2024-11-22, 14:48
Medlem
Hej jag är 25 och har jobbat i flera brancher, (service, resturang, skola) vilket ledde mig in på att plugga till lärare. Men nu känner jag inte för det längere. Jag har nu ca 1,5 år av csn lån men har inte drivet att plugga på. Ja orkar inte mer. Ja vill hitta ett jobb där ja kan använda min kompetens, är i grund å botten mycket driven när ja gör nåt ja tycker är kul. Bästa jobbet ja hadde var ex skidlift värd på en fjäll ort. Så vart ska ja söka mig?

Mina drag är att ja är sociala utåtriktad gillar att lösa problem. Vill helst inte jobba inom vård eller skola för vill ändå få betalt för min prestation.

Vad tror ni? Har för övrigt adhd.
Citera
2024-11-22, 14:51
Medlem
Skidsäsongen är redan igång. Alla kommuner söker folk till omsorgen. Även utan utbildning.
Citera
2024-11-22, 16:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader998
Hej jag är 25 och har jobbat i flera brancher, (service, resturang, skola) vilket ledde mig in på att plugga till lärare. Men nu känner jag inte för det längere. Jag har nu ca 1,5 år av csn lån men har inte drivet att plugga på. Ja orkar inte mer. Ja vill hitta ett jobb där ja kan använda min kompetens, är i grund å botten mycket driven när ja gör nåt ja tycker är kul. Bästa jobbet ja hadde var ex skidlift värd på en fjäll ort. Så vart ska ja söka mig?

Mina drag är att ja är sociala utåtriktad gillar att lösa problem. Vill helst inte jobba inom vård eller skola för vill ändå få betalt för min prestation.

Vad tror ni? Har för övrigt adhd.

Säljare kanske av något som du har koll på, läromedel eller liknande. Du jobbar inte i skola utan mot skola och kommun.
Du får åka runt, visa dina produkter och träffa mycke olika människor.

Man kan sälja andra produkter också men det förenklar om man faktiskt har lite koll på området och ett visst intresse.
Citera
2024-11-22, 17:15
Medlem
HBTKuks avatar
Du kan säkert få jobb som elevassistent eller liknande i skolan. Läxhjälp är en annan grej.

Eller dra utomlands och jobba som kundsupport, säljare, inkastare eller vad som helst. Sverige står kvar. Jag lovar.
Senast redigerad av HBTKuk 2024-11-22 kl. 17:26.
Citera
2024-11-22, 22:13
Medlem
gammgubbes avatar
Du verkar tycka om att träffa människor så kanske ett servicejobb? Eller jobba i en matvarubutik.
Citera
2024-11-22, 22:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2024-11-22, 23:10
Medlem
Citat:
... vilket ledde mig in på att plugga till lärare. Men nu känner jag inte för det längere. Jag har nu ca 1,5 år av csn lån men har inte drivet att plugga på. Ja orkar inte mer. Ja vill hitta ett jobb där ja kan använda min kompetens... Vill helst inte jobba inom vård eller skola för vill ändå få betalt för min prestation.

Det är bättre att ha en avslutad högskoleutbildning än inte. Vill du byta bana så är det alltid lättare att komplettera än att börja om från noll.

Som lärare kan man söka sådan jobb som jobbcoach, utbildnings-/studieadministratör, HR, utbildningsutvecklade på diverse företag och inom administration allmänt. Man kan söka jobb på Försäkringskassan, CSN och Arbetsförmedlingen. Du kan kanske utbilda dig till ett annat yrke, men det beror lite på vilka ämnen du har läst på lärarutbildningen.

Citat:
Har för övrigt adhd.

Du kan kanske arbeta med elever som har adhd - du har en personlig förförståelse av problematiken. Speciallärare är en påbyggnadsutbildning för vanliga lärare och ger högre lön, men man kan börja jobba med mindre SU-grupper och enskild undervisning även med en vanlig lärarexamen. Det är betydligt lugnare än undervisning i helklass, ibland är det också roligare med en mera personlig relation till eleverna och ger en effektivare och individanpassad undervisning där du ser resultaten nästan direkt.
Senast redigerad av Tallholm 2024-11-22 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in