2024-11-19, 04:31
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Allt är ju staten. Statlig riksbank, statliga banker, statsbudgeten. Så ett sätt att ge pengar till staten att betala sina utgifter samt även pengar till de statliga bankerna att kunna låna ut eller använda hur?

Där för undrar jag om det är ett sätt för att det skall vara lagligt. Kanske får inte riksbanken bara injicera pengar direkt in i statsbudgeten?
Oavsett är det förödande för den ryska ekonomin! Det är,som att pissa på sig då man fryser. Det kommer tillbaka och biter dom i röven och det kommer att ta decennier att styra upp de skador det åsamkar landet.
Citera
2024-11-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är osäker på varför de gör så. Men enligt artikeln jag länkade så använde de samma teknik under pandemin, när ryska ekonomin också var i trubbel. Oavsett vad exakt de gör, så utökar de penningmängden i samhället via bankernas expanderade balansräkningar, så helt plötsligt är där mer pengar i systemet och alla underskott är borta. USA gjorde också detta i flera år tills nyligen. (fast med andra tekniker). Jag tror man ska vara väldigt insatt för att förstå svagheter och styrkor med just den metoden som Ryssland använder (jag är det inte). Däremot lär man kunna titta på den procentuella ökningen. De utökar penningmängden med 2-3 trillion (biljoner) rubel. Den totala penningmängden (M2) är cirka 107 trillion rubel. Dvs man ökar penningmängden med 2-3%, vilket motsvarar 3% inflation (ovanpå resten av inflationen i år). Förenklat. Detta planerar man göra de kommande åren också.

Eller översatt till svenska.
Vi har inga pengar
Ingen vill låna oss pengar
hmmmmmmm hmmmmmm
Vi skapar nya pengar i samma anda som puttes förebild Adolf.
Adolf startade tryckpressarna och putte löser det med obligationer som ingen vill köpa via lånesnurra.
Citera
2024-11-19, 16:27
Medlem
Mullrets avatar
Soldaterna får klara sig utan bidrag om de blir, skadade.

Citat Cornucopia.

" Putin sänker ersättningen till sårade med 97% – sjätte blodigaste dagen för ryssarna, men bröt in i Kupiansk – oljedepå bombad djupt in i Ryssland
skriven av Lars Wilderang 2024-11-14 10:46"
Citera
2024-11-19, 17:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Oavsett är det förödande för den ryska ekonomin! Det är,som att pissa på sig då man fryser. Det kommer tillbaka och biter dom i röven och det kommer att ta decennier att styra upp de skador det åsamkar landet.

Ja men de har väl inget val, antagligen börjar det bli skralt med realiserbara tillgångar i välfärdsfonden att sälja ut. Säkert inte tomt men man kanske får värva mellan att sälja av tillgångar och att trycka nya digitala pengar på ett så balanserat sätt som möjligt. Ryska riksbanken har ju varit skickliga på att hantera situationen hittills. Vi skall vara glada för att deras armé och deras industri inte är lika bra.

Edit, om detta täcker upp budgeten för hela 2025 så är det ju inte så illa, men antagligen kommer det behövas fler åtgärder när pengarna tryter i statens skattekista; minskade skatteinkomster och oväntade krigsutgifter.
Senast redigerad av HejaFinland 2024-11-19 kl. 18:00.
Citera
2024-11-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tycker inte att Natos vapen visat sig så mycket bättre. Abrams-stridsvagnar är för tunga och komplicerade. Leopard 2 slås ut precis som andra stridsvagnar. Alla wunder waffen som Ukraina fått med jämna mellanrum (Storm Shadow, Leopard 2, Himars, F-16) visar sig inte göra nån skillnad. Trots Patriotsystem och miljarders miljarder i missiler så bombar Ryssland ändå Kiev när de vill. Osv.

Världens länder har att välja mellan Nato-vapensystem med brister och ryska vapensystem med brister.

Det enda säkra från det här kriget är att framtidens krig består av drönare, massiva mängder artilleri, total överblick över slagsfältet. Alltså nya grejer som varken Väst eller Ryssland finslipat ännu.

Absolut att alla system har brister, men att rysk vapenexport har fullständigt kraschat är fakta.

Nu får man inte tänka för kortsiktigt här - givetvis exporterar de inte vapen just nu när de själva behöver varje granat och fordon de kan framställa. Det är det långa perspektivet som spelar roll.

Man ska verkligen inte underskatta hur långsiktiga vapenaffärer är. Det är inte som att ett land köper x antal stridsvagnar, dessa levereras så är det klart. Tvärtom, från beställning till första leverans dröjer ofta flera år, och hela affären löper ofta på 20-30 år eller ännu mer och inkluderar allt från utbildning och reservdelar till uppgradering och renoveringar.

Majoriteten av det Ryssland levererade under 2000- och 2010-talen var grejer som beställts på 1980- och 1990-talen. Efter första sanktionerna sattes in 2014 (när de annekterade Krim) började de få strul med produktionen och beställarna drog öronen åt sig. De har fått in mycket färre beställningar under 2010-talet och sedan krigets början har det varit nästan helt dött. Så det som händer just precis nu är inte det viktiga, utan vad som händer kommande 10-20 år, i synnerhet efter detta krig är slut och deras enorma inhemska efterfrågan slår i botten. Bra sammanställning här: https://www.youtube.com/watch?v=Wdap15tWnfI

Man kan här lägga in en jämförelse mot t.ex västerländska system. Där är givetvis blandad efterfrågan, men detta krig har haft starkt inflytande över vilket förtroende diverse försvarsmakter har till olika system, och de ryska systemen har inte precis levt upp till deras eget säljsnack. Samtidigt har Lockheed Martin fördubblat produktionen av HIMARS från 45 till 90 system om året och deras orderbok är full fram till typ 2060.
Senast redigerad av guldduscharn 2024-11-19 kl. 20:22.
Citera
2024-11-19, 21:08
Medlem
Artikel från gårdagens Business Insider, citerar bl.a ryska statsägda försvarskoncernen Rostecs VD Sergej Tjemezov, som klagar på att räntorna är så höga att de äter upp alla vinster och att flera bolag i koncernen hotas av konkurs om inget görs snart. https://www.businessinsider.com/russia-economy-outlook-stagflation-recession-inflation-gdp-growth-ukraine-war-2024-11

Får mig att tänka på den här liraren som utbringade en skål till ryska börsens död på bästa sändningstid 2022. "Kära aktiemarknad, du stod oss nära, du var intressant, vila i frid kamrat"! https://www.youtube.com/watch?v=mOAdYUb4Erw
Citera
2024-11-20, 00:00
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Allt är ju staten. Statlig riksbank, statliga banker, statsbudgeten. Så ett sätt att ge pengar till staten att betala sina utgifter samt även pengar till de statliga bankerna att kunna låna ut eller använda hur?

Där för undrar jag om det är ett sätt för att det skall vara lagligt. Kanske får inte riksbanken bara injicera pengar direkt in i statsbudgeten?

Centralbanken brukar inte få köpa landets statsobligationer direkt av staten i en marknadsekonomi. Men de kan köpa landets statsobligationer på den öppna marknaden ("Quantitative Easing"). Att Ryssland i stället valt detta udda upplägg kan vara för att centralbanken skall ha stabila tillgångar och de bedömer att ryska statsobligationer har hög risk (s.k. "junk bonds") och är inget som man vill ha i sitt innehav. Den risken skyfflar man med detta upplägg över på de statliga bankerna.

Att centralbanken köper landets statsobligationer (här indirekt), görs som en sista utväg för att stimulera en ekonomi i recession där ränta är nära noll och man har låg inflation. Ryssland har precis motsatta problem, skenande ränta och hög inflation, och då är det rent vansinne att slänga ännu mer bränsle på brasan! Verkar mer vara en desperat åtgärd för att kortsiktigt täcka budgetunderskottet...
Citera
2024-11-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är osäker på varför de gör så. Men enligt artikeln jag länkade så använde de samma teknik under pandemin, när ryska ekonomin också var i trubbel. Oavsett vad exakt de gör, så utökar de penningmängden i samhället via bankernas expanderade balansräkningar, så helt plötsligt är där mer pengar i systemet och alla underskott är borta. USA gjorde också detta i flera år tills nyligen. (fast med andra tekniker). Jag tror man ska vara väldigt insatt för att förstå svagheter och styrkor med just den metoden som Ryssland använder (jag är det inte). Däremot lär man kunna titta på den procentuella ökningen. De utökar penningmängden med 2-3 trillion (biljoner) rubel. Den totala penningmängden (M2) är cirka 107 trillion rubel. Dvs man ökar penningmängden med 2-3%, vilket motsvarar 3% inflation (ovanpå resten av inflationen i år). Förenklat. Detta planerar man göra de kommande åren också.

Det går inte att säga så - om befolkningen ökar kan man trycka gratispengar i en fungerande ekonomi.

Om befolkningen minskar behöver man strypa penningmängden.

Nu stämmer inte detta riktigt eftersom vi har digitala pengar idag.

Men om staten ger mig 100 mkr i hemlighet genom sedeltryck så påverkar detta inte ankdammens inflation.

O det skulle det inte göra så mycket i ryssland heller om detta hålls hemligt - det dröjer ju en tid efter sedelpressning innan detta märks - först när man märker att det går att zuugaa aav sina kunder meer pengar startar den gallopperande inflationen
Citera
2024-11-20, 16:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det går inte att säga så - om befolkningen ökar kan man trycka gratispengar i en fungerande ekonomi.

Om befolkningen minskar behöver man strypa penningmängden.

Nu stämmer inte detta riktigt eftersom vi har digitala pengar idag.

Men om staten ger mig 100 mkr i hemlighet genom sedeltryck så påverkar detta inte ankdammens inflation.

O det skulle det inte göra så mycket i ryssland heller om detta hålls hemligt - det dröjer ju en tid efter sedelpressning innan detta märks - först när man märker att det går att zuugaa aav sina kunder meer pengar startar den gallopperande inflationen

ja det var därför jag skrev 'förenklat', du har helt rätt. Så varför skrev jag det? Jo för att indikera storleksordningen av betydelsen. Det blir inte 20% extra inflation och även om du har rätt i vad du skriver, så blir det nog inte 0.2% extra inflation heller, utan mer.

Där finns ju också ytterligare argument för varför man kan göra det utan att driva inflationen. USA gjorde också det i många år utan att inflationen stack iväg, men de var i ett annat läge. Jag har heller inte orkat klura eller läsa på vad Rysslands specifika lösning spelar för roll, det är inte textbook QE.
Citera
2024-11-20, 16:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Centralbanken brukar inte få köpa landets statsobligationer direkt av staten i en marknadsekonomi. Men de kan köpa landets statsobligationer på den öppna marknaden ("Quantitative Easing"). Att Ryssland i stället valt detta udda upplägg kan vara för att centralbanken skall ha stabila tillgångar och de bedömer att ryska statsobligationer har hög risk (s.k. "junk bonds") och är inget som man vill ha i sitt innehav. Den risken skyfflar man med detta upplägg över på de statliga bankerna.

Att centralbanken köper landets statsobligationer (här indirekt), görs som en sista utväg för att stimulera en ekonomi i recession där ränta är nära noll och man har låg inflation. Ryssland har precis motsatta problem, skenande ränta och hög inflation, och då är det rent vansinne att slänga ännu mer bränsle på brasan! Verkar mer vara en desperat åtgärd för att kortsiktigt täcka budgetunderskottet...

Jag tror (kan ha fel?) att nackdelen med ryska modellen är inte bränsle på brasan. Det är att du ökar risken för systemproblem i finansiella delen av ekonomin. Bankerna blir svagare för du har skyfflat över risken på bankerna. Det är oproblematiskt, tills risken inte är en risk längre, utan ett faktum.
Citera
2024-11-20, 23:16
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
En stor del av rysslands försvarsindustri kommer slås ut efter kriget.

Ryssarna ha lyckas med att totalsabba sin vapenexport fullständigt.
INGEN vill köpa Ryska vapen idag eller i framtiden beroende på hur dessa (under)presterat i Ukraina.

Hur många fler branscher är likt vapenindustrin?
Och det var inte som Ryssarna kunde luta sig mot så mycket annat än olja/gasexport innan kriget...

De är körda.
Fullständigt.
De kan nog alltid hitta länder i Mellanöstern och Afrika som köper deras skräp. En av deras största beställare har tidigare varit Indien och de har skärt ned kraftig på sina inköp av vapen från Ryssland.
Citera
2024-11-21, 00:20
Medlem
https://x.com/igorsushko/status/1859137483323195573?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Det går bra för Ryssland enligt ”skribenterna”. Någon som tror dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in