2024-11-25, 20:39
  #1393
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Ryssarna har inte vapen och manskap för något konventionellt storkrig, som Ryssland ändå inte kan segra i.

Putin vill hota så mycket som möjligt innan eventuella fredsförhandlingar, för att få bra utgångsläge i de förhandlingarna.
Psykopaten Putin kan tvinga ut miljoner ryssar i krig om han bestämmer sig för det. Nordkorea kan skicka fler trupper. Kina lurar i vassen. Ryssland har tusentals kärnvapen. USA distanserar sig sannolikt från både NATO och Ukraina under Trump. Detta samtidigt som Frankrike och andra europeiska länder har tankar om att sända trupper.

Missförstå mig inte, jag vill inte vara en olyckskorp, och jag säger inte att vi skall vara rädda, för rädsla spelar bara Putin i händerna. Europas länder bör varken få panik eller vara dumdristiga. Men det är dåraktigt att förneka att vi lever i mycket farliga tider. Vad vi européer behöver göra nu är att hålla huvudet kallt och "tänka efter före".
Citera
2024-11-25, 20:45
  #1394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Var får ni att Ryssland är helt underlägset ifrån? Ganska nyligen som visade Ryssland upp deras nya Oreshnik missil som i stort sett är ostoppbar. Det är väst som ligger under pga avindustrialisering och klarar knappt att förse Ukraina med vapen, som är svindyra också. Du betalar.

Ryska militärbudgeten är bara en tjugonde så stor som Natos. Efter många års strider är de ryska vapenlagren från sovjettiden så nära slut man kan komma. Ryssland har blivit beroende av vapen och soldater från Nordkorea.
Citera
2024-11-25, 20:55
  #1395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Psykopaten Putin kan tvinga ut miljoner ryssar i krig om han bestämmer sig för det.

Hittills har Putin inte vågat det.

Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Kina lurar i vassen.

Kina vill undvika direkt konfrontation mot västvärlden, så länge det går. Viktigaste frågan för Kina är Taiwan, och där har man aldrig vågat inleda aktiv konfrontation. Varför skulle man då göra det om Ryssland?

Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Ryssland har tusentals kärnvapen.

Bara en bråkdel är funktionsdugliga. Att underhålla kärnvapen är extremt dyrt. Inte en chans att Ryssland haft råd att underhålla tusentals sedan sovjettiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Missförstå mig inte, jag vill inte vara en olyckskorp, och jag säger inte att vi skall vara rädda, för rädsla spelar bara Putin i händerna. Europas länder bör varken få panik eller vara dumdristiga. Men det är dåraktigt att förneka att vi lever i mycket farliga tider. Vad vi européer behöver göra nu är att hålla huvudet kallt och "tänka efter före".

Absolut, vad vi behöver är ett gemensamt EU-försvar.
Citera
2024-11-25, 21:28
  #1396
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Bara en bråkdel är funktionsdugliga. Att underhålla kärnvapen är extremt dyrt. Inte en chans att Ryssland haft råd att underhålla tusentals sedan sovjettiden.
Ställt i relation till folkmängd och naturtillgångar är Rysslands BNP mycket blygsam. Dock går en stor del av denna till militären, inte minst underhåll och utveckling av kärnvapen. Att hålla tummarna för att deras långdistansrobotar inte fungerar är en form av rysk roulette vi absolut inte bör ägna oss åt.
Citera
2024-11-25, 22:09
  #1397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Ställt i relation till folkmängd och naturtillgångar är Rysslands BNP mycket blygsam. Dock går en stor del av denna till militären, inte minst underhåll och utveckling av kärnvapen. Att hålla tummarna för att deras långdistansrobotar inte fungerar är en form av rysk roulette vi absolut inte bör ägna oss åt.

Rysk roulette ägnar bara den sig åt, som börjar sända iväg kärnvapenmissiler.

Som bekant har tre västmakter också kärnvapen, och börjar Ryssland använda kärnvapen då måste västmakterna svara för att upprätthålla avskräckningen.

Sverige är under Natos kärnvapenparaply.
Citera
2024-11-25, 22:22
  #1398
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Rysk roulette ägnar bara den sig åt, som börjar sända iväg kärnvapenmissiler.

Som bekant har tre västmakter också kärnvapen, och börjar Ryssland använda kärnvapen då måste västmakterna svara för att upprätthålla avskräckningen.

Sverige är under Natos kärnvapenparaply.
Men om Trump fäller ihop detta paraply över Europa, då återstår bara två länder som är beredda att svara med samma mynt om Ryssland går till nukleärt anfall. De kommer, såvida deras varningssystem är tillräckligt bra, säkerligen att hämnas skoningslöst om deras egna städer angrips. Putin kommer alltså att tänka sig mycket noga för innan han gör något mot London eller Paris. Men vad händer om Stockholm försvinner i ett svampmoln? Eller Oslo? Eller Prag? Kommer Frankrike eller England då att skicka missiler mot Moskva i vetskapen om att det blir slutet för dem själva? Definitivt inte. Det begriper Putin, och därmed är terrorbalansen rubbad. Detta är en av de saker som gör dagens situation så farlig.
Citera
2024-11-25, 22:28
  #1399
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Rysk roulette ägnar bara den sig åt, som börjar sända iväg kärnvapenmissiler.

Som bekant har tre västmakter också kärnvapen, och börjar Ryssland använda kärnvapen då måste västmakterna svara för att upprätthålla avskräckningen.

Sverige är under Natos kärnvapenparaply.
Om Ryssland nukar Sverige så är det långt ifrån säkert att Frankrike, Storbritannien eller USA är villiga att nuka Ryssland och riskera att offra sina stora städer.
Citera
2024-11-25, 22:35
  #1400
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Men om Trump fäller ihop detta paraply över Europa, då återstår bara två länder som är beredda att svara med samma mynt om Ryssland går till nukleärt anfall. De kommer, såvida deras varningssystem är tillräckligt bra, säkerligen att hämnas skoningslöst om deras egna städer angrips. Putin kommer alltså att tänka sig mycket noga för innan han gör något mot London eller Paris. Men vad händer om Stockholm försvinner i ett svampmoln? Eller Oslo? Eller Prag? Kommer Frankrike eller England då att skicka missiler mot Moskva i vetskapen om att det blir slutet för dem själva? Definitivt inte. Det begriper Putin, och därmed är terrorbalansen rubbad. Detta är en av de saker som gör dagens situation så farlig.

Samma sak gäller i Asien. USA kommer inte skicka atomvapen mot Kina ifall landet anfaller Japan och Sydkorea.

Det är en enda stor bluff.
Citera
2024-11-25, 23:34
  #1401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Men om Trump fäller ihop detta paraply över Europa, då återstår bara två länder som är beredda att svara med samma mynt om Ryssland går till nukleärt anfall. De kommer, såvida deras varningssystem är tillräckligt bra, säkerligen att hämnas skoningslöst om deras egna städer angrips. Putin kommer alltså att tänka sig mycket noga för innan han gör något mot London eller Paris. Men vad händer om Stockholm försvinner i ett svampmoln? Eller Oslo? Eller Prag?

Problemet för USA är, att ifall man inte lever upp till säkerhetsgarantierna för sin viktigaste och största militärallians Nato, då kommer ingen fd allierad någonsin att lita på USA igen, och då kommer alla USAs militärallianser i hela världen att falla ihop som korthus och sluta att existera.

Då kommer

1) USAs hela globala inflytande och makt att minimeras,

2) Mängder med fd allierade att skaffa egna kärnvapen,

3) Alla icke-spridningsavtal att kollapsa,

4) Världen få en mycket stor mängd kärnvapenstater, och risken för kärnvapenkrig att öka exponentiellt.

Sydkoreas president och regering diskuterar redan öppet att Sydkorea borde skaffa egna kärnvapen. Japan har en av världens största mängder av weapons grade plutonium, samt alla komponenter som behövs för att snabbt färdigställa kärnvapenmissiler. Både Sydkorea och Taiwan hade tills 1980-talet egna kärnvapenprogram. Även i Polen och Tyskland har förts diskussioner om kärnvapen.

Därför är sannolikheten liten, att USA inte lever upp till sina försvarsgarantier.
Citera
2024-11-25, 23:40
  #1402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Var får ni att Ryssland är helt underlägset ifrån? Ganska nyligen som visade Ryssland upp deras nya Oreshnik missil som i stort sett är ostoppbar. Det är väst som ligger under pga avindustrialisering och klarar knappt att förse Ukraina med vapen, som är svindyra också. Du betalar.
Vi såg hur det gick för den onda sidan i Kuwaitkriget.
Vad talar för att det skulle bli annorlunda den här gången?
Citera
2024-11-25, 23:50
  #1403
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Problemet för USA är, att ifall man inte lever upp till säkerhetsgarantierna för sin viktigaste och största militärallians Nato, då kommer ingen fd allierad någonsin att lita på USA igen, och då kommer alla USAs militärallianser i hela världen att falla ihop som korthus och sluta att existera.

Då kommer

1) USAs hela globala inflytande och makt att minimeras,

2) Mängder med fd allierade att skaffa egna kärnvapen,

3) Alla icke-spridningsavtal att kollapsa,

4) Världen få en mycket stor mängd kärnvapenstater, och risken för kärnvapenkrig att öka exponentiellt.

Sydkoreas president och regering diskuterar redan öppet att Sydkorea borde skaffa egna kärnvapen. Japan har en av världens största mängder av weapons grade plutonium, samt alla komponenter som behövs för att snabbt färdigställa kärnvapenmissiler. Både Sydkorea och Taiwan hade tills 1980-talet egna kärnvapenprogram. Även i Polen och Tyskland har förts diskussioner om kärnvapen.

Därför är sannolikheten liten, att USA inte lever upp till sina försvarsgarantier.
Det är ett rationellt resonemang. Trump är inte rationell. Och denna gång får han en vicepresident som är precis lika korkad som han själv, om än inte lika hetlevrad och nyckfull.
Citera
2024-11-26, 00:02
  #1404
Moderator
Ancistruss avatar
Då det fanns ett antal olika trådar med samma frågeställning sammamfogades några av de nyare och bättre i denna. Övriga har låsts.

Och vänligen starta inte fler tråfar om detta nu!

Och för guds skull sök innan ni startar nya trådar (i så fall hade ni sett att det redan fanns ett tresiffrigt antal).

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in