2024-11-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om de skall någonstans, borde det väl vara Jordanien? I tvåstatslösningen från 40-talet blev Israel den judiska staten och (Trans-)jordanien blev den arabiska. Emellertid blev, som bekant, inte palestinierna särskilt väl integrerade där, vilket knappast israelerna kan lastas för.

De kommer ej från Jordanien.
Citera
2024-11-20, 21:59
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Ja, de sorterna finns också. Men jag har lite svårare att se nazister, incels och mansrörelsen bli politiskt mainstream.

Förvisso, det jag tar upp är lite alla fragment av israelkritik som existerar därute (och Nick Fuentes hade till och med lunch med Trump). Ta exempelvis John Maersheimer, många republikaner lär ha lärt känna honom och hans kritik mot NATO i hela Ukraina-Ryssland konflikten, och därifrån så kommer de till hans Israelkritik, och från det till hans väldigt övertygande argument att israellobbyn låg bakom neokonservativas mellanösternpolitik och kriget i Irak. Plötsligt känner de sig lurade då.

Sedan kanske de finner sådana klipp från Netanyahu:

https://www.youtube.com/watch?v=PHzSr52fZLQ

De börjar få ihop en bild över hur mycket israellobbyn styr USAs utrikespolitik. Ingen stolt amerikan kan ju acceptera det, att USA hjälper sin "demokratiska" vän med "gemensamma västerländska värderingar" är en sak, att de är styrda av deras väns intressegruper är desto mer problematiskt.

Citat:
Läste en intressant artikel om Israels ”Borat-problem”:

https://www.theamericanconservative.com/israels-borat-problem/

Politiker som Ben-Gvir och IDF-talesmän som Daniel Hagari bidrar helt klart till Israels Borat-problem. Minns ett bisarrt klipp där Hagari var inne i en lägenhet i Gaza och pekade på en gardin och påstod detta var bevis på att lägenheten använts som bas av Hamas eftersom terrorister kan gömma sig bakom gardinen. Som taget ur en Borat-sketch.

Ben-Gvir är så bisarr att jag fortfarande är chockad över att han finns på riktigt. Kan tänka mig honom i ett Borat-komediprogram där han på knagglig engelska berättar för amerikaner ”you now in my country it is a tradition to spit on the Christian”. Byt ut Christian mot Jew och du har Borat.

Haha, det är en ny vinkel på problemet jag inte hade tänkt på. Kommer ihåg att Borat någon gång går till någonslags traumagrupp med två terapitanter som får honom att rita en teckning på sin trauma, då han ritar massa slaktade kvinnor och barn och börjar förklara om denna folkmord och de börjar tycka synd om honom när han vänder det och säger att det var hans kazaker som bedrev folkmordet och hur stolt han är över den. Det är lite av vad vi ser från Ben Gvir med bild på israelisk terrorist som mördade 30 civila palestiner på hans kontor, och israeliska soldater som sänder videon då de hånar palestinska barn som har sprängts i bitar och skrattar åt förstörda skolor, samt körsång där små israeliska flickor sjunger om hur hela gaza kommer förstöras och ingen kommer finnas kvar, ministrar som talar om att släppa en atombomb över Gaza, israeler som går ut i massprotester för att man ens funderar på att åtala soldater som fångats när de gruppvåldtar en palestinsk man, parlamentsledamöter i knesset som talar att dessa soldater gjorde rätt i att våldta mannen, osv.

Jo, vanliga amerikaner måste skyddas från denna galenskapen, annars så tänker det handlar om två galna, tokreligiösa semitiska mellanösternfolk krigar för att semiter är semiter och kan inget annat än att irrationellt kriga, hämnas och hata varandra.
Citera
2024-11-20, 22:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
De kommer ej från Jordanien.

Nej, och det är i detta sammanhang inte heller det primära, utan att skapa en judisk och en arabisk stat av det brittiska mandatet Palestina.
Citera
2024-11-20, 22:27
Medlem
Citat:
Nej, och det är i detta sammanhang inte heller det primära, utan att skapa en judisk och en arabisk stat av det brittiska mandatet Palestina.

Det är primärt.
Citera
2024-11-20, 22:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är primärt.

Nej, jag anser inte det. Graden av historisk bofasthet ser annorlunda ut i denna del av Mellanöstern. En högre grad av nomadiserande och geografisk rörlighet över tid. Exempelvis finns det ca 25 miljoner beduiner i regionen. Att palestinierna på det hela taget har mycket lång tid av bofasthet i det som idag är Israel är inte korrekt.
Citera
2024-11-20, 23:11
Medlem
Citat:
Nej, jag anser inte det. Graden av historisk bofasthet ser annorlunda ut i denna del av Mellanöstern. En högre grad av nomadiserande och geografisk rörlighet över tid. Exempelvis finns det ca 25 miljoner beduiner i regionen. Att palestinierna på det hela taget har mycket lång tid av bofasthet i det som idag är Israel är inte korrekt.

Levanten har inte mer nomadiserande än andra delar av Mellanöstern. Tvärtom. Saudier är nomad-folk.

DNA-studier visar på att kristna palestinier nästan är genetiskt identiska med antikens israeliter. Även mizrahi-judar (undantaget jemenitiska judar) och muslimska palestinier är genetiskt nära israeliterna. Ashkenazi-judar är ungefär 60% Levanten och 40% södra Europa genetiskt. Att palestinier invandrat från arabiska halvön är alltså en myt. Ironiskt nog så har jemenitiska judar i Israel mycket genetiskt påbrå från arabiska halvön, ej palestinierna.
Citera
2024-11-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Förvisso, det jag tar upp är lite alla fragment av israelkritik som existerar därute (och Nick Fuentes hade till och med lunch med Trump). Ta exempelvis John Maersheimer, många republikaner lär ha lärt känna honom och hans kritik mot NATO i hela Ukraina-Ryssland konflikten, och därifrån så kommer de till hans Israelkritik, och från det till hans väldigt övertygande argument att israellobbyn låg bakom neokonservativas mellanösternpolitik och kriget i Irak. Plötsligt känner de sig lurade då.

Sedan kanske de finner sådana klipp från Netanyahu:

https://www.youtube.com/watch?v=PHzSr52fZLQ

De börjar få ihop en bild över hur mycket israellobbyn styr USAs utrikespolitik. Ingen stolt amerikan kan ju acceptera det, att USA hjälper sin "demokratiska" vän med "gemensamma västerländska värderingar" är en sak, att de är styrda av deras väns intressegruper är desto mer problematiskt.

Ja, John Mearsheimer påverkar också. Sedan får vi inte glömma Pat Buchanan som länge var enda höger-rösten i USA:s offentliga debatt att kritisera Israel och neo-con krigen. Innan sociala mediers tid.

Jag minns att jag var pro-Israel så sent som 2011. Jag minns det eftersom jag hamnade i en diskussion på en fest med en pro-palestinsk vänstertjej. Jag var pro-Israel dels för att jag trodde att de är precis som oss, dels för att jag hade lärt mig att man ska vara för Israel om man är höger. Kan ej komma på när exakt jag blev Israel-kritisk men det var helt klart tack vare internet i form av alternativmedia, podcasts, YouTube, sociala medier. Nu har vi generationer som redan som barn växt upp med detta digitala utbud.

Citat:
Haha, det är en ny vinkel på problemet jag inte hade tänkt på. Kommer ihåg att Borat någon gång går till någonslags traumagrupp med två terapitanter som får honom att rita en teckning på sin trauma, då han ritar massa slaktade kvinnor och barn och börjar förklara om denna folkmord och de börjar tycka synd om honom när han vänder det och säger att det var hans kazaker som bedrev folkmordet och hur stolt han är över den. Det är lite av vad vi ser från Ben Gvir med bild på israelisk terrorist som mördade 30 civila palestiner på hans kontor, och israeliska soldater som sänder videon då de hånar palestinska barn som har sprängts i bitar och skrattar åt förstörda skolor, samt körsång där små israeliska flickor sjunger om hur hela gaza kommer förstöras och ingen kommer finnas kvar, ministrar som talar om att släppa en atombomb över Gaza, israeler som går ut i massprotester för att man ens funderar på att åtala soldater som fångats när de gruppvåldtar en palestinsk man, parlamentsledamöter i knesset som talar att dessa soldater gjorde rätt i att våldta mannen, osv.

Jo, vanliga amerikaner måste skyddas från denna galenskapen, annars så tänker det handlar om två galna, tokreligiösa semitiska mellanösternfolk krigar för att semiter är semiter och kan inget annat än att irrationellt kriga, hämnas och hata varandra.

Och israeliska soldater som poserar med palestinska kvinnors underkläder. Givetvis ser israelerna själva till att filma allt och posta på TikTok.
Citera
2024-11-21, 00:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja, John Mearsheimer påverkar också. Sedan får vi inte glömma Pat Buchanan som länge var enda höger-rösten i USA:s offentliga debatt att kritisera Israel och neo-con krigen. Innan sociala mediers tid.

Jag minns att jag var pro-Israel så sent som 2011. Jag minns det eftersom jag hamnade i en diskussion på en fest med en pro-palestinsk vänstertjej. Jag var pro-Israel dels för att jag trodde att de är precis som oss, dels för att jag hade lärt mig att man ska vara för Israel om man är höger. Kan ej komma på när exakt jag blev Israel-kritisk men det var helt klart tack vare internet i form av alternativmedia, podcasts, YouTube, sociala medier. Nu har vi generationer som redan som barn växt upp med detta digitala utbud.

Jag var också tydligt på Israels sida runt tonårstiden och lite längre fram än så. Minns att jag var tydligt på Israels sida när de invaderade Libanon pga den där soldaten hizbollah tog som gisslan. Hade en grundläggande respekt för ett land som hade besegrat arabländerna om och om igen när de blev omgående invaderade och tyckte palestinerna var helt irrationella som aldrig valde fred. Minns att jag även trodde på fake propaganda om att palestinerna inte var urinvånare utan bara massa araber som invandrat till området under ottomanska riket. Hade också respekt för Israel för att ha byggt ett land med västerländsk standard och bevattnat öknet och allt det där, jag har väl kvar en del respekt för den civilisationsbyggande aspekten, men den hänger ju på en skör tråd så som Israel ser ut idag.

Det där med att Israel släppte massor brev om att vart de skulle bomba så att civila kunde flytta sig var kanske också något som imponerade på mig, det var innan jag förstod att de bombar civila när de rör sig till zonen som de lovat skulle vara säker.

Kommer inte riktigt ihåg när jag började få en nyanserad bild av konflikten. När jag skrev denna tråd var jag uppriktigt neutral och nu när jag blickar tillbaka så ser jag att jag fortfarande inte visste så mycket som jag idag vet.

Exempelvis hade jag ingen aning att halva befolkningen i den delen som FN gav judarna hade 50% araber och att enda sättet för israeliska staten att få en judisk identitet var genom etnisk rensning av en majoritet av palestinierna i området. Jag hade inte heller kunskap om hur mycket terrorism judarna själva bedrivit genom alla tider i Israel, ända fram till idag.

Tror att John Mearsheimer övertygade mig om israellobbyns inblandning att få till neokonservativa att offra västerländsk blod för värdelösa mellanöstern-konflikter, det fick nog bägaren att rinna ur.

Men kanske innan det då jag började se videon som fyllde mig med allt mer avsmak för israelers beteende; exempelvisedan alla dessa videon där bosättare hånar riktigt gamla palestinska tanter när de typ vandrar hem med matkassor och liknande, kastar saker på henne och kallar henne för öknamn och sådant skit. Eller när de står och hånar kristna turister och spottar på dem. Eller videon om hur kristna palestinare i Betlehem behandlas. Jag började nog även få empati för palestiniernas öde.

Nu med Gazakriget så tror jag att det har eskalerats till en ny nivå av hemskheter som jag inte riktigt trodde att ett land som kallar sig västerländsk var kapabel till. Just sättet som israeliska soldater beter sig är ju riktigt genomvidrigt, och dessutom filmar det för att sända till hämndbegärande israeler. Men kommentarer från toppolitiker är ju desto värre, då det inte är något som man kan ursäkta för att bara vara "några individer". Det är de valda toppolitikerna i landet som vräker ut folmordsfantasier och ren hat mot precis alla.

Det får amerikanska soldater som skrev namn på 9/11 offer på bomber som de släppte i Irak att se väldigt civiliserade ut. De soldater som torterade fångar i Iraks fängelse gick ju inga amerikaner och beskyddade, inga tv-personligheter sa att iraks fångar förtjänade det. De dömdes till långa straff och bevisades mestadels vara rötägg, medan i Israels fall så tycks det inte vara fallet.

När jag ser på israelisk media så får jag samma känsla som när jag ser på rysk statsmedia eller läser Dugins artiklar, att de är ju fullkomligt galna.

De är inte Europas och USAs vänner kan jag tydligt se, och ingen har bevisat att Israel någonsin hjälpt oss med något.

Citat:
Och israeliska soldater som poserar med palestinska kvinnors underkläder. Givetvis ser israelerna själva till att filma allt och posta på TikTok.

De känner inte till några gränser. Israeliska armen måste vara styrd av ignoranta jävlar som inte förstår vad detta innebär för propagandabilden av landet. Jag asgarvar varje gång jag hör någon amerikansk israelvän säga att det är världens mest moraliska arme. Överdriv inte så mycket att ingen kan tro på vad du säger...
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-11-21 kl. 01:00.
Citera
2024-11-21, 08:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Levanten har inte mer nomadiserande än andra delar av Mellanöstern. Tvärtom. Saudier är nomad-folk.

Det är de flesta folk från början i regionen. Emellertid har nomadiserande pågått mycket länge, och fortfarande, i just denna delen, där det också fått stor betydelse för identifikation. Apropå sådant, så hävdas att utlänningar som fötts i Sverige skall betraktas som svenskar, medan nu fjärde generationen palestinier utanför Israel fortfarande skulle ha någon hemortsrätt i Israel. Man får nog välja princip här, från vänstersidan.

Citat:
DNA-studier visar på att kristna palestinier nästan är genetiskt identiska med antikens israeliter. Även mizrahi-judar (undantaget jemenitiska judar) och muslimska palestinier är genetiskt nära israeliterna. Ashkenazi-judar är ungefär 60% Levanten och 40% södra Europa genetiskt. Att palestinier invandrat från arabiska halvön är alltså en myt. Ironiskt nog så har jemenitiska judar i Israel mycket genetiskt påbrå från arabiska halvön, ej palestinierna.

Intressant nog skulle motsvarande studie inte på något sätt fungera som argument för svenskars rätt till Sverige...
Citera
2024-11-21, 09:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det är de flesta folk från början i regionen. Emellertid har nomadiserande pågått mycket länge, och fortfarande, i just denna delen, där det också fått stor betydelse för identifikation. Apropå sådant, så hävdas att utlänningar som fötts i Sverige skall betraktas som svenskar, medan nu fjärde generationen palestinier utanför Israel fortfarande skulle ha någon hemortsrätt i Israel. Man får nog välja princip här, från vänstersidan.

Intressant nog skulle motsvarande studie inte på något sätt fungera som argument för svenskars rätt till Sverige...

Du debatterar inte med vänstern här.

Men nej, Levantin är mer likt medelhavsländerna i Europa och inte Saudi Arabien eller Sahara.

De flesta libaneser, syrier och palestiner var inte ursprungligen benduiner, det är ju lika absurd som det låter! Vad läser du för sionitiska konspirationsteorier?

De har jämfört palestinsk dna med arkeologiska fynd av lik från 2500 år sedan...vi har genetisk svar på dessa frågor redan.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-11-21 kl. 09:55.
Citera
2024-11-21, 10:26
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Det vet vi inte alls. Det kan lika gärna bli in i Egypten eller Syrien.

Nej, Ritter, McGregor et consortes avstår jag.

Vilka av Dina husgudar förutsåg den mästerliga ukrainska Kursk-manövern? Eller för den delen den israeliska personsökarattacken?

Lika gärna? Vad bygger du det på? Kan du inte någon gång bygga din argumentation på något annat än bara önsketänkande? Vi vet ju sen tidigare krig i MÖ att flyktingvågorna i huvudsak gått till Europa.

Nu var det ju några fler namn jag droppade. Till saken hör att dessa haft rätt hittills i motsats till de halvkorkade propagandister för västeliten som du lyssnar på.
Citera
2024-11-21, 13:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du debatterar inte med vänstern här.

Ibland blir jag allt litet osäker på den saken...

Citat:
Men nej, Levantin är mer likt medelhavsländerna i Europa och inte Saudi Arabien eller Sahara.

De flesta libaneser, syrier och palestiner var inte ursprungligen benduiner, det är ju lika absurd som det låter! Vad läser du för sionitiska konspirationsteorier?

De har jämfört palestinsk dna med arkeologiska fynd av lik från 2500 år sedan...vi har genetisk svar på dessa frågor redan.

Du läser in för mycket. Jag påstår inte att libaneser etc varit beduiner, utan att det funnits en hög grad av nomadiserande verksamhet i region under lång tid, beduiner är ett exempel på detta. Semi-nomadiserande stammar har också funnits/finns. Vi har ingen modern erfarenhet av sådant i vår del av världen, bortsett från zigenare och samer. Detta påverkar kultur och mentalitet, t ex uppfattningar om vad som utgör territorium och grunder för statsbyggnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in