2024-11-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Vad menas med reserver?
Menar du att folk tar ut sina bitcoin till offline plånböcker för att förvara under längre tid?

Jag vet inte hur det är definierat. Ordet som används är "balances". Folk som tar ut bitcoin och lägger på en egen bitcoinplånbok ingår definitivt i minskningen.

Men frågan är vad som händer när t.ex. MSTR köper bitcoin som förvaras av Coinbase Prime? Eller när en ETF köper bitcoin som förvaras av coinbase? Jag kan inte svara på det.
Citera
2024-11-25, 12:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Men frågan är vad som händer när t.ex. MSTR köper bitcoin som förvaras av Coinbase Prime? Eller när en ETF köper bitcoin som förvaras av coinbase? Jag kan inte svara på det.
Även om Coinbase bedriver en exchange så ligger dessa Bitcoin inte på ”en exchange” i detta fall vill jag lova.
Citera
2024-11-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Intressant.

Saylor has opened the floodgates of the $150 trillion bond market. Those funds are beginning to flow into BTC through MSTR convertible bonds.

He’s on pace to deploy the current $42 billion within a few months. That’s how much demand there is.

He could literally raise a trillion dollars at zero interest to buy BItcoin and it still wouldn’t even be a drop in the bucket of the global credit market.

Given the total dumpster fire that is fiat, we can expect a lot more than 1% of bond funds to flow into Bitcoin-backed bonds of various types as a much needed portfolio enhancer.

None of this is priced in.

https://x.com/danieleripoll/status/1860474815993512072

Jag är jävligt splittrad inför den här utvecklingen.

1. Klart man kan bli lite exalterad när det ser ut som att många biljoner kommer att flöda in i bitcoin det närmsta året. Priset kan gå upp snabbt och mycket.

2. Men är det här hållbart i längden? Ska bitcoins framtida värde bygga på obegränsade lån utan ränta i USD? Var det inte så att vi ville gå ifrån hela låneekonomin med bitcoin? Vi ville ha sunda pengar, inte att nya pengar skapas med nya lån i en oändlig loop. Nu förvärrar man kanske det här i stället. Risken jag ser är att det blir en väldigt artificiell och orimlig värdering på bitcoin och att myndigheterna till slut ingriper och förbjuder kryptovalutor

Konspirerar eliten mot bitcoin med den här taktiken?
Jag vet inte, men det känns inte bra.
Citera
2024-11-25, 14:23
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Men är det här hållbart i längden?

Du behöver fundera kring vad du menar med "i längden" här. 1 år? 10 år? 100 år? Få saker är hållbara i längden. Fiatvalutor är definitivt inte hållbara i längden. Så man kan komma fram lite till vad man vill som svar på din fråga, beroende på vad man tycker "i längden" betyder.
Citera
2024-11-25, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du behöver fundera kring vad du menar med "i längden" här. 1 år? 10 år? 100 år? Få saker är hållbara i längden. Fiatvalutor är definitivt inte hållbara i längden. Så man kan komma fram lite till vad man vill som svar på din fråga, beroende på vad man tycker "i längden" betyder.
Hjälper det dig om jag säger det närmsta 30 åren? Jag tror inte heller att fiat är hållbart i längden. Därför sparar jag i bitcoin primärt. Men kommer bitcoin att hålla (och tillåtas) om priset bygger på lån i fiatvalutor? Då blir det ju som skeptikerna hävdar, det blir ett luftslott?
Citera
2024-11-25, 14:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Hjälper det dig om jag säger det närmsta 30 åren? Jag tror inte heller att fiat är hållbart i längden. Därför sparar jag i bitcoin primärt. Men kommer bitcoin att hålla (och tillåtas) om priset bygger på lån i fiatvalutor? Då blir det ju som skeptikerna hävdar, det blir ett luftslott?

Jag tänker att det är svårt att sia om vad som sker på 30 år. Du frågar om det inte blir ett luftslott - jo, på sätt och vis, men det är ju precis vad fiat är. Vad brukar det hålla, ca. 100 år? Givet att det finns en hel del andra mekanismer inblandade då, som staters våldsmonopol.

Saylor har faktiskt hittat ett slags "infinite money glitch" - men den vilar bland annat på att Bitcoin fortsätter gå upp (jag tror inte MSTR blir insolventa ens vid en kraftig nedgång), samt desperationen att allokera kapital på ett sätt som inte bara står och sjunker i värde (ex. obligationer som för 30-50 år sedan var relevanta, som idag är en helt värdelös placeringsform i många fall, ett slags "ok bättre än likvid+inflation"-placering). Till sist skulle jag inte bli förvånad om man agerar med regleringar från vilken myndighet det nu skulle vara, SEC eller liknande. Man "ska inte" kunna göra så som han gör, fast marknaden köper det ju. Av förståeliga skäl.
Citera
2024-11-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tänker att det är svårt att sia om vad som sker på 30 år. Du frågar om det inte blir ett luftslott - jo, på sätt och vis, men det är ju precis vad fiat är. Vad brukar det hålla, ca. 100 år? Givet att det finns en hel del andra mekanismer inblandade då, som staters våldsmonopol.

Saylor har faktiskt hittat ett slags "infinite money glitch" - men den vilar bland annat på att Bitcoin fortsätter gå upp (jag tror inte MSTR blir insolventa ens vid en kraftig nedgång), samt desperationen att allokera kapital på ett sätt som inte bara står och sjunker i värde (ex. obligationer som för 30-50 år sedan var relevanta, som idag är en helt värdelös placeringsform i många fall, ett slags "ok bättre än likvid+inflation"-placering). Till sist skulle jag inte bli förvånad om man agerar med regleringar från vilken myndighet det nu skulle vara, SEC eller liknande. Man "ska inte" kunna göra så som han gör, fast marknaden köper det ju. Av förståeliga skäl.
Ja, just nu accepteras det, verkar det som. Men det här kan ju spåra ur fullständigt när fler och fler ska vara med i the "infinite money glitch"

Det finns ju ett förslag från republikanerna att USA ska köpa upp en miljon bitcoin. För vilka pengar då kan man undra. Det är väl bara att starta sedelpressarna igen. Vad händer med inflationen?
Citera
2024-11-25, 15:13
Medlem
Citat:
Jag är jävligt splittrad inför den här utvecklingen.

1. Klart man kan bli lite exalterad när det ser ut som att många biljoner kommer att flöda in i bitcoin det närmsta året. Priset kan gå upp snabbt och mycket.

2. Men är det här hållbart i längden? Ska bitcoins framtida värde bygga på obegränsade lån utan ränta i USD? Var det inte så att vi ville gå ifrån hela låneekonomin med bitcoin? Vi ville ha sunda pengar, inte att nya pengar skapas med nya lån i en oändlig loop. Nu förvärrar man kanske det här i stället. Risken jag ser är att det blir en väldigt artificiell och orimlig värdering på bitcoin och att myndigheterna till slut ingriper och förbjuder kryptovalutor

Konspirerar eliten mot bitcoin med den här taktiken?
Jag vet inte, men det känns inte bra.

Nä, sanningen är den att låneekonomi oavsett hur äcklig den är får allt att rulla.

Den är destinerad att krascha med det behövs likviditet i systemet för att det ska rulla.

Utan ”liquid” kommer allt stanna av. Då får du per automatik kommunism, ingen vill ha det. Det är där bitchen gör sin grej! Den garanterar värdet som en uppbackning (guld) mot vilket man trycker valutorna ur. Det är så simpelt så att det är dumt. Men kebabsås och andra förstår inte det. Han fattar en sak, Fiat kommer aldrig försvinna, men den är inte relevant om man inte kan väga den mot andra tillgångar. Om de tillgångarna så råkar vara löskukar av trä spelar ingen roll, det är kulturen (folket,marknaden) som ska ta ställning till det, oavsett vad folk personligen har för åsikt om det. Det behövs acceptans för att få detta att fungera och siffrorna talar sitt eget språk eftersom marknaden redan fällt sin dom. Bitcoin ökar i värde och grottmänniskorna står kvar på grottksnten och petar på den nya kejsaren med pinnar medans han har en bazooka laddad med ny teknik.
Citera
2024-11-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ja, just nu accepteras det, verkar det som. Men det här kan ju spåra ur fullständigt när fler och fler ska vara med i the "infinite money glitch"

Det finns ju ett förslag från republikanerna att USA ska köpa upp en miljon bitcoin. För vilka pengar då kan man undra. Det är väl bara att starta sedelpressarna igen. Vad händer med inflationen?

Du svarar på det själv! Genom att starta ”sedelpressen”. Vart hamnar billiga krediter?? På marknaden! Vad gör marknaden?? Köper bitchen av rädsla för imminent Fiat krasch. Nollsummespel
Citera
2024-11-25, 15:24
Medlem
Citat:

Michael Saylor har hittat ett sätt att skynda på förstörelsen av fiatvalutorna med en spekulativ attack, som har vissa likheter med den som anfördes av George Soros mot kronan 1992.

https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/1900-1999/rantan-500----kronan-flyter/

Jag antar att det är början till slutet för fiatvalutorna vi ser. Det kan bli stökigt men kanske kommer processen att gå mycket snabbare än jag hade väntat mig.
Citera
2024-11-25, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabikrypto
Du svarar på det själv! Genom att starta ”sedelpressen”. Vart hamnar billiga krediter?? På marknaden! Vad gör marknaden?? Köper bitchen av rädsla för imminent Fiat krasch. Nollsummespel

Världsekonomin är ju helt skadad. En förhoppning jag har haft är att bitcoin kan bli en del av någon slags lösning på eländet. Men tydligen inte. Eller så är det bra för bitcoin. Jag vet ingenting längre känns det som

Men förmodligen är det väl bättre att ha bitcoin än att inte ha det. Men jag börjar fundera mer på att diversifiera mig. Jag har tidigare sagt att jag vill sälja av en del när vi närmar oss 100k men nu rycks jag med i att det kan fortsätta uppåt en hel del till, då vill man ju inte missa det.

Samtidigt orolig nu över "the infinite money glitch", den känns inte sund alls.
Citera
2024-11-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Michael Saylor har hittat ett sätt att skynda på förstörelsen av fiatvalutorna med en spekulativ attack, som har vissa likheter med den som anfördes av George Soros mot kronan 1992.

https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/1900-1999/rantan-500----kronan-flyter/

Jag antar att det är början till slutet för fiatvalutorna vi ser. Det kan bli stökigt men kanske kommer processen att gå mycket snabbare än jag hade väntat mig.
Du har en härlig optimism i allt detta. Ser du inga risker med en infinite money glitch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in