2024-11-17, 15:45
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Bra, de borde skriva om det. Att Hammarby - St. Pölten eller Hammarby - Benfica i ett kval drar mer publik än Man City - Barcelona eller Bayern - Arsenal, matcher som kunde vara semifinaler eller finaler, är ett undermåligt betyg till de största länderna. Särskilt som de numera regelbundet drar riktigt stor publik.

Fast det ser inte så bra ut att han klagar på Galatasaray och Celtic. Debutanter båda två som på förhand inte kommer ha nån chans att gå vidare. De spelar i alla fall på klubbarnas stora arenor. Kanske för första gången någonsin? Galatasaray har haft ett damlag i 3 år och det är ett mirakel att de ens lyckades kvalificera sig, turkiska ligan är rankad 28 nånting. De slog ut Prag som brukar nå gruppspelet. Så det var bra gjort. Drygt 7000 i publik till Celtic med det är de näst bäst i år efter Hammarby.

Men att gnälla på dem när Turkiet bara precis har börjat att bygga upp damfotbollen. Alla de bästa spelarna från Skottland spelar i England. De gör sina första försök nånsin att locka större publik. England, Tyskland och Spanien där har lagen inte ens spelat på sina stora arenor. Eller valfri annan arena med större kapacitet än 4000. Man kanske inte måste välja mellan 4000 och 50 000 varje gång.

Jag reagerade också på det. 7000 åskådare mellan Celtic och Chelsea är väl så långt ifrån ett publikfiasko man kan komma. Möjligen den match som dragit mest publik i gruppspelet efter Bajens match mot St Pölten.
Du har också helt rätt när det gäller Galatasaray. Det går nog inte att föreställa sig som svensk vilka hinder de tvingats övervinna för att nå dit de är idag. Jag vet väldigt lite om laget men utan eldsjälar och supporters hade de inte lyckats med detta.

När vi talar svenska lag så bör det också poängteras att Häcken haft jämförelsevis bra publiksiffror i sina WCL matcher under 2023 och 2024.
Citera
2024-11-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag reagerade också på det. 7000 åskådare mellan Celtic och Chelsea är väl så långt ifrån ett publikfiasko man kan komma. Möjligen den match som dragit mest publik i gruppspelet efter Bajens match mot St Pölten.
Du har också helt rätt när det gäller Galatasaray. Det går nog inte att föreställa sig som svensk vilka hinder de tvingats övervinna för att nå dit de är idag. Jag vet väldigt lite om laget men utan eldsjälar och supporters hade de inte lyckats med detta.

När vi talar svenska lag så bör det också poängteras att Häcken haft jämförelsevis bra publiksiffror i sina WCL matcher under 2023 och 2024.

Ja men Celtic är nog näst bäst med den siffran. Det har inte varit några stora publiksiffror utöver Hammarby och Celtic vad jag vet. Det är knappt någon annan som använt en arena som tar mer än 5000, förutom debutanterna. Med Chelsea och kanske även Arsenal verkar det som att om de inte tror att de kan nå typ 20-25k, då sätter de ett tak på 5k istället även på stora arenan. För billigare säkerhetspådrag.

7000, 12 000 eller t o m upp med 20 000 är också väldigt bra siffror för damfotboll här och troligen också i Skottland. I England verkar de tänka mer allt eller inget, där kan de ha 30, 40k när det kommer mycket folk eller ännu mer. Landslaget har sålt ut Wembley. Men allt som inte kan få extremt stor publik då nöjer man sig med 2-3000. Det var väl fullsatt till City - Barcelona men fullsatt var ca 5000. Då är de efter Hammarby och Celtic. Men de har ju helt ignorerat matchens potential där hade de kunnat sälja betydligt mer säkert.

Vet heller inte så mkt om Turkiet. Det är väl ganska sekulärt i jämförelse? De är bra på volleyboll på damsidan och har en liga. Men damfotboll har nog inte varit stort. Fast jag noterade att Galatasarays trupp inte är extremt ung. Många spelare mellan 25-30. Laget är bara 3 år men de måste ha tagit över någon annan, fristående klubb kanske där dessa spelare spelat innan. Dessutom var det två andra lag i deras liga (också ny) som var väldigt nära Galatasaray. Så de verkar inte vara enda laget som satsar. Får se. Det är ett stort land och de är bra på herrsidan. Om de gör en satsning på damsidan nu så kan det hända mycket på 5-10 år. Jätteroligt för alla unga tjejer från den delen av världen.

Ja Häcken har också haft bra publik. Det har väl varit ganska fullt? Jag var på deras match mot Chelsea och det var typ utsålt som jag kommer ihåg det. Fast svinkallt 😊
Senast redigerad av Trues245 2024-11-17 kl. 16:56. Anledning: .
Citera
2024-11-17, 18:27
Medlem
Hur lätt hade det inte varit för Hammarby att lägga damernas CL matcher på Grimsta och säga att, vi tror på det här, de ska ha sin egen arena, det är orimligt att spela på Tele2 för det blir inte utsålt och dessutom är det inte damernas hemmaplan. Då hade man inte ens testat deras potential och inte fått några publiksiffror på 12, 15 eller 20 tusen. Man hade man sluppit ev problem med krockar, man hade sluppit anstränga sig för att flytta runt matcher och byta datum, man hade sluppit anstränga sig för att marknadsföra matcherna.

Å andra sidan hade man kunnat fråga sig varför en klubb som inte har några ambitioner eller tro på damlaget vill ha ett. Men ungefär sådär har ju förbundet länge jobbat kring damlandslaget.

Så jag tycker det var väldigt bra gjort av Hammarby att lyckas få alla UWCL matcher till Tele2, och man var också redo att anstränga sig för att få till det. Dessutom hade de en backup plan ifall det inte skulle gå. De visar vägen inte bara i Sverige, men även internationellt. Det betyder oerhört mycket för damfotbollens utveckling att klubbar och förbund tror på och vill tro på dess potential, och agerar därefter. Och hur man uttrycker sig. Damlaget är inte besökare på den egna klubbens arena. Damlandslaget är inte gäster på Sveriges nationalarena. Det pratas alltid om pengar, men ord och attityder kostar faktiskt inte klubbar och förbund någonting.
Citera
2024-11-19, 13:40
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Just nu har antalet sålda biljetter mot Man C passerat 20.000 och alla supporters är inställda på alla tiders publikrekord.
Problemet är att Bajen alltid tycks ha ett bortfall på 8-10% när det väl är match. Det beror väl ofta på "säsongarna" men vår klubb tycks också ha fler supportrar än andra lag som "stödköper" biljetter och sen inte alltid dyker upp.
Men säljs ytterligare 1000 biljetter fram till matchdag så lär det där rekordet från 2021 äntligen ryka.

Jag kollade publikstatistik för klubbfotboll och i allsvenskan är det bara Bajen som haft mer än 10.000 åskådare i någon match. Nån som har koll på Champions League? Tänker att Umeå vid något tillfälle kan ha passerat den gränsen.
Citera
2024-11-20, 15:15
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Så här ser listan ut över de mest sedda matcherna för svenska klubbar. Jag trodde faktiskt att Umeå vid något tillfälle dragit runt 10.000 vid sina Europaspel på 00-talet.

18 537 personer: Hammarby–AIK, damallsvenskan, 2021, Tele2 arena (4–1).

17 623: Hammarby–Häcken, final i svenska cupen, 2023, Tele2 arena (3–0).

15 033: Hammarby–Häcken, damallsvenskan, 2023, Tele2 arena (3–2).

12 830: Hammarby–Djurgården, damallsvenskan, 2023, Tele2 arena (1–0).

12 062: Hammarby–Benfica, Champions League-kval, 2024, Tele2 arena (1–2).

9 413: Linköping–Umeå, damallsvenskan, 2008, Folkungavallen (1–4),

8 978: Hammarby–Djurgården, damallsvenskan, 2022, Tele2 arena (3–0).

8 907: Umeå–Djurgården/Älvsjö, damallsvenskan, 2004, Gammliavallen (2–3).

Källa: Svenska fotbollförbundet &

Snart kommer Bajen att ha med ytterligare två matcher på listan och imorgon blir det nog alla tiders publikrekord om vinterstormen inte blir för överjävlig.
Citera
2024-11-21, 21:40
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Sitter med en bärs på Gullmars och försöker ta in kvällens upplevelse. Möjligheten för Bajen att avancera är borta men samtidigt så gjorde laget nog sin bästa match någonsin bortsett från att vi inte satte våra lägen. Lite som mot Rosengård i våras men mot ett helt annat motstånd.
Sen är det väl så att oavgjort eller tom vinst inte räckt till för en realistisk chans att avancera med tanke på Man C:s vinst mot Barca i premiären. Men det hade garanterat betytt ett fullsatt Nya Söderstadion mot Barca i december.
Shaw avgjorde matchen på egen hand samtidigt som markeringen mot klacken efter 1-0 var otroligt onödig. Att en åskådare slängde ett mynt mot henne var illa men hur dumt var inte hennes agerande?

Det som ändå var häftigast var publikens hyllningar till laget efter matchen. Jag vet att jag tjatar mycket om Bajen men handen på hjärtat finns det något annat lag med sådana fanns. Kärlek i med och motgång..

Jag tror också chansen finns att vinna mot ett redan klart och mätt Barca ( om de slår St Pölten) vilket är viktigt för Allsvenskans framtida ranking. 17.000 biljetter sålda i nuläget.

Va fan, så mycket känslor nu. Så blir det efter ha upplevt något inom damfotboll som få tidigare trodde var möjligt när det gäller läktarkultur.
Citera
2024-11-21, 22:59
Medlem
Alkibiadess avatar
All heder till Hammarby, både för publiken och för hur de spelade idag.

Lina Hurtig gjorde matchens enda mål när Arsenal vann med 1-0 mot Juventus hemma inför knappt 10000 i publiken. Målet kom i 89:e minuten efter att Blackstenius spelat in bollen framför mål där Hurtig tråcklade in den i målet i kamp med en Juventusförsvarare. Hurtig hade två riktigt bra nickar som gick utanför målet och Blackstenius hade ett friläge men sköt rakt på målvakten. Ingen av svenskorna spelade från start och jag tycker att Sllegers är för snål med speltid för Kafaji (som kom in sista tio minuterna). Bayern München och Arsenal är klara för kvartsfinal från gruppen.
Citera
2024-11-22, 06:47
Medlem
Steff83s avatar
Hammarby gjorde det bra och förtjänade mycket mer.
City ska vara tacksamma för vinsten.

Man ska iaf kunna se med tillförsikt nu framöver och vad man åstadkommit i CL. Matchen mot Barcelona var inte heller något som belyste någon gigantisk kvalitetsskillnad utan det var taktiskt haveri och ett olycksfall i arbetet att ta lärdom av. Något annat kan man inte se det som såhär i backspegeln.
Citera
2024-11-22, 09:40
Medlem
Citat:
Just nu har antalet sålda biljetter mot Man C passerat 20.000 och alla supporters är inställda på alla tiders publikrekord.
Problemet är att Bajen alltid tycks ha ett bortfall på 8-10% när det väl är match. Det beror väl ofta på "säsongarna" men vår klubb tycks också ha fler supportrar än andra lag som "stödköper" biljetter och sen inte alltid dyker upp.
Men säljs ytterligare 1000 biljetter fram till matchdag så lär det där rekordet från 2021 äntligen ryka.

Jag kollade publikstatistik för klubbfotboll och i allsvenskan är det bara Bajen som haft mer än 10.000 åskådare i någon match. Nån som har koll på Champions League? Tänker att Umeå vid något tillfälle kan ha passerat den gränsen.

22000 sålda och 20500 på plats. Så ett bortfall på 6-7 %. Jag blev lite orolig att det skulle bli mer pga tågproblem pga snön, men med tanke på att det var den typen av problem hela dagen så var det en väldigt bra siffra!

Nytt publikrekord 🤩 för svensk damfotboll på klubbsidan. Hammarby slog sitt eget rekord. Frågar du förbundet som kallade 16800 ett publikrekord så slår det även landslagets siffror. Men landslagets rekord är ju 33000. Det här är ändå den 5e största publiken någonsin för en damfotbollsmatch i Sverige:

1. Tyskland - Norge, EM 2013, ca 41 000
2. Sverige - Brasilien, 2022, 33 218
3. Sverige - Tyskland, 2019, 25 882
4. Sverige - Irland, 2024, 21 216
5. Hammarby - Manchester City, 20 428

Jag vet inte vad Umeås rekord är, men i deras UWCL finaler från 00-talet har de som bäst haft drygt 7000 i publiken.

Siffran igår står sig nog ganska bra även i internationellt all time high för Champions League. De största klubbarna har haft mer i slutspelsmatcher. Får kolla upp statistik vid något senare tillfälle.

Men det är den klart bästa siffran i årets UWCL hittills.

Hammarby 20428
Hammarby 12062 (kvalet räknas)
Arsenal 9963 (igår)
Twente 8000+
Hammarby, Celtic 7000+
Citera
2024-11-22, 09:51
Medlem
Citat:
Sitter med en bärs på Gullmars och försöker ta in kvällens upplevelse. Möjligheten för Bajen att avancera är borta men samtidigt så gjorde laget nog sin bästa match någonsin bortsett från att vi inte satte våra lägen. Lite som mot Rosengård i våras men mot ett helt annat motstånd.
Sen är det väl så att oavgjort eller tom vinst inte räckt till för en realistisk chans att avancera med tanke på Man C:s vinst mot Barca i premiären. Men det hade garanterat betytt ett fullsatt Nya Söderstadion mot Barca i december.
Shaw avgjorde matchen på egen hand samtidigt som markeringen mot klacken efter 1-0 var otroligt onödig. Att en åskådare slängde ett mynt mot henne var illa men hur dumt var inte hennes agerande?

Det som ändå var häftigast var publikens hyllningar till laget efter matchen. Jag vet att jag tjatar mycket om Bajen men handen på hjärtat finns det något annat lag med sådana fanns. Kärlek i med och motgång..

Jag tror också chansen finns att vinna mot ett redan klart och mätt Barca ( om de slår St Pölten) vilket är viktigt för Allsvenskans framtida ranking. 17.000 biljetter sålda i nuläget.

Va fan, så mycket känslor nu. Så blir det efter ha upplevt något inom damfotboll som få tidigare trodde var möjligt när det gäller läktarkultur.

Det var fantastiskt med publiken. Jag har nog aldrig sjungit så mycket på en fotbollsmatch men det var så lätt att sjunga med. Oavsett resultat en otroligt stor kväll för svensk damfotboll.

Tankar om resultat

Hammarby var inte långt borta igår. De skulle haft en straff och kunde gjort mål på dubbelläget att kvittera som målvakten tog. City fick ta till maskning. Det var absolut ingen överkörning. Men det är helt enkelt så att det tar lite tid att jobba sig upp till att få ett resultat mot de här lagen.

Jag tror inte Hammarby kan vinna mot Barcelona. Man får hoppas på lite bättre siffror. Barca kommer inte vara mätta, de kommer behöva vinna mot Hammarby för att komma in med 3 p upp till City inför sista matchen så att de kan vinna gruppen, vilket de säkert vill. Dessutom kommer deras reaktion på Hammarbys support inte vara att det skrivs artiklar som i England, utan de kommer vilja svara på planen genom att göra så många mål som möjligt inför hemmafansen. Hammarby får göra sig beredda på anstormning och försöka göra en bättre match än senast. Ha en 6 backs linje om det behövs. Och öppna taket. Kallt väder kan hjälpa Hammarby, Barcelona är inte vana att spela i vinterklimat.
Citera
2024-11-22, 10:09
Medlem
Mer tankar om resultat.

Teoretiskt är Hammarby inte utslagna än. Men det krävs en 10-0 seger mot Barcelona (och vinst mot Pölten, och att Barcelona förlorar mot City) för att Hammarby ska gå vidare, så i praktiken är de utslagna.

Nästa år kommer bli intressant. League path för Hammarby. Formatet ändras, det blir fler direktplatser. Den italienska och portugisiska vinnaren får direktplatser, och det kan bli så att även Rosengård får det, om årets UWCL vinnare också vinner sin egen liga, vilket alltid brukar vara fallet.

Även direktplatser till de som kommit 2a i de 2 högst rankade ligorna, vilket nog är Frankrike och Tyskland inför nästa års kval. Så säg att PSG och Wolfsburg är inte med i League path, men league path har fortfarande 5 platser. Så där blir det hyfsat bra chans för Häcken att bli seedade. Men inte för Hammarby tror jag. De kanske kommer upp i ca 12 p efter årets turnering, men man behöver över 30 för att bli seedad sannolikt.

Så även med två bra lag direktkvalade blir League path tufft för de svenska lagen. Men kan gå att kvalificera sig därifrån. Annars, om man åker ut i kvalet, får man spela Europa League. Och där tror jag både Häcken och Hammarby borde kunna gå ganska långt. Kanske t o m ha chans att vinna hela turneringen. Hamnar man där lär man mot slutet av turneringen få möta lag som Ajax, Rosenborg, Atlético Madrid, Fiorentina, Sporting, kanske Frankfurt eller Paris FC. Och det är ganska stor skillnad mot att spela mot de allra bästa i Europa som Hammarby fick testa på nu som första Europa upplevelse.
Citera
2024-11-22, 11:04
Medlem
Massa britter är jätteupprörda för att Shittys spelare fick gult kort och ”blev behandlad dåligt” av publiken.

Påminns igen varför jag inte gillar britter och speciellt inte när det kommer till sport
https://x.com/daznwfootball/status/1859664438149906456?s=46
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in