2024-10-05, 17:15
Medlem
Hen,genus, migrant stress, feministisk snöskottning,
Citera
2024-11-21, 20:54
Medlem
Elementarts avatar
Det finns vissa uttryck som får en människa att låta dryg, vilket jag tycker att man bör undvika att göra, som exempelvis i en text så avslutar författaren med "frågor på det?".
Citera
2024-11-21, 21:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag håller med. Även i reklamfilmer.

"Vi päu Påugen baukar med käirleek."

Nej, det gör ni fan inte. Ni bakar med mjöl, jäst och vatten som alla andra.
Sorry för tvåmånadersbumpen, men när folk påstår att de har gjort något med kärlek, menar de vanligen att de har gjort det med omsorg.
Citera
2024-11-22, 12:13
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sorry för tvåmånadersbumpen, men när folk påstår att de har gjort något med kärlek, menar de vanligen att de har gjort det med omsorg.

Ja, det är jag mycket väl medveten om. Du trodde väl inte att jag trodde att kärlek skulle vara en faktiskt fysisk ingrediens?
Citera
2024-11-22, 12:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ja, det är jag mycket väl medveten om. Du trodde väl inte att jag trodde att kärlek skulle vara en faktiskt fysisk ingrediens?
Nej, naturligtvis inte. Vad jag ville göra var att ge en översättning till normal svenska av det där fjantuttrycket.
Citera
2024-11-22, 21:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, naturligtvis inte. Vad jag ville göra var att ge en översättning till normal svenska av det där fjantuttrycket.

Fast nu menar de som använder fjantuttrycket något helt annat än omsorg. De menar att de har ett ömt, inte noggrant som ligger i omsorg, förhållande till degen eller vad det nu kan vara.
Citera
2024-11-23, 09:24
Medlem
Somliga. Ett ord jag använde som barn, men då skrattade min mamma och sa "somliga går i trasiga skor". Jag skämdes för att jag hade sagt ett löjligt ord, och sedan dess har jag retat mig på ordet.
Citera
2024-11-23, 11:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast nu menar de som använder fjantuttrycket något helt annat än omsorg. De menar att de har ett ömt, inte noggrant som ligger i omsorg, förhållande till degen eller vad det nu kan vara.
Nu är vi inne på finlir, men bara för att adjektiven omsorgsfull och noggrann är synonymer betyder inte detta att omsorg bara betyder noggrannhet. Svensk Ordboks förstadefinition av omsorg bär syn för sägen:

(noggrann och kärleksfull) vård och skötsel av någon el. något
Citera
2024-11-23, 12:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nu är vi inne på finlir, men bara för att adjektiven omsorgsfull och noggrann är synonymer betyder inte detta att omsorg bara betyder noggrannhet. Svensk Ordboks förstadefinition av omsorg bär syn för sägen:

(noggrann och kärleksfull) vård och skötsel av någon el. något

Ja, men det handlar om finlir och min utgångspunkt är varför det används. Självklart har uttrycket (hur fånigt det än må vara) etablerats för att uttrycka en nyans.
Citera
2024-11-24, 00:42
Medlem
ish som i typ "tjugofemish" när det dessutom används av folk som tror sig vara smarta.
Citera
2024-11-24, 18:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
ish som i typ "tjugofemish" när det dessutom används av folk som tror sig vara smarta.

Jag säger som kapten Haddock: Isch!!!
Citera
2024-11-24, 18:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos

Vi är inte smarta, vi har glömt hur man använder andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in