2024-11-20, 16:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du kan ju omöjligen vara så verklighetsfrånvänd att du inte fattat vilken makt judarna och i synnerhet Israellobbyn har i USA. Om vi istället tittar på vad militära bedömare säger så delar de min uppfattning. Varför tror du att Israel riktat in sig på rena terrorbombningar av civila? Ledande israeliska politiker har öppet pratat om etnisk rensning av både Gaza och Västbanken. Var tror du de hamnar? Så frågan är ju snarare varför du som förment konservativ vill stödja Israel och utsätta Europa för massiva flyktingvågor av araber?

I bästa fall hamnar de i något arabland, så får de ta hand om den soppa de själva kokat. Palestinierna i Gaza har väl anledning att kontemplera om det varit så klokt att ständigt skjuta raketer på israeliska civila i decennier nu. Det är tänkbart att andra metoder kunde ha varit bättre.

Citat:
Ryssarna går metodiskt till väga. Där kan vi snacka om ordnade former. Du och de andra russofobiska knallkorkarna lyckas alltid hitta något halmstrå att greppa. Det senaste tycks vara dessa soldater från NK som ingen sett röken av. Men även om de skulle finnas så är de få och betyder inget militärt utan deras närvaro är i så fall en manifestation av det nyligen ingångna försvarssamarbetet. NK försöker inte att pådyvla hela världen sin ordning. Det gör globohomoimperiet USA och är därmed det i särklass största hotet. Min fiendes fiende vet du.

Jag har ofta varit skeptisk mot den fiende-konstruktionen.

Men snälla söta! Ordnade former? Inga seriösa bedömare anser att de ryska styrkorna gör något annat än en slät figur. De lever på sitt numerära övertag personellt och materiellt, och i hög grad lever nu det ryska artilleriet på nordkoreanska granater.
Citera
2024-11-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag tror inte att många äldre konservativa israelälskare vet hur isolerade de är påväg att bli i Israel-frågan. Yngre som hoppar mellan olika internetkanaler och podcasts och ser debatter, osv. ser ju klart och tydligt hur israelsidan förlorar debatten omgående. Jag har knappt någonsin tittat på en debatt där israelsidan klarade sig väl, och jag brukar vara ganska objektiv när det gäller att utvärdera debatter (erkänner när sidan jag förespråkar förlorar en debatt).

Till och med mainstreampajasen Piers Morgan som är en slags konstig spelevink som söker underhållning i första hand snarare än agendan, bjuder in bästa debattörer från båda sidorna och omgående vinner palestinasidan, trots att Morgan fortsätter säga att han försiktigt står på Israels sida. Det känns nästan som om han spelar israelvän för att hans mediekanal ska fortsätta låta honom erbjuda fria debatter (om än dåligt modererade). Det är mycket svårt att tänka sig att det finns yngre som enbart tittar på Ben Shapiro eller liknande med tanke på hur man navigerar genom internet, det är omöjligt att ha envägskommunikation likt på mainstream-tv där man bara får höra Fox news predikanter som gammal republikan.

Redan 2021 så hade palestinasupport bland yngre evangeliker fallit från 69% till 33%:

https://www.jpost.com/israel-news/evangelical-youth-losing-love-for-israel-by-35-percent-study-shows-671178

Uppseendeväckande siffror.

Ifall vi ser på unga republikaner:

https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/04/02/younger-americans-stand-out-in-their-views-of-the-israel-hamas-war/

Så är det uppseendeväckande att bara 28% säger sig stå på Israels sida, medan 12% står på palestinarnas sida. De flesta är antagligen neutrala "america first".

Jämför detta med gamla foxnews-republikaner där 70% är pro-israel och bara 3% står på palestinernas sida.

Demokraterna hade chansen att stjäla många unga röster ifall de agerat hårdare mot Israel i den här frågan, men valde israellobbyns pengar och mediakontakter framför att vinna valet.

Ja, det anmärkningsvärda är hur stödet för Israel rasat bland unga inom högern. Kanske är det (utöver internets roll) för att Israel förändrats? Boomers formades politiskt i en tid där Israel var vinnare av PR-kriget. Det är nog lättare att gilla ett Israel som företräds av Golda Meir snarare än Ben-Gvir. Det är lättare för ett sekulär-liberalt Israel att framstå som västerländskt jämfört med ett religiöst ultranationalistiskt Israel. Israel grundades av människor från den förra kategorin men styrs nu alltmer av människor från den senare.

På det engelskspråkiga internet kan man idag lätt hitta röster från höger som är Israel-kritiska eller ”America First”-neutrala. Candace Owens, Tucker Carlsons podcast etc. Snubblar man över Ben Shapiro lär man också snubbla över dessa röster.

I Sverige har jag dock ej sett samma utveckling ännu. Svenska internet-personligheter till höger som Joakim Lamotte, Aron Flam, Henrik Jönsson med flera är 100% pro-israeliska.
Citera
2024-11-20, 17:04
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I bästa fall hamnar de i något arabland, så får de ta hand om den soppa de själva kokat. Palestinierna i Gaza har väl anledning att kontemplera om det varit så klokt att ständigt skjuta raketer på israeliska civila i decennier nu. Det är tänkbart att andra metoder kunde ha varit bättre.

Jag har ofta varit skeptisk mot den fiende-konstruktionen.

Men snälla söta! Ordnade former? Inga seriösa bedömare anser att de ryska styrkorna gör något annat än en slät figur. De lever på sitt numerära övertag personellt och materiellt, och i hög grad lever nu det ryska artilleriet på nordkoreanska granater.

I bästa fall? Önsketänkandet nu igen. Men vi vet ju vart dessa araber i huvudsak kommer att fly. Nämligen till Europa. Och jag orkar inte med denna judiska offerkofta och sandlådediskussion om vem som gjort vad mot vem. Däremot kan jag konstatera att de flesta i världen anser att det är Israel som är förövare både nu och sen många decennier tillbaka.

Du är verkligen ett offer för propagandan i väst. Vilka ”seriösa bedömare” lyssnar du på? Clowner som John Deni, Ben Hodges och Paasikivi? Inte är det riktiga militära bedömare som Scott Ritter, Douglas McGregor, Earl Rasmussen, Larry Johnson, Karen Kwiatkowski, Brian Berletic och Mark Sleboda i alla fall.
Citera
2024-11-20, 17:06
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Man kan fundera på om det finns ett sammanhållet Irak, med tanke på shiitisk inblandning och kurdisk splittring. Men, vi kan helt enkelt inte veta, men det sannolika är att om mullorna tappar makten och ett annat styre tillträder, kommer fortfarande Iran vara betydelsefullt, men inte på samma aggressiva sätt.

Saudierna har ältat på wahabistisk extremism i området och Iran finansierad shiarörelsen till sådan nivå att shiitiska och sunniska araber aldrig kan se varandra längre som i första hand araber som i Saddams tid. På så sätt så är Saddams fall ganska så likt när Tito dog i Juguslavien. Antagligen så är Irak ett land som är omöjlig att delas dock då Bagdad exempelvis har 60-40 sunni och shia och det är liksom Libanon väldigt blandat och inte jämnt geografiskt fördelad förutom just kurderna i Norr.

Det är inte troligt att imamernas inflyttande minskar för att Iran förstörs, men extrema sunniterna kan givetvis få övertaget igenom vapentillgång från saudierna och ta över Irak. Att en arabnationalism kan återvända till området är inte troligt dock, då folket identifierar sig främst med sin religion numera och sådant kan man inte vända tillbaka från.

Citat:
Det var Hamas som anföll den 7 oktober på ett sätt som förmodligen är oförlåtligt både av vanliga israeler och regeringen. Vi i Europa har nog svårt att föreställa oss det hämndbehov som uppstått, och de starka drivkrafter som leder Israel till att en gång för alla vilja undanröja hotet.

Hämndkänslor är ingen ursäkt för varesig 7e oktober eller Israels folkmord. Tyskarna hade hämndkänslor också från hur de blev förudmjukade efter 1a världskriget. PKK har mördat fler turkar än vad hamas har mördat israeler exempelvis. Inte ens Ryssland gick och sökte utplåna alla tjetjener efter terroristattentat av samma skala som hamas attack i Israel.

Citat:
Svårt att väga, men Israel har ett bättre casus belli än Ryssland.

Casus belli ger ingen rätt att agera hur de vill mot någon fiende. Jag argumenterar inte mot israels rätt att försvara sig själv, lika lite som jag för den delen argumenterar emot palestiners rätt att försvara sig själva mot ockupation, FN skriver klart och tydligt att en befolkning under ockupation har rätt att försvara sig.

Både Hamas och IDF har dock förbrukad denna rätt till försvar med deras barbariska krigsmetoder.

Citat:
Man kan fundera på vilket ansvar ett lands regering har inför en minoritet som är direkt landsförrädisk och en ständig risk för den egna befolkningen. Vad gör man med en sådan minoritet om de inte flyttar godvilligt?

Turkiet gjorde väl rätt sak då mot de pontiska grekerna och armenierna?
Citera
2024-11-20, 17:11
Medlem
Citat:

Totalt verklighetsfrånvänt. Inget arabland tänker ta emot två miljoner palestinier från Gaza och tre miljoner från Västbanken.

Om Israel hade visat att Fatahs metoder ger mer utdelning för palestinierna så hade Hamas stöd sjunkit som en sten. Istället har Israel förnedrat Fatah, dels genom ytterligare bosättningar, dels genom stöd till Hamas.
Citera
2024-11-20, 17:25
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Ja, det anmärkningsvärda är hur stödet för Israel rasat bland unga inom högern. Kanske är det (utöver internets roll) för att Israel förändrats? Boomers formades politiskt i en tid där Israel var vinnare av PR-kriget. Det är nog lättare att gilla ett Israel som företräds av Golda Meir snarare än Ben-Gvir. Det är lättare för ett sekulär-liberalt Israel att framstå som västerländskt jämfört med ett religiöst ultranationalistiskt Israel. Israel grundades av människor från den förra kategorin men styrs nu alltmer av människor från den senare.

På det engelskspråkiga internet kan man idag lätt hitta röster från höger som är Israel-kritiska eller ”America First”-neutrala. Candace Owens, Tucker Carlsons podcast etc. Snubblar man över Ben Shapiro lär man också snubbla över dessa röster.

I Sverige har jag dock ej sett samma utveckling ännu. Svenska internet-personligheter till höger som Joakim Lamotte, Aron Flam, Henrik Jönsson med flera är 100% pro-israeliska.

Bland de riktigt unga som tittar på spelare i twitch och manosfärpersonligheter så har vi ju incelnazisten Nick Fuentes som är riktigt stor och självklart figurer som Andrew Tate.

Känner inte till allt som ploppar fram i den nya internetverkligheten, men får känslan att det bara blir mer och mer israelkritiskt med tiden.

Även i debatter i twitter så har jag sett meme dyka upp här och var där antikristna kommentarer uttalas av israeliska politiker som översätts, det är ständig bombardemang av information som skadar den skenheliga israeliska propagandan av sig själv. Netanyahu talar ju fortfarande som en hårdhänt amerikansk högerpolitiker med militär bakgrund som medelrepublikanen skulle rösta på, men det är fullt med rötägg omkring honom som han helst gärna inte vill att amerikanska folket ska ha vetskap om (som just Ben Gvir).
Citera
2024-11-20, 17:49
Medlem
Citat:
Bland de riktigt unga som tittar på spelare i twitch och manosfärpersonligheter så har vi ju incelnazisten Nick Fuentes som är riktigt stor och självklart figurer som Andrew Tate.

Ja, de sorterna finns också. Men jag har lite svårare att se nazister, incels och mansrörelsen bli politiskt mainstream.

Citat:
Känner inte till allt som ploppar fram i den nya internetverkligheten, men får känslan att det bara blir mer och mer israelkritiskt med tiden.

Även i debatter i twitter så har jag sett meme dyka upp här och var där antikristna kommentarer uttalas av israeliska politiker som översätts, det är ständig bombardemang av information som skadar den skenheliga israeliska propagandan av sig själv. Netanyahu talar ju fortfarande som en hårdhänt amerikansk högerpolitiker med militär bakgrund som medelrepublikanen skulle rösta på, men det är fullt med rötägg omkring honom som han helst gärna inte vill att amerikanska folket ska ha vetskap om (som just Ben Gvir).

Läste en intressant artikel om Israels ”Borat-problem”:

https://www.theamericanconservative.com/israels-borat-problem/

Citat:
The problem for Israel is not that the American masses blame Israel for Western colonialism, but the opposite. The American right and center, which once reflexively supported Israel as a core Western ally, are now beginning to see Israelis and Palestinians as two equally troublesome Middle Eastern peoples.

Citat:
The popular image of Israel has moved closer to that of Cohen’s character: a foreign conman with a strange affect, strange hatreds, and strange demands. Whenever an Israeli army spokesman claims to have found weapons hidden in Palestinian babies’ incubators, Americans may hear an echo of Cohen’s voice.

Politiker som Ben-Gvir och IDF-talesmän som Daniel Hagari bidrar helt klart till Israels Borat-problem. Minns ett bisarrt klipp där Hagari var inne i en lägenhet i Gaza och pekade på en gardin och påstod detta var bevis på att lägenheten använts som bas av Hamas eftersom terrorister kan gömma sig bakom gardinen. Som taget ur en Borat-sketch.

Ben-Gvir är så bisarr att jag fortfarande är chockad över att han finns på riktigt. Kan tänka mig honom i ett Borat-komediprogram där han på knagglig engelska berättar för amerikaner ”you now in my country it is a tradition to spit on the Christian”. Byt ut Christian mot Jew och du har Borat.
Citera
2024-11-20, 21:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
I bästa fall? Önsketänkandet nu igen. Men vi vet ju vart dessa araber i huvudsak kommer att fly. Nämligen till Europa. Och jag orkar inte med denna judiska offerkofta och sandlådediskussion om vem som gjort vad mot vem. Däremot kan jag konstatera att de flesta i världen anser att det är Israel som är förövare både nu och sen många decennier tillbaka.

Det vet vi inte alls. Det kan lika gärna bli in i Egypten eller Syrien.

Citat:
Du är verkligen ett offer för propagandan i väst. Vilka ”seriösa bedömare” lyssnar du på? Clowner som John Deni, Ben Hodges och Paasikivi? Inte är det riktiga militära bedömare som Scott Ritter, Douglas McGregor, Earl Rasmussen, Larry Johnson, Karen Kwiatkowski, Brian Berletic och Mark Sleboda i alla fall.

Nej, Ritter, McGregor et consortes avstår jag.

Vilka av Dina husgudar förutsåg den mästerliga ukrainska Kursk-manövern? Eller för den delen den israeliska personsökarattacken?
Citera
2024-11-20, 21:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Saudierna har ältat på wahabistisk extremism i området och Iran finansierad shiarörelsen till sådan nivå att shiitiska och sunniska araber aldrig kan se varandra längre som i första hand araber som i Saddams tid. På så sätt så är Saddams fall ganska så likt när Tito dog i Juguslavien. Antagligen så är Irak ett land som är omöjlig att delas dock då Bagdad exempelvis har 60-40 sunni och shia och det är liksom Libanon väldigt blandat och inte jämnt geografiskt fördelad förutom just kurderna i Norr.

Det är inte troligt att imamernas inflyttande minskar för att Iran förstörs, men extrema sunniterna kan givetvis få övertaget igenom vapentillgång från saudierna och ta över Irak. Att en arabnationalism kan återvända till området är inte troligt dock, då folket identifierar sig främst med sin religion numera och sådant kan man inte vända tillbaka från.

Iran/Persien var i grunden en kulturnation. Det som är landets allt överskuggande problem är islam, och dess företrädare. Med en annan ledning skulle Iran kunna återta sin ställning som fungerande stat. kanske krävs det att en sha återinsätts, kanske inte. Någon arabnationalism som innefattar Iran är svår att tänka sig.

Citat:
Hämndkänslor är ingen ursäkt för varesig 7e oktober eller Israels folkmord. Tyskarna hade hämndkänslor också från hur de blev förudmjukade efter 1a världskriget. PKK har mördat fler turkar än vad hamas har mördat israeler exempelvis. Inte ens Ryssland gick och sökte utplåna alla tjetjener efter terroristattentat av samma skala som hamas attack i Israel.

Jag förklarar - inte ursäktar.

Citat:
Casus belli ger ingen rätt att agera hur de vill mot någon fiende. Jag argumenterar inte mot israels rätt att försvara sig själv, lika lite som jag för den delen argumenterar emot palestiners rätt att försvara sig själva mot ockupation, FN skriver klart och tydligt att en befolkning under ockupation har rätt att försvara sig.

Både Hamas och IDF har dock förbrukad denna rätt till försvar med deras barbariska krigsmetoder.

Krig och internationell politik handlar inte särskilt mycket om rätt, utan om att segra. Beklagligt nog.

Citat:
Turkiet gjorde väl rätt sak då mot de pontiska grekerna och armenierna?

Man får nog lov att skilja på multietniska imperier (och Turkiet var nog fortfarande det då i alla fall i det kollektiva medvetandet) och nationalstater, särskilt små nationalstater på gränsen till undergång.
Citera
2024-11-20, 21:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Totalt verklighetsfrånvänt. Inget arabland tänker ta emot två miljoner palestinier från Gaza och tre miljoner från Västbanken.

Om Israel hade visat att Fatahs metoder ger mer utdelning för palestinierna så hade Hamas stöd sjunkit som en sten. Istället har Israel förnedrat Fatah, dels genom ytterligare bosättningar, dels genom stöd till Hamas.

Hade Fatah/PLO avstått från terroraktioner från början, så hade vi inte varit där vi är nu. Fatah/PLO är paria även i länder som Jordanien, Egypten och Libanon. Det kanske är så att ingen vill ta emot dessa människor, och då skall vi givetvis inte acceptera dem i Europa heller.
Citera
2024-11-20, 21:45
Medlem
Citat:
Hade Fatah/PLO avstått från terroraktioner från början, så hade vi inte varit där vi är nu. Fatah/PLO är paria även i länder som Jordanien, Egypten och Libanon. Det kanske är så att ingen vill ta emot dessa människor, och då skall vi givetvis inte acceptera dem i Europa heller.

Både den palestinska och judiska sidan har begått terrorism. Hur världen hade sett ut utan terrorism vet vi ej.

Jag håller med om att palestinierna bör skickas tillbaka till Israel där de kommer ifrån. De ska ej dumpas på andra länder i Mellanöstern eller Europa.
Citera
2024-11-20, 21:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Både den palestinska och judiska sidan har begått terrorism. Hur världen hade sett ut utan terrorism vet vi ej.

Jag håller med om att palestinierna bör skickas tillbaka till Israel där de kommer ifrån. De ska ej dumpas på andra länder i Mellanöstern eller Europa.

Om de skall någonstans, borde det väl vara Jordanien? I tvåstatslösningen från 40-talet blev Israel den judiska staten och (Trans-)jordanien blev den arabiska. Emellertid blev, som bekant, inte palestinierna särskilt väl integrerade där, vilket knappast israelerna kan lastas för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in