2024-07-16, 00:27
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
64 knivhugg mot en försvarslös, kraftigt berusad person för en ovälkommen kyss eller liknande sexuellt förslag bedöms vara ett "dråp"???
Kära nån! Det är ju tokigt på andra hållet! Det överklagades visst. Blev homofoba skinnskallen dömd för mord?
Var det att han hatade homosexuella och var skinhead som skulle vara de förmildrande omständigheterna här, så att det blev till dråp som nog allmänheten skulle kunna ha förståelse för även om övervåldet inte var riktigt acceptabelt? -Inte riktigt juste!,- Men man får ju förstå grabben när bögar är det äckligaste han vet.,-Liksom......
Hur resonerade nämdemännen där? Det hade varit intressant att vara en fluga på väggen och tjuvlyssnat där.
Jag förstår mig inte på domar!!!
Nja, det var lite värre än så. Målsägande hade enligt flera vittnen gjort ovälkomna och kränkande sexuella närmanden på krogen och enligt tilltalad i detta fall så hade målsägande greppat om hans huvud och fört det mot sitt skrev med uppmaning att suga av honom. Tilltalad hade då dragit kniv och huggit sig loss. Uppsåtet uppstod alltså precis i ögonblicket.
Ett typiskt dråp. Men det blir OT så jag stannar där.

Citat:
Jag litar inte helt på Tingsrätts nämndemän. Det var det jag försökte trösta mig med, att Hovrätten konfirmerade domen mot föräldrarna. Åtminstone. Så att ingen nu kan tvivla på deras skuld iallafall. Men svagt att de inte kunde finna en motivering för att döma till en strängare påföljd.

Förslaget till dom skrivs av juristdomaren, och det är inte upp till nämndemännen att fritt tycka till om bevisningen och skuldfrågan.
Det är ingen jury.
Hovrätterna fastställer ungefär hälften av tingsrättsdomarna.
Jag tycker oftare det är hovrätterna som spårar ur på rena teknikaliteter i såna här komplicerade mål.
Citera
2024-07-16, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nja, det var lite värre än så. Målsägande hade enligt flera vittnen gjort ovälkomna och kränkande sexuella närmanden på krogen och enligt tilltalad i detta fall så hade målsägande greppat om hans huvud och fört det mot sitt skrev med uppmaning att suga av honom. Tilltalad hade då dragit kniv och huggit sig loss. Uppsåtet uppstod alltså precis i ögonblicket.
Ett typiskt dråp. Men det blir OT så jag stannar där.

Förslaget till dom skrivs av juristdomaren, och det är inte upp till nämndemännen att fritt tycka till om bevisningen och skuldfrågan.
Det är ingen jury.
Hovrätterna fastställer ungefär hälften av tingsrättsdomarna.
Jag tycker oftare det är hovrätterna som spårar ur på rena teknikaliteter i såna här komplicerade mål.
Vilken funktion fyller då nämdemännen i hovrätten?
Citera
2024-07-16, 01:19
Medlem
Påföljden ?
Citera
2024-07-16, 05:03
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Vilken funktion fyller då nämdemännen i hovrätten?

Samma som i tingsrätten men det är en annan sammansättning i hovrätten, tre juristdomare plus två nämndemän.

Citat:
Ursprungligen postat av Brainstorming3.0
Påföljden ?
8 års fängelse
Skadestånd på 1 455 254 kr
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-07-16 kl. 05:05.
Citera
2024-07-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Z är familjehemsplacerad enligt LVU.
Det beslutet ska omprövas var 6:e månad men jag tror inte det blir någon ändring så länge föräldrarna sitter inne.
Föräldrarna är också fråntagna vårdnaden enligt föräldrabalken och det beslutet ska omprövas efter två år och därefter årligen.
Om Z får starkare anknytning till fosterföräldrarna kan det hända att de får behålla vårdnaden och då behöver Z inte flytta hem till föräldrarna. Det finns ett antal kriterier för detta. Bland annat får det inte finnas någon risk för Zs liv och hälsa om föräldrarna återfår vårdnaden.
När föräldrarna kommer ut om 5 år kommer Z att vara 12 år och då lägger man stor vikt på hennes egen vilja.

Slutligen kan det beslutas om
umgängesrätt med föräldrarna och den kan vara övervakad av socialtjänsten.
Som du kanske hört (fallet Tintin) så tilldöms kortare, övervakat umgänge ibland även för föräldrar som barnet inte vill träffa. Förhoppningsvis kommer en lagändring att träda i kraft där umgängesrätten kan begränsas bl.a. för våldsdömda föräldrar.

Så det korta svaret är: så länge föräldrarna sitter inne får Z bo kvar hos sina fosterföräldrar. Därefter beror det bl.a. på
vad hon själv önskar.
Umgängesrätt kan bli aktuellt men i så fall under övervakning av socialtjänsten.

Hur det är med syskonen vet jag faktiskt inte men generellt är det vårdnadshavarna som beslutar vilka barnet ska få träffa förutom föräldrarna.

De kommer väl ut redan om knappt fyra år till och med? Med tanke på 2/3 delar samt avräkning för häktestiden.. dvs ingen tid alls.
Citera
2024-07-28, 17:08
Medlem
puffe1983s avatar
En vän till mig var med i tingsrätten som vittne eftersom hon bodde granne med dom. Men dom va nog inte ute så ofta så hon hade svårt att bilda sig en uppfattning.

Men jag kan säga att det kom upp en hel del saker som va så hemska att man både kände för att gråta och för att "ta hand om" flickans föräldrar på ett sätt så att dom aldrig kan
Citera
2024-07-30, 17:08
Medlem
Innan rättegångsförhörer startar så brukar man ju fråga om man man vill säga något innan frågorna börjar eller så. Eller frågar om det är något som den tilltalade vill tillägga överlag. Någon som var där eller lyssnat som vet om föräldrarna sa något?
Citera
2024-08-02, 09:08
Medlem
diseuses avatar
Skånska Dagbladet (Föräldrarna i ättiksfallet har överklagat till Högsta domstolen):
Citat:
De båda Eslövsföräldrarna som dömts i det uppmärksammade ättiksfallet har överklagat till Högsta domstolen.
Citera
2024-08-02, 10:38
Medlem
Mazeppas avatar
https://www.sydsvenskan.se/2024-08-02/domda-foraldrarna-vill-prova-attiksfallet-i-hogsta-domstolen/

Hovrätten dömde de båda föräldrarna till åtta års fängelser, för att ha plågat sin dotter och utsatt henne för livsfara genom att dricka ättika. Föräldrarna överklagar nu domen till Högsta domstolen.

Herregud alltså!
Tror dock inte att HD tar ens upp fallet..
Ska vara mkt till att HD tar sig an ett fall..
Citera
2024-08-02, 16:33
Medlem
Överklagande HD

https://gofile.io/d/zRTSx9

.
Citera
2024-08-02, 19:12
Medlem
Mazeppas avatar
https://www.skd.se/2024-08-02/foraldrarna-i-attiksfallet-vi-nekas-manskliga-rattigheter/

De båda Eslövsföräldrarna som dömts i det uppmärksammade ättiksfallet har överklagat till Högsta Domstolen, HD. Båda försvararnas advokater hänvisar i sina inlagor till Europakonventionen om mänskliga rättigheter och tycker att deras klienter nekats dessa rättigheter under rättsprocessen.

Suck..
mänskliga rättigheter!
Citera
2024-08-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
https://www.skd.se/2024-08-02/foraldrarna-i-attiksfallet-vi-nekas-manskliga-rattigheter/

De båda Eslövsföräldrarna som dömts i det uppmärksammade ättiksfallet har överklagat till Högsta Domstolen, HD. Båda försvararnas advokater hänvisar i sina inlagor till Europakonventionen om mänskliga rättigheter och tycker att deras klienter nekats dessa rättigheter under rättsprocessen.

Suck..
mänskliga rättigheter!
Man undrar ju vad det är för mänskliga rättigheter de tycker att de nekats. De har ju haft advokater, vad mer kan de begära? Aldrig att Högsta Domstolen tar upp fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in