2024-11-19, 16:39
Medlem
Det som gör mest ont i detta är inte bara att grabben mist båda sina föräldrar . Utan även att alla inblandade förmodligen överlevt ,alt klarat sig bättre om bilen hade haft bälten .

Vad jag vet saknar en sådan jänkarbil bälte .

Lätt att vara efterklok , men jag tror att det kunnat sluta mycket bättre om det funnits bälte i bilen och dessa använts
Citera
2024-11-19, 18:21
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Det som gör mest ont i detta är inte bara att grabben mist båda sina föräldrar . Utan även att alla inblandade förmodligen överlevt ,alt klarat sig bättre om bilen hade haft bälten .

Vad jag vet saknar en sådan jänkarbil bälte .

Lätt att vara efterklok , men jag tror att det kunnat sluta mycket bättre om det funnits bälte i bilen och dessa använts
Som bilen ser ut efter krocken har troligen utgången blivit detsamma för paret i framsätet trots bälten.
Krocksäkerheten i gamla jänkare är väldigt dålig. Många delar från motorn har säkert trängt in i kupén.

Men pojken i baksätet hade troligen klarat sig troligen näst intill oskadad om han hade haft säkerhetsbälte.
Samma med hunden om den hade suttit fast med säkerhetsbälte för hundar i baksätet.

Se bilden på bilen efter krocken i länken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...oraren-utvisas
Citera
2024-11-19, 23:26
Medlem
Kan vi få en lag om alkolås på samtliga tunga fordon i trafiken samt östtatsregistrerade bilar? Hur många öststater o annat skit kör på våra vägar helt berusade?

Stackars pojke. 10 år och förlorat sina familj. I den åldern hamnade hjärtat i halsgruppen bara man kom ifrån sina päron 5 min i affären

Vägombygge alltså. Idioten har kört över på andra sidan i tron om att han fortfarande är på motorväg...Synd att det inte var en lastbil som kom emot honom.
Senast redigerad av gbgkillen 2024-11-19 kl. 23:34.
Citera
2024-11-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gbgkillen
Kan vi få en lag om alkolås på samtliga tunga fordon i trafiken samt östtatsregistrerade bilar? Hur många öststater o annat skit kör på våra vägar helt berusade?

Vi kan inte lagstifta kring hur andra länders fordon skall vara utrustade.

Den aktuella skåpbilen var svenskreggad och dessutom inte något tungt fordon.

Här kan du läsa om en lastbilsförare med 2.37 promille, Två döda. Lastbilen hade alkolås:

(FB) Rattfull lastbilschaufför krockar med 4 bilar, 2 döda Hässleholm (2020-11-25)

Det är inte tutal om att påverkade förare är ett stort problem i den svenska trafiken, men ett alkolås är inte lösningen. Speciellt inte på problematiken med knarkare i trafiken.
Citera
2024-11-22, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Vi kan inte lagstifta kring hur andra länders fordon skall vara utrustade.

Den aktuella skåpbilen var svenskreggad och dessutom inte något tungt fordon.

Här kan du läsa om en lastbilsförare med 2.37 promille, Två döda. Lastbilen hade alkolås:

(FB) Rattfull lastbilschaufför krockar med 4 bilar, 2 döda Hässleholm (2020-11-25)

Det är inte tutal om att påverkade förare är ett stort problem i den svenska trafiken, men ett alkolås är inte lösningen. Speciellt inte på problematiken med knarkare i trafiken.

Tvärtom är det väl en bra början att se till att alla svenskregistrerade bilar ska ha alkolås, oavsett typ av bil. Och sedan påverka hela EU att göra detsamma. Just dessa personer var ju inte knarkare utan alkholister, då hade ett lås gjort det svårare att komma iväg.

Fler poliser på vägarna,dvs fler kontroller (jag har tex aldrig blåst trots att jag kört mkt bil och haft körkort i många år…) och de övriga i bilen borde dömts till medhjälp, för nog fan visste de att han var full.
Citera
2024-11-22, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Tvärtom är det väl en bra början att se till att alla svenskregistrerade bilar ska ha alkolås, oavsett typ av bil. Och sedan påverka hela EU att göra detsamma. Just dessa personer var ju inte knarkare utan alkholister, då hade ett lås gjort det svårare att komma iväg.

Nej.
Alltför många har en alltför stor tilltro till tekniska lösningar som dels är lätta att kringgå och dessutom maskerar det verkliga problemet. "Alkolås på alla bilar" är lätt att säga och förefaller kraftfullt för den oinitierade, men är en kraftig snedträff om man tittar lite på vad forskningen har att säga:

Citat:
Rättsmedicinalverket har analyserat data från obduktioner som genomförts efter trafikolyckor mellan 2012 och 2022. Sammanlagt avled 1 525 förare i trafiken under den perioden och bland dessa har man hittat alkohol eller andra droger i blodet hos 39 procent. Elva procent hade bara alkohol i blodet medan 23 procent enbart var narkotikapåverkade. I fem procent av fallen hittade man spår av både alkohol och narkotika.

Använder vi oss av procentsatserna ovan så är narkotika i trafiken ett dubbelt så stort problem som alkohol.

Det finns dessutom ytterligare en intressant aspekt i forskningen:

Citat:
De som hade dött med alkohol i blodet var oftast män och vanligast var att de dött i samband med singelolyckor, ofta mopedolyckor.

https://accentmagasin.se/alkohol/fyr...ger-i-kroppen/

Alkoholpåverkade män kör oftast ihjäl enbart sig själva, inte sällan i relativ stillhet och tydligen ofta på moped.

Så ser forskningen på problemet, så ett "alkolås i varje svenskregistrerad bil" riskerar att bli en hiskelig operation med svagt utfall.

Implikationen av Rättsmedicinalverkets forskning torde vara att det växande antalet narkotikapåverkade förare i trafiken är de som i högre utsträckning dödar andra, oskyldiga i trafiken.

Citat:
Fler poliser på vägarna,dvs fler kontroller (jag har tex aldrig blåst trots att jag kört mkt bil och haft körkort i många år…) och de övriga i bilen borde dömts till medhjälp, för nog fan visste de att han var full.

Ja, fler aktiva poliser i yttre tjänst är en viktig faktor, men även attitydförändringar i samhället måste till.

Ett lagförslag väntas ge polisen utökade möjligheter till ögonkontroll utan direkt misstanke om brott. Kanske kan det leda utvecklingen i rätt riktning, men man måste trots allt befinna sig ute på vägen för att kunna åstadkomma något.
Citera
2024-11-22, 14:37
Medlem
ZPOZZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulligtDjur
rättegången ligger ute https://www.youtube.com/watch?v=cvx64XTJkV4

alltså så hemskt, stackars pojke. Till och med hunden fick avlivas på plats...
Ja, den hade ramlat ut ur bilen mycket svårt skadad när man öppnade ena bildörren:-(

Jag lyssnade på videon i går kväll och när jag vaknade i dag hade jag en jobbig känsla i både tankar och kropp tills jag kom på varför.
Det är vittnesmål från personer först på plats och sammanlagt av allt och sammantaget av allt kan man göra sig en ganska bra, inre bild av hur pappan och mamman och pojken, och även hunden, kan ha upplevt hela förloppet som:-(
Det vittnas också i videon om 10- 12 meter långa bromsspår i asfalten från jänkaren som var instängd/ inklämd på vägen mellan räcke och mitträcke och inte hade något annat val än att fronta den arbetsbuss som kom emot dem på fel sida av vägen. Det hjälpte ju inte att pappan bromsade i full panik när den mötande arbetsbussen körde på som vanligt.
Så pappan, mamman och pojken hann inse att nu smäller det. Skrik och panik i bilen vilket givetvis också orsakade familjens hund svår stress och oro. Åtminstone personerna i bilen hann också uppleva dödsångest.

Må allt gå väl framöver för den lille pojken🙏
Citera
2025-06-30, 11:36
Medlem
You go! 👏👏👏👏

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...uisar-han-igen
Citera
2025-06-30, 14:01
Medlem
Självklart finns det massa svenskar som kör påverkade men börjar bli riktigt trött på öststatarna och deras syn på alkohol och bilkörning. Lärt känna en estländare i kvarteret. Hygglig och snäll. Jobbar inom bygg. Kör påverkad hela tiden utan minsta eftertanke. Redan åkt dit för rattfylla. Fick fotboja. Kunde ändå inte låta bli bärsen. Blev kåken i 5 veckor istället.
Citera
2025-07-01, 07:40
Moderator
pudelluss avatar
Två döda (november -24).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ke-foraldralos
Originalrubrik: "Frontalkrock utanför Köping. En död, flera skadade (2024-07-04)".

/Mod
Citera
2025-07-03, 15:51
Medlem
MajorKongs avatar
Kan någon ladda upp förundersökningsprotokollet igen?
Citera
2025-07-05, 10:54
Medlem
Kanske bättre om vi börjar anlita ej alkoholiserade hantverkare

Kämpa Loke!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in