2024-11-15, 15:54
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libbstickan78
Inga dundermatcher men håller med.. Fått känslan av att intresset dock ökat på sistone av damfotbollen? Känns som att det rapporteras mer på nyheterna iaf

Intresset ökar absolut och det finns en supporterkultur inriktad på damlaget på flera platser i Europa. Ett exempel är Union Berlins damlag som drar mellan 5-10.000 ,engagerade, åskådare per match och då spelar de i Bundesliga 2. Det finns liknande exempel på andra platser. Celtic hade 7000 åskådare mot Chelsea senast.

Däremot så kan jag ibland känna en viss tvekan över supporterkulturen hos många av storslagen. Även om de ibland drar en stor publik så är känslan att det saknas engagemang hos publiken. Det är ofta tämligen tyst på läktarna och det är bara vid mål som man märker av publiken. Jag har sett matcher på TV med 10-15.000 åskådare där ödsligheten är lika stor som i en hemmamatch hos Växjö med 300 i publiken.

Såg att Bajen nu sålt över 33.000 biljetter ( tillsammans )till matcherna mot Man C och Barca. ) . Om det inte blir samma bortfall som de ofta blivit tidigare så kan det bli två av de mest sedda matcherna för svenska klubblag någonsin.
Citera
2024-11-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Intresset ökar absolut och det finns en supporterkultur inriktad på damlaget på flera platser i Europa. Ett exempel är Union Berlins damlag som drar mellan 5-10.000 ,engagerade, åskådare per match och då spelar de i Bundesliga 2. Det finns liknande exempel på andra platser. Celtic hade 7000 åskådare mot Chelsea senast.

Däremot så kan jag ibland känna en viss tvekan över supporterkulturen hos många av storslagen. Även om de ibland drar en stor publik så är känslan att det saknas engagemang hos publiken. Det är ofta tämligen tyst på läktarna och det är bara vid mål som man märker av publiken. Jag har sett matcher på TV med 10-15.000 åskådare där ödsligheten är lika stor som i en hemmamatch hos Växjö med 300 i publiken.

Såg att Bajen nu sålt över 33.000 biljetter ( tillsammans )till matcherna mot Man C och Barca. ) . Om det inte blir samma bortfall som de ofta blivit tidigare så kan det bli två av de mest sedda matcherna för svenska klubblag någonsin.

Angående ”engagemanget” så är väl publikens sammansättning helt annorlunda från herrlag och en del damlag i Sverige.
Har varit på några matcher i England och det har varit nästan en total avsaknad av män mellan 20-30 år på läktarna. Damfotboll lockar främst familjer eller att mannen och sönerna i familjen går på herrfotboll och frun och döttrarna går på damfotboll. Vid större matcher är det främst flicklag etc som adderas till ”vardagspubliken”. Inget fel på engagemanget men det finns inga större klackar eller större samordnade hejaramsor, utan är mer ett slags konstant sorl blandat med spontana enskilda tillrop.

Men blir sämre på TV då publikljudet mycket riktigt inte når fram, och TV-upplevelsen kan bli att det är öde. Trots ett stort engagemang.

Dock en ”formel” som jag hoppas vi kan uppnå även i Sverige, då jag tror den är bättre långsiktigt ekonomiskt. Att hitta ”nya plånböcker” istället för att konkurrera om samma pengar är där utvecklingen finns.
Senast redigerad av Burkgurka 2024-11-16 kl. 08:36.
Citera
2024-11-16, 14:03
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Jag tror inte att vi i sak tänker så annorlunda. Ett damlag måste ha en egen supporterskara som sätter det laget främst. När det handlar om en "dubbelklubb" så är det omöjligt att aktivt följa både herrar och damer även om det naturligtvis blir besök hos det andra laget vid speciella tillfällen ( cupfinaler, seriefinal er, derbyn och Europaspel).

Som du konsterat så hittar du inte många män mellan 20 och 30 på dammatcherna i Europa . Så är det med Bajen också ( kolla gärna supporterbilder från matchen mot ManC .

Men det betyder inte att en publik måste vara oengerad. Några av de "ljudligaste" i Bajen klacken är män och kvinnor som passerat 60 och följt det här laget långt innan Simpa tog tag i saken och skapade en struktur. Oavsett dam eller herr så vill nog de allra flesta ha en festlig stämning på en match.

Vad väldigt många missar är att Bajens supporterkultur vuxit fram organiskt under många år. Det handlar inte om en hype eller något tillfälligt. Bajen är ju också en av de klassiska klubbarna inom damfotboll även om de precis som herrarna inte så ofta nått sportsliga framgångar i form av seriesegrare.

När jag tittade på Union Berlins damer så träffade jag många som såg just Bajen som ett föredöme . Dubbelklubbskonceptet skapar ekonomiska möjligheter men utan supporterkultur och engagemang så blir det en tom upplevelse alldeles oavsett sportsliga framgångar.

Sen så hoppas jag att renodlade damlag och lag där damerna är det främsta representationslaget inte försvinner ner i divisionerna. Det vore trist om klubbfotbollen för damer helt och hållet blev en spegel av herrfotbollen.

Topic:
Nu har det sålts 18.000 biljetter till matchen mot City. Chansen till publikrekord finns och skulle resultatet gå Bajens väg så kan det bli ännu fler mot Barca i december ( just nu 15.800 sålda)
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2024-11-16 kl. 14:06.
Citera
2024-11-16, 14:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Är det bara en riktig supporterkultur om man har en supporterkultur som den som Hammarbys damlag har? Är det den svenska herrfotbollssupporterkulturen som skall vara normen för damfotbollen också? Eller kan man värdera/uppskatta en annan supporterkultur inom damfotbollen? Om man nu försöker locka andra publikgrupper till damfotbollen än den som finns inom herrfotbollen då kanske man får en annan supporterkultur också. Det kanske man inte skall se som något negativt.
Citera
2024-11-16, 14:57
Medlem
Flundran90s avatar
24 procents ökning för de 4 toppligorna ute i Europa, varav WSL står för 40 procent, det senaste året. WSL har överlägset bäst snitt på 6000-7000 följt av Tyskland som i sin tur ligger långt över Spanien och Frankrike.

https://www.sportspromedia.com/news/wsl-frauen-bundesliga-liga-f-d1-feminine-attendance-2023-2024-two-circles-november-2024/
Citera
2024-11-16, 17:10
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är det bara en riktig supporterkultur om man har en supporterkultur som den som Hammarbys damlag har? Är det den svenska herrfotbollssupporterkulturen som skall vara normen för damfotbollen också? Eller kan man värdera/uppskatta en annan supporterkultur inom damfotbollen? Om man nu försöker locka andra publikgrupper till damfotbollen än den som finns inom herrfotbollen då kanske man får en annan supporterkultur också. Det kanske man inte skall se som något negativt.

Nej, det finns många andra lag med en supporterkultur och det kan se ut på olika sätt. Och visst handlar det delvis om att hitta en ny publik.

Det jag lite är ute efter är att en klubbverksamhet måste byggas upp organiskt där saker som supporterkultur och satsningar på flicklagen sätts i högsätet.

Finns en intressant artikel om europeisk damfotboll kopplad till publik i årets WCL här.
https://www.forbes.com/sites/asifburhan/2024/11/16/hammarby-attracting-largest-crowds-in-this-seasons-uwcl-group-stage/

I
Citera
2024-11-17, 14:01
Medlem
Citat:
OK/bra match av Hammarby även om man måste bli lite mer klinisk i de chanser man får.

Arsenal vann med 4-0 mot borta Juventus. Ingen av svenskorna startade matchen men Blackstenius kom in i andra och gjorde ett mål. Även Hurtig kom in i slutet av andra halvlek och jag tycker hon gjorde ett piggt intryck (jag hade nästan räknat bort henne helt och hållet under hennes skadefrånvaro men visar upp ett bra spel). Kafaji fick inte spela något. 1427 i publiken

Bayern München vann med 3-0 mot Vålerenga. Bra för Sverige. Sembrandt spelade men inte Magda. Planen såg ut som dålig amerikansk plan med massor med linjer för amerikanska fotboll.

Publiksiffror:
Manchester City-Hammarby 2233
Juventus-Arsenal 1427
Bayern München-Vålerenga 2500

Efter Hammarby - City kommer Hammarby att ha de 3 bästa publiksiffrorna i årets UWCL. Om inte Arsenal säljer som till en ligamatch då men det gjorde de inte senaste CL hemmamatchen.

Och nytt svenskt rekord för Hammarby 😊

Men de europeiska lagen är en stor besvikelse. 1400 pers till Juventus - Arsenal. Juventus match innan det var det ännu mindre. De kan få betydligt större publik i vissa ligamatcher så potentialen finns. Men de verkar inte bry sig om Champions League. Gäller flera lag.

Det är rent av skitdåligt av Europas största klubbar att överlåta till debutanter från mindre länder att göra hela jobbet. De kan inte ens anstränga sig, välja en lite större arena och marknadsföra matchen. Då kan inte turneringen växa, prispengarna öka osv. Hammarby, Celtic och Galatasaray Lägger matcherna på stora arenan, ser det som en stor händelse för klubben och lockar mer folk än Juventus, Bayern, City, Chelsea, Barcelona, t o m Arsenal. Som verkar betrakta gruppspelet som en transportsträcka man inte ens tänker försöka ha publik till. Dåligt.

Och arrogant. Det visar ju att de inte behöver anstränga sig på den fronten, de har pengar ändå och ett gigantiskt skyddsnät i form av sin stora klubb. Så är det inte för de mindre klubbarna som inte har hur mycket pengar som helst att strössla med. För dem är det viktigt att damlagen så fort som möjligt ska vara ekonomiskt hållbara.
Citera
2024-11-17, 14:05
Medlem
Citat:
Bra match av Bajen igår som större delen av matchen hade full kontroll defensivt. 2-0 var faktiskt i överkant sett till de chanser Man C hade.Sen hade man så klart velat se ett bättre spel framåt. Fast hade Thea Särbos ribbskott gått in så hade vi nog grejat en poäng.

Även om chanserna att gå vidare nu är väldigt begränsade så känns stämningen bland supportrarna bra. 16.300 sålda biljetter tyder på att de gamla publikrekordet från 2021. Uppmärksamheten i Europa över vår supporterkultur lär locka många att dyka upp för att visa att vi är bäst i den grenen.

Bäst på plan igår var utan tvekan Alice Carlsson som på något sätt blir bättre för varje säsong som går. Idag är det svårt att tänka sig någon annan som vår kapten.

Brukar må rätt överjävligt dåligt efter förluster men igår kände jag mest glädje över hur laget stod upp. Jag tror det finns en realistisk chans att plocka poäng av Man C och Barca på hemmaplan.

Så kul med Hammarbys support och att det uppmärksammas även utomlands! Det blir publikrekord nästa match. Och skrällchans enligt Per på Viaplay. City kommer från en förlust och kan sakna en av sina viktigaste spelare.
Citera
2024-11-17, 14:17
Medlem
Citat:
Fruktansvärt dåliga publiksiffror. Känns som att det inte bara är Bajen utan även Häcken ligger i framkant här. Kanske minnet bedrar mig men nog fyllde Häcken Bravida rätt bra under förra WCL. Misstänker att det är rätt många lag i Damallsvenskan som skulle dubbla de här publiksiffrorna om de kvalade in till WCL.

Trist att pengarna och makten inom damfotbollen verkar ligga hos klubbar som till stor del saknar supporterkultur. Om Bajen fyller arenan mot Man C och Barca så blir det ett jäkla statement.

Problemet är väl att för Hammarby, Celtic, m fl så är det klubbens största match någonsin att möta City, Barcelona, Chelsea. Men för de lagen att möta en ligavinnare från Sverige, Norge, Skottland, Turkiet, Österrike, det tycker de är som en gruppspelsmatch i cupen mot ett lag från andradivisionen. Nivåmässigt är det nästan så, beroende på land och liga. Och sen vet ingen i England m fl vilka de här lagen är. Nu vet de vem Hammarby är men det fick Hammarby se till.

Sen som jag skrev tidigare så tycker jag deras inställning till UWCL gruppspelet visar på en rätt stor arrogans. De behöver inte anstränga sig att locka publik. De har andra inkomstkällor. Jag skulle inte klaga om de var debutanter, eller aldrig hade nån publik. Men de här lagen har visst en supporterkultur. Nästan alla engelska, tyska, spanska och italienska lag i UWCL kan lätt få 20 000 pers eller mer till en viktig match i sin egen liga. Eller i UWCL slutspelet. Då kommer det vara helt andra publiksiffror.

Men så att då lägga sig på ett snitt runt 2000 pers i hela gruppspelet och acceptera det, utan att byta arena eller marknadsföra matcherna bättre, det är för dåligt. Det är osolidariskt. Debutantlagen med mycket mindre budget anstränger sig långt mycket mer. Men ska turneringen växa och prispengarna öka, på övergripande nivå, då måste de största och bästa klubbarna vara med och hjälpa till. Aktivt. Nu hjälper de inte ens till lite grann. Eller jo de bidrar ju till att folk vill komma och se deras motståndare, men det är typ allt.
Citera
2024-11-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Vilka är publikklubbarna ute i Europa? Vet att Arsenal troligen har bäst siffror, men sen? Hammarby borde nästan vara toppp10 ute i Europa. Vi i Europa ligger mil efter USA på denna punkt. Verkar tyvärr vara herrklubbarna som framförallt leder damfotbollens utveckling i Europa och inte det allmäna intresset, med Arsenal och Hammarby som fina undantag.

Damallsvenskan har ju också gått kräftgång publikmässigt i 20 år, undantaget Hammarby. Ändå förvånande att City har så dåliga siffror, med tanke på att de är en sådan storklubb och man hört så mycket om uppsvinget damfotbollen fått i England efter vinsten hemma-EMet. På den positiva sidan tycker jag ändå att damfotbollen utvecklas väldigt snabbt både spelmässigt och själva produkten. Det borde ge utdelning i långa loppet.

De här lagen har bättre publik i sina egna ligamatcher än i UWCL gruppspelet. Det är inte generell brist på publik som är problemet här faktiskt, utan att de stora klubbarna inte verkar värdera UWCL gruppspel som viktiga matcher.
Senast redigerad av Trues245 2024-11-17 kl. 14:49. Anledning: .
Citera
2024-11-17, 14:30
Medlem
Citat:

Ja det här är ju nåt som många lag har fått höra. Inte minst i England. Dvs att först klagar alla på att de inte har några fans. Sen nu när det har det, då säger samma personer att det inte räknas, för det är för mycket kvinnor och barn i publiken och inga ”riktiga” supportar dvs högljudda män.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns några regler för vem som får heja på ett lag. Har man hela publiken full av tonårstjejer räknas det precis lika mycket som att ha hela publiken full av vuxna män.

Sen tycker jag inte att damfotbollen ska vara negativt inställt till att även manliga supportar kommer till deras matcher. Om man säger att alla är välkomna så betyder det alla. Men det betyder inte att herrfotbollen ska fungera som facit för damfotbollen, där en exakt kopia är det enda man kan tänka sig att godkänna.
Citera
2024-11-17, 14:46
Medlem
Citat:
Nej, det finns många andra lag med en supporterkultur och det kan se ut på olika sätt. Och visst handlar det delvis om att hitta en ny publik.

Det jag lite är ute efter är att en klubbverksamhet måste byggas upp organiskt där saker som supporterkultur och satsningar på flicklagen sätts i högsätet.

Finns en intressant artikel om europeisk damfotboll kopplad till publik i årets WCL här.
https://www.forbes.com/sites/asifburhan/2024/11/16/hammarby-attracting-largest-crowds-in-this-seasons-uwcl-group-stage/

I

Bra, de borde skriva om det. Att Hammarby - St. Pölten eller Hammarby - Benfica i ett kval drar mer publik än Man City - Barcelona eller Bayern - Arsenal, matcher som kunde vara semifinaler eller finaler, är ett undermåligt betyg till de största länderna. Särskilt som de numera regelbundet drar riktigt stor publik.

Fast det ser inte så bra ut att han klagar på Galatasaray och Celtic. Debutanter båda två som på förhand inte kommer ha nån chans att gå vidare. De spelar i alla fall på klubbarnas stora arenor. Kanske för första gången någonsin? Galatasaray har haft ett damlag i 3 år och det är ett mirakel att de ens lyckades kvalificera sig, turkiska ligan är rankad 28 nånting. De slog ut Prag som brukar nå gruppspelet. Så det var bra gjort. Drygt 7000 i publik till Celtic med det är de näst bäst i år efter Hammarby.

Men att gnälla på dem när Turkiet bara precis har börjat att bygga upp damfotbollen. Alla de bästa spelarna från Skottland spelar i England. De gör sina första försök nånsin att locka större publik. England, Tyskland och Spanien där har lagen inte ens spelat på sina stora arenor. Eller valfri annan arena med större kapacitet än 4000. Man kanske inte måste välja mellan 4000 och 50 000 varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in