2024-11-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Cannabis är narkotika precis som till exempel heroin, kokain och amfetamin. Begreppen lätt eller tung narkotika är missledande eftersom alla droger har olika skadebilder.
Non sequitur.

Koffein är en drog precis som fentanyl. Vilken relevans har det i frågan om vilka droger som är lätta respektive tunga?

Orden ”knark” och ”narkotika” har inte den konnotationen som du tror, bland personer som har en modern och vetenskaplig utgångspunkt i cannabisfrågan.
Citera
2024-11-20, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Hur har du dragit slutsatsen att cannabis är farligt? Exakt vilka parametrar är det du tagit med i beräkningen?
Dödsfall, överdoser, beroende, abstinens?
Du har skrivit tillräckligt många inlägg nu i olika trådar om att cannabis är ”farligt”. Det är dags att du förklarar varför nu.

Den ännu mer relevanta frågan är varför något ska vara olagligt för att det kan vara farligt?
Varför räcker det inte med att du använder din rätt till att låta bli cannabis? Varför måste alla andra också ta samma beslut som du? Är du fascist?

Diverse fysiska och psykiska skador samt en del indirekta skador. Därför.

Cannabis är inte något som eventuellt kan vara farligt, det är farligt och lömskt eftersom användaren aldrig kan veta hur och när det blir farligt.

Det är inte mitt beslut. Det är lagen. Den har inget att göra med mig.
Citera
2024-11-20, 17:33
Medlem
Citat:
Men va fan, du fetar ju fel del av texten.

Påståendet är ju att cannabis orsakar KOL. Det fetade stycket visar att det inte stämmer, i.o.m att man uttryckligen skriver att man inte kunde visa ett samband med lungemfysem, vilket är ett av två tillstånd som tillsammans orsakar sjukdomen i fråga.

Obstruktionen orsakas av en kombination av inflammation i luftvägarna (bronkit, bronkiolit) och förstörd lungvävnad (lungemfysem)
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kroniskt_obstruktiv_lungsjukdom

Citat:
Nej, den genomsnittlige cannabismissbrukaren parasiterar på sin omgivning med sitt omåttliga och paranoida ego.
Vad baserar du det påståendet på? Har du några belägg för detta?
Citera
2024-11-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Ja, men hittar inget när man googlar.
Det enda som dyker upp är att cannabis inte leder till tunga droger, samt ett faktablad från den Holländska regeringen.

Vilka sökord använder du?
Glöm inte att du har bevisbördan på denna punkt.

Jag har en halv bokhylla med det. Att det eventuellt är svårt att hitta på google förvånar mig inte.
Citera
2024-11-20, 17:36
Medlem
Citat:
Non sequitur.

Koffein är en drog precis som fentanyl. Vilken relevans har det i frågan om vilka droger som är lätta respektive tunga?

Orden ”knark” och ”narkotika” har inte den konnotationen som du tror, bland personer som har en modern och vetenskaplig utgångspunkt i cannabisfrågan.

Kaffe...

Ja men tjenare...
Citera
2024-11-20, 17:40
Medlem
Citat:
Påståendet är ju att cannabis orsakar KOL. Det fetade stycket visar att det inte stämmer, i.o.m att man uttryckligen skriver att man inte kunde visa ett samband med lungemfysem, vilket är ett av två tillstånd som tillsammans orsakar sjukdomen i fråga.

Obstruktionen orsakas av en kombination av inflammation i luftvägarna (bronkit, bronkiolit) och förstörd lungvävnad (lungemfysem)
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kroniskt_obstruktiv_lungsjukdom

Vad baserar du det påståendet på? Har du några belägg för detta?

Hördu hobbydoktorn, det spelar mindre roll exakt vilka av den sortens sjukdomar som är mer eller mindre orsakade av cannabis. Vill du så gärna ha rätt om KOL så fine. Cannabis blir inte mer göttigöttans för det.

Alla som har eller har haft cannabismissbrukare i sin bekantskapskrets osv känner till detta. Alla utom andra cannabismissbrukare. Du behöver inte läsa dig till detta.
Citera
2024-11-20, 17:41
Medlem
Citat:
Diverse fysiska och psykiska skador samt en del indirekta skador. Därför.

Cannabis är inte något som eventuellt kan vara farligt, det är farligt och lömskt eftersom användaren aldrig kan veta hur och när det blir farligt.
Varför vägrar du konsekvent att tala om vilka skador det rör sig om?
Att du hittills inte kommit med några parametrar annat än det häpnadsväckande faktumet att rökning är dåligt för lungorna, talar sitt tydliga språk. Du har helt enkelt inget underlag för det du påstår.

Svara på frågan varför det skulle vara relevant att något kan vara farligt. Varför har man inte rätt att själv bestämma vilka risker man vill ta? Varför måste alla andra tvingas att ta samma beslut som du i den frågan? Räcker det inte med att du använder din rätt att avstå cannabis?

Citat:
Det är inte mitt beslut. Det är lagen. Den har inget att göra med mig.
Klart som fan att lagen speglar åsikterna bland okunniga och fördomsfulla människor som du.
Du håller ju med om att lagen är korrekt. Du vill att att alla andra vuxna människor ska tvingas till att ta samma beslut som du gällande cannabis. Du nöjer dig inte med att bestämma över ditt eget liv, utan alla andra måste också välja samma som du. Varför?
Senast redigerad av Tickelitu 2024-11-20 kl. 17:43.
Citera
2024-11-20, 17:42
Medlem
Citat:
Kaffe...

Ja men tjenare...

Goddag yxskaft?

Du ser idiotin i ditt egna resonemang när jag använder det, men inte när du själv gör det?
Citera
2024-11-20, 17:44
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Jag har en halv bokhylla med det. Att det eventuellt är svårt att hitta på google förvånar mig inte.

Tipsa gärna om några böcker.
Citera
2024-11-20, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan.
Enligt mig så är alla argument för en lagalisering av cannabis helt självklara. Jag har länge varit för en lagalisering av växten cannabis av många olika själ men framförallt för att stoppa våra gäng!
Ni som är mot en legalisering. Varför är ni det?

För att skydda korkade människor. Eller för att skydda människor från att bli korkade. Som du uppenbarligen är. Eller har blivit.

Helt ok skäl.
Citera
2024-11-20, 17:47
Medlem
Citat:
Hördu hobbydoktorn, det spelar mindre roll exakt vilka av den sortens sjukdomar som är mer eller mindre orsakade av cannabis. Vill du så gärna ha rätt om KOL så fine.
Klart det är relevant att påpeka att du sitter och påstår saker du inte har ett underlag för.

Citat:
Cannabis blir inte mer göttigöttans för det.
Så vilka skador är det cannabis orsakar då menar du?

Citat:
Alla som har eller har haft cannabismissbrukare i sin bekantskapskrets osv känner till detta. Alla utom andra cannabismissbrukare. Du behöver inte läsa dig till detta.
Du baserar alltså din bild av cannabis på de ~5% av användarna som har ett missbruk?
Mycket oseriöst resonemang. Det vore som att analysera effekten av alkohol genom att bara titta på den lilla grupp av alkoholmissbrukare som sitter och vrålar på en parkbänk.
Det ger givetvis inte en korrekt bild av drogen.
Citera
2024-11-20, 17:49
Medlem
Citat:
Varför vägrar du konsekvent att tala om vilka skador det rör sig om?
Att du hittills inte kommit med några parametrar annat än det häpnadsväckande faktumet att rökning är dåligt för lungorna, talar sitt tydliga språk. Du har helt enkelt inget underlag för det du påstår.

Svara på frågan varför det skulle vara relevant att något kan vara farligt. Varför har man inte rätt att själv bestämma vilka risker man vill ta? Varför måste alla andra tvingas att ta samma beslut som du i den frågan? Räcker det inte med att du använder din rätt att avstå cannabis?

Klart som fan att lagen speglar åsikterna bland okunniga och fördomsfulla människor som du.
Du håller ju med om att lagen är korrekt. Du vill att att alla andra vuxna människor ska tvingas till att ta samma beslut som du gällande cannabis. Du nöjer dig inte med att bestämma över ditt eget liv, utan alla andra måste också välja samma som du. Varför?

Du verkar ärligt talat helt fixerad vid mig. Jag kan hursomhelst inte lista böcker med tusentals sidor bara så där, det fattar du väl. Däremot kan jag komma med källhänvisningar i specifika frågemål.
Är det något jag har så är det underlag, kanske lite för mycket och någon annan är säkert bättre på att ge svar på tal bara så där. Är du inte glad att jag inte är den? Nu kan du intala dig själv att fortsätta knarka lite till. Inte för att jag tror att du skulle ta till dig något ändå.

Är lagen ute efter dig? Naw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in