2023-05-12, 12:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Alltså det är ju samma sak men självklart är digitalt och fysiska kontanter 2 helt olika saker även om dom är samma, har du sålt en cykel så är det bara gå till en bankomat och stoppa in pengarna så förstår inte riktigt problemet här.

Enda gången men vill använda kontanter och inte kort är väl då när kortterminalen inte funkar men det händer ju mer än sällan så det behovet finns inte idag gå runt med kontanter direkt.

Kontanter görs mer och mer värdelösa. Ingen vill ha dem. Det var en gubbe som samlade in för välgörande ändamål. Han fick inte sätta in sedan till detta på banken då han samlade 100 000 per gång och banken tyckte det var för mycket så han fick sluta. Banken kanske inte förstår att de som är volontärer inte ska behöva leka bank.

Genom digitala pengar kan banken helt styra vad man får använda sina pengar till.
Citera
2023-05-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ni kan hylla kontanter hur mycket ni än vill. Får ni kontanter kan ni bara använda dem där kontanter används. Kontanter och kort är inte samma slags pengar. Säljer jag en cykel för 5000 kontant kan jag inte betala min hyra med de pengarna. Så fort man sätter in så kan man bli blockad. Inte värt det.

Dvs överallt i den normala världen.

hyran och räkningarna betalar man genom kontot.

Resten tar man ut från bankomat när man ska ut på stan och köpa nåt eller äta nåt.

Enkelt.
Citera
2023-05-13, 07:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Dvs överallt i den normala världen.

hyran och räkningarna betalar man genom kontot.

Resten tar man ut från bankomat när man ska ut på stan och köpa nåt eller äta nåt.

Enkelt.

Mm... väldigt enkelt när man står med pengar för sålda saker som man inte kan omvandla, som man MÅSTE köpa upp på någon affär. Eller också kan du swisha med främlingar, rekommenderar det inte.
Citera
2024-10-12, 00:42
Medlem
Riktiga män betalar sin SKATT kontant, men det är tydligen inte tillåtet!!

https://www.dagensjuridik.se/debatt/skatteverket-accepterar-inte-kontant-betalning-av-skatt-i-strid-med-lagen/
Citera
2024-10-12, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xn2bwu4i

https://www.dagensjuridik.se/debatt/skatteverket-accepterar-inte-kontant-betalning-av-skatt-i-strid-med-lagen/

Ja nog är det sjukt och ironiskt att staten inte vill ha sina egna pengar när nån vil betala deras höga skatter på kontoret.

I usa är det inga problem att betala skatten med 1kronor om man så vill.
Citera
2024-10-13, 08:49
Bannlyst
"Kul" att läsa de här dekalerna överallt: "Kontantfritt, för vår och din säkerhet". Näringslivet bryr sig inte om min säkerhet, man har aldrig visat i modern tid att man ställer upp på ett säkert samhälle annat än en politiskt korrekt polisstat. Det gick alldeles för sig en gång att använda sig av kontanter överallt. Den minsta valör jag kommer ihåg har varit 5-öringen. Jag önskar att människor av rätta virket någon gång kunde höra till landets makthavare.
Citera
2024-10-13, 17:28
Medlem
ormbitens avatar
Jag hade morföräldrar som drev butik när jag var liten.
På den tiden var det helt gratis för butikerna att lämna in dagskassor hos banken. Kortbetalning fanns ju inte.

Men sen kom kortbetalningarna smygande. Först till en väldigt liten del och till en extremt liten fast månatlig kostnad.

Med tiden har kortbetalningarna kommit att ta över och kontanter försvunnit. Det är nog mer än 90 procent idag som är kortbetalning gentemot kontant.

Nu för tiden är det inte ett dugg billigt för butikerna att ha kortbetalning. Det kan i vissa fall vara den största kostnaden som en företagare har.
Kostnaden är oftast både fast och procentuell av omsättningen.

Samtidigt som kortavgifterna skenat så har man också gjort det riktigt svindyrt för företagare att deponera och att köpa kontanter i den dagliga verksamheten.

Bankerna tillverkar miljarder varje månad bara genom att låta betalningar kosta pengar. Helt sinnessjukt.

Om man förr i tiden hade en 50 lapp i handen och betalade med den så kunde den gå från hand till hand till hand till hand till hand oändligt många gånger... Och den var fortfarande värd 50 kronor även om den bytte ägare flera gånger per dag året om.
50 lappen varken förökade sig eller förminskade sig.

Gör man likadant idag med kortbetalning så tar banken typ 1,50 till 3 kr varje gång 50 lappen byter ägare.
När 50 lappen har bytt ägare typ 15-30 gånger via kortbetalningar så har den genererat en ny 50 lapp i inkomster till bankväsendet.

Det är ju klart som korvspad att banken INTE vill att "Riktiga män ska använda kontanter".

Hur länge till dröjer det innan riksbankerna och staterna slutar att trycka upp och ge ut fysiska kontanter?
Citera
2024-10-13, 21:13
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
"Kul" att läsa de här dekalerna överallt: "Kontantfritt, för vår och din säkerhet". Näringslivet bryr sig inte om min säkerhet, man har aldrig visat i modern tid att man ställer upp på ett säkert samhälle annat än en politiskt korrekt polisstat. Det gick alldeles för sig en gång att använda sig av kontanter överallt. Den minsta valör jag kommer ihåg har varit 5-öringen. Jag önskar att människor av rätta virket någon gång kunde höra till landets makthavare.

Kontantfritt handlar bara om att banker och stat ska ha kontroll av pengaflödena, har inte med kundens säkerhet osv.

Det är en av punkterna i agenda 2030 att staten ska äga dig och dina resurser och frihet ska begränsas.
Citera
2024-10-14, 09:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Kontantfritt handlar bara om att banker och stat ska ha kontroll av pengaflödena, har inte med kundens säkerhet osv.

Det är en av punkterna i agenda 2030 att staten ska äga dig och dina resurser och frihet ska begränsas.

Utöver kontroll över betalströmmar så innebär minskad kontanthantering kraftigt sänkta kostnader för bankerna samt även en möjlighet att ta mer betalt, då de drar en avgift för varje transaktion. Så ja, det är definitivt bankerna som är de stora vinnarna på kontantfritt.
Citera
2024-10-14, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Då rånar idioter bara bussen hela tiden så den aldrig går som den ska med massa deprimerade busschaförer och sena ressänerer till följd. Inge bra för samhället.
Bullshitargument som det finns lösningar på. I värsta fall genom att ALLA kontanter går direkt ner i en låda som chauffören inte kan öppna, i kombination med att man måste ha med sig jämna pengar.
Citera
2024-11-20, 17:23
Bannlyst
Jag älskar mynt! Jag skulle vilja ha mynt i högre valörer än 10-kronan. Jag vill ha 50-kronan. Vore en härlig känsla att få betala tex en restaurangnota med 10 stycken 50-kronorsmynt. Man tar upp sin pung och snörar upp den och häller ut 10 mynt att betala med.

"Kort". "Elektroniska betalningar". Bögigt d-a modernt samhälle, säger jag.
Citera
2024-11-21, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xn2bwu4i

En sak dom missat är att en skuld får man betala på vilket sätt som helst.
Vi har avtalsfrihet så en företagare kan avtala med sina kunder att betalning ska ske med tex kort.

Exempelvis en restaurang utan skyltar om kontantfrihet kan inte senare efter att kunden ätit kräva ett visst betalmedel. Och eftersom det uppstått en skuld där ingen betalningsmetod finns avtalad i förväg så kan kunden betala med vilka betalningsmedel som han vill.

Gällande skatteverket så kanske man eventuellt kan hänvisa till deras hemsida och deras broschyrer som ett avtal om hur betalning ska ske. Men det tål nog att prövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in