2024-11-21, 08:34
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Och då säger din lilla ryggmärg ”woke”?

Som sagt - spekulationer, vilket ett DISKUSSIONSFORUM är till för - vad är det du inte förstår, din lille kalkon? (passande användarnamn, by the way)
Citera
2024-11-21, 08:49
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som sagt - spekulationer, vilket ett DISKUSSIONSFORUM är till för - vad är det du inte förstår, din lille kalkon? (passande användarnamn, by the way)
Oväntat att folk här omedelbart spekulerar att det är kvinnor, woke, kränkta och nån hämndgalen som är anledning, och inte att det hänt nåt. Klart man får diskutera - yttrandefriheten är fri - men man behöver ju inte låtsas som att det inte säger en del.
Citera
2024-11-21, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Oväntat att folk här omedelbart spekulerar att det är kvinnor, woke, kränkta och nån hämndgalen som är anledning, och inte att det hänt nåt. Klart man får diskutera - yttrandefriheten är fri - men man behöver ju inte låtsas som att det inte säger en del.

Vad spekulerar då du i kan ha hänt?
Citera
2024-11-21, 09:28
Medlem
Detta handlar om inköp av kompisar.

/Lasse från Gnesta
Citera
2024-11-21, 09:38
Medlem
Citat:
Kan det vara att någon påtalat att kvinnor inte klarar av yrket och därmed är farliga för både kollegorna och de som de är satta att egentligen rädda? Cheferna gillade inte detta då de är woke?
Eller tvärtom ? Cheferna kanske påtalade detta och nån bög eller kvinna blev kränkt ??
Citera
2024-11-21, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-fran-Gnesta
Detta handlar om inköp av kompisar.

/Lasse från Gnesta
Kan du utveckla ? Vem är den andra avstängda ?
Citera
2024-11-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Eller tvärtom ? Cheferna kanske påtalade detta och nån bög eller kvinna blev kränkt ??

Ja, varför inte - allt är möjligt.
Citera
2024-11-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Om en brandman är sysslolös på stationen är det helt perfekt = inga olyckor i samhället, det är väl egentligen så det i den bästa av världar ska vara.

Sen tror jag de inte är speciellt sysslolösa (pratat med brandman jag känner) utan att fokus kanske allt mer flyttas från arbeta operativt dvs öva för bli allt bättre när väl olyckan är framme till att stå på stan och visa upp brandbilen och besöka skolor mm. Dvs från operativt till ”förebyggande” som man inte ens vet om de ger någon egentlig effekt då det handlar om showa för barn istället för öva rökdykning och som allt annat ska det redovisas som % mm till kommunen, viktiga nyckeltal för chefen kunna vissa upp.

Sen får man lägga det i perspektiv till yrkesvalet. Varför har en person valt att bli brandman? Är det för den vill hjälpa människor vid olyckor och vara duktig på det. Hänga med i tekniska utvecklingen hela tiden med nya faror som elbilar, olika batterier, nya byggnadssätt och material med olika egenskaper vid brand. Ja det är kanske därför man vill bli brandman och ändrar man den förutsättningen till att ta bort tid för tidigare skrivet till att man ska leka ungdomsgård där man har noll övning, utbildning eller rent av saknar social kompetens dvs fel man på fel plats, ja då kan det vara grogrund för missnöje.

Sen att man som chef med mandat kanske tvingar folk utföra olika uppgifter utanför dess yrkesroll så kan jag gissa är ett användande av makt och saklig grund för visselblåsare om det missförhållandet och då är det toppen av pyramiden som granskas, dvs chefen som är ytterst ansvarig för verksamheten.

Nu vet jag inte vad som hänt i Göteborg men lär väl komma fram med tiden.
Det beror nog på vilken station de jobbar på. Jag levde ihop med en brandman i 10 år och dom höll bara på med innebandy och lagade mat på stationen.
Citera
2024-11-21, 10:02
Medlem
Citat:
Det beror nog på vilken station de jobbar på. Jag levde ihop med en brandman i 10 år och dom höll bara på med innebandy och lagade mat på stationen.

Var det brandmän eller poliser där skador orsakade av innebandy var den huvudsakliga orsaken till sjukskrivningar...? Var några år sedan...
Citera
2024-11-21, 10:04
Avstängd
Citat:

ungefär så ser det ut, att laga maten är lite av en tradition att lägga tid och omsorg på den, sedan är det ofta en väldigt fin grupp att vara i, det är trevligt, kan säga det hände mer än en gång att maten bara fick lämnas när ett larm gick och det inte alltid var särskilt kul i det du fick se i jobbet, brandkåren får åka på många obehgliga trafikolyckor

men på det stora hela ett bra jobb men lönen gör att det inte går att jobba som det längre, iaf för mig
Citera
2024-11-21, 10:06
Medlem
Citat:
Var det brandmän eller poliser där skador orsakade av innebandy var den huvudsakliga orsaken till sjukskrivningar...? Var några år sedan...
Skulle inte förvåna mig! Han jag levde med hade konstant ryggont och det berodde på innebandyn!
Han käkade voltaren konstant!
Citera
2024-11-21, 10:08
Medlem
Jävla gnällande om woke hit och dit.

Det jag har hört från annars välinformerade källor är att det började med att cheferna vid APT-mötet våras i Gårda ville detaljreglera stationerna.

-Det är numera förbjudet att okynnesglida nerför brandstationssstången från fikarummet till bilarna, tydligen övar man strömhopp i Ester Williams-stil på måndagarna. Lika stor skaderisk som innebandy enligt företagshälsan.
-Det har varit flera fall av okynnesåkning i brandbilar samt att man på ligapremiären i april använde vattenkanoner mot gästande Djurgården-supportrar. Hela stan står naturligtvis bakom men då det inte står i verksamhetsbeskrivningen behöver det upphöra tills det kan skrivas in i regleringsbrevet.
-Sedan var det massa prat om övertidsuttag, att stadsdelsnämnderna behöver spara in.

Efter det eskalerade dåliga stämningen och missnöjet med ledningen var monumentalt. Sen kom bomben. Man lever inte som man lär. Tydligen har hela ledargarnityret varit nere på Lundby station, "lånat" branduniformer och haft dessa på Gretas på ledningsgruppens avslutningsfest inför sommaren som "en rolig grej". Tydligen har det varit jordens party med skumpa, glada människor, uppblåsbara får och insmorda dvärgar som sprang runt i brandhjälmar.

Ingen har sett uniformerna som brandsoldaterna behövde sedan dess så facket drog visselblåsarkortet.

Men vi får väl se vad som kommer ut av det hela. Min källa säger att antagligen försöker man dölja det och hävdar att det handlar om att man tagit ut material för privat bruk istället från Ahlsells.

/Sender
Senast redigerad av senderoluminosa 2024-11-21 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in