Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Fallet Paulos är oerhört ovanligt, och han har med allra högsta sannolikhet tagit beslutet att inte skriva på därför han sett hur dysfunktionellt Göteborg är från insidan. Lyssnar du på intervjun han gjorde nu senast syns det ganska tydligt att han är rädd för att upprepa misstaget att välja fel klubb som han gjort i Holland.
Lån med klausul ser jag egentligen som en win-win-win där säljande klubb blir av med spelaren omedelbart, köpande klubb tar minimal risk samtidigt som dom slipper ha utvecklat en annan klubbs spelare om det blir en homerun, och spelaren själv får en ärlig chans att visa vad han går för. Vi har tre spelare på lån med option i detta nuet (Valakari, Uddenäs och Jimi Nikko) där två av tre kommer med allra högsta sannolikhet bli belönade med en permanent övergång.
"köpande klubb tar minimal risk samtidigt som dom slipper ha utvecklat en annan klubbs spelare om det blir en homerun"
Det är ju lite min poäng att det är just så det inte fungerar i praktiken, i varje fall inte om du är en mindre klubb eller längre ned på den sportsligt framgångsrika skalan. Ofta utvecklar man spelaren, och sen kommer ett bättre erbjudande på bordet nån annanstans ändå om dom gjort det bra.
Min klubb har också pysslat med lån med köpoption och båda senaste gångerna(Hjalmar Ekdal och Harun Ibrahim) har man aktiverat köpoptionen efter lånet men spelaren sagt nej. Ovanligt är det icke.