manövrering och förment precision (som vi inte vet något om). De tekniska frågorna är närmast av akademisk natur. Därmed inte sagt att de är ointressanta. Jag skulle t.ex. hemsk gärna vilja veta maximal möjlig spridning på RVs, den höjd som de lossnar från MIRV-bussen och vad varje substridsdel väger.
Edit: Förlåt, är mitt inlägg för tekniskt med massa akronym-rappakalja? Det är inte min mening att munbajsa ut termer, jag har bara vanan i denna forumdel. Säg till om jag behöver bättra mig och förklara bättre. RV står iaf för "reentry vehicle" och är kapseln i nosen på roboten/raketen som innehåller the good stuff som ska gå boom. MIRV står för multipla oberoende RVs och MaRV indikerar att varje RV själv har lite styrfenor och meck för att kunna rudimentärt manövrera. I attacken mot Dnipro användes *givetvis* inga kärnvapen, eller sprängämnen ö.h.t, utan man förlitar sig på den höga hastigheten och hade dummys. Kan ha varit stänger av stål, betongrör, kulor, etc. Inte så stor mening med sprängämne i den höga farten, för själva rörelseenergin är tillräcklig. Att det skiner på videon är jonisering av luft/upphettning, precis som en meteor eller rymdkapsel som kommer tillbaka.
1) Vanligtvis impliceras MIRV när man säger MaRV, men rent sakligt kan man ha MaRV utan att ha multipla RVs.