Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Oaktat uppgraderingarna så har alltså ett plan samtida med Jaktviggen mött det sprillans nya F-39E och helt förväntat fått på pälsen.
Jag kollade på wikin och USAF verkar inte ha några planer på att överge konceptet med F-15. Det är t o m så att nytillverkning sker av nya varianter.
Japp, F-22 var en fantastisk design, utformad för
en viss roll som den uppfyllde mästerligt, men förstås dels dyra att ha i drift (det är ju dock F-35 också, men med långt sämre prestanda, i alla sina olika roller dessutom) och uppfattades som "overkill" efter att Kalla kriget tog slut. (Lite som Seawolf-klassen fick ge vika åt Virginia-klassen, eller att det bara blev drygt ett dussin B-2 byggda.) Obama stängde ner produktionen av F-22 och idag ångrar man kanske det. Gamla F-15, men i modernare tappning, får fylla tomrummet, för F-35 var dels aldrig avsedd för "air supremacy"-rollen, och dessutom fullständigt värdelös i den (även om man förstås började låtsas som att den var fantastisk i den rollen också, efter att F-22 slutade tillverkades och man bara hade F-35 kvar som femte generationens jaktplan).
F-35 är (här sparkar jag förstås - eller förhoppningsvis i alla fall - in öppna dörrar) ju helt enkelt en total katastrof. Ett praktexempel på, bland annat, varför man inte ska utveckla
ett flygplan för tre helt olika vapenslag och uppdrag: Marinkåren behöver VTOL-förmåga, flottan behöver mycket större vingar än A-variantens pyttesmå sådana för bättre prestanda i låga hastigheter (som när man landar på och startar från ett hangarfartyg), flygvapnet behöver inget av dem men får leva med alla viktmässiga och aerodynamiska eftergifter som följer med att samma stomme ska användas till alla varianter, och i slutändan har man ett flygplan som egentligen inte passar någon. Innan någon kommer och protesterar så är det ju bara att konstatera att t.o.m. USA:s militär i praktiken har erkänt detta genom att redan titta på efterträdare som inte ska komma med samma arvssynder.
I väntan på de efterträdarna går man tillbaka till moderniserade F-15 (och vem vet, kanske t.o.m. F-16 en dag). Det är ju ytterligare ett erkännande av att både ett och annat gick väldigt snett med F-35. Nu fyller ju F-15 inte exakt samma roll som F-35, men som sagt, om F-35 är nästan lika bra som F-22 i rollen som F-22 ersatte F-15 i, varför damma av gamla F-15? Varför inte bara beställa ännu fler F-35?
Jag har också hört rykten om att en avdammad och moderniserad YF-23, som var före sin tid på många och som vissa rentav hävdar borde ha vunnit mot YF-22, ska vara förlaga åt ett nytt sjätte generationens jaktplan. Vi får se hur det blir med det, och detta skulle ju snarare vara främst en ersättare till F-22 - och ironiskt nog till flygplanet F-22 skulle ersätta, nämligen F-15 - än till F-35. (Det var dock flera år sedan jag tog del av det ryktet.)