• 1
  • 2
2024-11-21, 22:42
Medlem
https://www.helagotland.se/story-nyh...tverk/l6g1q4vj

Under våren har flera stora knarkbeslag gjorts på Gotland och många som enligt polisen ingår i samma kriminella nätverk är just nu inlåsta. Men enligt polisutredaren Johan Häglund rullar verksamheten vidare utan att det märks någon större skillnad.
– Nätverket är välstrukturerat. Det har stor kapacitet och god marginal, säger han.

Under våren har flera stora knarkbeslag gjorts på Gotland och många som enligt polisen ingår i samma kriminella nätverk är just nu inlåsta. Men enligt polisutredaren Johan Häglund rullar verksamheten vidare utan att det märks någon större skillnad.
– Nätverket är välstrukturerat. Det har stor kapacitet och god marginal, säger han.

https://www.helagotland.se/nyheter/g...sgang/j8eoy24j

Två kriminella nätverk – som ser olika ut
Skjutningar, sprängningar och ord som kriminella nätverk och gängkriminalitet har blivit vardag i nyhetsflödet. Våldsammare, närmare, mer urskiljningslöst. Även om Gotland är förskonat från det grova våldet så finns kriminella nätverk även här.

Så, vad är det för tomtar som är inblandade i gängen här på ön?
Någon utifrån som har koll eller kan kolla tidigare domar och komma med namn på rötäggen.

Det skulle vara underbart om Gotland kunde fortsätta vara ett samhälle uran skjutningar och annan skit från de som håller på med sån här skit. Ett sätt kan ju vara att luska fram vilka dessa är
Citera
2024-11-22, 13:47
Känns väldigt märkligt att det skulle vara massa gängkriminella på lilla Gotland. Finns det ens ett enda getto där?
Citera
2024-11-22, 13:55
Medlem
Upplyftens avatar
Det bor 61 000 på lilla Gotland. Varför skulle det vara intressant att etablera ett stort gäng där ?
Citera
2024-11-22, 22:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det bor 61 000 på lilla Gotland. Varför skulle det vara intressant att etablera ett stort gäng där ?

För att det finns 60 000 potentiella drogköpare där året om och säkert det tre eller fyrdubbla under den varmare delen av året?
Sedan är det kanske lite lugnare där än i orten, på alla möjliga sätt...
Citera
2024-11-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
För att det finns 60 000 potentiella drogköpare där året om och säkert det tre eller fyrdubbla under den varmare delen av året?

Ha ha ha det var det dummaste jag har hört. Tror du verkligen alla går på droger?
Åk hem.
Citera
2024-11-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tofast
Ha ha ha det var det dummaste jag har hört. Tror du verkligen alla går på droger?
Åk hem.

Läste du vad ” Sykkelpump” skrev.
Potentiella, var ordet. Är det svårt att förstå?
Citera
2024-11-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg

Jag läser och förstår svenska utan problem och skrattar vidare haha
Citera
2024-11-22, 23:54
Medlem
Citat:
Jag läser och förstår svenska utan problem och skrattar vidare haha

Det står dig fritt att göra. Men likväl är du en som inte fattar innebörden av ” potential” och allmän marknadsföring.
Citera
2024-11-23, 00:03
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Åk hem.
Tror du verkligen att det var det jag skrev? Läs en gång till...

Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
När man inte gillar det man läser, så är väl inte läsförståelsen på topp...

Sitter här och funderar på var jag ska åka någonstans...
Där jag sitter nu har jag ju bott typ dom senaste 40 åren.
Citera
2024-11-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Ja, lite så tänker jag om drägget också.
Man håller verksamheten flytande under vår, höst och vinter. Under sommaren däremot så kommer de stora pengarna in.
Nu vet jag iofs inte om de som håller på med det här har smartheten i att hushålla med pengarna att hålla en verksamhet enbart flytande utanför sommarperioden men det borde ju vara någon form av lyxresa som gäng på Gotland. Löka runt här på ön och se till så ingen annan kommer in på marknaden och sedan verkligen casha in då sommarsäsongen drar igång för man har alla kanaler och kan få ut skiten de håller på med. Lite som en säsongsjobbare alltså.
Man slipper leva med hotet att ett rivaliserande gäng försöker komma in på ens marknad. Man slippe riskera att bli skjuten. Polisen är hyfsat nöjd så länge man inte brukar en massa onödigt våld för de har ju koll på dem och marknaden då.

Men som sagt, vem är dem som ligger bakom det här?
Är det ett rent gotlandsgäng eller styrs de från någon av de andra städerna i landet?
Citera
2024-11-23, 12:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Ja, lite så tänker jag om drägget också.
Man håller verksamheten flytande under vår, höst och vinter. Under sommaren däremot så kommer de stora pengarna in.
Nu vet jag iofs inte om de som håller på med det här har smartheten i att hushålla med pengarna att hålla en verksamhet enbart flytande utanför sommarperioden men det borde ju vara någon form av lyxresa som gäng på Gotland. Löka runt här på ön och se till så ingen annan kommer in på marknaden och sedan verkligen casha in då sommarsäsongen drar igång för man har alla kanaler och kan få ut skiten de håller på med. Lite som en säsongsjobbare alltså.
Man slipper leva med hotet att ett rivaliserande gäng försöker komma in på ens marknad. Man slippe riskera att bli skjuten. Polisen är hyfsat nöjd så länge man inte brukar en massa onödigt våld för de har ju koll på dem och marknaden då.

Men som sagt, vem är dem som ligger bakom det här?
Är det ett rent gotlandsgäng eller styrs de från någon av de andra städerna i landet?

Gotland har alltid varit populärt bland Stockholmare och dom har skapligt nära dit. Så det är väl inte en alltför kvalificerad gissning att koppling till både gäng och kunder i stor utsträckning går att hitta där?
Citera
2024-11-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Hur många tror du det bor i andra städer och orter runtom i Sverige egentligen?
Senast redigerad av Miocic 2024-11-23 kl. 12:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in