2024-11-21, 12:19
Medlem
Haajibs avatar
SVT gjorde ett reportage om just detta, och i princip alla invandrare fattade inte att vid krig sänds de till fronten.
Citera
2024-11-21, 12:27
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen

Det är EXAKT det scenariot som gör att man väljer att försvara sitt land, att skydda den egna befolkningen.

Det är inte ens jämförbart. Att skydda sina barn är naturligt men varför skulle man vilja skydda Sveriges befolkning och riskera liv och lem? Det finns ingen anledning.
Citera
2024-11-21, 12:28
Medlem
fittanstickerframs avatar
Självklart skulle jag inställa mig. Att försvara landets suveränitet är mer akut i krig än någon tonårstrots för att man är missnöjd med invandring.

Det där är bara bortförklaringar. I krig försvarar man landet, inte politiken som tidigare drivits. Är ni inte beredda att göra det så är det ingen skillnad på er och de ansvariga för den destruktiva invandringen. Det är samma sort ryggradslöst landsförräderi.

Vad importerade kaosblattar gör om kriget bryter ut skiter jag i. De får gärna fly och aldrig mer återvända så slipper vi deportera dem efter kriget.

Trotsa, fly och förräd. Ni som ens tänker tanken är inte bättre än blattarna ni hatar.
Citera
2024-11-21, 12:33
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Vem sa att jag pratade om Ryssland? Vilken nation som helst med intresse av att invadera Sverige skulle inte möta mycket motstånd här. Det finns inget som säger att NATO kommer att upplösas eller att gränser och kartor kommer att se annorlunda ut om några år. Totalförsvaret är inte på en nivå där vi kan stoppa en främmande makt från att marschera in i Sverige.

Därför jag kan tänka mig att SAS lär flyga ut alla politiker och alla som är nyckelperson från Sverige, för att sedan se det utifrån när Sverige erövras. Har vi inga simulerade invasion mot Sverige som man kan se hur det hade kunnat se ut ifall Sverige skulle drabbas av krig?
Självklart pratar du om Ryssland, det finns inget annat land som har intresse av att ens tänka på att invadera Sverige.

NATO kommer inte att upplösas, men det finns inget heller som säger att vi inte utvecklar egna kärnvapen och har dem klara om två år.

Vad är din poäng? Att vi ska rusta upp? Ge upp?
Citera
2024-11-21, 12:33
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Självklart skulle jag inställa mig. Att försvara landets suveränitet är mer akut i krig än någon tonårstrots för att man är missnöjd med invandring.

Det där är bara bortförklaringar. I krig försvarar man landet, inte politiken som tidigare drivits. Är ni inte beredda att göra det så är det ingen skillnad på er och de ansvariga för den destruktiva invandringen. Det är samma sort ryggradslöst landsförräderi.

Vad importerade kaosblattar gör om kriget bryter ut skiter jag i. De får gärna fly och aldrig mer återvända så slipper vi deportera dem efter kriget.

Trotsa, fly och förräd. Ni som ens tänker tanken är inte bättre än blattarna ni hatar.

Du får gärna dö i onödan om du känner för det.
Citera
2024-11-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det är inte ens jämförbart. Att skydda sina barn är naturligt men varför skulle man vilja skydda Sveriges befolkning och riskera liv och lem? Det finns ingen anledning.

Jag förtydligar: Det kan vara dina barn som blir utsläppade på gatan åt en pluton kåta uralnegrer som står med byxorna nerdragna.

Men klart vi inte ska göra motstånd, varför ha en demokrati, rättsystem osv överhuvudtaget

Varför flyttar du inte bara härifrån direkt?
Citera
2024-11-21, 12:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Aha, då är vi nog rätt körda ganska snabbt. Om det är den lilla armén som ska stå för försvaret, kan en invasion av Sverige vara över på en månad. Jag trodde att totalförsvar innebar att man beväpnade män i de städer där man visste att fienden var på väg. Men jag förstår. Om så var fallet skulle Sverige kunna hålla ut länge, men om vårt lilla försvar ska ta på sig ansvaret, så är vi nog förlorade innan de första fiendetrupperna ens satt sin fot på svensk mark.

Det där har du missuppfattat. "Totalförsvar" betyder att alla i riket samarbetar för att ta bort så många skadeffekter som möjligt, om krig (eller kris) uppstår. I dagens situation finns det betydligt färre krigsplacerade soldater än 1975 (eller så), men Sveriges motståndskraft räknas inte bara genom hur många överviktiga och lätt "konditionshandikappade" personer man kan ge en kpist, hjälm och komarock på en vecka.

Kommer vård, omsorg, skolgång, brandkår, näringsliv etc etc att fungera bra eller mindre bra. Kommer Sveriges innevånare att bryta samman då de inte kan skriva av sig på Flashback ? Reder folk (unga och gamla) ut att de inte får bensin till bilen, måste offra egna gräsmattan till hemodlade grönsaker eller att golfbanan stänger ? Tål de att man bara har el delar av dygnet ?

Därför kommer de allra flesta att "krigsplaceras" på sitt ordinarie arbete. Om man då kanske styr in influencers, proffsfotbollspelare i division två och dansbandsspelemän, rappare och (framförallt) Bianca Ingrosso till för samhället nyttigare uppgifter må det ju vara hänt.

Mer allmänt: Det är ganska troligt att de som klagar högst på "skitsamhället Sverige" och förklarar att "de kommer inte att bidra" troligen är de som resten av samhället också lättast kan avvara.
Citera
2024-11-21, 12:35
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Du får gärna dö i onödan om du känner för det.

Dina förfäder dog i onödan för att försvara något som du gav upp så enkelt. Skäms du inte?
Citera
2024-11-21, 12:36
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Svensk territorium är attraktivt för främmande makt.

Det är redan belägrat av främmande makt och svensken gjorde nada.
Citera
2024-11-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är redan belägrat av främmande makt och svensken gjorde nada.
Nej. Du har fel.

Jag vet inte vad du avser men fortfarande har Sveriges regering våldsmonopolet i sin hand.
Citera
2024-11-21, 12:39
Medlem
Kanske inte direkt angrepp mot oss i Sverige men ev attack mot ett annat natoland så blir det automatiskt höjd beredskap.
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Det blir inget krig - Sverige är inte attraktivt längre.
Citera
2024-11-21, 12:39
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Jag förtydligar: Det kan vara dina barn som blir utsläppade på gatan åt en pluton kåta uralnegrer som står med byxorna nerdragna.

Men klart vi inte ska göra motstånd, varför ha en demokrati, rättsystem osv överhuvudtaget

Varför flyttar du inte bara härifrån direkt?

Jag kommer skydda min familj men inte hela Sverige och dess befolkning. Det är inte alls självklart att alla skall strida för alla i det här landet. Det är något du blivit itutad att man måste göra. Du snackar om rättsystem och demokrati, tycker du verkligen vi har dessa saker i Sverige? Använd hjärnan och tänk efter lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in