Citat:
Ursprungligen postat av
darthvader998
... vilket ledde mig in på att plugga till lärare. Men nu känner jag inte för det längere. Jag har nu ca 1,5 år av csn lån men har inte drivet att plugga på. Ja orkar inte mer. Ja vill hitta ett jobb där ja kan använda min kompetens... Vill helst inte jobba inom vård eller skola för vill ändå få betalt för min prestation.
Det är bättre att ha en avslutad högskoleutbildning än inte. Vill du byta bana så är det alltid lättare att komplettera än att börja om från noll.
Som lärare kan man söka sådan jobb som jobbcoach, utbildnings-/studieadministratör, HR, utbildningsutvecklade på diverse företag och inom administration allmänt. Man kan söka jobb på Försäkringskassan, CSN och Arbetsförmedlingen. Du kan kanske utbilda dig till ett annat yrke, men det beror lite på vilka ämnen du har läst på lärarutbildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
darthvader998
Har för övrigt adhd.
Du kan kanske arbeta med elever som har adhd - du har en personlig förförståelse av problematiken. Speciallärare är en påbyggnadsutbildning för vanliga lärare och ger högre lön, men man kan börja jobba med mindre SU-grupper och enskild undervisning även med en vanlig lärarexamen. Det är betydligt lugnare än undervisning i helklass, ibland är det också roligare med en mera personlig relation till eleverna och ger en effektivare och individanpassad undervisning där du ser resultaten nästan direkt.