2024-11-25, 10:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Hoppas det inte ligger en (rysk?) paketbomb bakom. Ett plan i Nordamerika (Total Cargo) lyckades nödlanda trots brand i lasten, och några oförklarliga bränder har inträffat i stora lager i Europa

31 år gammal kärra. Sådant kan inträffa, tyvärr.

(DHL=Dålig Hantering av Last)
Citera
2024-11-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Hoppas det inte ligger en (rysk?) paketbomb bakom. Ett plan i Nordamerika (Total Cargo) lyckades nödlanda trots brand i lasten, och några oförklarliga bränder har inträffat i stora lager i Europa

Ja, för det kan inte vara pilotfel, dåligt underhåll, felaktiga rutiner eller något annat som ligger bakom?
Det närmaste att ta till är att det är ryssen?
Det börjar bli lite tjatigt med att alla olyckor som sker så skall alltid ryssen få skulden.
Hur mycket lägger DHL på underhåll av sina flygplan?
Kanske är det där skon klämmer?
Citera
2024-11-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Formuleringen ”missat landningsbanan” väcker onekligen en del frågor. I sidled, eller i längsled? Missar gör man knappt ens i skitväder.

Ska bli intressant att följa fortsättningen och se om det var pilotfel, fel på ils-systemet, plötslig vindkantring, isbildning, bränslebrist - eller piloter som stressats av brandlarm bak i kabinen.

Ett Ryskt plan började brinna igår pga vädret… dom hade touchat bakdelen och skrapat upp ..bränsle läckte ut och gnistor startade branden. I Sverige vände ju två plan från Oslo pga vädret…

Troligen var det väl något liknande här med vädret som påverka… men å andra sidan var det en Boeing!!! Dom har ju en historia av problem.. kollar man dokumentären om Boeing på Al jazeera där dom smygfilmar fabriken kommer jag ALDRIG flyga med dessa.. Aldrig i mitt liv!
Senast redigerad av Menea 2024-11-25 kl. 10:44.
Citera
2024-11-25, 10:48
Medlem
Någon som vet om godset har klarat sig? Brukar ju vara brådskande saker som går med flykfrakt.
Citera
2024-11-25, 10:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
]
Även någon sorts övervakningskamera som filmat planet vid kraschen
https://www.delfi.lt/news/daily/lith...nama-120067171

VAR? Ingen övervakningskamera-video på den länken. Bara tidningsartikel och foton.

Var ser man planet när det störtar, vill jag veta.
Citera
2024-11-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om Ryssland inte hade legat där, utan det varit hav istället, då skulle inte vädret varit så dåligt vid denna tidpunkt.
Det var underkylt regn, som jag vet för 50-70 år sedan orsakade massor med flygolyckor, p.g.a. isbildning på vingarna.
Numera är väl inte underkylt regn så farligt, då man har uppvärmning av de kritiska delarna av flygplanet, men det kan ju blivit fel på någon del av denna funktion?
Faaan vad du svamlar. Alltid.

Det händer helt enkelt inte att ett sånt här flygplan havererar på det här sättet utan mänsklig påverkan och ryssjävlarna agerar hela tiden aggressivt mot Baltikum, Sverige och väst i stort.

Naturligtvis är det ryssjävlar som sänkt det här planet.
Citera
2024-11-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
En tredjedel av artikeln i Sydsvenskan handlar om att det är Putin som ligger bakom.
https://www.sydsvenskan.se/2024-11-2...hus-i-litauen/

Man har visserligen smugit in några frågetecken efter påståendena men budskapet är tydligt; Ryssland sprängde fraktflygplan i NATO-land, antalet dödsoffer väntas stiga. Skit i utredningen, nu pekar vi allesammans finger österut.

Ja har dom skickat vapen och utrustning till Ukraina kan man ju förstå varför det hände i så fall.. men helt omöjligt att veta så här tidigt…
Citera
2024-11-25, 10:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
I själva verket verkar väl de 737or som kommer ur fabriken i Seattle nu vara en större riskfaktor.
Fast de heter Boeing 737 MAX och de har alla flygförbud. De har åtminstone haft det.
Citera
2024-11-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Någon som vet om godset har klarat sig? Brukar ju vara brådskande saker som går med flykfrakt.

Missiler och vapen kanske .. men låter mindre troligt att något sådant klarat sig vid brand.🥳
Citera
2024-11-25, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
VAR? Ingen övervakningskamera-video på den länken. Bara tidningsartikel och foton.

Var ser man planet när det störtar, vill jag veta.

https://tv.aftonbladet.se/video/3775...char-i-litauen
Citera
2024-11-25, 10:57
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttknull3000
Det måste vara Putin som hackat planet, som alltid!!

Hur förklarar du att Ryssland för några veckor sedan bekräftades söka sabotera just DHL-plan? Jag är dock inte förvånad att det har gått dig såsom lågskallad vatnik förbi.

https://www.washingtonpost.com/world...bs-dhl-europe/

/AI
Citera
2024-11-25, 10:59
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ett Ryskt plan började brinna igår pga vädret… dom hade touchat bakdelen och skrapat upp ..bränsle läckte ut och gnistor startade branden. I Sverige vände ju två plan från Oslo pga vädret…

Troligen var det väl något liknande här med vädret som påverka… men å andra sidan var det en Boeing!!! Dom har ju en historia av problem.. kollar man dokumentären om Boeing på Al jazeera där dom smygfilmar fabriken kommer jag ALDRIG flyga med dessa.. Aldrig i mitt liv!
Boeing 737 är flyghistoriens mest säkra plan, några olyckor spridda på enormt många flygplansindivider. Vilken modell hade du tänkt välja istället?

Den ryska planet som började brinna efter vad som kallas “tail strike” var sannolikt en rysk skitkopia av något från västvärlden. Våra har små hjul längst bak för att skydda kroppen när det inträffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in