Citat:
Ursprungligen postat av
MolnetsBroder
Ett sannolikt scenario, kan vara att Viola sprang ut ur huset och försökte ta en genväg över älven i syfte att ta sig tillbaka till Sollefteå. Pappan kan ha förstått eller iallafall anat att hon kan ha gått igenom isen.
Kan föreställa mig att detta har plågat honom mycket och att det kan vara orsak till att han ville tala med en präst på sin dödsbädd. Carl ville ju tydligen att man skulle söka i älven, så någon tanke borde han ju haft med detta. Det är svårt att veta efter alla år som har gått sedan Viola försvann, men det är inte omöjligt att hon i rätt och slätt gick igenom isen. Mosterns man var nog bara girig och bråkade med Carl för att Violas arv skulle tillfalla honom själv och hans fru.
Pappan kände nog skuld pga bråket som ledde till att Viola sprang ut och försvann och därför ville han prata med en präst på sin dödsbädd.
Förr var det vanligt att döende ville prata med en präst om dom var kyrkliga och visste att dom skulle dö.
För katoliker är det fortfarande viktigt att en präst kommer innan dom dör.
"När en katolsk patient närmar sig livets slut, kan patienten eller dennes familj begära ett prästbesök för att utföra Last Rites eller Viaticum som inkluderar bekännelse, smörjelse av de sjuka och slutlig nattvard."
Vi vet nu att Viola konfirmerades när hon var 14 år i Helgums kyrka. Hon var född 1931 och hon konfirmerades 1945.
Det gick en kabelfärja över älven mellan Gagnet och Västby och om jag har hittat rätt så är det bara en dryg km från Violas hem.
Bron som har varit upp i tråden otaliga gånger förut i tråden byggdes först 1978 och då först slutade kabelfärjan att gå.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=288330472934061&set=a.234001261700316
Då det inte fanns någon kyrka på norra sidan så konfirmerades ungdomar från båda sidorna av älven i Helgums kyrka på södra sidan och dom kom över med kabelfärjan.
Det är ju inte för otroligt att Viola dels hade blivit vän med någon från norra sidan sista året hon gick i skolan och dom konfirmerades även tillsammans.
Som jag ser det finns det tre alternativ varav ett är mindre troligt.
Troligast. Viola gick över älven för att ta sig till en vän på norra sidan men gick genom isen och drunknade.
Hon fick lift med någon som förgrep sig på henne och mördade henne och gömde kroppen.
Mindre troligt är att hon skulle ta bussen från norra sidan för hon lämnade handväskan med pengarna kvar i huset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy2
Inse att Bomans roll bara är ett fantasifoster. Skapat för att dra misstankarna bort från Carl. Syftet med detta kan man bara spekulera i.
Du har ju helt ballat ur och det är inte likt dig.
Du biter dig fast som en igel vid att Carl har mördat Viola och har inte den minsta öppning för att det kan ha varit en olycka på isen eller någon som hon fick lift med.
Carl är så väl utredd så jag tror inte för ett ögonblick att han har mördat Viola.
Bomans beteende är misstänkt men det tror jag beror på girighet och han har inget att göra med Violas försvinnande.
Tittar man på dom nya fakta från Dödsgåtan-boken
att Boman spred osanna uppgifter om Carl,
och att Boman fick Carl att vänta en dag med polisanmälan
och att Boman lämnade ett brev som pekade ut Carl och Faxälven.
Kunde det bevisas att Carl hade mördat Viola fick Bomans fru, mostern, arvet som var en hel del pengar då.