Citat:
Ursprungligen postat av
MaeWest
Hm...Pia smyger runt i buskarna? Lördag, och Pia är som bortsnöad.
Gällande den inkommande "miljonen" så räknas den som "inkomst" av soc. Rätta mig, den som vet. Soc räknar fram hur länge dessa pengar är tänkta att räcka, o när den tiden förflutit, så kan Pia får ekonomiskt bistånd/hjälp.
Kan tänka mig att om Pia ber om hjälp, så kan nog soc skaka fram en form av boende för Pia att bo i. Men betala, det får Pia göra. Med Pias resonemang, så är jag nog benägen att tro, att Pia tänker fortsätta sitt "lyxliv" med att parasitera på de som hon anser vara "korkade"...dvs. de som valt att betala hyra, bl a.
Hur soc räknar, vet jag inte. Kan det vara, att efter det att hyra, övriga räkningar, mat, etc, är dragna, så tillkommer en summa för "övrigt"? Låt mig spekulera...Om soc räknar på en månadsinkomst på typ 30.000:- o Pia har en miljon, så blir det väl drygt 33 månader som soc anser att hennes pengar skall räcka?
Så om 2 år o 9 månader kan Pia åter vända sig till soc för bistånd.
Som sagt...jag spekulerar vilt, om jag har "rätt" vet jag inte...men det jag vet, är att Pia antagligen är jävligt förbannad på hur alla andra har fuckat upp hennes liv...
Soc räknar inte på hur länge hennes pengar ska räcka, utan hon kan använda dem hur hon vill tills de är slut. Det viktiga är att hon inte kommer beviljas ekonomiskt bistånd så länge hon har pengar. När pengarna tar slut kan hon ansöka (hon kan ansöka tidigare men kommer få avslag om hon har pengar). Man går inte på genomsnittlig inkomst eller utgifter utan efter riksnormen. Går att googla hur man räknar.
Vad gäller boende verkar det vara lite olika i olika kommuner, men vad jag förstår har man avvecklat sk ”sociala kontrakt” nästan överallt, vilket innebär att soc inte har några boenden att förmedla. Har man rätt till ekonomiskt bistånd kan de bevilja det bland annat till hyra, men det är personens eget ansvar att söka bostad. Det förväntas man göra i hela landet, inklusive airbnb och längre vistelser på vissa vandrarhem. Det finns vissa kommuner som jobbar med ett koncept som kallas ”bostad först” för hemlösa personer (ofta även i missbruk), men jag tror det är rätt ovanligt och där hade Pia behövt ändra sitt beteende för att bo kvar. En Bostad först-lägenhet hade kunnat vara en bra lösning för Pia, för där ska man få individuellt stöd, men som vi alla vet så vill ju Pia inte ha någon hjälp. Jag tror att även om man hade förklarat vad som krävts av henne så hade hon förväntat sig en gratis lägenhet helt utan krav på motprestation och blivit förbannad när hon till slut blivit av med lägenheten för att hon fortsatt på samma sätt som innan.