2024-11-20, 10:21
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja och så har hon ju det här med sin demens som det har pratats om.
Det finns ju lindringsmedicin för det men inte botande. Det kan också gå i vågor.
Men men, väldigt tyst om det till och med i den värsta skvallerpressen.
Enligt den här artikeln fick Silvia stöttas vid en prisutdelning nyligen:
https://stoppapressarna.se/kungligt/drottning-silvia-isoleras-far-inte-traffa-barnbarnen/

Jag vet att SP inte är någon pålitlig källa direkt, men jag såg i en annan tidning att drottning vid detta tillfälle tappade sin handväska som någon fick plocka upp, varpå hon fick hålla personen under armen på vägen in.

Om hon inte är frisk borde hon få dra sig tillbaka med ålderns rätt. Det har hela tiden hetat att de ville ge Victoria tid med sina barn. Men frågan är hur länge Silvia orkar med statsbesök och långa resor? Victoria är ju snart 50 och borde vara mer än redo att ta över.
Citera
2024-11-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Hade inte Silvia rent av ett längre förhållande innan eller när hon träffade kungen? Jag har sett namnet Gert von Brandenburg nämnas i något sammanhang.

Jag tror inte heller för ett ögonblick att hon ”sparade sig” för kungen. Hon sägs ofta ha varit ute i Münchens nattliv när hon bodde där. Jag är säker på att männen sprang benen av sig efter henne på den tiden.

Historien om hur någon bror följde henne hem från fester gäller skolfester under uppväxten, inte när hon bodde i München som snart 30-årig yrkeskvinna.
Det jag alltid har hört är att hon var förlovad med någon (Brandenburg?) men slog upp förlovningen för att hon träffade kungen istället. Det ser jag inte som osannolikt. Hon ska ha varit gäst på ett bröllop i Stockholm med den dåvarande fästmannen också.
Citera
2024-11-20, 21:21
Medlem
picapicans avatar
Det framkommer nog inom kort att tanten är dement.
Citera
2024-11-21, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Det framkommer nog inom kort att tanten är dement.
Drottningen följde ju inte med Kungen på statsbesök till Singapore, kan det bero på Alzheimer? Hennes mor, hade väl också det och det är ju genetiskt.
Citera
2024-11-21, 22:39
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallerpunktnu
Drottningen följde ju inte med Kungen på statsbesök till Singapore, kan det bero på Alzheimer? Hennes mor, hade väl också det och det är ju genetiskt.

Hon var virrig häromdagen och glömde väskan, läste jag någonstans. Alzheimers är ju ärftligt, så skulle inte förvåna mig.
Citera
2024-11-22, 11:20
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
De vill väl till varje pris undvikafadäsen när hon kom hem från brasseland, med det där breda stela smilet som skrämde barn. Inte för inte heller hon Jokern den dess.

De som har råd eller är mycket i offentligheten, föredrar flera små justeringar, framför sällan utförda totalrenoveringar.

Och råd har hon. Eller vi snarare, det är ju vi som betalar.
Jag börjar undra mer och mer vilket liv drottningen haft i Sverige.

I boken Yrke: Drottning som gavs ut till 80-årsdagen talar flera närstående personer (hovdamer, f.d. anställda, Elisabeth Tarras-Wahlberg, prinsessan Christina) förvånansvärt öppet ut om hennes liv som gift med kungen. Det framgår att hon var väldigt ensam efter bröllopet. Kungen var upp över öronen förälskad men inte särskilt snäll eller omtänksam. Hon fick på egen hand och med anställdas hjälp komma in i yrkesrollen. Kungen framstår som känslomässigt omogen och oengagerad i sin hustru. Någon säger till och med att han var svartsjuk på all uppmärksamhet och beundran som Silvia fick.

Det verkar med andra ord inte ha varit något särskilt lyckligt äktenskap från början. Kungen behövde en drottning och Silvia uppfyllde alla krav på den perfekta drottningen. Men han verkar inte ha varit beredd att ge henne det stöd och den kärlek hon behövde, så hon fick hitta sin egen väg. Kungen verkar inte heller ha varit någon särskilt engagerad pappa.

Efter att ha läst boke har jag fått en annan förståelse och sympati för Silvia, men den har inte gjort mig til rojalist. Jag undrar också hur rolig uppväxten var för barnen, med föräldrar som jobbade mycket och en pappa som inte var så närvarande ens när han var hemma.
Senast redigerad av PrincessAnne 2024-11-22 kl. 11:23.
Citera
2024-11-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Hon var virrig häromdagen och glömde väskan, läste jag någonstans. Alzheimers är ju ärftligt, så skulle inte förvåna mig.

Hovet skyller på luftvägsinfektion, så jag vet inte varför de isåfall inte skulle säga sanningen?
Citera
2024-11-25, 16:23
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Hovet skyller på luftvägsinfektion, så jag vet inte varför de isåfall inte skulle säga sanningen?
Kungen åkte till Singapore trots att han var snuvig så att hon är sjuk i luftvägsinfektion kan faktiskt vara sanningen. Det finns flera barnbarn i familjen och barn bär alltid på förkylningsvirus och drottningen kan mycket väl ha blivit smittad och vara mer känslig än Kungen.

Drottningen kan också varit förkyld en tid och det har utvecklats till luftvägsinfektion.

Symptom på luftvägsinfektion är

Snuva
Halsont
Hosta
Feber
Andfåddhet
Citera
2024-11-26, 10:16
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:

Hovet bekräftade inte heller att Vickan och Njuren var nära en skilsmässa. Det kanske kommer en pressträff framåt våren, eller när hon är långt framskriden i sin sjukdom.
Citera
2024-11-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Hovet bekräftade inte heller att Vickan och Njuren var nära en skilsmässa. Det kanske kommer en pressträff framåt våren, eller när hon är långt framskriden i sin sjukdom.

Skillsmässoryktet stämde ju uppenbarligen inte. En sjukdom som demens kan man inte lika lätt sopa under mattan. MEn tankarna går naturligtvis till Drottningen och hela kungafamiljen.... Hoppas det bara är luftvägsinfektion.

Att kungabarnbarnen skulle vara smittspridare är föga troligt.
Citera
2024-11-26, 17:08
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Skillsmässoryktet stämde ju uppenbarligen inte. En sjukdom som demens kan man inte lika lätt sopa under mattan. MEn tankarna går naturligtvis till Drottningen och hela kungafamiljen.... Hoppas det bara är luftvägsinfektion.

Att kungabarnbarnen skulle vara smittspridare är föga troligt.

Eftersom det aldrig blev någon skilsmässa, så fanns det ingen anledning, tyckte hovet, att bekräfta att det knakade i fogarna och skilsmässa var nära förestående.
Citera
2024-12-13, 11:06
Medlem
snigel1s avatar
Drottningen har ju Alzheimer i familjen. Såg inte bra ut på nobelbanketten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in