2024-11-25, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är ganska säker på att du måste använda värdepapperslån till att köpa värdepapper.
Det var "inbyggt" i servicen. På den tiden jag brydde mig om att leta upp fynd på Stockholmsbörsen och använde avanza kunde jag växla direkt mellan låna/sluta låna upp till max på värdet av de aktier jag hade UTAN att ens fråga någon. (Kommer inte ihåg om man behövde göra ansökan först. Tror INTE det, eftersom de hade ju aktierna som säkerhet.) Maxbelåningsvärdet varrierade med prisförändringarna.
Citera
2024-11-25, 15:57
Medlem
Det är en helt teoretisk begränsning som egentligen bara säger att du inte kan ha ett värdepapperslån utan att ha värdepapper.

Det går inte separera följande två fall, de har precis samma risk och balansbok för både låntagare och långivare.

* Du har 1 miljon i tillgång A. Belånar tillgång A på 100k och tar ut likvider. Balansbok 1 miljon tillgång A, skuld 100k.

* Du har 1 miljon i tillgång A. Säljer för 100k och tar ut likvider. Belånar tillgång A på 100k och köper så du har 1 miljon. Balansbok 1 miljon tillgång A, skuld 100k.

Jag, och många med mig, använder belåning på t.ex Avanza/Nordnet som en likviditetsbuffert.

Citat:
Är ganska säker på att du måste använda värdepapperslån till att köpa värdepapper.
Citera
2024-11-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Jag, och många med mig, använder belåning på t.ex Avanza/Nordnet som en likviditetsbuffert.
Det är den här meningen jag hängt upp mig på.
Använd dina befintliga aktier och fonder som säkerhet och låna pengar för att kunna köpa nya värdepapper.
https://www.avanza.se/vardepapperskredit.html

Jag har tolkat det som att lånet ska gå till värdepapper, eventuellt bara ligga som buffert på kontot.

Men jag kan alltså ta ett värdepapperslån, ta ut det jag lånat och köpa en moped för pengarna?
Citera
2024-11-25, 17:16
Avstängd
Citat:
Använd dina befintliga aktier och fonder som säkerhet och låna pengar för att kunna köpa nya värdepapper.

Jag har tolkat det som att lånet ska gå till värdepapper, eventuellt bara ligga som buffert på kontot.

Men jag kan alltså ta ett värdepapperslån, ta ut det jag lånat och köpa en moped för pengarna?
Det måste finnas tillräckligt värde på aktier kvar på kontot för att räcka till säkerheten för lånet.
Om man försöker ta ut för mycket cash, stoppas det.
(Om värdet på aktiesäkerheten minskar av prisnedgång så att det inte täcker lånsäkerhetskravet längre - Förr blev man varnad att man måste fixa till det innan de tvångssålde något DE bestämde. Vet inte om samma nu.)
Citera
2024-11-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det måste finnas tillräckligt värde på aktier kvar på kontot för att räcka till säkerheten för lånet.
Om man försöker ta ut för mycket cash, stoppas det.
(Om värdet på aktiesäkerheten minskar av prisnedgång så att det inte täcker lånsäkerhetskravet längre - Förr blev man varnad att man måste fixa till det innan de tvångssålde något DE bestämde. Vet inte om samma nu.)
Jo, det förstår jag och det framgår tydligt på Avanzas sidor.

Men det jag citerade tolkar jag som att man bara kan använda värdepapperskrediten till att köpa värdepapper, eller att låta dem vara på kontot som en buffert om man vid tillfälle vill köpa värdepapper.
Citera
2024-11-25, 17:36
Avstängd
Citat:
Jo, det förstår jag och det framgår tydligt på Avanzas sidor.

Men det jag citerade tolkar jag som att man bara kan använda värdepapperskrediten till att köpa värdepapper, eller att låta dem vara på kontot som en buffert om man vid tillfälle vill köpa värdepapper.
Det är ingen skillnad på pengar du hade själv och pengar du lånar, så du kan ta ut vad som finns mer än säkerhetskravet.
Citera
2024-11-25, 17:40
Medlem
Citat:
Det är ingen skillnad på pengar du hade själv och pengar du lånar, så du kan ta ut vad som finns mer än säkerhetskravet.
Tycker nog att de kunde vara tydligare med att man kan plocka ut det man lånar med sin värdepapperskredit.

Men som svar till ts,
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Men om jag skulle spara ihop tex 50 tusen på kontot, skulle det gå att få ett lån då och typ använda de pengarna som säkerhet eller nåt?
Om det är en värdepapperskredit du tar så måste du ha värdepapper som omfattas, och de gör även en kreditupplysning.

Om du sedan får ett lån, så måste din säkerhet i form av värdepapper finnas kvar.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-25 kl. 17:46.
Citera
2024-11-25, 18:27
Medlem
Ja, när du har en kreditlina aktiverad är det bara att ta ut pengar (upp till belåningsgränser) och göra vad du vill. Om du inte har likviderna så belånas tillgången, utan att du explicit först sålt, tagit kontanter, och sen köpt samma sak igen nästa sekund med belåningen.

Citat:

Citera
2024-11-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Ja, när du har en kreditlina aktiverad är det bara att ta ut pengar (upp till belåningsgränser) och göra vad du vill. Om du inte har likviderna så belånas tillgången, utan att du explicit först sålt, tagit kontanter, och sen köpt samma sak igen nästa sekund med belåningen.
Har verkligen letat efter att Avanza säger att man kan göra så, men jag har inte hittat det någonstans.

Ser bara det där om att man kan använda lånet till att köpa värdepapper för. Har du plockat ut värdepapperslån du tagit hos Avanza?
Citera
2024-11-25, 18:39
Avstängd
Citat:
Ser bara det där om att man kan använda lånet till att köpa värdepapper för. Har du plockat ut värdepapperslån du tagit hos Avanza?
Men man plockar ju INTE ut lånet,
man kan plocka ut UTRYMMET som finns kvar för säkerhetskravet.
Citat:
Har verkligen letat efter att Avanza säger att man kan göra så, men jag har inte hittat det någonstans.
Det är logik att man har kvar till lånsäkerheten.
Citera
2024-11-25, 18:46
Medlem
Citat:
Men man plockar ju INTE ut lånet,
man kan plocka ut UTRYMMET som finns kvar för säkerhetskravet.
Jag har som sagt verkligen letat efter någon liten rad hos Avanza som säger det. Men det jag hittat är att man kan använda värdepapperslånet för att köpa värdepapper. Ingenting om att man kan ta ut lånet till ett konto på exempelvis sin ordinarie bank.
Citat:
Det är logik att man har kvar till lånsäkerheten.
Snälla, släpp den biten nu. Jag förstår att man inte kan ha kvar lånet om säkerheten försvinner.

Jag vill bara se något konkret att det är okej att man belånar värdepapper hos Avanza (och självklart har säkerheten kvar) och plockar ut lånet till min nya moped (bara ett fiktivt exempel).
Citera
2024-11-25, 18:52
Medlem
Är du orolig att Avanza ska kontakta dig och vara upprörda att du inte först sålde av en del av dina tillgångar, tog ut pengar, och sen köpte tillbaka samma tillgång med belåning, istället för att bara ta ut likviderna direkt utan den abrovinkeln, eller söker du en explicit bekräftelse i skrift på att det ens går?

Citat:
Jag har som sagt verkligen letat efter någon liten rad hos Avanza som säger det. Men det jag hittat är att man kan använda värdepapperslånet för att köpa värdepapper. Ingenting om att man kan ta ut lånet till ett konto på exempelvis sin ordinarie bank.
Snälla, släpp den biten nu. Jag förstår att man inte kan ha kvar lånet om säkerheten försvinner.

Jag vill bara se något konkret att det är okej att man belånar värdepapper hos Avanza (och självklart har säkerheten kvar) och plockar ut lånet till min nya moped (bara ett fiktivt exempel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in