Citat:
Nja, det var lite värre än så. Målsägande hade enligt flera vittnen gjort ovälkomna och kränkande sexuella närmanden på krogen och enligt tilltalad i detta fall så hade målsägande greppat om hans huvud och fört det mot sitt skrev med uppmaning att suga av honom. Tilltalad hade då dragit kniv och huggit sig loss. Uppsåtet uppstod alltså precis i ögonblicket. 64 knivhugg mot en försvarslös, kraftigt berusad person för en ovälkommen kyss eller liknande sexuellt förslag bedöms vara ett "dråp"???
Kära nån! Det är ju tokigt på andra hållet! Det överklagades visst. Blev homofoba skinnskallen dömd för mord?
Var det att han hatade homosexuella och var skinhead som skulle vara de förmildrande omständigheterna här, så att det blev till dråp som nog allmänheten skulle kunna ha förståelse för även om övervåldet inte var riktigt acceptabelt? -Inte riktigt juste!,- Men man får ju förstå grabben när bögar är det äckligaste han vet.,-Liksom......
Hur resonerade nämdemännen där? Det hade varit intressant att vara en fluga på väggen och tjuvlyssnat där.
Jag förstår mig inte på domar!!!
Kära nån! Det är ju tokigt på andra hållet! Det överklagades visst. Blev homofoba skinnskallen dömd för mord?
Var det att han hatade homosexuella och var skinhead som skulle vara de förmildrande omständigheterna här, så att det blev till dråp som nog allmänheten skulle kunna ha förståelse för även om övervåldet inte var riktigt acceptabelt? -Inte riktigt juste!,- Men man får ju förstå grabben när bögar är det äckligaste han vet.,-Liksom......
Hur resonerade nämdemännen där? Det hade varit intressant att vara en fluga på väggen och tjuvlyssnat där.
Jag förstår mig inte på domar!!!
Ett typiskt dråp. Men det blir OT så jag stannar där.
Citat:
Jag litar inte helt på Tingsrätts nämndemän. Det var det jag försökte trösta mig med, att Hovrätten konfirmerade domen mot föräldrarna. Åtminstone. Så att ingen nu kan tvivla på deras skuld iallafall. Men svagt att de inte kunde finna en motivering för att döma till en strängare påföljd.
Förslaget till dom skrivs av juristdomaren, och det är inte upp till nämndemännen att fritt tycka till om bevisningen och skuldfrågan.
Det är ingen jury.
Hovrätterna fastställer ungefär hälften av tingsrättsdomarna.
Jag tycker oftare det är hovrätterna som spårar ur på rena teknikaliteter i såna här komplicerade mål.