2024-11-24, 16:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ja, han ser ju ingenting väsentligt? Varför då ljuga? Jag får inte detta att gå ihop.

För en gångs skull ville han inte vara i centrum?

Men han måste ändå ha varit där utifall LP och LJ kommer ihåg honom.

LP pratade han med om GM, och LJ stod och stirrade på honom.

Om han hade velat vara i centrum som vittne hade han ju bara kunnat säga som många andra:

Jag såg en mörk gestalt som avlägsnade sig från platsen.
Citera
2024-11-24, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ja, han ser ju ingenting väsentligt? Varför då ljuga? Jag får inte detta att gå ihop.

När han ändå ljuger så skulle han ju kunna säga något...

Han skulle lätt kunna såga det som stod i Media hur Palme föll som en fura och Lisbeth skrek osv...

Kanske till o med säga att han såg armen på GM när han sköt andra skottet...

Men inte Engström han ville inte se något utan bara höra skotten...
Citera
2024-11-24, 16:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kom igen nu...

Detta är en tankevurpa du har gjort...

1 Tiden han lägger från stämplingsklockan till banken är en gissning och inget Engström har klockat sig fram till...

2 Samtalet med väktarna har varit ett hejdå som GM oavsett...

3 Eftersom han hör skotten när han är vid Banken så placerar han sig efter GM

Så helheten så placerar sig Engström där han ska ligga....

Bli sedd av NF och möjligen från bilar gå bakom LOP ....

När han går till banken för att kolla på klockan är då han och GM skiljs åt...Engström går mot skyltfönstret och drar upp sitt armbandsur och GM drar fram vapnet...

Har du en egen förklaring ?

Säg inte att du drar hela denna story för att bara säga att Vittnet-SE ville ha uppmärksamhet....( tröttsam och billig )

Nej det är ingen tankevurpa. SE har gått där många många gånger. Han vet att det inte tar 15-20 sekunder att gå från stämpelklockan i trapphuset.

Samtalet med väktarna existerar. Att påstå det inte existerar är att gå mot väktarna vittnesmål.

Han underdriver tiden det tar.

Och det går stick i stäv med hans eget intresse om han är GM. Det är en svaghet i teorin med SE som GM.

Vill ni övertyga andra så behöver ni minska svagheterna i teorin.

För det är inget snack, hans underdrift av tiderna matchar det sena vittnet SE, inte mördaren SE.

Det var det mitt inlägg handlade om. Finns det något anledning för GM SE underdriva dessa tider? Har du en bra anledning blir er teori starkare.
Citera
2024-11-24, 16:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja om man köper den, kanske man får kontakt med säljaren.

Jag är ingen auktionsexpert, men jag är långt ifrån säker på att köparen får kontakt med säljaren när godset säljs på en auktionsfirma.

SEs silvergraal må kännas som en helig relik, men jag är skeptisk till att man får kontakt med säljaren även om man köper den. Det går inte att komma runt att silversmeden dog 1994, året efter graalens fullbordan.

Vet vi vilka som ärvde ME? Man gissar väl på något syskonbarn?

Min teori är att det är PEs barn som säljer den, men var hänsynsfulla nog att vänta tills ME skruvade ned skylten.

Vad skulle du fråga säljaren om du köper SE- graalen?
Citera
2024-11-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
För en gångs skull ville han inte vara i centrum?

Men han måste ändå ha varit där utifall LP och LJ kommer ihåg honom.

LP pratade han med om GM, och LJ stod och stirrade på honom.

Om han hade velat vara i centrum som vittne hade han ju bara kunnat säga som många andra:

Jag såg en mörk gestalt som avlägsnade sig från platsen.

Han tidigarelägger alltså sin utgång från Skandia för att titta på klockan och missa mördaren? Mycket märkligt men enough-is-enough säger att det är så och då lär det vara på det viset.
Citera
2024-11-24, 16:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har nog sagt detta 100 gånger...

Vad är anledningen till att han så gärna vill höra skotten som vittne ?

Han ser ju ändå inget av hans påhittade story...Han tittar ju inte ens upp !

Du menar på allvar att hela hans törst på uppmärksamhet ligger i att han så gärna vill säga att han hörde skotten ?

Han vill vara nära händelsen. Den unika, historiska händelsen. Att stå 70m bort inomhus är ju nesligt.

Men samtidigt har han ju inte sett mordet, han kan inte ljuga och säga han sett mordet, för han har redan sagt till väktarna att han inte såg mordet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-11-24 kl. 17:02.
Citera
2024-11-24, 16:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Dessutom har jag ibland försökt ta in det ni säger att han så gärna ville ha lite uppmärksamhet....

Men då hamnat i att det är lite märkligt att han inte blev mediakåt på mordnatten...

Men då brukar ni svara att han var trött och ville hem eller värma sig med en kopp kaffe...

Ena stunden kan han ljuga I förhör och media för att få lite mer uppmärksamhet...

Men i nästa stund vilja hellre hem eller ta en kopp kaffe på Skandia istället för att hålla hov inför media på brottsplatsen...

Det blir inte så logiskt

Jo, det är helt logiskt.

Det första han gör när han får höra det är Palme är att gå in och berätta för väktarna. Han ringer och berättar för frugan. Han åker hem, berättar för bekanta, grannar och släktingar tidigt på morgonen. Pratar med media på förmiddagen.

Det är helt logiskt. Han säker uppmärsamhet från första stund.
Citera
2024-11-24, 17:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han vill vara nära händelsen. Den unika, historiska händelsen. Att stå 70m bort inomhus är ju nesligt.

Men samtidigt har han ju inte sett mordet, han kan inte ljuga och säga han sett mordet, för han har redan sagt till väktarna att han inte såg mordet.

Är det inte för farligt för GM-SE, i det skedet, att skildra mordet och SE?

Han vet ju inte vad alla andra har sett.

Skulle han beskriva en person liknande sig själv utföra dådet och springa från platsen?

Då hade han kunnat bli framskickad på en gång som stjärnvittne och riskerad att bli igenkänd.

Nu kunde han istället flyga under radarn och jobba på sitt alibi.
Citera
2024-11-24, 17:03
Medlem
Citat:
Nej det är ingen tankevurpa. SE har gått där många många gånger. Han vet att det inte tar 15-20 sekunder att gå från stämpelklockan i trapphuset.

Samtalet med väktarna existerar. Att påstå det inte existerar är att gå mot väktarna vittnesmål.

Han underdriver tiden det tar.

Och det går stick i stäv med hans eget intresse om han är GM. Det är en svaghet i teorin med SE som GM.

Vill ni övertyga andra så behöver ni minska svagheterna i teorin.

För det är inget snack, hans underdrift av tiderna matchar det sena vittnet SE, inte mördaren SE.

Det var det mitt inlägg handlade om. Finns det något anledning för GM SE underdriva dessa tider? Har du en bra anledning blir er teori starkare.

Dagen efter så är GM-SE i en chock över vad han gjort...

Han minns korta minnesbilder som flashback och har lite panik...vem har sett mig och väktarna är ett problem...

Han försöker pussla ihop det så gått det går ...Han bygger på sin historia över tid...

Men i första hand så gäller det att bygga en story...Han ringer RB som en galning och vill ha ut en tid så han har något att bygga allt kring....Så han inte börjar ljuga om saker som sen blir fel...

Så hans utstämplingstid blir en byggsten ...Sen får han kanske en flashback av NF och minns att han mötte en person som han känner blir ett obehag !

Han börjar lägga lite pussel och drar fram att han kan blivit förväxlad...

Jag tror att han först vill springa efter GM men inser att LJ blockar honom för att lägga den storyn...Även om det finns personer som sagt att han nämnt detta med att springa efter GM..

När sen signalement börjar dyka upp som träffar Engström så bygger han upp Supervittnet och lägger sin förväxling hos honom

Tror inte på en färdig plan dag 1...Sen är hans berättelse konstig att förklara i alla detaljer...

Ni som inte tror på Engström som GM gör det otroligt lätt för er....Allt som blir fel eller märkligt är ju för han skriker efter uppmärksamhet
Citera
2024-11-24, 17:05
Medlem
Citat:
Jo, det är helt logiskt.

Det första han gör när han får höra det är Palme är att gå in och berätta för väktarna. Han ringer och berättar för frugan. Han åker hem, berättar för bekanta, grannar och släktingar tidigt på morgonen. Pratar med media på förmiddagen.

Det är helt logiskt. Han säker uppmärsamhet från första stund.

Medan det stora mediauppbådet är 60m bort....Så söker han uppmärksamhet genom att ringa sin fru ?
Citera
2024-11-24, 17:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Medan det stora mediauppbådet är 60m bort....Så söker han uppmärksamhet genom att ringa sin fru ?

Uppmärksamheten han får av väktarna, sin fru, släktingar, grannar och vänner är en direkt uppmärksamhet. Checkar alla boxar för uppmärksamhet. Sen när han fått den uppmärksamheten vänder han sig till media.
Citera
2024-11-24, 17:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte för farligt för GM-SE, i det skedet, att skildra mordet och SE?

Han vet ju inte vad alla andra har sett.

Skulle han beskriva en person liknande sig själv utföra dådet och springa från platsen?

Då hade han kunnat bli framskickad på en gång som stjärnvittne och riskerad att bli igenkänd.

Nu kunde han istället flyga under radarn och jobba på sitt alibi.

Var det för att ingen skulle få chansen att känna igen honom som den hypotetiska GM-SE framträdde flitigt i media med bild och allt? Varför fanns ingen risk att någon skulle känna igen honom där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in