2023-12-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Jag är säkert mer partisk än dig med tanke på att jag bor nära Jönköping så jag är nog mest besviken över flytten och det gynnar såklart andra t.ex. dig. Och ärligt talat, jag var där på LAN senast 2003, och sedan dess har mycket ändrats märkte jag nu för knappt en vecka sedan.

Det var extremt mycket större vad gäller expos och företag som hade montrar. Senast jag var där så var det knappt något, men å andra sidan var det betydligt större vad gällde LAN:et 2003. Så nej, jag vet nog inte mer än dig, men jag noterade ett ganska stort fokus-flytt från LAN till mer åt vanlig mässa.

Lite synd kan jag tycka då Dreamhack var nördarnas LAN-mässa när det begav sig. Men det kanske har spelat ut sin roll? Jag var mest där för min sons skull som gillar CS, och det var turnering och sånt och det gillade ju han. Vore rätt roligt med en stor E-sports mässa i Sverige, och LAN:et kan tas över av några andra drivna människor kanske och då är det en win-win.

Ja det där med LAN var kanske vår tid. Jag var också där 03, det var fett
Citera
2023-12-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Det är väl bara att starta upp ett nytt LAN-Event under nytt namn, nytt bolag på Elmia? Eller finns det något konkurrensavtal som omöjliggör detta?

Detta är vad jag hoppas på. Ännu bättre om det görs i sann föreningsanda. Gör en kickstarter av det där folk får förköpa biljetter, samtidigt som alla blir medlemmar som köper en biljett. Får du ihop +1000 medlemmar så blir föreningen klassad som en riksorganisation och kan således få ännu mer pengar ifrån tex sverok. Nu behöver vi bara några eldsjälar som vill driva projektet, för den ekonomiska delen kan nog lösas. Sen måste man ju inte ha hela elmia-hallen, utan boka upp yta efter intresse.
Citera
2024-09-03, 20:55
Medlem
Ett utmärkt tillfälle att göra upp med det kommersiella missfoster som Dreamhack har utvecklats till och starta upp ett nytt LAN med själ och hjärta. Där fokus är på riktiga gamers och inte på företag, influensers och skit.

Dreamhack Stockholm kommer att bli en fritidsgård för kriminella orten-barn. Lås fast grejerna. Vidrigt.
Citera
2024-09-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Detta är vad jag hoppas på. Ännu bättre om det görs i sann föreningsanda. Gör en kickstarter av det där folk får förköpa biljetter, samtidigt som alla blir medlemmar som köper en biljett.
Precis så! Jag är den första att ställa mig i kön.
Citera
2024-09-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTratt
Precis så! Jag är den första att ställa mig i kön.

Nu är det ju klart att dh flyttar för gott från Jönköping. Jag ser ju möjligheten för nystart här. Kanske inte 5-10 000 datorer, men snarare backa tillbaka till +100 dator-lan och börja där, med fokus på demo -och mindre speltävlingar. Att bedriva en såpass stor verksamhet som dh var när det var som störst, kräver diverse vakter, infrastruktur mm, vilket kanske inte är det man söker när man vill anordna/åka på lan. Man behöver kanske inte ens bedriva lanet i Elmia-hallen, utan en gymnastiksal eller dylikt i Jönköping, för hur man än vrider och vänder på det så ligger Jönköping relativt centralt om man ser till vart majoriteten av svenskar bor i landet.
Citera
2024-11-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Nu är det ju klart att dh flyttar för gott från Jönköping. Jag ser ju möjligheten för nystart här. Kanske inte 5-10 000 datorer, men snarare backa tillbaka till +100 dator-lan och börja där, med fokus på demo -och mindre speltävlingar. Att bedriva en såpass stor verksamhet som dh var när det var som störst, kräver diverse vakter, infrastruktur mm, vilket kanske inte är det man söker när man vill anordna/åka på lan. Man behöver kanske inte ens bedriva lanet i Elmia-hallen, utan en gymnastiksal eller dylikt i Jönköping, för hur man än vrider och vänder på det så ligger Jönköping relativt centralt om man ser till vart majoriteten av svenskar bor i landet.

Även en mötesplats hos indiespelstudios.
Citera
2024-11-14, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Dreamhack var för stort och uppstyrt för mig redan när jag själv var tonåring. Om det folk säger att det är än mer så nu, aka kapitalist/företagsjippo så känns det rimligt att flytta till Stockholm.

Men bättre hub (switch? heuhehuehu) i Stockholm vettifan. Jönköping ligger nog så nära centrum man kan komma om varje svensk ska ha så nära till något som möjligt.
Flyg är det enda Stockholm har bättre förbindelser till än Jönköping. Jönköping vinner i både bil och tåg. Vilket är det man tar till LAN, man flyger inte till ett LAN, folk kommer dit med datorer, skärmar, och annan utrustning.

En som aldrig varit på DH. Hur lätt är det att hitta parkering över helgen? Vad kostar det?
I Stockholm, hur lätt är det att få parkering där? I en eventhall i en storstad som är byggd för just storstad, och event 99% av gästerna kommer dit över dagen och utan utrustning.

Känns som det främst är Stockholmare som kommer dra dit, vilket i och för sig säkert kan locka till sig fler än Jönköpings dito. I alla fall efter första eventet, många kommer nog försöka sig på, men klaga och inte dra dit igen, om det inte finns tusentals dedikerade gratisparkeringar då.

Internationella besökare lär öka, men bör vara marginellt. Som sagt; till LAN drar man med bil. Större chans för rika eller kända att komma dit. Men i mängd riktiga människor, som ger riktiga inkomster, inte som ger fina foton för att lura investerare och kåta fanboys, kommer vara marginell. De fina fotona kommer dock locka till sig investerare och kåta fanboys. Så om x år är det 100% kuksugarjippo där de riktiga lanarna mest är jobbiga "måsten" som är i vägen.
Ni som brinner för LAN. Starta en konkurrent redan nu är mitt tips. Ett LAN för riktiga lanare alltså.

Gällande den festivalansvariges citat så triggar det mig nästan, trots jag aldrig varit på DH.
”Att ta Dreamhack till Stockholm är speciellt för mig personligen. Gaming hör hemma i Stockholm och vi vill bidra till och utveckla den unika kulturen som gör spelvärlden i staden så speciell”
Ingen, inte en enda, noll, av de som gillar DH bryr sig om vad som är speciellt för dig personligen.
Gaming hör hemma i Stockholm ja... enda platsen i Sverige som har halvdana alternativ till annat än gaming. Stockholm är den plats i Sverige gaming hör minst hemma. Gaming hör hemma i Stockholm OCKSÅ köper jag, men är inte direkt så det låter, och då han jobbar åt SA så är det knappast det han menar heller.
Småstadsstoltheten han lyser med, passar inte med Sveriges största stad.
Småstadsstoltheten han lyser med, passar inte med att det är en större stad som stjäl en mindre stads evenemang, med enda orsak att det är en större stad. Glufs glufs.

Stämmer ryktena att det kanske inte blir mer DreamHack i Sverige framöver? Skulle anta att Saudiarabien vill ha Dreamhack till Riyadh bland annat.
Citera
2024-11-24, 10:51
Medlem
Verkar som att eventet blev sämre..inga sovsalar och mer fokus på influencers.

Dessutom (om jag har läst rätt) hade de artistuooträdande där. Blir ju svårt att säga att E-sport och spel är större än musikindustrin om du måste ha dit artister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in