2024-10-20, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaddo
Hon var en mobbare, psykopat, manipulativ, impulsiv och väldigt aggressiv. Så ja, man fick verkligen "tassa på tå" för att inte väcka någon ilska eller idé i huvudet på henne. Det var fruktansvärt. Jag grät när jag såg på Facebook att hon fått barn i ungefär samma veva som jag fick min son. Jag bara "visste" att det här kommer inte att gå väl... Men vad ska man göra? Orosanmäla något som man inte vet någonting om och som ännu inte hade hänt?
Beskriver du Z mamma?
Kan du inte skriva något mer om hur hon var som ung. Ni borde vara fler som minns henne bland dina bekanta. Jag upplever henne som trögtänkt och korkad, som om hon inte riktigt förstod vad hon faktiskt har gjort, loj och avtrubbad. Hon pratar ju rätt speciellt också. Har hon alltid varit så sävlig?
Citera
2024-10-20, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stellastassar
En sak jag tänkt på och jag vet inte om åklagaren har ifrågasatt det. Men varför all detta tjat om bikarbonat i sms och listor att handla? Och han handlar det inte bara en gång utan två (vad jag läst). Jag är 36 och lagar väldigt mkt mat och är en riktig ”mat-mor” men jag har nog aldrig köpt bikarbonat. Hon skriver ju även om det i sms till D och ifrågasätter om Z råkat fått i sig det.
Ättika och bikarbonat kan användas tillsammans för att få till en riktigt frätande substans, även doften är påtagligt jobbig. Man behöver inte vara kemist för att veta det, så det är ytters intressant om de har köpts in samtidigt. Man använder sig av dessa i kombination vid t.ex rengöring av ett avlopp som grott igen ordentligt. Det är alltså den kemiska reaktionen man använder sig av, inte blandningen i sig.
Citera
2024-10-20, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Ättika och bikarbonat kan användas tillsammans för att få till en riktigt frätande substans, även doften är påtagligt jobbig. Man behöver inte vara kemist för att veta det, så det är ytters intressant om de har köpts in samtidigt. Man använder sig av dessa i kombination vid t.ex rengöring av ett avlopp som grott igen ordentligt. Det är alltså den kemiska reaktionen man använder sig av, inte blandningen i sig.
Bikarbonat kan väl användas som bakpulver eller jordförbättrare. Idag är det väl vanligast som städprodukt

När ättika och bakpulver/bikarbonat blandas utvecklas mkt gas som kan trycka bort stopp i avloppet men inte särskilt effektivare, bättre med endast bikarbonat som löser fett och kanske ättika efter en stund

Utan att googla gissar jag att bikarbonat är ett bra motmedel om man fått I sig frätande som ättika.
Ättika har låg ph och blir neutralt av bikarbonat med högre ph
Hellre rapa lite än att ha sur ättika liggande I magen

Undra hur mkt av detta föräldrarna visste
Citera
2024-10-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Bikarbonat kan väl användas som bakpulver eller jordförbättrare. Idag är det väl vanligast som städprodukt

När ättika och bakpulver/bikarbonat blandas utvecklas mkt gas som kan trycka bort stopp i avloppet men inte särskilt effektivare, bättre med endast bikarbonat som löser fett och kanske ättika efter en stund

Utan att googla gissar jag att bikarbonat är ett bra motmedel om man fått I sig frätande som ättika.
Ättika har låg ph och blir neutralt av bikarbonat med högre ph
Hellre rapa lite än att ha sur ättika liggande I magen

Undra hur mkt av detta föräldrarna visste
Jag motsäger inget av det du sagt mer än att de blir en reaktion när man blandar dessa två. Denna reaktion är iaf mycket frätande och även stänk på huden kan kännas en lång stund senare. Jag tog upp detta då det verkar som att en del undrade över varför det här men just bikarbonat var så intressant. Jag menar på att det kan vara av intresse eftersom det tillsamman med just ättika reagera kraftigt. Eftersom just ättika är så centralt i det här fallet så borde allt som rör ättika och just frätning vändas och vridas på.
Jag tror de flesta vuxna vet på ett ungefär vad vad bikarbonat är. Hon är ju mamma till flera barn och arbetar inte, sannolikt lagar hon en del mat eftersom hon har tiden och saknar ekonomi att köpa hämtmat varje dag. Hon är/var väl delvis rörelsehindrad så jag gissar att hon var hemma en del och kanske bakar hon en del. Iaf krävs det inga högre studier för att känna till hur ämnena reagerar. Har de köpt bikarbonat flera gånger så har de sannolikt vetskap om vad det är de köper. De har både ättika och bikarbonat i hemmet, då utgår jag från att man vet vad det är man köpt även om det i sig inte är konstigt att ha det hemma. Vi har det hemma för vi vet vad det är, skulle jag inte veta vad det var så skulle jag adligt köpt det.
Citera
2024-10-27, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puffe1983
En vän till mig var med i tingsrätten som vittne eftersom hon bodde granne med dom. Men dom va nog inte ute så ofta så hon hade svårt att bilda sig en uppfattning.

Men jag kan säga att det kom upp en hel del saker som va så hemska att man både kände för att gråta och för att "ta hand om" flickans föräldrar på ett sätt så att dom aldrig kan
Var det något utöver det som redan avhandlas i denna tråd? Utveckla gärna, om du vill
.
Stackars flicka!
Citera
2024-10-30, 08:32
Medlem
Vad vore flashback utan teorier.. folk verkar ha fastnat på ättikan.. har man studerat vetenskap och barn psykologi samt läst förhören med Z så vet man att Zoey drack ättikan själv men inte för att det på något sätt skulle ha med ett självskadebeteende att göra utan för att det var mörkt och för att hon visste att pappa ställt ett glas på torktumlaren med något som skulle kunna vara vatten och iom att zoey inte fått dricka något på vad hon uppfattar är flera dagar så tar man tillslut vad som helst och dricker, det kallas överlevnadsinstinkt. Samma sak med parfym hon druckit, vatten från vattenpölar och vatten från krukor.
Att hon biter på naglarna, dunkar huvudet i väggen, slänger sig osv har inte o göra med att hon gillar att skada sig själv utan för att framförallt mamman men också pappan och delar av syskonskaran förlöjligar hennec gör narr av henne, dumförklarar henne och blir arga istället för att trösta henne, det är en vanligt förekommande fenomen hos barn och inget konstigt alls igentligen hos en 6åring somminte lärt sig hantera sina känslor.
Stackars Simone som har blivit så fruktansvärt manipulerad utav sin mamma, hennes mamma har bokstavligen lagt ord i munnen på henne och fått sig själv att framstå som perfekt i simones mun.

Ättikan är igentligen en bagatell mot allt zoey fått utstå, mobbning, utfrysning, fastbunden, fått kokande vatten kastat på sig, inte fått gå ut, inte fått mat föränn på kvällen, inte fått dricka och föräldrarna skyller på att zoey går upp på nätterna som ett monster och skadar sig själv när det igentligen handlar om att zoey är så pass hungrig att hon är villig till att äta vad som helst.

Att ha samma blöja på sig i flera dagar och därmed fått frätskador på underliv, blivit penetrerad av sin mor, att få stearin på underlivet och fått bo i en mörk tvättstuga under tiden pappa jobbade för att rullstolsbundna mamman inte kunde ta hand om henne, milo är liten och kan säga ifrån i form av skrik så han fick sitta i den svarta spjälsängen under dagarna och vanezza fick sitta med sin surfplatta… skånes änglar kan också köras upp där solen inte skiner, det är fint att vara godtrogen men att vara så godtrogen så man istället blir blåögd är fruktansvärt, hoppas ni läser det här och skäms över att ni tagit dessa monster i försvar under rättegången!
Citera
2024-10-30, 08:56
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackroses87
Vad vore flashback utan teorier.. folk verkar ha fastnat på ättikan.. har man studerat vetenskap och barn psykologi samt läst förhören med Z så vet man att Zoey drack ättikan själv men inte för att det på något sätt skulle ha med ett självskadebeteende att göra utan för att det var mörkt och för att hon visste att pappa ställt ett glas på torktumlaren med något som skulle kunna vara vatten och iom att zoey inte fått dricka något på vad hon uppfattar är flera dagar så tar man tillslut vad som helst och dricker, det kallas överlevnadsinstinkt. Samma sak med parfym hon druckit, vatten från vattenpölar och vatten från krukor.
Att hon biter på naglarna, dunkar huvudet i väggen, slänger sig osv har inte o göra med att hon gillar att skada sig själv utan för att framförallt mamman men också pappan och delar av syskonskaran förlöjligar hennec gör narr av henne, dumförklarar henne och blir arga istället för att trösta henne, det är en vanligt förekommande fenomen hos barn och inget konstigt alls igentligen hos en 6åring somminte lärt sig hantera sina känslor.
Stackars Simone som har blivit så fruktansvärt manipulerad utav sin mamma, hennes mamma har bokstavligen lagt ord i munnen på henne och fått sig själv att framstå som perfekt i simones mun.

Ättikan är igentligen en bagatell mot allt zoey fått utstå, mobbning, utfrysning, fastbunden, fått kokande vatten kastat på sig, inte fått gå ut, inte fått mat föränn på kvällen, inte fått dricka och föräldrarna skyller på att zoey går upp på nätterna som ett monster och skadar sig själv när det igentligen handlar om att zoey är så pass hungrig att hon är villig till att äta vad som helst.

Att ha samma blöja på sig i flera dagar och därmed fått frätskador på underliv, blivit penetrerad av sin mor, att få stearin på underlivet och fått bo i en mörk tvättstuga under tiden pappa jobbade för att rullstolsbundna mamman inte kunde ta hand om henne, milo är liten och kan säga ifrån i form av skrik så han fick sitta i den svarta spjälsängen under dagarna och vanezza fick sitta med sin surfplatta… skånes änglar kan också köras upp där solen inte skiner, det är fint att vara godtrogen men att vara så godtrogen så man istället blir blåögd är fruktansvärt, hoppas ni läser det här och skäms över att ni tagit dessa monster i försvar under rättegången!

Man kan få tro på att hon har druckit den själv. Jag, som en gång tog en klunk ättika med flit, kommer aldrig att tro det. Jag undrar dock hur du tror att hon gjorde för att nå glaset när hon satt fastspänd i barnstolen?
Senast redigerad av Matamata 2024-10-30 kl. 08:59.
Citera
2024-10-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Man kan få tro på att hon har druckit den själv. Jag, som en gång tog en klunk ättika med flit, kommer aldrig att tro det. Jag undrar dock hur du tror att hon gjorde för att nå glaset när hon satt fastspänd i barnstolen?

Hon säger själv att hon sträckte sig, pappan säger att glaset stod längst in och att en massa kläder var i vägen men hans ord har väl knappast bidragit med något hitils? Klart han säger så med tanke på att man kan begå ett brott om glaset stog synligt. Tester har gjorts där Zoey får sitta i likadan bilstol från biltema och sträcka sig i den omfattningen som var hemma och dit hon anser att glaset stog och hon lyckades. Såå…
Citera
2024-10-30, 17:43
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Hon säger själv att hon sträckte sig, pappan säger att glaset stod längst in och att en massa kläder var i vägen men hans ord har väl knappast bidragit med något hitils? Klart han säger så med tanke på att man kan begå ett brott om glaset stog synligt. Tester har gjorts där Zoey får sitta i likadan bilstol från biltema och sträcka sig i den omfattningen som var hemma och dit hon anser att glaset stog och hon lyckades. Såå…
Mängden ättika i magen var mer än en klunk. Det är fysiskt omöjligt att svälja mer än en gång. Inga frätskador i strupen. Moster blev itvingad ättika som barn. Jag har min övertygelse, och du har din.
Citera
2024-10-31, 19:40
Medlem
Citat:

Hur gjorde Z för att koppla förbi munhålan och svalget? Och hur gjorde hon för att få ner en stor mängd ättika (mkt större mängd än föräldrarnas bs om 1 dl).
Hela hennes matstrupe var sönderfrätt. Hela matsäcken som dog.
Det normala är att ättika lägger sig nere i matsäcken och fräter där. Men hela hennes magsäck var sönderfrätt. Uppifrån och ner. Z.s fysiska skador bevisar vad hon varit med om. Det bevisades av sakkunniga under rättegången. Eller tror du föräldrarna blivit oskyldigt dömda både i tingsrätten och hovrätten.? Samt att högsta domstolen avisade deras överklagan utan grund?
Lyssna på rättegångarna på youtube och sakkunniga expertvittnen.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-10-31 kl. 19:57.
Citera
2024-11-15, 23:07
Medlem
Citat:

Fast givetvis är det väldigt viktigt att fastställa om de tvingar in henne ättikan eller om hon druckit det själv. Det kan ju bli både olika åtalspunkter och olika utfall.
Nu verkar misshandeln av henne vara omfattande och pågått länge, men även där behövs bevis. Just ättikan är det starkast de har.

Jag har också läst och lyssnat på förhören, och jag håller inte med om att det framkommit att hon druckit den själv. Just att frätskador saknas i munnen gör att jag tror de använt något för att hälla ner ättikan i halsen. De kan ju använt tratt, skohorn eller någon slang för att får ner ättikan utan att hon ska spotta ut den.
Citera
2024-11-19, 22:02
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Beskriver du Z mamma?
Kan du inte skriva något mer om hur hon var som ung. Ni borde vara fler som minns henne bland dina bekanta. Jag upplever henne som trögtänkt och korkad, som om hon inte riktigt förstod vad hon faktiskt har gjort, loj och avtrubbad. Hon pratar ju rätt speciellt också. Har hon alltid varit så sävlig?

Lyssnade också på rättegången och reagerade jag med på hur sävlig hennes röst var. Låter ju neddrogad rent av. Är det så att hon fick någon form av lugnande på häktet? Om man nu kan få det hur som helst, jag menar alla häktade har väl ångest och mår dåligt psykiskt om man väntar ett fängelsestraff och allt vad det innebär. Känns ju som var och var annan häktad borde gå med ångestdämpande i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in