2024-11-20, 07:06
Medlem
diseuses avatar
I eftermiddag redovisas den utredning som föreslår ändringar i grundlagen som nog är högintressant för flitiga läsare av denna tråd.

Pressmeddelande från regeringen (Pressträff i samband med överlämning av betänkandet Personuppgifter och mediegrundlagarna):
Citat:
Onsdag den 20 november tar justitieminister Gunnar Strömmer emot betänkandet Personuppgifter och mediegrundlagarna från Utredningen om ett förstärkt skydd för personuppgifter på tryck- och yttrandefrihetsområdet. Utredningen har haft i uppdrag att se över grundlagsskyddet för söktjänster som offentliggör personuppgifter. I samband med överlämningen hålls en pressträff kl. 16.00 tillsammans med justitieministern och den särskilda utredaren Daniel Gustavsson.
Utredningsdirektivet: Dir. 2023:145
Citera
2024-11-20, 09:40
Medlem
Eidermags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
I eftermiddag redovisas den utredning som föreslår ändringar i grundlagen som nog är högintressant för flitiga läsare av denna tråd.

Pressmeddelande från regeringen (Pressträff i samband med överlämning av betänkandet Personuppgifter och mediegrundlagarna):

Utredningsdirektivet: Dir. 2023:145

Vad tror vi om innehållet och effekten? Kommer dom uttala något så starkt att rättsbaserna kommer börja ta bort grejer? Vad är den snabbaste åtgärden dom kan göra rent juridiskt?
Senast redigerad av Eidermag 2024-11-20 kl. 09:52.
Citera
2024-11-20, 09:44
Medlem
fendadens avatar
Då Gunnar Axén verkar sitta på någon enorm blackmail på regeringen/Gunnar Strömmer så förväntar jag mig en urvattnad utredning som inte kommer föreslå något förbud mot databaserna.

Det kommer på sin höjd presenteras en medelväg där friande domar och mindre förseelser föreslås förbjudas medan grövre brott (2+ år fängelse) ska fortsätta redovisas för att "värna journalistiken" eller något liknande trams.

Den riktiga släggan vi alla längtar efter kommer från EU-domstolen nästa år. Jag hoppas givetvis att jag har fel.
Citera
2024-11-20, 09:51
Medlem
Eidermags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Då Gunnar Axén verkar sitta på någon enorm blackmail på regeringen/Gunnar Strömmer så förväntar jag mig en urvattnad utredning som inte kommer föreslå något förbud mot databaserna.

Det kommer på sin höjd presenteras en medelväg där friande domar och mindre förseelser föreslås förbjudas medan grövre brott (2+ år fängelse) ska fortsätta redovisas för att "värna journalistiken" eller något liknande trams.

Den riktiga släggan vi alla längtar efter kommer från EU-domstolen nästa år. Jag hoppas givetvis att jag har fel.

Medelväg vore intressant. Med tanke på att regeringen härom veckan sa åt IMY om att dom ska vara snabbare så är det då möjligt att dom lägger ansvaret mer hos dom?
Citera
2024-11-20, 13:54
Medlem
https://www.svtplay.se/video/eDvLYA3/morgonstudion/idag-06-00?video=visa&position=6489

Morgonstudion tar också upp utredningen om grundlagsändring och försöker måla upp det som att tjejer skulle vara i fara utan rättsdatabaser.

Spola till 48:55 och 2:48:14
Citera
2024-11-20, 14:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Vill tipsa om att Försvarsmakten har gjort en ny dokumentär. Men i länkat avsnitt så säger chefen på MSB hur viktigt det är att Sverige kan skydda känsliga uppgifter. Som adresser och personnummer.

Alltså anser MSB själv att sidor som Lexbase eller MrKoll är ett säkerhetshot mot Sverige.

Krig i vår tid. Del 5

Det säger sig självt och då speciellt i dessa tider med krig i Europa och utbredd gängkriminalitet att öppna databaser med en väldig massa personlig information som adresser och personnummer kan missbrukas på olika sätt.

Det är dessutom oerhört märkligt att sidor som Lexbase och MrKoll tex har kunnat fortsätta sin verksamhet trots GDPR som trädde i kraft 25 maj 2018, nu har det gått hela 6 år och inget har hänt?
Citera
2024-11-20, 14:54
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://www.svtplay.se/video/eDvLYA3/morgonstudion/idag-06-00?video=visa&position=6489

Morgonstudion tar också upp utredningen om grundlagsändring och försöker måla upp det som att tjejer skulle vara i fara utan rättsdatabaser.

Spola till 48:55 och 2:48:14

Det här är inte en kvinnofråga överhuvudtaget. Detta handlar om rehabilitering och brottsförebyggande åtgärder. Lexbase försöker medvetet framställa det som att kvinnors liggande med män skulle vara en viktigare fråga än det samhällsviktiga arbetet med att förebygga brott och stödja återanpassning. Helt otroligt 😂
Citera
2024-11-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden

Det tyngsta som kan föreslås är grundlagsändringar. Det ska isåfall ut på remiss och sedan tar det två år. Under den tiden kommer politikerna säga nej som de två tidigare försöken.
Citera
2024-11-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppalillaloppa
Det tyngsta som kan föreslås är grundlagsändringar. Det ska isåfall ut på remiss och sedan tar det två år. Under den tiden kommer politikerna säga nej som de två tidigare försöken.

Varför skulle det krävas en grundlagsändring? De grundlagsskyddade rättigheterna får ju begränsas via vanlig lag så borde det inte räcka att exempelvis sekretessmarkera uppgifter eller stifta någon lag som begränsar grundlagsrättigheten i just det avseendet?
Citera
2024-11-20, 16:30
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Verkar så, ja! =)

Dessutom kommer ju EU-domstolen ha "lite" att säga. Tveksamt om de ens kommer hinna röra lagstiftningen innan dess ...

Ja, anser EUD att GDPR trumfar svenska grundlagen (vilket den gör) så är ju allt detta i princip onödigt.

Men skönt att vi rör oss i rätt riktning, oavsett.

Den brännande frågan för många nu är om Lexbase kommer börja hörsamma krav om radering i ljuset av utredningens förslag. Det vore i deras bästa intresse men vågar inte hoppas på för mycket.
Senast redigerad av fendaden 2024-11-20 kl. 16:34.
Citera
2024-11-20, 16:35
Medlem
Utredaren har sagt flera gånger att det är upp till IMY vad som är ok att offentliggöra. Betyder det att de kommer kunna göra en ny bedömning utan ny lagstiftning?
Senast redigerad av Hejsvejs145 2024-11-20 kl. 16:38.
Citera
2024-11-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Låter som ene eventuell ändring kommer ta en evighet tyvärr

Ja, om de måste vänta på lagen. Men EU-domstolen kommer med all sannolikhet hinna före.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in