2024-11-22, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det beror väl helt på nivån av bruket?

Tycker du en jämförelse mellan 60 årig alkoholist och 60 årig cannabisrökare är en legitim jämförelse? Vi kan lika gärna säga cannabismissbrukare som röker på flera gånger om dagen och någon som dricker två glas vin till maten totalt per vecka, dvs inte varje måltid.
Vem tror du troligtvis har mest ordning på livet?

Ja missbruk av alkohol är värst, men missbruk av cannabis är ju inte heller speciellt snällt om vi säger så.

Hur många hashtomtar har man inte träffat på som mer eller mindre är låsta i sig själva och inte får något gjort i livet.

Målet med en legalisering ska ju vara att få folk att bruka mindre cannabis och i högre utsträckning få hjälp mitt sitt missbruk.
Sedan slå mot kriminella.

Jämför samma nivå med samma nivå. Missbrukare med missbrukare.

Klart att det går att jämföra en som röker på kvällen, med en som dricker ett glas vin på kvällen. Inget missbruk alltså. Vad jag jämförde var missbrukare med varandra.

Ex. Jämför en alkoholist som dricker två flaskor vin, eller en liter vodka, med en som röker cannabis hela dagen.

En Skillnad mellan de två är att alkoholabstinens kan vara livshotande och kräver medicinsk ingripande, medan cannabisabstinens inte alls är farligt. När du slutar med alkohol cold turkey, är farorna mycket större än de som är förknippade med cannabis.

Alkoholabstinens kan vara livshotande. Allvarliga abstinenssymtom kan uppstå och kan vara dödliga. Avgiftning från alkohol kräver medicinsk övervakning. Inget av detta behövs när man slutar med cannabis, (även om det kan vara obehagligt.)
Citera
2024-11-22, 18:14
Medlem
NordicNightowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Man legaliserar droger för att förmå människor med problematiskt bruk att söka vård utan att behöva vara rädda för legala reprisalier.

Nja, bara för att något är legalt betyder inte det att det är helt ofarligt att söka sig till vården. Söker du hjälp för alkoholrelaterade problem och har barn kan du komma komma på socialtjänstens radar. Förutom det kan läkaren bedöma att du inte lämpar dig att inneha ett körkort så han kontaktar transportstyrelsen.
Citera
2024-11-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Så många det behövs.

Sanningen kommer fram. Det lilla auktoritära kräket i dig heilar redan.
Citera
2024-11-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Jämför samma nivå med samma nivå. Missbrukare med missbrukare.

Klart att det går att jämföra en som röker på kvällen, med en som dricker ett glas vin på kvällen. Inget missbruk alltså. Vad jag jämförde var missbrukare med varandra.

Ex. Jämför en alkoholist som dricker två flaskor vin, eller en liter vodka, med en som röker cannabis hela dagen.

En Skillnad mellan de två är att alkoholabstinens kan vara livshotande och kräver medicinsk ingripande, medan cannabisabstinens inte alls är farligt. När du slutar med alkohol cold turkey, är farorna mycket större än de som är förknippade med cannabis.

Alkoholabstinens kan vara livshotande. Allvarliga abstinenssymtom kan uppstå och kan vara dödliga. Avgiftning från alkohol kräver medicinsk övervakning. Inget av detta behövs när man slutar med cannabis, (även om det kan vara obehagligt.)
Hur många tror du seriöst är chefer på stora företag och spenderar hela dagarna med att röka på samtidigt?
Rökte du på när du skrev det här svaret?

Det är ingen som har påstått att missbruk av cannabis skulle vara farligare än missbruk av alkohol.
Det innebär dock inte att cannabis missbruk eller bruk är ofarligt.
Folk blir ju bokstavligen dumma i huvudet av skiten.
Citera
2024-11-22, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Hur många tror du seriöst är chefer på stora företag och spenderar hela dagarna med att röka på samtidigt?
Rökte du på när du skrev det här svaret?

Det är ingen som har påstått att missbruk av cannabis skulle vara farligare än missbruk av alkohol.
Det innebär dock inte att cannabis missbruk eller bruk är ofarligt.
Folk blir ju bokstavligen dumma i huvudet av skiten.

Hasch är speciellt. Också jag som är drogliberal tycker att haschtomtar vanligen är dumma i huvudet. Den svenska politiken går dock i princip bara ut på att göra missbrukarnas liv till ett helvete och spiller t.o.m. över på den lagliga förskrivningen. Om man inte är mycket svårt sjuk är det svårt att få ut någon som helst opiat eller bensodiazepin annat än kanske en pytteliten flaska hostmedicin. Man kanske får ut 25 Stesolid eller Oxascand när ens livspartner sedan 50 år har dött.
Citera
2024-11-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan.
Enligt mig så är alla argument för en lagalisering av cannabis helt självklara. Jag har länge varit för en lagalisering av växten cannabis av många olika själ men framförallt för att stoppa våra gäng! Ni som är mot en legalisering. Varför är ni det?

Alla droger har en baksida och ett skadepanorama. Det skiftar i art och i någon mån grad men det finns alltid där. Oavsett drog.

Vi har en drog som vållar oerhörda samhällsskador trots att vi haft tusentals år på oss att anpassa oss till den.

Det räcker gott så.

Det finns inget behov av ytterligare rusmedel och med dem ytterligare skadepanoraman att lägga till de gamla.
Citera
2024-11-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Alla droger har en baksida och ett skadepanorama. Det skiftar i art och i någon mån grad men det finns alltid där. Oavsett drog.

Vi har en drog som vållar oerhörda samhällsskador trots att vi haft tusentals år på oss att anpassa oss till den.

Det räcker gott så.

Det finns inget behov av ytterligare rusmedel och med dem ytterligare skadepanoraman att lägga till de gamla.

När lagstiftningen skadar och kostar samhället mer än substansen är det dags att anpassa lagstiftningen. Framför allt när resten av världen går åt det vettiga hållet. Sverige är ett extremt land i många avseenden och det är sällan politisk extremism är bra för någon utom extremisterna.
Citera
2024-11-22, 22:17
Medlem
Citat:
Du har problem att läsa innantill. Släck jointen för fan. Jösses.
Du vill helt uppenbart göra gällande att man blir schizofren av att bruka cannabis. Tyvärr, det är en myt.
Så vad är det egentligen du syftar på när du försöker få det till att cannabis är jättefarligt? Inget av det du skriver stämmer ju?
Och du har fortfarande inte svarat på varför du insisterar på att ditt beslut att inte bruka cannabis, tvunget måste gälla även alla andra människor? Varför räcker det inte med att du helt enkelt låter bli?
Citera
2024-11-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ständigt denna jämförelse med alkohol. Det går inte att jämföra farligheten mellan två så olika droger.

Du kan inte vara så här trög vännen..
Jag pratar om vad missbruk är och inte är. Vilken drog det är i exemplet är irrelevant. Jag valde alkohol som exempel eftersom jag tror att du förstår skillnaden mellan bruk och missbruk gällande användning av just den drogen och förklarar för dig att det alltså förhåller sig exakt lika dant med cannabis.
Definitionen av vad som är missbruk ändras alltså inte utifrån vilken drog det är som avses.
Brukar man cannabis på samma sätt som gemene man dricker öl, dvs utan att det får ödesdigra konsekvenser, så är det inte ett missbruk. Och så ser det ut i 90%+ av fallen.

Citat:
I flera avseenden är dock cannabis en värre drog.

Varför berättar du inte i vilka avseenden cannabis är en värre drog då? Hur jävla svårt ska det vara?

Citat:
Men din definition av brukare vs missbrukare är alltså att man betalar skatt..
Återigen missförstår du det jag skriver. Det var ett av flera exempel som syftade till att beskriva en människa som har ett fungerande liv, psykiskt, fysiskt, socialt och ekonomiskt, trots att denne dricker öl, brukar cannabis eller vad det nu kan vara. Vilken drog det är frågan om förändrar som sagt inte definitionen utav missbruk.
Senast redigerad av Tickelitu 2024-11-22 kl. 22:41.
Citera
2024-11-22, 22:28
Medlem
Citat:
Nu är du fan helt snurrig.

Såhär skrev du:
Citat:
Vad du gör nu är argumentationsfel 101. Du använder ditt argument för att styrka något som du påstår att jag sagt när inget av det är sant.

Vad är det i så fall som inte är sant i inlägget jag skrev?
Citera exakt det som inte är korrekt.
Citera
2024-11-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe

Det räcker gott så.

Vadå ytterligare rusmedel? Cannabis finns ju redan här.
Men då antar jag att du skulle rösta för att förbjuda alkohol och i stället tillåta cannabis, om du fick chansen?
Citera
2024-11-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
När lagstiftningen skadar och kostar samhället mer än substansen är det dags att anpassa lagstiftningen. Framför allt när resten av världen går åt det vettiga hållet. Sverige är ett extremt land i många avseenden och det är sällan politisk extremism är bra för någon utom extremisterna.

Och när nästa gäng pundare vill ha sitt e, ladd, tjack, jonk, flödder eller vad de nu hittar på för namn legalt? Och nästa gäng därefter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in