2024-11-22, 18:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ah, kollade inte in skålen så noga. Ja, resonemanget låter rimligt. Ska bli intressant att följa auktionen.

Ja man undrar ju nyfiket vem som blir ägaren. Det kan ju som sagt vara en investering.

Auktionshuset verkar värdera skålen till 2000 vilket är samma värdering som liknande skålar av samma silversmed.

Hela summan över 2000 kr kan således tillskrivas proveniensen.

Det blir som du säger spännande att följa auktionen. Jämfört med boxningsmatchen på Netflix mellan Paul och Tyson blir auktionen säkert en betydligt mer levande tilldragelse.

Edit: Nu har jag vässat mitt killgissarsinne och beaktat att det finns både Netflixmiljoner och besatta budgivare i dalen inblandade. Trots att Knattarna kommit fram till 50.000 landar jag på en lite lägre nivå och tror att skålen går för 15.000. (Snåla LGWP hoppar av vid 5.000 då han saknar "den rätta" övertygelsen.)
Senast redigerad av ursprungligen 2024-11-22 kl. 19:06.
Citera
2024-11-22, 19:05
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Auktionshuset verkar värdera skålen till 2000 vilket är samma värdering som liknande skålar av samma silversmed.

Hela summan över 2000 kr kan således tillskrivas proveniensen.

Det blir som du säger spännande att följa auktionen. Jämfört med boxningsmatchen på Netflix mellan Paul och Tyson blir auktionen säkert en betydligt mer levande tilldragelse.

Man kan ju tycka att skålen borde dra iväg några lappar till, med tanke vem som en gång i tiden erhållit den.

Ja slutronden på auktionen blir spännande, det kan man som du påpekar inte beskylla Tyson-matchen för (allra minst sista ronden), det mest spännande med hela tillställningen var ju hur Netflix krackelerade fullständigt.
Citera
2024-11-22, 19:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Man kan ju tycka att skålen borde dra iväg några lappar till, med tanke vem som en gång i tiden erhållit den.

Ja slutronden på auktionen blir spännande, det kan man som du påpekar inte beskylla Tyson-matchen för (allra minst sista ronden), det mest spännande med hela tillställningen var ju hur Netflix krackelerade fullständigt.

Som det internetorakel jag är vågar jag påstå att actionet.com inte kommer att gå ned vid auktionen av SEs skål likt Netflix vars service under boxningsmatchen var osannolikt dålig.
Citera
2024-11-22, 19:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Som det internetorakel jag är vågar jag påstå att actionet.com inte kommer att gå ned vid auktionen av SEs skål likt Netflix vars service under boxningsmatchen var osannolikt dålig.

Ha ha, tvivlar också på att sidan kommer krascha i slutsekunderna. Hade det bevisats att SE var GM så finns nog risken att sidan blivit lite segare mot slutet. Finns nog många intressenter världen runt som skulle vilja ha någon artefact som tillhört Palmes mördare. Prylar av de mest udda slag från gamla nazifigurer brukar ju gå för sanslösa priser.
Citera
2024-11-22, 19:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ha ha, tvivlar också på att sidan kommer krascha i slutsekunderna. Hade det bevisats att SE var GM så finns nog risken att sidan blivit lite segare mot slutet. Finns nog många intressenter världen runt som skulle vilja ha någon artefact som tillhört Palmes mördare. Prylar av de mest udda slag från gamla nazifigurer brukar ju gå för sanslösa priser.

Nu vet vi inte om SE var varken nazist eller mördare. Jag har efter moget killgissande (sk. 'gubbgissande') kommit fram till att slutpriset på SEs silverskål landar på 15.000 SEK.

Knattarna skrev (antagligen inte på allvar) 50.000 i ett inlägg.

Vill du vara med och gubbgissa på slutpriset?

Dalulven som verkar gissa om allt som har med SE att göra får självklart också skriva vad han tror slutpriset på SEs silverskål blir.

henrikofsweden får gärna gissa han också och gärna berätta hur i hela fridens namn han hittade denna annons?
Citera
2024-11-22, 19:40
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Nu vet vi inte om SE var varken nazist eller mördare. Jag har efter moget killgissande (sk. 'gubbgissande') kommit fram till att slutpriset på SEs silverskål landar på 15.000 SEK.

Knattarna skrev (antagligen inte på allvar) 50.000 i ett inlägg.

Vill du vara med och gubbgissa på slutpriset?

Dalulven som verkar gissa om allt som har med SE att göra får självklart också skriva vad han tror slutpriset på SEs silverskål blir.

henrikofsweden får gärna gissa han också och gärna berätta hur i hela fridens namn han hittade denna annons?

Med tanke på att intresset för SE har dalat över tid, och att ganska få tror på honom som GM, så tror jag inte det finns så många entusiaster där ute, förvisso finns det säkert en del figurer som ser det som en kul grej att äga. Antalet budgivare i annonsen är än så länge bara tre dessutom. Dock är antalet besökare 740. Jag tror på ett slutpris på 8675kr.

Edit: 5 olika budgivare är det för ögonblicket.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-11-22 kl. 19:48.
Citera
2024-11-22, 19:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Med tanke på att intresset för SE har dalat över tid, och att ganska få tror på honom som GM, så tror jag inte det finns så många entusiaster där ute, förvisso finns det säkert en del figurer som ser det som en kul grej att äga. Antalet budgivare i annonsen är än så länge bara tre dessutom. Dock är antalet besökare 740. Jag tror på ett slutpris på 8675kr.

Nej. Som du säger är det inte många SE-fanboys kvar, men jag vägde in deras stollighet och besatthet och landade lite högre i min gissning.

Jag är imponerad att du gissar på kronan när vad skålen kommer att klubbas för.

Vi får invänta resultatet med popcornen poppade.
Citera
2024-11-22, 19:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Och där hade SE helt rätt. Supervittnet kan inte ha sett handledsväskan, eftersom den var nerstoppad eller undangömd medan dådet utfördes och springandet i gränden skedde. Men av någon anledning åkte den upp igen när GM (SE) trodde att kusten var klar ...

Frågan är varför han springer med den i högsta hugg på bilderna som togs ett par veckor innan det förhöret. Så som han skyltar med väskan där borde Supervittnet ha sett väskan? SE blir sviken av sin egen tankeprodukt?
Ja nog skyltade han med väskan i olika sammanhang som t ex på den här bilden. Det är något han vill säga med den där överdrivna väskdemonstrationen.

https://www.svtplay.se/video/ePvLEY1/palmemordaren

Här finns även andra SE-attribut: keps, rock med fladder och så den där klassiska handledsväskan förstås inklusive grändrush. Min gissning är dock att det bara var väskan, om ens den, av det där som ingick bland SE-originalattributen och den låg i så fall sannolikt i rockfickan i det här skedet av flykten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-22 kl. 20:32.
Citera
2024-11-22, 19:56
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Nej. Som du säger är det inte många SE-fanboys kvar, men jag vägde in deras stollighet och besatthet och landade lite högre i min gissning.

Jag är imponerad att du gissar på kronan när vad skålen kommer att klubbas för.

Vi får invänta resultatet med popcornen poppade.

Ja, det blir spännande att se framför vad den landar på. Vem vet, någon i tråden kanske tar ett sms-lån eller tullar på julpengarna och fläskar på med ett rejält bud, vem vet, det kanske rent av blir huggsexa om skålen bland några av användarna?

Personligen hade jag tyckt det varit intressantare, om man auktionerat ut SEs gamla dator. Då hade jag varit beredd att öppna plånboken.
Citera
2024-11-22, 20:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, det blir spännande att se framför vad den landar på. Vem vet, någon i tråden kanske tar ett sms-lån eller tullar på julpengarna och fläskar på med ett rejält bud, vem vet, det kanske rent av blir huggsexa om skålen bland några av användarna?

Personligen hade jag tyckt det varit intressantare, om man auktionerat ut SEs gamla dator. Då hade jag varit beredd att öppna plånboken.

SEs dator hade nog polisen lagt rabarber på innan den ens hann klubbas.
Citera
2024-11-22, 20:10
Medlem
"Viktig bevisning kan ha gått förlorad i utredningen kring Skandiamannen.

En påslagen dator – alldeles intill en tom whiskeyflaska och starka värktabletter – hittades av polisen i lägenheten där han låg död.

Men datorn förstördes.

Expressens har kartlagt Stig Engströms sista tid i livet och det tragiska dödsfallet i juni 2000.

– Han hade legat död i flera dagar, säger polismannen som fann honom död."

https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-sista-svara-dagar/
Citera
2024-11-22, 20:14
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
SEs dator hade nog polisen lagt rabarber på innan den ens hann klubbas.

Det hade den givetvis blivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in