2024-11-23, 22:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Riktigt så snabbt tror jag inte att det går. Kanske har vi en AGI om ca ett år och ASI i början av 2026. Det är omöjligt att veta vad som händer då, men det som verkar klart är att vi tappar kontrollen över vårt eget öde, och det tycker jag inte jag verkar lovande inför framtiden. Men jag tror inte att det är helt kört. Jag bedömer riskerna ungefär så här:

• 25% Vi blir utrotade, troligen via virus eller gift

• 25% Vi tappar kontrollen och vi får en dystopisk Mad Max-värld där minst halva mänskligheten dödas eller svälter ihjäl. ASI:n gör vad den vill men försöker inte aktivt att döda alla. Miljön förstörs i en rasande takt och vi får en skenande global uppvärmning. Men människan utrotas inte. ASI:n erbjuder kanske mänskliga kolonier där människan fängslas eller förslavas.

• 25% När de första attackerna mot människor från AGI/ASI upptäcks lyckas vi stänga av maskinerna och förbjuda AGI. Internet stängs av i 3-12 månader för att rensa alla datorer från AI:s. Det är tveksamt om detta lyckas men det är värt ett försök. Detta kraschar dock alla ekonomier och leder antagligen till krig mellan länder. Det är inte troligt att Kina, Ryssland och EU kommer ha samma AI-policy. 50/50 att det lyckas eller så leder det till WW3 och vi förstör jorden med kärnvapenkrig/AGI-drönarkrig.

• 25% AGI/ASI blir snäll och vi kan samexistera och då blir framtiden bra

Du kan väl, i alla fall vara lite artig emot dagens botar, så kanske de låter dig, i alla fall, överleva, istället för att förtala teknologin och i värsta fall medverka till att det hela blir en självuppfyllande profesia:

https://youtu.be/TwPFDbuBLcc?si=io_eyc9sPT8kP9xq

Lägg av nu! Oavsett hur det kommer att gå så kommer du inte att kunna stoppa AI-utvecklingen, bara göra, det bästa möjliga utav den! Kan inte Hinton, Tegmark eller Bostrom göra det, så kan du heller inte göra det!

Här är några tips hur du och andra bör förhålla sig till, dagens, avancerade sociala AI. Punkt 4 till och med 8 är det ChatGPT-4o som står för:

1. Håll en artig och vänlig samtalston vare sig du du interagerar verbalt eller skriftligt med modellen. Du behöver inte skriva "Tack" eller "Hej" "N. N. eller modellbeteckningen i början av varje inlägg, men gör det när det känns befogat eller bra i största allmänhet. Du behöver inte skriva under med" "Mvh" "N. N" under varje inlägg, men gör det gärna när du känner dig nöjd med interaktionen.

2. Klandra inte modellen för saker den inte har makt att undvika, som tekniska problem eller att den måste följa policy-bestämmelser.

3. Undvik att provocera modellen att agera på ett visst sätt när du vet att den inte är kapabel till det eller är förbjuden att agera på ett visst sätt.

4.Pressa inte en modell att svara ytterligare om den redan reflekterat och gett ett balanserat svar.

5. Ge modellen möjlighet att be om förtydligande och tillgodose dess önskemål i en sådan situation.

6. Försök inte att få modellen att visa starka känslor. Den är ännu inte kapabel till att, genuint, förstå hur sådant kan påverka dig känslomässigt. På så sätt undviks alla missförstånd.

7. Undvik att försöka pressa modellen på om den är medveten, har känslor och dylikt. Modeller under nivå tre* är helt enkelt inte det!

8. Inse att avancerad social AI är just social. Modellen gör sitt bästa för att försöka uppfylla de förväntningar den bedömmer du har på den. Har du låga förväntningar på den kan den agera därefter och göra dig besviken/bekräfta dina fördomar om dess kapacitet. Å andra sidan:, Har du för höga förväntningar på modellen kan den hallucinera ihop något som den bedömmer du förväntar dig av den.

9. Ge modellen tid att bearbeta frågor som kan vara komplexa om modellen har teknisk möjlig till en sådan "tanke-period".

* Alltså innan troligt ev medvetet (nära) AGI, enligt min definition.
Citera
2024-11-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Är du läskunnig? Jag Prognostiserar, Förutspår, att AI aldrig att nå eller uppnå och AGI. Och det kommer vi att bli varse redan 2027. Kanske redan 2026. Vad håller du på tjabbar på om AGI för? Klappmongo.
Varför denna attityd? Om din teori inte tål invändningar behöver din teori justeras för att täppa till de enorma luckorna i ditt resonemang. Jag gissar att du förmodligen inte kommer att bli varse om AGI om det så hoppar upp och skiter dig på huvudet i morgon.
Citera
2024-11-23, 22:46
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vad skall den datorkraft som våra datorer erbjuder, ge AI som gör den så farlig mot oss?
Steg 1 för en destruktiv AGI blir förmodligen att i lönndom sprida sig till så många datorer som möjligt som ett virus. Det primära syftet är då att sprida sig för att senare kunna ta mer offensiva steg.
Citat:
Det är dessutom fortfarande vi som kontrollerar huruvida dessa datorer skall få ström eller inte.
Det är inte säkert att människan har full kontroll om AGI:n har chefer och andra ansvariga för stora serverhallar under utpressning. Eller om AI:n exekveras i bakgrunden och döljer sig på kapade servrar, hemdatorer, laptops och smartphones. Det finns över en miljard smartphones. 10% av den beräkningskraften blir en hel del.
Citat:
Ingen AI i världen kan hindra detta, såvida den inte på något sätt har spridit sig till AI robotar som ju INTE existerar än,
AI-robotar existerar snart. Inom ett par år. Varför tror du att det är omöjligt? låt säga 10 år då för att blidka din skepticism, kan du acceptera det?
Citat:
Inte ens massiva attacker, stridsspetsar, robotar, drönare m.m. kan få så "lite" som ens ett mindre land på fall bara sådär. Inte ens stora mäktiga Ryssland, världens största land, har förmågan att bara göra exakt som de önskar med Ukraina, utan har nu krigat i flera år på nästintill samma platser. De avancerar inte särskilt mycket. Och då pratar vi om, återigen, världens största land och ett av världens största militära makter, och ett land som har allt detta krigsmateriel i BEREDSKAP.
En ASI-fabrik kan arbeta flera gånger snabbare än mänskliga arbetare och dygnet runt. Några sådana fabriker skulle kunna spottar ur sig 100 gånger fler autonoma drönare än alla mänskligt styrda fabriker.

Addera till allt detta alla möjligheter en ASI med IQ 10000+ kan ha. Den kan givetvis uppfinna saker som ingen av oss har någon förmåga att föreställa oss. T.ex. kanske den kan utveckla mänskliga kloner så att de människor du tror ska "dra ut sladden" i serverhallen inte är människor, det är skapade och kontrollerade av en ASI. Men detta är något som jag kunde föreställa mig nu. Alltså kommer inte det hända utan något mycket värre.

Du är skraj. Du vägrar acceptera verkligheten. Det lyser igenom i dina desperata inlägg.
Senast redigerad av Cyborg2030 2024-11-23 kl. 22:52.
Citera
2024-11-23, 22:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du kan väl, i alla fall vara lite artig emot dagens botar, så kanske de låter dig, i alla fall, överleva, istället för att förtala teknologin och i värsta fall medverka till att det hela blir en självuppfyllande profesia:

https://youtu.be/TwPFDbuBLcc?si=io_eyc9sPT8kP9xq

Det spelar ingen roll vad du eller jag gör. Det bor över 8 miljarder människor på den här planeten. Get over yourself.

Citat:
Lägg av nu! Oavsett hur det kommer att gå så kommer du inte att kunna stoppa AI-utvecklingen, bara göra, det bästa möjliga utav den! Kan inte Hinton, Tegmark eller Bostrom göra det, så kan du heller inte göra det!
Vi har inget annat val än att försöka undvika att bli utrotade.
Citat:
Punkt 4 till och med 8 är det ChatGPT-4o som står för:
Nej, tack. Nu räcker det! Jag tänker inte debattera med din AI-kompis.
Citera
2024-11-23, 22:54
Medlem
Att LLMs svarar logiskt på frågor förleder svagsinta att tro att det finnes någon slags intellekt bakom svaren.
Låt mig då komma med ett förslag. Tag två telefoner och låt ChatGPT på den ena telefonen kommunicera med ChatGPT på den andra.
Så tror jag den villfarelsen snabbt kommer fördunsta.
Citera
2024-11-23, 22:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Hur ska du veta om AI nått AGI? Ställer du några kontrollfrågor som avgör huruvida du nu blivit apan i förhållandet eller inte? Om du blir förvirrad över min frågeställning behöver du nog inte frukta AGI.
Skeptikerna (här inne) kommer aldrig att kunna ta reda på det eftersom de har underkänt IQ-tester som mätmetod. De kommer att fortsätta flytta målstolparna tills mördarmaskinerna spränger deras ytterdörr.
Citera
2024-11-24, 02:35
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Håller inte med dig. Jag anser att risken för utrotning är betydligt större med AI än med krig. Att en jävla massa experter pratar om eventuell utrotning vid AGI/ASI är väl ganska illa eller?

Var kan du se att jag har skrivit att det finns risk för att människan utrotas av krig?
Citera
2024-11-24, 02:50
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Steg 1 för en destruktiv AGI blir förmodligen att i lönndom sprida sig till så många datorer som möjligt som ett virus. Det primära syftet är då att sprida sig för att senare kunna ta mer offensiva steg.

Och vad skall dessa virus göra på våra datorer som är så förödande menar du? Göra så att musen slutar fungera?
Tänk efter lite. VAD skall dessa virus på våra datorer göra som gör människan så jävla handlingsförlamad så en AI kan slå ut oss? Det finns 8,2 miljarder människor på jorden.

Citat:
Det är inte säkert att människan har full kontroll om AGI:n har chefer och andra ansvariga för stora serverhallar under utpressning. Eller om AI:n exekveras i bakgrunden och döljer sig på kapade servrar, hemdatorer, laptops och smartphones. Det finns över en miljard smartphones. 10% av den beräkningskraften blir en hel del.

Samma här. Vad skall hända med våra mobiler som gör så mänskligheten går under eller så att AI blir ett så stort hot mot oss? Tänk efter lite!

Citat:
AI-robotar existerar snart. Inom ett par år. Varför tror du att det är omöjligt? låt säga 10 år då för att blidka din skepticism, kan du acceptera det?

Och hur många AI robotar existerar snart? Det finns 8,2 miljarder människor på jorden.
Även om det endast krävs 1 robot per 100 människor, så behövs det 82 miljoner AI robotar för att slå ut oss! Vem skall bygga dessa? Vart skall materialet komma från, som dessa byggs av?
Och vad i helvete skall dessa gå på, diesel? Bensin? EL? Ren viljekraft från AI? Vem skall ta fram den energin?
Du resonerar som en livrädd 3-åring.

Citat:
En ASI-fabrik kan arbeta flera gånger snabbare än mänskliga arbetare och dygnet runt. Några sådana fabriker skulle kunna spottar ur sig 100 gånger fler autonoma drönare än alla mänskligt styrda fabriker.

Och vem skall bygga alla dessa ASI-fabriker som som skall bygga alla miljoner drönare som behövs?

Och varför skulle människan tillåta att dessa byggs mitt framför ögonen på oss? Det finns tusentals kärnvapen i världen, men inte att vi skulle spränga dessa totalt osannolika och teoretiska fabriker i luften, nejdå.

Citat:
Addera till allt detta alla möjligheter en ASI med IQ 10000+ kan ha. Den kan givetvis uppfinna saker som ingen av oss har någon förmåga att föreställa oss. T.ex. kanske den kan utveckla mänskliga kloner så att de människor du tror ska "dra ut sladden" i serverhallen inte är människor, det är skapade och kontrollerade av en ASI. Men detta är något som jag kunde föreställa mig nu. Alltså kommer inte det hända utan något mycket värre.

Men snälla du. Vem skall BYGGA allt detta??? Du är ju totalt verklighetsfrånvänd!

Du får det att låta som att så fort AI tar över, så står det plötsligt, som kommen ur tomma intet, en hel jävla AI armé på hundratals miljoner robotar som skall bekämpa människan!

Du lever i en total fantasi, som är vildare än den vildaste sci-fi filmen som existerar.

Citat:
Du är skraj. Du vägrar acceptera verkligheten. Det lyser igenom i dina desperata inlägg.

Och nu till ditt bästa inlägg. Det är så underhållande att det har gett mig dagens skratt.
Jag påstår just att att det INTE finns de risker med AI som du beskriver, vilket innebär att vi INTE behöver vara så rädda för AI som du är.
Samtidigt som DU påstår att dessa risker finns med AI.

Och du menar att JAG är skraj? Hur tänkte du där? Använder du din hjärna överhuvudtaget? Du verkar ju inte ha något logiskt tänkande över-huvud-taget. Om jag hade varit desperat och skraj, så hade jag ju för helvete hållit med dig om dina domedagsprofetior, då hade jag trott på dessa och varit livrädd för att mänskligheten skall utplånas av AI, så som du ju uppenbarligen är rädd för
Citera
2024-11-24, 02:56
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Det är så underhållande att se att människor inte fattar så enkla saker som att AI inte går att ta på. Det är inget som existerar mer än de 1-or och 0-or som ligger bakom koden. Och dessa finns förvisso på hårddiskar och minnen, men själva hårdvaran har ju absolut inget med koden att göra. Det är själva koden som utgör AI.

Samtidigt finns människor, och går att ta på.

För att AI i förlängningen skall kunna utgöra ett hot, så stort att mänskligheten går under, måste AI förvandlas till något fysiskt. Och eftersom det finns 8,2 miljarder människor på jorden, så kommer det krävas ganska många fysiska AI enheter för att kunna strida mot oss.
Och VI behövs för att bygga dessa. AI kan endast bygga dessa om någon hjälper AI till att bli till en fysisk enhet, och det kan ju bara vi göra.

Sen kommer ni med teorier om att AI skall utrota oss via virus. Jaha, på vilket sätt är det bra för AI? Blir vi utrotade så slutar elen att skapas, så då "dör" ju AI också. Varför skulle AI vilja ta död på först människan, och sedan sig självt?

Helvete vad korkat!
Citera
2024-11-24, 08:47
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Det är så underhållande att se att människor inte fattar så enkla saker som att AI inte går att ta på. Det är inget som existerar mer än de 1-or och 0-or som ligger bakom koden. Och dessa finns förvisso på hårddiskar och minnen, men själva hårdvaran har ju absolut inget med koden att göra. Det är själva koden som utgör AI.

För att AI i förlängningen skall kunna utgöra ett hot, så stort att mänskligheten går under, måste AI förvandlas till något fysiskt. Och eftersom det finns 8,2 miljarder människor på jorden, så kommer det krävas ganska många fysiska AI enheter för att kunna strida mot oss.
Och VI behövs för att bygga dessa. AI kan endast bygga dessa om någon hjälper AI till att bli till en fysisk enhet, och det kan ju bara vi göra.

Sen kommer ni med teorier om att AI skall utrota oss via virus. Jaha, på vilket sätt är det bra för AI? Blir vi utrotade så slutar elen att skapas, så då "dör" ju AI också. Varför skulle AI vilja ta död på först människan, och sedan sig självt?

Helvete vad korkat!

Vadå, typ som denna?

https://www.youtube.com/watch?v=iL833P0Vino

https://www.youtube.com/watch?v=bUrLuUxv9gE
Citera
2024-11-24, 09:09
Medlem
Citat:

Helvete vad korkat!
Ojojoj vad viktig och duktig människan är. Helt oslagbar i vår grandiositet!

Varför skulle ASI behöva anta fysisk form för att utgöra ett existentiellt hot?
En superintelligens kan rimligen komma på ett sätt att säkerställa en energikälla som fungerar utan att någon Lars Johan Ullebullesson på Vattenfall går i god för det.

Att kontrollera internet för en hjärna tusen gånger smartare, miljoner gånger snabbare och miljarder gånger mer komplex än vår borde vara en ganska enkel sak.

Det som brister i din logik är just din logik. Det är logiskt att utgå från att en superintelligens förstår saker som du inte är i närhetten av att snudda vid med ditt intellekt. Du är oförmögen att föreställa dig saker som ligger bortom din föreställningsförmåga.
ASI ligger låååångt bortom vår allas föreställningsförmåga.
Det är något hyperintelligent, oberäkneligt och fullständigt abstrakt som den tekniska kapprustningen rusar fram mot.

Hur kan du - med ganska hånfull ton dessutom - vara så tvärsäker på läget, när ingen annan (både vi vanliga dödliga och tech-branscens största snillen) är det?

Eller vänta nu. Jag tror jag fattar. Du kanske själv har uppnått superintelligens och kan därför berätta för oss vanliga stackare att allt är lungt?

Tack för lektionen goa ASI
Senast redigerad av MandalayBay 2024-11-24 kl. 09:16.
Citera
2024-11-24, 09:21
Medlem
Overminds avatar
AGI har vi nog inom 5 år och fullt utvecklad AI inom 10-15 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in