2024-11-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Javisst, det är massvis med frågor och förhör som borde göras. Men kom ihåg, FUP:en gäller ett åtal för smitning. Det kan finnas fler förhör, men om de inte har någon relevans just för *smitningen*, så behöver åklagaren inte ta med dem i FUP:en.

Det finns i och för sig en ganska bra förklaring till att han inte ringer 112; han talar varken svenska eller engelska. Såvitt jag förstår talar han lettiska och ryska. Hur ska han kunna kommunicera med larmoperatören? Det är ju omöjligt.

Var det inte så att lastbilschauffören såg blåljusen vid busshållplatsen på andra sidan? Jag vet att det är en bit men vad jag förstod hörde polisen en smäll och reagerade sedan på att en lastbil åkte. Han hade kunnat stanna och tutat som bara den skrika vad som helst för att kunna få deras uppmärksamhet. Man måste ju också kunna ringa sos vilket språk man än talar och visa på panik och att man behöver hjälp, de kan då se gps position. Hur som helst går man väl och kollar hur det gick med den man kört på
Citera
2024-11-24, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linicin300
Var det inte så att lastbilschauffören såg blåljusen vid busshållplatsen på andra sidan? Jag vet att det är en bit men vad jag förstod hörde polisen en smäll och reagerade sedan på att en lastbil åkte. Han hade kunnat stanna och tutat som bara den skrika vad som helst för att kunna få deras uppmärksamhet. Man måste ju också kunna ringa sos vilket språk man än talar och visa på panik och att man behöver hjälp, de kan då se gps position. Hur som helst går man väl och kollar hur det gick med den man kört på

Jo, han hade kunnat ta kontakt med blåljuset som han såg. Det hade inneburit ett visst mått av trixande. Lastbilsföraren stannade ju direkt efter kollisionen. Och där han då blev stående (precis i jämnhöjd med bensinpumparna tror jag) kan man inte ha en lastbil stående någon längre tid eftersom det är väldigt farligt. Det är hög hastighet, visserligen två filer, men dåligt ljus och ingen vägren alls.

Där kan man bara inte stå, det går inte. Risken att bli påkörd är jättehög.

Han hade i och för sig kunnat rulla fram och ställa lastbilen vid påfarten längre fram och därifrån påkalla blåljusets uppmärksamhet, med osäkert resultat.

Sammanfattningsvis; det är möjligt, men om man beaktar alla parametrar i situationen är det lättare sagt än gjort.

Om man ringer SOS Alarm via deras app, kan de direkt få en GPS-position. Om man ringer 112 via ett vanligt telefonsamtal, kan inte SOS Alarm se någon position, om det inte hänt något magiskt med telefonnätet på senare tid. Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon sådan funktion.

Men även i det fallet, vad ska SOS-operatören göra? Det ringer någon och pratar lettiska/ryska, vad ska man göra även om man hade GPS-positionen? De kan be polisen kolla upp det, och det kanske hade åkt ut en polispatrull. Men det är långtifrån säkert.

Ja, han hade kunnat springa bak och kolla vad det var han körde på, men återigen, beakta förhållandena på platsen. Det är kolsvart. Han kanske har en ficklampa men det är fortfarande VÄLDIGT riskabelt att börja ränna runt på E18 och leta i det läget. Han kan bli påkörd själv, när han håller på.

Jag tror att det är framförallt den farliga trafiksituationen med att ha en lastbil stående på den där platsen som föraren inte gillar, och det förstår jag. Jag har sett folk som fått stopp på den sortens väg, i dagsljus, med varningsblinkers, och lik förbannat blir deras stillastående fordon påkört bakifrån eftersom folk sitter och halvslumrar bakom ratten och förutsätter att det inte existerar några stillastående hinder på en motorväg.
Citera
2024-11-24, 19:40
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Du har verkligen hängt upp dig på att de inblandade ska vara asfulla. Fastän så lite talar för det. Det är bara de två poliserna som talar med en skärrad Simon som säger det. Läs FUP, den är skrämmande läsning om man tänker till...

Jag fruktar att den lokala polisen är bundis med DIF-huligan-klanen som styr där ute i bygden.
Ta bara när de två poliserna haffar EPA-BMW-killarna vid macken alldeles efter TH:s död.

FUP på sidan 13,
Wille och Jonathan lämnar sin bil springer in i skogen för att de blev "rädda för polisen".
När polisen fått fatt på W o J så ringer polis Karl till båda deras föräldrar som ska komma och hämta W o J. (säger polis Karl)

Polis IDA:

Varför ska föräldrarna HÄMTA sina EPA-barn?
Barnen har ju för fan kört dit med EPAn???

Har de kanske kört på någon så att EPAn fått en skada och är svårkörd?
Är de fulla och får inte köra berusade?
Det har inte poliserna tagit på allvar om så är fallet. Men de måste hämtas...
VARFÖR?

Och du har hängt upp dig på någon slags konspirationsteori istället? Jag tror att den enklaste förklaringen ofta är den mest troliga. Fulla människor har noll koll. Uppmärksamheten är inte på topp. Hamnar man i vattnet kan man börja simma neråt och man kan springa utan att fatta att man är på en motorväg. Det är den tragiska verkligheten.
Citera
2024-11-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Och du har hängt upp dig på någon slags konspirationsteori istället? Jag tror att den enklaste förklaringen ofta är den mest troliga. Fulla människor har noll koll. Uppmärksamheten är inte på topp. Hamnar man i vattnet kan man börja simma neråt och man kan springa utan att fatta att man är på en motorväg. Det är den tragiska verkligheten.

Jag håller med om att man inte ska krångla till sina hypoteser, de enkla är ofta rätt.

Med detta sagt, jag har funderat mycket på hur alkohol förändrar beteenden. Jag tror inte att det är så enkelt som att man har "noll koll". Alkohol reducerar kapaciteten på dels vårt inhiberande system och dels vårt långsiktiga konsekvenstänk. Man ger lättare efter för plötsliga impulser och man struntar i att ett agerande kan få negativa konsekvenser nästa dag.

Men man blir inte fullt ut irrationell. Grundläggande överlevnadsfunktioner kvarstår, men de kan ta sig andra uttryck än i nyktert tillstånd. Ett grundläggande beteende hos alla människor, fulla som nyktra, är att när man är kall, vilse, och rädd så söker man sig till ljus och det man känner igen. Det vi enklast känner igen är ansikten på andra människor.

För att vända på det; en riktigt full person som är på en plats han inte känner igen och där det inte finns människor, kommer att försöka röra sig mot allt som lyser och allt som ser ut männskor. Han kommer inte att röra sig mot mörker och områden som är människotomma. Detta är inprogrammerat i oss via hundratusentals års evolution, eftersom vi överlever bäst i grupp och där vi ser vad som händer.

Allt detta är såklart mina egna hemmasnickrade, ovetenskapliga, tankar, men de drar mot att det inte är naturligt, ens för någon som är full, att springa rakt in i mörker, bort från andra männskor. För att det ska ske, måste någon form av stark rädsla övertrumfa de naturliga impulserna att söka sig mot ljus, värme och gemenskap.
Citera
2024-11-25, 00:36
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia

Hör du inte själv hur krystad din "enklaste" förklaring låter?

TH skulle enligt din enklaste förklaring sprungit från macken och efter en kvart hamnat på körbanan hundratalet meter bort?
Detta spring medan polisbilens blåljus blinkade fullt synliga från motorvägen under ungefär halva den tiden?

Här på "kamerans" plats hittades TH död. Du har macken till höger och polisbilen till vänster på påfarten.
https://maps.app.goo.gl/W8VFyYVm65K4DhVw9

Har du redan glömt detta?
"Det är hans oro att det är samma snubbar som har kört på Teo. Han är rädd för det att dom har
kört runt och letat efter honom.
Det är bara en hypotes men att Teo har hoppat av vid trafikplatsen och att han ska ha försökt
att korsa E18 för att komma tillbaka till Simon. Och att dom eventuellt har kör på honom då."

Har du någon förklaring till varför TH springer fort bort från macken?
Senast redigerad av gofigur 2024-11-25 kl. 00:43.
Citera
2024-11-25, 01:00
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Jag håller med om att man inte ska krångla till sina hypoteser, de enkla är ofta rätt.

Med detta sagt, jag har funderat mycket på hur alkohol förändrar beteenden. Jag tror inte att det är så enkelt som att man har "noll koll". Alkohol reducerar kapaciteten på dels vårt inhiberande system och dels vårt långsiktiga konsekvenstänk. Man ger lättare efter för plötsliga impulser och man struntar i att ett agerande kan få negativa konsekvenser nästa dag.

Men man blir inte fullt ut irrationell. Grundläggande överlevnadsfunktioner kvarstår, men de kan ta sig andra uttryck än i nyktert tillstånd. Ett grundläggande beteende hos alla människor, fulla som nyktra, är att när man är kall, vilse, och rädd så söker man sig till ljus och det man känner igen. Det vi enklast känner igen är ansikten på andra människor.

För att vända på det; en riktigt full person som är på en plats han inte känner igen och där det inte finns människor, kommer att försöka röra sig mot allt som lyser och allt som ser ut männskor. Han kommer inte att röra sig mot mörker och områden som är människotomma. Detta är inprogrammerat i oss via hundratusentals års evolution, eftersom vi överlever bäst i grupp och där vi ser vad som händer.

Allt detta är såklart mina egna hemmasnickrade, ovetenskapliga, tankar, men de drar mot att det inte är naturligt, ens för någon som är full, att springa rakt in i mörker, bort från andra männskor. För att det ska ske, måste någon form av stark rädsla övertrumfa de naturliga impulserna att söka sig mot ljus, värme och gemenskap.

Om det där är ditt hemmasnickrade så är du en naturlig expert i psykologi.
Jag kollade upp det på internet och det stämmer bra. Med reservation för grad av berusning och hur omständigheter påverkar individuellt.

Nu har dock TH agerat mycket rationellt redan tidigare under förloppet så det finns inget som talar för att TH plötsligt blivit helt irrationell vid macken.
Tänker på hur TH snabbt flyr in i bussen när han får en plötslig chans att komma undan.
Senast redigerad av gofigur 2024-11-25 kl. 01:08.
Citera
2024-11-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Om det där är ditt hemmasnickrade så är du en naturlig expert i psykologi.
Jag kollade upp det på internet och det stämmer bra. Med reservation för grad av berusning och hur omständigheter påverkar individuellt.

Nu har dock TH agerat mycket rationellt redan tidigare under förloppet så det finns inget som talar för att TH plötsligt blivit helt irrationell vid macken.
Tänker på hur TH snabbt flyr in i bussen när han får en plötslig chans att komma undan.

Ah, tackar. Slutsatsen av det, tror jag, är att TH kan inte ha sprungit MOT något, han har sprungit FRÅN något.

TH verkar också ha bra kroppskontroll och rörlighet. Enligt bussföraren raglar ha inte. Han är alert och talför, men misslyckas på något sätt att berätta var han bor. Kanske vill han inte riktigt säga det, kanske han låtsas sluddra.
Citera
2024-11-25, 13:54
Medlem
Norrtälje Tidning ska rapportera från rättssalen.

https://www.norrteljetidning.se/2024-11-25/detta-hande-natten-da-en-pojke-hittades-dod-pa-e18/
Citera
2024-11-25, 14:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ah, tackar. Slutsatsen av det, tror jag, är att TH kan inte ha sprungit MOT något, han har sprungit FRÅN något.

TH verkar också ha bra kroppskontroll och rörlighet. Enligt bussföraren raglar ha inte. Han är alert och talför, men misslyckas på något sätt att berätta var han bor. Kanske vill han inte riktigt säga det, kanske han låtsas sluddra.
Ja, det verkar vara troligt att han sprungit FRÅN något. Vem vet, han kanske fortfarande var rädd för gänget som gett sig på honom. Till busschauffören sade hade väl att de hade knivar och att de skulle kunna döda honom. Det kan vara skäl nog att springa.

Men han kan ju också ha sprungit MOT något. Närmare bestämt mot Simons pappa, som han visste skulle dyka upp på motorvägen inom en liten stund. Det kanske låter långsökt, men om man är ung, livrädd och kanske litet berusad så kan det agerandet kanske ha viss logik i sig.

Däruppe vid parkeringen och macken kunde han inte känna sig trygg. Det tar ju bara någon minut för gänget att ta sig dit, och de kan förväntas känna till området väl medan han själv var helt obekant. En lösning kan då vara att fort (innan gånget hinner dit och kan få syn på honom) springa ned till motorvägen och invänta Simons pappa. Sedan har något tyvärr gått snett.
Citera
2024-11-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, det verkar vara troligt att han sprungit FRÅN något. Vem vet, han kanske fortfarande var rädd för gänget som gett sig på honom. Till busschauffören sade hade väl att de hade knivar och att de skulle kunna döda honom. Det kan vara skäl nog att springa.

Men han kan ju också ha sprungit MOT något. Närmare bestämt mot Simons pappa, som han visste skulle dyka upp på motorvägen inom en liten stund. Det kanske låter långsökt, men om man är ung, livrädd och kanske litet berusad så kan det agerandet kanske ha viss logik i sig.

Däruppe vid parkeringen och macken kunde han inte känna sig trygg. Det tar ju bara någon minut för gänget att ta sig dit, och de kan förväntas känna till området väl medan han själv var helt obekant. En lösning kan då vara att fort (innan gånget hinner dit och kan få syn på honom) springa ned till motorvägen och invänta Simons pappa. Sedan har något tyvärr gått snett.

TH vet inte att SS ringt och bett sin pappa (NS) komma till platsen. Pappan NS uppger i förhöret att de tidigare på kvällen gjort upp om att träffas i Mörby centrum. NS säger vidare (s. 49) att SS ringer 01:18 och ber att bli upphämtad på plats med anledning av att han missat sin buss.

Men i det läget har TH sannolikt redan åkt iväg med ej-i-trafik-bussen. TH känner alltså inte till att NS är på väg i bil.

Därför är det inte troligt att TH springer mot motorvägen för att möta NS.
Citera
2024-11-25, 16:06
Medlem
Lastbilsföraren dömdes nyss för grov smitning av en enig tingsrätt.

Här är rapporteringen från Norrtälje Tidning:

(Avvaktar med denna länk, måste kolla flashbacks regler...)

(Kan någon förklara vad flashbacks regler är gällande en PDF som jag sparat ned från artikeln på Norrtälje Tidning? Det är alltså innehållet från en artikel som ligger bakom betalvägg. Får jag länka till en sådan PDF här?)

(Denna artikel: https://www.norrteljetidning.se/2024-11-25/lastbilsforare-atalad-efter-pojkes-dod-pa-e18-rattegangen-inleds/)
Senast redigerad av gart 2024-11-25 kl. 16:27.
Citera
2024-11-25, 16:22
Medlem
Sammanfattning av det Norrtälje Tidning skriver:

Lastbilsföraren döms för grov smitning. Villkorlig dom. Eftersom han suttit häktad så länge, får han heller inga böter.

Dvs, föraren lämnar rättssalen som en fri man som kan åka hem och fortsätta jobba nu.

I rätten framkommer i stort sett ingenting alls om hur TH kom ut på vägen.

Den enda kommentar som jag stör mig lite på är den som skrivs 15:34:

"Enligt åklagaren var pojken vid liv när han blev påkörd. "

Ja, och jag antar att åklagaren säger det eftersom det står så i FUP:en från samtalet med rättsläkaren. Men, notera att även här säger åklagaren "påkörd" och INTE "påkörd av lastbilen".

Tveksamheter huruvida TH redan var död när den lettiske lastbilsföraren körde på honom kvarstår alltså, enligt min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in