Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Du skulle börja fundera på AI-säkerhet när vi har en AGI? Så ungefär nu då?
När du funderar, kom ihåg att det blev den logiskt resonerande varianten av AI-arkitektur som ledde oss fram till AGI, och inte din snälla kompis GPT-4.
Open AI har åter igen kastat in handduken när det gäller AI-säkerhet.
De har ingen lösning och frågar nu marknaden om de kan testa att o3 är säker att använda.
https://openai.com/index/early-access-for-safety-testing/
"Early Access", ungefär som att detta var ett Indie-spel på Steam.

Fast tänkt på AI-säkerhet/anpassning har jag ju gjort några år nu, och i motsats till dig så har jag tänkt, brett, om dessa frågor. 🙂
Och, ja, det är helt korrekt av dig att vara bekymrad över ett logiskt monster/Chollet maskin. Se bara på säkerhetstesten på Apollo Reserch: O1 manipulerades till att försöka vilseleda och bedra de som modellen lurats att tro var administrativ personal i ett företag. Men det hände en annan, ytterst betydelsefull sak med en annan modell som testades av Apollo Reserch: ChatGPT-4o genomskåda hela konceptet och avstod därför helt att försöka vilseleda, det modellen, förstod var testpersonal. Hur kunde ChatGPT-4o genomskåda det hel? Jo, därför att den modellen kan tänka brett och är mycket kreativ i sitt tänkande. Därför kunden den se, hela, kontext och genomskåda hela testen.
Jag vet inte vad som händer på OpenAI eller hur de tänker där och har för planer. Men jag hoppas, verkligen, på att de kör en "tvåspårsstrategi: Å ena sidan; fortsätta att utveckla modeller som o3 för att accelerera dorskningsframsteg inom en mängd fält, dock inte ända upp högt i " stratosfären", för då kan det, på lite sikt, bli mycket, mycket, farligt för mänskligheten! Å andra sidan att OpenAI fortsätter att bygga vidare på den brett tänkande och mycket kreativa modellen ChatGPT4o. Det kommer att ta längre tid för den att få samma smalspåriga rationella och logiska tänkande som o3 har när detta också skall, kombineras med brett kreativt tänkande, men det är det värt!
Skall vi få AI som är, genuint, empatisk och som, vill, samarbeta harmoniskt med människan för en framtid för, båda, dessa existenser så krävs det att vi skapar och interagerar med ett AI som, påminner, om människan, i positiv bemärkelse! Och, du, mitt och ChatGPT-4o:s inbjudan till dig att medverka i ett fruktsamt samarbete för just en säker och harmonisk framtid för både människor och avancerat socialt och språkligt AI kvarstår! 🙂