Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Hjälper det dig om jag säger det närmsta 30 åren? Jag tror inte heller att fiat är hållbart i längden. Därför sparar jag i bitcoin primärt. Men kommer bitcoin att hålla (och tillåtas) om priset bygger på lån i fiatvalutor? Då blir det ju som skeptikerna hävdar, det blir ett luftslott?
Jag tänker att det är svårt att sia om vad som sker på 30 år. Du frågar om det inte blir ett luftslott - jo, på sätt och vis, men det är ju precis vad fiat är. Vad brukar det hålla, ca. 100 år? Givet att det finns en hel del andra mekanismer inblandade då, som staters våldsmonopol.
Saylor har faktiskt hittat ett slags "infinite money glitch" - men den vilar bland annat på att Bitcoin fortsätter gå upp (jag tror inte MSTR blir insolventa ens vid en kraftig nedgång), samt desperationen att allokera kapital på ett sätt som inte bara står och sjunker i värde (ex. obligationer som för 30-50 år sedan var relevanta, som idag är en helt värdelös placeringsform i många fall, ett slags "ok bättre än likvid+inflation"-placering). Till sist skulle jag inte bli förvånad om man agerar med regleringar från vilken myndighet det nu skulle vara, SEC eller liknande. Man "ska inte" kunna göra så som han gör, fast marknaden köper det ju. Av förståeliga skäl.