2024-11-25, 16:40
Medlem
DN skriver följande, från rättegången:

Citat:
advokat Saba Razavi framhöll att pojken kan ha blivit påkörd tidigare av andra fordon. Detta höll rätten med om

https://www.dn.se/sverige/misstanken-pojke-misshandlad-innan-han-kordes-ihjal-pa-e18/

I samma artikel blir åklagaren EK intervjuad. Hon berättar att det finns en förundersökning till och en misstänkt person. Hon säger att hon inte vill berätta åldern på den personen, och inte heller vilken brottsmistanken är. Men hon säger att den personen "har varit på den här festen".

Det finns inga misstankar om att TH själv ska ha begått något brott under natten. (Vilket han väl kanske trots allt gjort, han verkar ju ha snott en väst.)
Senast redigerad av gart 2024-11-25 kl. 16:44.
Citera
2024-11-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Sammanfattning av det Norrtälje Tidning skriver:

Lastbilsföraren döms för grov smitning. Villkorlig dom. Eftersom han suttit häktad så länge, får han heller inga böter.

Dvs, föraren lämnar rättssalen som en fri man som kan åka hem och fortsätta jobba nu.

I rätten framkommer i stort sett ingenting alls om hur TH kom ut på vägen.

Den enda kommentar som jag stör mig lite på är den som skrivs 15:34:

"Enligt åklagaren var pojken vid liv när han blev påkörd. "

Ja, och jag antar att åklagaren säger det eftersom det står så i FUP:en från samtalet med rättsläkaren. Men, notera att även här säger åklagaren "påkörd" och INTE "påkörd av lastbilen".

Tveksamheter huruvida TH redan var död när den lettiske lastbilsföraren körde på honom kvarstår alltså, enligt min mening.

Märklig utgång, men man har tyvärr inte högre tankar om svenskt rättsväsende så jag är inte förvånad

Ja han kanske var vid liv.. men medvetslös, om det nu var pga en tidigare påkörning eller misshandeln
Citera
2024-11-25, 19:55
Medlem
Citat:
I samma artikel blir åklagaren EK intervjuad. Hon berättar att det finns en förundersökning till och en misstänkt person. Hon säger att hon inte vill berätta åldern på den personen, och inte heller vilken brottsmistanken är. Men hon säger att den personen "har varit på den här festen".

Misstänkt personen är selretess DA i andra FUP som vi har läst. Jag gissar han är Wil**am som var passagerare på vit VW, eller VWs förare själv (den "27åringen"). De båda misshandlade TH.

Hoppas den nya FUP kommer ut snart.
Citera
2024-11-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Misstänkt personen är selretess DA i andra FUP som vi har läst. Jag gissar han är Wil**am som var passagerare på vit VW, eller VWs förare själv (den "27åringen"). De båda misshandlade TH.

Hoppas den nya FUP kommer ut snart.

Det kan det mycket väl vara.

Jag är lite orolig att åklagaren tänker åtala någon av dessa för misshandeln vid den första busshållplatsen. Men har den någon betydelse? Visst, TH verkar ju ha fått en smäll i skallen, men inte värre än att han studsar upp från marken snabbt efter det, och dessutom lägger på en språngmarsch i högsta tempo.

TH är död, det är dödsorsaken och händelseförloppet fram till den som är den stora frågan, inte ett slagsmål som dessutom verkar ha varit ganska beskedligt.
Citera
2024-11-25, 21:35
Medlem
Citat:
Jag är lite orolig att åklagaren tänker åtala någon av dessa för misshandeln vid den första busshållplatsen. Men har den någon betydelse? Visst, TH verkar ju ha fått en smäll i skallen, men inte värre än att han studsar upp från marken snabbt efter det, och dessutom lägger på en språngmarsch i högsta tempo.

Frågan är om William och flintisen följde efter TH när han sprang för livet.
Citera
2024-11-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Frågan är om William och flintisen följde efter TH när han sprang för livet.

Det är bara Si**on, Wi**am eller flintisen som kan svara den. Eller någon som finns vid OKQ8/Sibylla.
Citera
2024-11-25, 23:00
Medlem
Citat:
DN skriver följande, från rättegången:

https://www.dn.se/sverige/misstanken-pojke-misshandlad-innan-han-kordes-ihjal-pa-e18/

Det finns inga misstankar om att TH själv ska ha begått något brott under natten. (Vilket han väl kanske trots allt gjort, han verkar ju ha snott en väst.)
Jag tror inte att TH hat begått brott utan han tog fel väst på sig. TH hade en väst( varumärket Morris) som är 4 ggr dyrare en Studio Total. Varför skulle man lämna sin väst och snatta en som är mycket billigare?
Citera
2024-11-26, 07:46
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liliana007
Jag tror inte att TH hat begått brott utan han tog fel väst på sig. TH hade en väst( varumärket Morris) som är 4 ggr dyrare en Studio Total. Varför skulle man lämna sin väst och snatta en som är mycket billigare?

Den samlade kunskapen på Flashback visar sin styrka här.

Med denna kunskap finns inga skäl att betvivla att TH råkade ta fel väst. Men TH borde senare insett att det var fel väst. Om vittnesmålen stämmer.
Citera
2024-11-26, 08:42
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Den samlade kunskapen på Flashback visar sin styrka här.

Med denna kunskap finns inga skäl att betvivla att TH råkade ta fel väst. Men TH borde senare insett att det var fel väst. Om vittnesmålen stämmer.
Att Teodor verkligen hade en väst av märket Morris vet vi inte. Det är vad han påstår när han blir påkommen med väst stölden.
Citera
2024-11-26, 08:47
Medlem
Citat:

Alla vittnesmål som rör västen styrker påståendet att TH tagit en väst som inte är hans, och att TH på direkt uppmaning vägrar återlämna denna väst till dess ägare.

I sammanhanget är denna stöld förstås en bagatell, men stöld är det likväl.
Citera
2024-11-26, 10:56
Medlem
Flera saker är underliga med Simons vittnesmål.

Dels det att han och farsan åkte därifrån när TH var försvunnen, vägen avspärrad och området fullt med blåljus. Men också att Simon borde ha vetat om TH alls var klädd i väst på/innan festen. De hade någon slags kompisrelation, då noterar man väl ändå vad respektive har på sig, särskilt om det är dyra kläder som signalerar status i flocken.
Citera
2024-11-26, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Att Teodor verkligen hade en väst av märket Morris vet vi inte. Det är vad han påstår när han blir påkommen med väst stölden.

Ni har rätt, om jag skulle ta fel väst skulle jag skämmas, be om ursäkt och ge den tillbaka. Han reagerade som han gjorde och det var fel. Men att dö för en väst är alldeles för mycket. Killarna kunde polisanmäla det. Men de gjorde som de gjorde. Det beror på deras berusningsgrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in