2024-11-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Har du något motsvarande som motsäger rapporten?

Här är Bank of Russias pressrelease i samband med senaste räntehöjningen.
Alla antaganden framåt i Elviras siffror bygger på att man slutar överspendera (upphör med kriget) vilket inget verkar tyda på.

https://www.cbr.ru/eng/press/event/?id=21112

Bank of Russia har massvis med info på sin hemsida översatt till engelska så om man vill ha ”fakta” så finns det möjlighet att förkovra sig.
Citera
2024-11-17, 19:07
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Här är Bank of Russias pressrelease i samband med senaste räntehöjningen.
Alla antaganden framåt i Elviras siffror bygger på att man slutar överspendera (upphör med kriget) vilket inget verkar tyda på.

https://www.cbr.ru/eng/press/event/?id=21112

Bank of Russia har massvis med info på sin hemsida översatt till engelska så om man vill ha ”fakta” så finns det möjlighet att förkovra sig.

Tack för länken.
Den säger ungefär det min säger, Rysslands ekonomi märker av läget, men kommer inte att haverera inom överskådlig tid, som det ser ut just nu.
Väl Mött.
Citera
2024-11-17, 19:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Trump är sista livlinan för putte.
Kommer sanktionerna fortsätta på den nivå vi har nu (samt hål täppas), eller skärpas så går ryzk ekonomi samma väg som Sovjetunionens.
Om Trumps ryzzvänliga administration släpper på sanktionerna och påbörjar handel så är det ett annat utfall.
Att ryzzlands transportsystem är på väg att haverera är fakta (järnväg och flyg).
Att bostadsmarknaden havererar inom kort är även det förutspått.

Har du andra insikter så får du gärna dela.

Vi är ju på sätt och vis eniga. Jag tror det du skriver händer på 3-5 års sikt. Vi får dock följa utvecklingen, i Ryssland bear-case så börjar ekonomiska problem eskalera om 9-12 månader för att kunna påverka kriget kanske 9 månader senare riktigt allvarligt. Då tror jag ryska armén "sätter sig på röven" över hela fronten och gör som de gjorde vid Ukrainas stora motoffensiv 2023. Det är mycket billigare.

Håller du med mig om att ovanstående är realistiskt?

Jag har jefligt svårt att se att sanktionerna skulle släppas.
Citera
2024-11-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi är ju på sätt och vis eniga. Jag tror det du skriver händer på 3-5 års sikt. Vi får dock följa utvecklingen, i Ryssland bear-case så börjar ekonomiska problem eskalera om 9-12 månader för att kunna påverka kriget kanske 9 månader senare riktigt allvarligt. Då tror jag ryska armén "sätter sig på röven" över hela fronten och gör som de gjorde vid Ukrainas stora motoffensiv 2023. Det är mycket billigare.

Håller du med mig om att ovanstående är realistiskt?

Jag har jefligt svårt att se att sanktionerna skulle släppas.

Trump är en osäkerhetsfaktor som inte går att bortse ifrån.
Han omger sig med ryzzvänner inför sin framtida maktutövning.
Kommer han att fortsätta vara putte star stuck eller kommer han vara opponent?
I min värld 50/50.
Tror att nu när järnvägen i princip inte fungerar så kommer det bli tungt att få fram materiel till både fronten och kritiska tillverkare.
Jag tror allt det jag skrivit kommer att hända under 2025 (Trump är osäkerhetsfaktorn).

Jag tror inte att kriget kommer att vinnas/förloras på fältet utan att ryzzfans ekonomi gör fortsatt krig ohållbart.
Redan nu har puttes vilja att stå staty och vara omskriven i historien kostat ryska befolkningen mer än vad som går att beskriva.
Citera
2024-11-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Tack för länken.
Den säger ungefär det min säger, Rysslands ekonomi märker av läget, men kommer inte att haverera inom överskådlig tid, som det ser ut just nu.
Väl Mött.

Tror du att putte kommer att sluta driva krigsekonomin?
Det är grunden till Bank of Russias prognoser.
Annars tror Elvira på stagflation.
Förestående krasch på bostadsmarknaden.
puttes försök att låna pengar verkar även det gå om intet, ingen vill köpa ryzka statsobligationer.
Vart ska pengarna komma ifrån (sedelpressarna)?
Citera
2024-11-18, 08:26
Medlem
Pitschkas avatar
En stor del av rysslands försvarsindustri kommer slås ut efter kriget.

Ryssarna ha lyckas med att totalsabba sin vapenexport fullständigt.
INGEN vill köpa Ryska vapen idag eller i framtiden beroende på hur dessa (under)presterat i Ukraina.

Hur många fler branscher är likt vapenindustrin?
Och det var inte som Ryssarna kunde luta sig mot så mycket annat än olja/gasexport innan kriget...

De är körda.
Fullständigt.
Citera
2024-11-18, 19:21
Medlem
https://x.com/glasnostgone/status/1858574397642047604?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Som verkligheten ser ut så tänker Putin spendera ännu fler miljarder på att DÖLJA konsekvenserna för rysk ekonomi… Inte en framgångssaga som de flesta förstår.
Citera
2024-11-18, 20:06
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
https://x.com/glasnostgone/status/1858574397642047604?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Som verkligheten ser ut så tänker Putin spendera ännu fler miljarder på att DÖLJA konsekvenserna för rysk ekonomi… Inte en framgångssaga som de flesta förstår.

Märkligt skrivet.

Det här är nyheten: Ryska centralbanken kommer att täcka ett budgetunderskott skapat av ryska myndigheter, och de gör det med en slags QE (quantitative easing), dvs ett modernt alternativ till att trycka pengar. (men det får liknande konsekvenser i praktiken). Sättet de gör QE på är udda.

https://www.moscowtimes.ru/2024/11/18/tsbzalet-milliardi-vgosbanki-chtobi-napolnit-voennii-byudzhet-putina-a148008
Quantitative Easing: https://en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_easing

Jag skulle dock ta denna nyhet med en nypa salt tills vidare för jag kan inte hitta någon annan källa på nätet som analyserar och förklarar detta.
Citera
2024-11-18, 22:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Märkligt skrivet.

Det här är nyheten: Ryska centralbanken kommer att täcka ett budgetunderskott skapat av ryska myndigheter, och de gör det med en slags QE (quantitative easing), dvs ett modernt alternativ till att trycka pengar. (men det får liknande konsekvenser i praktiken). Sättet de gör QE på är udda.

https://www.moscowtimes.ru/2024/11/18/tsbzalet-milliardi-vgosbanki-chtobi-napolnit-voennii-byudzhet-putina-a148008
Quantitative Easing: https://en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_easing

Jag skulle dock ta denna nyhet med en nypa salt tills vidare för jag kan inte hitta någon annan källa på nätet som analyserar och förklarar detta.

Knepigt. Riksbanken skall låna pengar till statligt ägda banker, som skall köpa statsobligationer för de pengarna, som skall finansiera statens budgetunderskott.

Är det mer någon sorts bokföringsövning att riksbanken inte får pumpa in pengar i budgeten direkt utan det måste gå via statsobligationer?
Citera
2024-11-18, 22:23
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Knepigt. Riksbanken skall låna pengar till statligt ägda banker, som skall köpa statsobligationer för de pengarna, som skall finansiera statens budgetunderskott.

Är det mer någon sorts bokföringsövning att riksbanken inte får pumpa in pengar i budgeten direkt utan det måste gå via statsobligationer?

Jag är osäker på varför de gör så. Men enligt artikeln jag länkade så använde de samma teknik under pandemin, när ryska ekonomin också var i trubbel. Oavsett vad exakt de gör, så utökar de penningmängden i samhället via bankernas expanderade balansräkningar, så helt plötsligt är där mer pengar i systemet och alla underskott är borta. USA gjorde också detta i flera år tills nyligen. (fast med andra tekniker). Jag tror man ska vara väldigt insatt för att förstå svagheter och styrkor med just den metoden som Ryssland använder (jag är det inte). Däremot lär man kunna titta på den procentuella ökningen. De utökar penningmängden med 2-3 trillion (biljoner) rubel. Den totala penningmängden (M2) är cirka 107 trillion rubel. Dvs man ökar penningmängden med 2-3%, vilket motsvarar 3% inflation (ovanpå resten av inflationen i år). Förenklat. Detta planerar man göra de kommande åren också.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-11-18 kl. 22:46.
Citera
2024-11-18, 23:49
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Verkar vara ett minst sagt underligt koncept om detta stämmer. Ryska centralbanken skall alltså låna ut pengar till statliga banker för att dessa ska köpa räntebärande statslåneobligationer? Obligationer som de statliga bankerna sedan kan pantsätta hos centralbanken för att köpa ännu mer obligationer... Är räntan på lånen bankerna får för att köpa obligationer lägre än räntan på obligationerna i så fall? Vad är löptiden på obligationerna?
Citera
2024-11-19, 02:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Verkar vara ett minst sagt underligt koncept om detta stämmer. Ryska centralbanken skall alltså låna ut pengar till statliga banker för att dessa ska köpa räntebärande statslåneobligationer? Obligationer som de statliga bankerna sedan kan pantsätta hos centralbanken för att köpa ännu mer obligationer... Är räntan på lånen bankerna får för att köpa obligationer lägre än räntan på obligationerna i så fall? Vad är löptiden på obligationerna?

Allt är ju staten. Statlig riksbank, statliga banker, statsbudgeten. Så ett sätt att ge pengar till staten att betala sina utgifter samt även pengar till de statliga bankerna att kunna låna ut eller använda hur?

Där för undrar jag om det är ett sätt för att det skall vara lagligt. Kanske får inte riksbanken bara injicera pengar direkt in i statsbudgeten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in