Citat:
Ursprungligen postat av
katperlom
Jag tror att hon försöker ge H dåligt samvete genom att sova utomhus för hon har trots allt fått bättre och säkrare alternativ presenterade för sig, men just nu verkar hon så uppslukad av konflikten med Hassan att hon glömmer vad som faktiskt är viktigt: Att akut lösa hemlöshetssituationen och att göra en långsiktig plan för boende och återhämtning.
Kan tycka att socialtjänsten i Huddinge som trots allt har ett uppsökande team borde försöka möta upp henne fysiskt och hjälpa med det praktiska för att göra de ansökningar som krävs för att hon ska kunna få hjälp. När någon är så djupt försjunken i sin misär är det inte rimligt att förvänta sig att att hon ska kunna vila på sin egna exekutiva förmåga eller försöka hjälpa henne över telefon. Det vet alla som jobbat med eller varit nära en person i samma situation.
OM Pia kunde ta till sig, att Hassan INTE är hennes kille, så hade det nog funkat bättre. Enligt Pia själv, så sprang de på varandra på krogen i februari. I februari stängdes elen av i Pias lägenhet, då hon hade slutat att betala räkningar. Så då passade det väl bra med att utse Hassan till pojkvän. Som hon sa:" Jag har bestämt att Hassan är min kille o det kommer Hassan också snart att tycka..."
Från februari o fram tills "nu", så har de umgåtts. Pia har ju haft ett egenintresse av att hålla relationen vid liv, då hon var på väg att bli hemlös.
Gällande soc...de har haft kontakt med Pia. Dock har Pia förkastat deras hjälp. Mycket för att det har legat på henne själv att agera. Pia har ansett, att det är soc som ska agera. De ska ringa henne. För att det är deras jobb. Hon gillar inte att de talar om för henne vad hon ska göra. Hon vill att de ger henne boende i Huddinge.
Pia har hela tiden lagt ansvaret på andra gällande sin situation. Som andra skriver här...hon vill ha hjälp, men allt ska vara gratis. Hon vill inte ha något, om det inte väljs ut av henne själv.
Ge Pia ett boende, och hon kommer att kräva mat, vin o nyinköpta lakan...i 3 veckor.