2024-11-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Som på beställning så kommer Investment answers med denna på ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=x_4wekmYtrc&ab_channel=InvestAnswers

Kan du förklara hur de där konvertibla obligationerna som Microstrategy utfärdar fungerar. Han säger att de inte ger någon ränta och saknar nedsida, men att man däremot har potentiell uppsida genom att de går att konvertera till aktier. Skulle vilja begripa liksom finansieringsmetoden. Är upplägget att antingen väljer den som köpt obligationen att få tillbaks sitt lån utan någon som helst ränta eller också så konverterar de sin obligation till någon i skuldebrevet definierad mängd aktier istället?

Jag är inte expert på denna typ av företagsfinansiering.
Citera
2024-11-20, 22:54
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Kan du förklara hur de där konvertibla obligationerna som Microstrategy utfärdar fungerar. Han säger att de inte ger någon ränta och saknar nedsida, men att man däremot har potentiell uppsida genom att de går att konvertera till aktier. Skulle vilja begripa liksom finansieringsmetoden. Är upplägget att antingen väljer den som köpt obligationen att få tillbaks sitt lån utan någon som helst ränta eller också så konverterar de sin obligation till någon i skuldebrevet definierad mängd aktier istället?

Jag är inte expert på denna typ av företagsfinansiering.

Saylor säljer aktier, emitterar, ställer ut konvertibler och lånar pengar för att köpa Bitcoin.
Det kan verka vara halvsnurrigt, men kursutvecklingen visar att att wall street gillar hans take.
Citera
2024-11-20, 22:55
Medlem
Även tidigare halvt avsomnade Semler Scientific har fått lite liv i sin aktiekurs efter att man implementerat en bitcoinstrategi:

https://finance.yahoo.com/quote/SMLR/

Företaget har nu samlat på sig 1273 bitcoin:

https://www.coingecko.com/en/public-companies-bitcoin
Citera
2024-11-20, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Saylor säljer aktier, emitterar, ställer ut konvertibler och lånar pengar för att köpa Bitcoin.
Det kan verka vara halvsnurrigt, men kursutvecklingen visar att att wall street gillar hans take.

Ja, men jag förstår ju det. Men är bara det där med hållbarheten i strategin. Förstår att han på något vis bygger en position som kanske på sikt den största enskilda marknadsaktören på det här viset. Men om man tittar lite på finansiering så är ju emission av aktier något som stärker ett företags soliditet. Genom en nyemission tillförs medel till eget kapital. Däremot när en obligation ställs ut, då uppstår det liksom en skuld i företaget. Där förstår jag liksom att hans bet är att över tid stiger kursen på förvärvade bitcoins, vilket gör att den ränta som ska betalas på i vart fall tidigare utfärdade obligationer, blir så obetydlig att det blir en vinst. Skulle dock priset på Bitcoin falla, ja då går inte det i lås, då måste företaget långsiktigt sälja av sitt innehav för att betala lånet och räntan.

Men jag fattar att Saylor inte tror det blir så. Soliditeten ökar såklart också om det är så att priset på bitcoin stiger för då sätts ju dessa skulder i relation till tillgångar som i framtiden är mycket större än då lånet utfärdades.

Jag undrar bara hur hållbar strategin liksom är och hur den stora premien på aktien nu motiveras. Det är inte så lätt att fatta och jag är inte alls expert på företagsvärderingar.
Citera
2024-11-20, 23:19
Medlem
EgoistNs avatar
Saylor agerar efter en övertygelse om att en Bitcoin kommer att kosta flera miljoner usd i framtiden.
Citera
2024-11-20, 23:49
Medlem
EgoistNs avatar
I övrigt var det förmodligen bara Sith Master och undertecknad som ens kände till MSTR under 2022?
Citera
2024-11-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
I övrigt var det förmodligen bara Sith Master och undertecknad som ens kände till MSTR under 2022?

Jag kan minnas att jag först såg Saylor på någon lista över bitcoinmiljardärer. Men då var han typ god för 1 miljard och idag är karln god för 11!
Citera
2024-11-21, 06:01
Medlem
$97k.
Citera
2024-11-21, 06:16
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Getingen är long and strong.

Priset har nu brutit ut ur den gröna triangeln. Bullish om triangeln fortsatt fungerar som stöd. Väldigt bullish om lila diagonal håller som en trappa upp. Neutral/bearish om priset faller tillbaka ner i triangeln. Gör exit om en ljuskropp kommer i kontakt med nivån som den röda cirkeln är tänkt att illustrera.
Graf 4H: https://ibb.co/c66PjDS

Citat:
Somnade ifrån det här igår. Gäsp. Egentligen säger mitt system att jag borde göra exit här men tänker chansa och klipper vid den röda cirkeln istället baserat på ljusstängning. Motivering: Anser att det kan finnas skäl att vara optimistisk så länge som den gröna triangeln håller.

Graf 4: https://ibb.co/ynfyD31

Citat:
Det har skett lite progress på 4H under dagen, priset har börjat att expandera över den gröna triangeln, dock ganska försiktigt än så länge. Två möjliga vektorer har uppenbarat sig över svart diagonal. Kommer att låta det här löpa tillsvidare. Min plan i dagsläget är att jag klipper vid en förlust av svart diagonal med en ljuskropp som bekräftar trendskiftet. Den gröna cirkeln markerar mitt entry.

Graf 4H: https://ibb.co/SvD14Yc

Edit: Värt att tillägga är att det här hade fått precis samma utfall även om jag hade agerat i enlighet med mitt system, hade bara gått lång igen vid en reclaim av blå horisontell. Nåväl, over and out.

Nu börjar det att bli tal om mer aggressiv prisexpansion. Ytterligare en vektor har dykt upp på prisgrafen och den här har brantare lutning vilket är precis vad man vill se i det här läget.
Har flyttat upp min stop loss något (röd cirkel) för att ta höjd för om det blir tal om en plötslig flush. I övrigt är planen fortsatt densamma. Innan svart diagonal korsas med en definitiv ljusstängning på 4H finns det ingen anledning att vara annat än long.

Graf 4H: https://ibb.co/WkBTbwN
Citera
2024-11-21, 06:40
Medlem
Citat:
Nu börjar det att bli tal om mer aggressiv prisexpansion. Ytterligare en vektor har dykt upp på prisgrafen och den här har brantare lutning vilket är precis vad man vill se i det här läget.
Har flyttat upp min stop loss något (röd cirkel) för att ta höjd för om det blir tal om en plötslig flush. I övrigt är planen fortsatt densamma. Innan svart diagonal korsas med en definitiv ljusstängning på 4H finns det ingen anledning att vara annat än long.

Graf 4H: https://ibb.co/WkBTbwN

Vrf går det upp så mkt just nu? Efter att haft balans ett tag.
Citera
2024-11-21, 06:49
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarefreeAlien
Vrf går det upp så mkt just nu? Efter att haft balans ett tag.

Jag spekulerar inte så mycket i varför olikt många av dom övriga skribenterna i den här tråden. Jag tittar bara på prisutvecklingen och på hur förutsättningarna ser ut i termer av hur sannolikt det är att olika scenarion kan komma att inträffa.
Citera
2024-11-21, 10:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Kan du förklara hur de där konvertibla obligationerna som Microstrategy utfärdar fungerar.

Det spelar ingen roll hur konvertiblerna fungerar.

En analogi:
En person tar lån på sin stuga, och bygger ett till rum. Detta nya rum får värdet på stugan att stiga så han kan ta lån på detta nya värde och bygga ett nytt rum. Detta nya rum får värdet att stiga så han kan ta nytt lån...osv osv.

Sen om han kapitaliserar på sin utbyggnad genom att ta nya lån på värdeökningen eller om det är intäkter för att han hyr ut det nya rummet, eller om det är en kombination spelar ingen roll i sammanhanget.

Det är det som MicroStrategy anser sig hittat, en helt ny affärsmodell att expandera verksamheten (som nu inkluderar "köpa Bitcoin för evigt") med hjälp av Bitcoin.

...typ så iaf, som jag förstått det.
Senast redigerad av Leaston 2024-11-21 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in