Citat:
Ursprungligen postat av
Linicin300
Var det inte så att lastbilschauffören såg blåljusen vid busshållplatsen på andra sidan? Jag vet att det är en bit men vad jag förstod hörde polisen en smäll och reagerade sedan på att en lastbil åkte. Han hade kunnat stanna och tutat som bara den skrika vad som helst för att kunna få deras uppmärksamhet. Man måste ju också kunna ringa sos vilket språk man än talar och visa på panik och att man behöver hjälp, de kan då se gps position. Hur som helst går man väl och kollar hur det gick med den man kört på
Jo, han hade kunnat ta kontakt med blåljuset som han såg. Det hade inneburit ett visst mått av trixande. Lastbilsföraren stannade ju direkt efter kollisionen. Och där han då blev stående (precis i jämnhöjd med bensinpumparna tror jag) kan man inte ha en lastbil stående någon längre tid eftersom det är väldigt farligt. Det är hög hastighet, visserligen två filer, men dåligt ljus och ingen vägren alls.
Där kan man bara inte stå, det går inte. Risken att bli påkörd är jättehög.
Han hade i och för sig kunnat rulla fram och ställa lastbilen vid påfarten längre fram och därifrån påkalla blåljusets uppmärksamhet, med osäkert resultat.
Sammanfattningsvis; det är möjligt, men om man beaktar alla parametrar i situationen är det lättare sagt än gjort.
Om man ringer SOS Alarm via deras app, kan de direkt få en GPS-position. Om man ringer 112 via ett vanligt telefonsamtal, kan inte SOS Alarm se någon position, om det inte hänt något magiskt med telefonnätet på senare tid. Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon sådan funktion.
Men även i det fallet, vad ska SOS-operatören göra? Det ringer någon och pratar lettiska/ryska, vad ska man göra även om man hade GPS-positionen? De kan be polisen kolla upp det, och det kanske hade åkt ut en polispatrull. Men det är långtifrån säkert.
Ja, han hade kunnat springa bak och kolla vad det var han körde på, men återigen, beakta förhållandena på platsen. Det är kolsvart. Han kanske har en ficklampa men det är fortfarande VÄLDIGT riskabelt att börja ränna runt på E18 och leta i det läget. Han kan bli påkörd själv, när han håller på.
Jag tror att det är framförallt den farliga trafiksituationen med att ha en lastbil stående på den där platsen som föraren inte gillar, och det förstår jag. Jag har sett folk som fått stopp på den sortens väg, i dagsljus, med varningsblinkers, och lik förbannat blir deras stillastående fordon påkört bakifrån eftersom folk sitter och halvslumrar bakom ratten och förutsätter att det inte existerar några stillastående hinder på en motorväg.